Diablo III: Eternal Collection (Switch)

Skrevet af JOEP - 30-10-2018 18:00

Diablo-serien startede for 22 år siden, da Diablo udkom til PC i 1996. Spillet blev populært, men det var først med udgivelsen af Diablo II i 2000, at seriens kultstatus for alvor blev stadfæstet, for her var det ikke bare hardcore computernørder, der spillede hele natten, pludselig kunne mange forskellige typer tale med om spillet. Efter den store succes med Diablo II tog det imidlertid Blizzard 12 år, før Diablo III udkom for første gang, og to år senere fandt serien for første gang vej til konsoller. Nu er tiden så kommet til, at Diablo III kan spilles på Nintendo Switch, og den version vil jeg se nærmere på i mit første møde med Diablo-serien.

Historien i Diablo III er ikke vigtig. Det er blot en undskyldning for at gå igennem et område og slagte monstre, men der er naturligvis en baggrund for dine handlinger. Spillet starter med en flot computer-sekvens, hvor Deckard Cain, der er kendt fra Diablo-serien generelt, og hans niece Leah, en ny figur for Diablo III, studerer de gamle tekster, da et mystisk objekt rammer katedralen, de befinder sig i. Objektet bringer angiveligt Helvede til Jorden, og det er nu din opgave at afværge denne katastrofe. Denne historie udfolder sig gennem fire akter, og et femte akt er tilføjet med Reaper of Souls-udvidelsen, der blev udgivet efter det oprindelige spil. Som sagt er historien ikke det, der driver din lyst til at spille videre, men det er alligevel der, du starter i spillet.

Det der i stedet driver dig fremad er figurudviklingen, altså det at gøre din egen figur stærkere og bedre. For den uindviede er Diablo III, ligesom sine to forgængere, et dungeon-crawler spil, hvor du bliver smidt ind i et område, der er fyldt med fjender, som skal nedlægges. Til dette formål starter du i spillet med at vælge din figur, der kan være en af følgende: Barbarian, Crusader, Demon Hunter, Monk, Necromancer, Witch Doctor, Wizard. Hver af disse klasser har naturligvis fordele og ulemper, nogle er stærke med magi, mens andre er stærke med sværd og nærkamp, og andre er stærke med våben, der kræver afstand. Det giver anledning til forskellige spillestile ved flere gennemspilninger, men i første omgang skal du bare vælge, hvad du har mest lyst til.

Efterhånden som du får nedlagt fjenderne, får du XP, der får dig til at stige i levels og dermed gør dig stærkere. Men det er ikke blot det at stige i levels, der giver dig en fordel i kampene, for et vigtigt element i Diablo III er at samle udstyr fra skatte og fjender. Det er det, man i spilsprog kalder loot, og det er delt ind i flere forskellige klasser alt efter værdi, udstyrets egenskaber og styrke.

Fjenderne varierer naturligvis og har forskellige angreb, og mellem de almindelige fjender gemmer der sig også stærkere udgaver af dem, der er markeret med en gul energibar, som giver bedre loot, når de dræbes, men som også slår hårdere. Det kan godt give anledning til længere kampe, hvor der virkelig trykkes på de forskellige angrebsknapper kombineret med undvigemanøvre og tilbagetrækninger. Spillets styring er ganske ligetil, men det kræver alligevel, at du lige sætter dig ned og kigger på din figurs angreb. Alle fire knapper på forsiden samt ZL og ZR tilknyttes nemlig forskellige kommandoer, som gør et eller andet i kampene. Nogle angriber fjenderne, nogle giver fjenden debuffs, som gør dem dårligere, og andre igen kan hidkalde undersåtter, der hjælper dig i slagets gang, Der er et væld af kombinationsmuligheder på hver enkelt figur, og det er din opgave at holde styr på, hvad de forskellige angreb gør. Efterhånden som du stiger i level får du nemlig adgang til flere og flere angreb og udvidelser til disse angreb, som du kan vælge mellem, og dertil kommer også passive evner, som ændrer på enten dine fjender eller din figur. Det eneste negative jeg kan sige om kontrollen, når du først har lært alle angreb, er, at undvige-manøvren er svær at nå, mens du laver normale angreb, for du undviger på højre joystick, og det er ikke så let, når du samtidig trykker hurtigt på A-knappen for at angribe. Det er dog ikke mit indtryk, at undvige-manøvren er helt essentiel - i hvert fald ikke på de lavere sværhedsgrader.

Der er nemlig rigtigt mange sværhedsgrader - vi nærmer os 15 forskellige, hvoraf de første 4-5 stykker er åbne fra starten. Jeg startede ud på Normal, men bevægede mig hurtigt op på Hard for at have lidt modstand. Udover øget modstand får du dog også ekstra XP og guld, når du vælger de højere sværhedsgrader, så der er en god grund til at prøve dem af. Du kan skifte en enkelt tak op eller ned til enhver tid i spillet.

Diablo III byder udover historien også på andre spiltyper. Modsat øvrige versioner af spillet er der åben for Adventure Mode, når du starter spillet - normalt skal man klare Campaign Mode først. I Adventure Mode får du større udfordring i form af stærkere fjender, Bounties, der er små missioner, og såkaldte Rifts, der er tilfældigt genererede dungeons. En af de mere tiltalende egenskaber ved Adventure Mode er at klare denne del i grupper via online, men det har jeg desværre ikke kunnet teste inden udgivelsen. Det er dog fuldt ud muligt at klare tingene alene, men det er lidt op ad bakke og tager således længere tid for dig.

Når vi nu er ved online, så skal det siges, at det kræver et Nintendo Switch Online-medlemskab helt generelt at deltage i andres spil, men du kan uden dette abonnement skabe en seasonal figur, som er en figurvariant, der kun eksisterer i en sæson - du kan dog føre udstyr og Paragon-point med dig til disse figurer. Dette giver muligheden for en frisk start fra tid til anden. Det skal dog siges, at du skal være forbundet til et netværk for at spille denne spiltype, og det begrænser delen en anelse. Spillet tilbyder udover online co-op også lokal co-op for op til fire spillere, hvad enten det er på hver sin Switch eller på samme Switch, og det fungerer glimrende.

Det er svært at få armene ned over Diablo III på Switch på et teknisk plan. Ganske vist er spillet 6 år gammelt, og det udkom også på Xbox 360, men at kunne spille et fuldblods Diablo-spil på en håndholdt maskine føles alligevel som lidt af en præstation. Grafikken er pæn at se på - dog uden at være prangende - med fine lyseffekter, og spillet kører endda uden frame drops. Alt er glidende og pænt, hvilket jeg er meget imponeret over. Hvad der også imponerer mig er, at jeg stort set ikke oplever loading-skærme mellem dungeons, og når de er der, er det kun i få sekunder. Spillet er lynhurtigt i gang, når du går fra sleep mode til at ville spille. Fik jeg nævnt, at alt her altså er i håndholdt format? Jeg har kun spillet ganske kort tid på TV-skærmen, hvor spillet opskaleres til 1080p og stadig ser rigtig fint ud. Går du derfor med bange anelser omkring spillets tekniske formåen, så kan du godt pakke dem væk.

Men er der så noget at komme efter som rutineret Diablo III-spiller? Nej, det må det konkluderes, at der ikke er. Jeg er selv ret ny til Diablo-spillene, har kun set andre spille dem, og jeg er vild med, hvad jeg spiller. Men har du allerede lagt hundredvis af timer i spillet til en anden platform, så er der ganske enkelt ikke noget nyt for dig her. Switch-versionen byder på et enkelt sæt udstyr baseret på Ganondorf fra Legend of Zelda-serien, og så kan du have en Cucco fra samme serie til at følge dig (hvilket var det første, jeg gjorde, da jeg fik lov). Derudover er det muligt for dig at gå direkte i Adventure Mode uden først at klare historien, så hvis håndholdt Diablo III samt direkte adgang til Adventure Mode tiltaler dig, er du helt sikkert i målgruppen. Er du ny til Diablo, så er Switch-versionen fuldt ud lige så godt et sted at starte som de andre versioner. Spillet kan underholde dig i adskillige timer, og bare det at gennemføre Campaign Mode giver dig let 20 timers spiltid.

Skal der endelig nævnes nogle negative ting ved Diablo III, så må det være, at spillet godt kan føles en anelse repetitivt ved længere tids spil, i hvert fald i begyndelsen. Der er nemlig ikke så meget variation over din strategi overfor almindelige fjender, og det er stort set kun bosserne, der giver dig tæsk nok til, at du bør gå lidt væk til tider. I forlængelse heraf kan det også udledes, at spillet ikke ligefrem kræver alverdens hjernekapacitet, og har du derfor brug for udfordre dig selv på dét plan, så bør du nok skæve til andre spil. Det gør dog også Diablo III til et fint spil at koble helt af med, så det kræver lidt, at du er i det rette humør til det. En sidste ting jeg vil fremhæve er, at spillet hurtigt dræner batteriet på din Switch, når du spiller håndholdt. Et fuldt opladet batteri holder nok kun til to timers spil, hvilket er en anelse i underkanten i min optik.

Diablo III Eternal Collection til Switch er den ultimative udgave af Diablo III målt på indhold. Alene det at kunne tage Diablo III med i bussen eller toget uden større besvær er et punkt, som nok kan sælge mange eksemplarer af spillet, og når spillet så oven i købet på et teknisk plan leverer en yderst positiv oplevelse med stabile 60 billeder i sekundet, ingen loadingskærme værd at nævne, og en flot og ren grafik, så bliver det næsten ikke bedre. Som spil er Diablo III ganske fornuftigt med masser af indhold i form af syv forskellige figurklasser, og kan du lide Diablo-serien generelt eller bare godt kunne tænke dig en god dungeon crawler til at fordrive pendler-tiden med, så er DIablo III helt sikkert spillet, du skal kigge efter. Er du rutineret Diablo III-spiller, så vil det nok glæde dig at vide, at Adventure Mode er tilgængeligt lige fra starten af spillet, men har du allerede spillet DIablo III til hudløshed, så er der ikke yderligere grund til at købe spillet på Switch.

Spillet fylder 13.3 GB

1

5/5