Blockbuster-udsalg i gang...

N-club Streams: uge 14

Lanceringstrailer for Wha...

FIFA 19 (Switch)

Skrevet af Nemy - 02-10-2018 12:15

FIFA er en tilbagevendende begivenhed hvert år på andre konsoller, og indtil for ganske nyligt var det usikkert, om dette også ville gøre sig gældende på Switch. Ovenpå sidste års forsøg fra Electronic Arts med FIFA 18 til Switch var det tvivlsomt, om man ville fortsætte med at støtte maskinen. Nu er FIFA 19 imidlertid en realitet, og spørgsmålet er naturligvis, hvorvidt FIFA 19 er et køb værd sammenlignet med sidste års udgave.

Der er ikke sket vildt meget siden sidste år, og hvis du i FIFA 18 var skuffet over, hvor langt bagud versionen var ift. andre platforme bliver du ikke i bedre humør i år. Der er stadig tale om en nedgraderet version ift. den primære udgivelse. Der mangler således stadig The Journey, som flittigt fortsætter i den primære version.

Switch-versionen indeholder den klassiske Career Mode, der efterhånden har udtjent sin værnepligt, hvis du spørger undertegnet. Her overtager du rollen som dit yndlingshold og spiller deres kampe i ligaen, Europa-turneringer og træningskampe. Den er dog nærmest identisk med de sidste års versioner, så der er ikke meget nyt at komme efter her. Ultimate Team er nok den mest populære mode der findes i spillet. Det er her du skaber dit helt eget hold. Du kan i turneringer og kampe optjene mønter, som du kan bruge til at købe nye pakker med spillere eller byde ind på transfermarkedet og købe enkeltspillere og andre kort, der kan hjælpe dig.

Switch-versionen har også fået tilføjet den nye Champions League-udvidelse, som også er kommet på de øvrige udgivelser i år. Det er en kærkommen tilføjelse, men når alt kommer til alt er det ikke meget mere end en ny form for turnering med lidt ekstra sminke. Det indebærer ny grafik til den del af spillet og en ny kommentatorduo til at kommentere CL-kampene. Det er også en positiv ting, at EA er begyndt at lægge disse udvidelser ind under hovedspillet fremfor at udgive spinoff-titler, som de har gjort før i tiden. Online har Electronic Arts lytte til kritikken i forbindelse med sidste års udgivelse. Det er nemlig i år muligt at spille sammen med venner online, hvilket overraskende nok ikke var muligt sidste år. Resten af onlinedelen forbliver mere eller mindre den samme som sidste år.

Nye tilføjelser til Kick-Off-mode giver en sjov og mere intens stemning når du spiller mod venner. Her kan du eksempelvis vælge at spille med tilfældige hold eller måske survival mode, hvor der ikke er nogen dommer til at dømme frispark mv.. I King of the Hill fortsætter vinderen med at spille indtil vedkommende taber og kan ikke skifte hold mens man er på sin winning streak. Disse ekstra modes findes desværre ikke online, hvilket ville have været oplagt med tilføjelsen af muligheden for at spille mod venner online.

Gameplaymæssigt kan man godt mærke, at FIFA 19 til Switch er nogle år bagefter hovedudgivelsen på de andre platforme. Mange af de nye små gameplaytilføjelser vi har set til kernegameplayet er ikke kommet med. Hvis du sætter dig ned og spiller en kamp på Playstation 4 og efterfølgende på Switch vil det derfor føles som to helt forskellige spil; selv hvis du ser bort fra den visuelle forskel. En enkelt af de nye tilføjelser til hovedspillet har dog fundet vej til Switch. Timede afslutninger er nu også en del af FIFA 19 hvor du i din skudsekvens skal time afslutningen korrekt for større chance for at score. Den virker dog ikke som en naturlig tilføjelse da det i Switch-versionen er langt lettere at score end det er i hovedudgaven. Funktionaliteten virker derfor overflødig.

Visuelt har FIFA 19 fået en række forbedringer. Herunder tilføjet grafik, der afspejler de store ligaers visuelle udtryk. Dvs. at La Liga, Bundesliga og Premier League nu virker en smule mere autentisk når du spiller i disse ligaer. I selve kampene ser spillet også fint ud i både docked og handheld. Især på den lille skærm er det lettere at overse de visuelle nedgraderinger fra hovedserien. Når man kommer tæt på spillerne bliver det dog en del mere tydeligt.

Det tidspunkt jeg brugte mest tid med FIFA 18 var på ferie med vennerne når den primære version ikke var tilgængelig. Her var det fantastisk at kunne hive Switchen frem til eksempelvis at få afgjort, hvem der skulle tage opvasken. Jeg er ikke i tvivl om, at det samme kommer til at være det største anvendelsesområde med FIFA 19. Det kan simpelthen ikke hamle op med den primære version. Til det mangler der for meget. Tilgengæld er det oplagt når du ikke har adgang til andre platforme. Hvis du derimod ikke ejer den primære version og blot vil spille noget fodbold på din maskine er FIFA 19 det oplagte valg. Det er uden tvivl det bedste fodboldspil til Nintendo Switch.

Ser man bort fra hovedversionen er FIFA 19 et solidt fodboldspil og det bedste man finder på maskinen. Onlinesektionen har fået den nødvendige tilføjelse så man nu kan spille med sine venner. Champions League-udvidelsen er blevet tilføjet. Bortset fra det er der dog ikke meget nyt at komme efter sammenlignet med sidste års version. Du behøver ikke købe FIFA 19, hvis du allerede har sidste års version og ikke har behov for at spille online med venner. Den største fordel er igen i år, at det er muligt at tage et solidt FIFA-spil med på farten og spille med vennerne.

Spillet fylder 13,8 GB.

1

3/5