Fitness Boxing (Switch)

Skrevet af Nemy - 14-01-2019 12:41

Dengang det stod klart, at Wii blev mainstream fulgte et hav af casual-titler, der lukrerede på muligheden for at spinde guld på Wii-ejere og forsøgte at skabe bro mellem træning og konsolspil ved at udnytte motion-controlleren. Det medførte naturligt en lang række mere eller mindre dårlige aktivitetsspil, som føltes ufærdige og af og til var decideret dårlige. Min største frygt da jeg bootede Fitness Boxing op på min Switch var, at dette nu er starten på den samme bølge. Det er selvfølgelig for tidligt at spå om, men heldigvis er Fitness Boxing i den positive ende af skalaen når vi taler fitness-spil.

Fitness Boxing er som navnet antyder, et spil, hvor du kan dyrke den "sport", der er kendt som Fitness Boxing. Det vil sige, at du bruger boksning til at komme i form med. På overfladen lyder det utrolig simpelt, men heldigvis går spillet dybere end dette. Der er meget mere at komme efter end blot et enkelt træningsprogram.

Spillet centrerer sig om den daglige træning, og fungerer således som en virtuel træningsassistent. I ”dialog” med spillet sætter du dine træningsmål, indtaster informationer om dig selv og så er du ellers klar til at komme i gang med træningen. Spillet anbefaler, at du træner dagligt, og er således bygget op omkring dette. Dagens træning består af en række forskellige øvelser sammensat til dig. Du kan selv vælge, hvor lang tid en session skal vare.

Ud fra din performance får du din Fitness alder at vide. Jo lavere jo bedre. Lidt som vi kender det fra Brain Training-spillene. Denne kan du så forbedre i takt med du bliver bedre i træningsøvelserne. I takt med du klarer de forskellige sessioner og forbedrer din indsats åbner du også løbende op for nyt indhold i spillet. Det kan eksempelvis være nye sange eller nyt udstyr til din personlige træner. Det er en sjov mekanik, som gør det sjovere at vende tilbage til spillet. Det har nemlig en ret stor betydning for oplevelsen hvilken sang der spilles under en træningssession. Muligheden for at udvide denne oplevelse gør, at spillet holder lidt længere.

Udover den daglige træning har du også mulighed for at lave fri træning, hvor du selv sammensætter øvelserne og den musik der skal være til. Det fungerer som sådan fint, men jeg tror, at den daglige træning vil være nok for de fleste. Det er formentlig ikke et spil, som man spiller flere timer om dagen. Udover dette kan du også gå til Basic Training, hvor du kan øve de grundlæggende tekniker og slag.

Visuelt er det tydeligt, at Fitness Boxing har lånt en side eller to fra Wii Fit fra Wii’ens levetid. Farvekombinationerne, animationerne mv. minder meget om dem vi så den gang. Det grafiske udtryk er selvfølgelig finpudset i kanterne til nutidens standarder, men de kunne sagtens have kaldt det Wii Fit Boxing. Positivt er det så, at du denne gang ikke behøver balancebrættet, men kan klare det hele med to joy-cons.

Din personlige træner kan enten være mand eller kvinde. Personligt valgte jeg kvinde. Hun kommer i løbet af en træningssession med gode råd og moralsk opbakning, som gør at du lige giver den det ekstra. Under en træningsession kan du også løbende se, hvor meget tid der er tilbage, hvilket hun også bruger til at presse det sidste ud af dig.

Registreringen af de forskellige typer slag viser, at denne type motion controls stadig ikke er kommet meget længere end Wii-tiden. Stort set alle slag kan ”snydes” ved at lave almindelige slag og det er således op til den enkeltes moral, at man rent faktisk laver de slag, som spillet instruerer dig i. Det er kun dig selv du snyder, som man siger.

Alt i alt er Fitness Boxing alt hvad det lover. En personlig træner, som kan hjælpe dig med din daglige træning. Spillet er motiverende og giver dig løbende motivation til at tage træningen lidt mere seriøst. Muligheden for at låse op for ekstra ting og på den måde have fremgang er en god mekanik, der forøger levetiden. Det er dog stadig en casual oplevelse, som ikke har den fornødne dybde til at holde dig fanget i længere tid ad gangen. Når januar er ovre og nytårsforsættene døde vil det formentlig være i Smash jeg foretager min boksetræning. Til casual spillere er Fitness Boxing til gengæld et perfekt køb.

1

3/5