Pokémon Leaf Green (GBA)

Skrevet af Morten - 07-09-2005 00:00

For dem der skulle være i tvivl, gælder det om at fange en masse Pokémon'er. De skal så trænes op og bruges i dyster mod andre trænere. Det gælder så om at komme i elite 4-ligaen, og blive den største træner i hele verden. Den eneste forskel på Fire Red og Leaf Green er hvilke Pokémon'er der kan fanges - ellers er det præcis det samme.

Gameplay
Det hele starter med at du vælger om du vil være en dreng eller pige, og så går det ellers løs. Du starter i din kære fødeby Pallet Town. Her møder du Professor Oak der giver dig din første Pokémon. Han giver dig også en Pokédex, der er en lille maskine der viser information om alle de Pokémon'er du møder og fanger på din vej. Dit mål er nu, at blive den største træner og fange alle Pokémon'er.

Men hvad nyt er der i disse remakes af de gode gamle udgaver vi kender og elsker? Jo, der er skam en del. Der er fx tilføjet nye dialoger, nye steder at besøge og meget mere. Denne gang er der hele 386 Pokémon'er der skal fanges, mens der i de gamle kun var 151. Man må så bytte mellem versionerne, for at få dem alle. Der medfølger en trådløs adapter til spillet, der gør det muligt at dyste og bytte med sine venner - denne gang uden et langt kabel - og det er virkelig dejligt. Den nye trådløse kommunikation fungerer ganske godt. Man kan også bytte og dyste mod hinanden i Pokémon Colloseum til GameCube, ved at tilslutte sin GBA.

Det er, ligesom i Ruby og Sapphire, også muligt at deltage i dobbeltdyste. Det er ligesom en almindelig dyst, hvor man bare hver har to Pokémon'er at kæmpe med ad gangen, hvilket kan være en fordel. Der er også kommet nye steder at besøge: De såkaldte ”Sevil Islands”. Der er i alt ni små øer man kan udforske og fange nye Pokémon'er på. For at komme til de to sidste øer kræver det dog, at man har nogle specielle billetter man kun kan få fra Nintendo eller ved brug at et snydemodul. Der er dog ikke så meget at lave på de to øer, bortset fra at fange et par legendariske Pokémon'er. Ellers er resten af ændringerne blot småting, som man også kan i Ruby og Sapphire. Der er desuden også tilføjet en hjælpefunktion.

Grafik
Grafikken er naturligvis noget anderledes end i de gamle versioner. Ikke mindst fordi det er en GBA man denne gang sidder og trykker på. Grafikken er ligesom i Ruby og Sapphire. De enkelte Pokémon'er er meget forskellige, og deres angreb godt differentierede, med et væld af kreative, grafiske effekter. Det er i 2D, og er måske ikke den bedste grafik, men er alligevel ret god. Det er nogle dejlige rolige farver, og fx det at man kan spejle sig i vandet, er en lille god detalje. Så alt i alt, en fin grafik.

Lyd
Lydeffekterne er der ikke så meget at sige om. De er som de nu kan forventes at være. Kigger man på musikken, er den egentlig også ret vellykket. Musikken er måske ikke så fantastisk at man sidder og nynner med, men man bliver ikke hurtigt træt af den. Den varierer fra område til område, så det er ikke den samme melodi man sidder og hører på hele tiden. Musikken er ganske stemningsfuld, og når man begynder at dyste, passer musikken også temmelig fint ind der. Alt i alt, skruer man hellere op for lyden, end ned.

Holdbarhed
Hvor stor spillets levetid er, er måske op til den enkelte. Men personligt vil jeg mene at den er rimelig lang. At klare spillet så man har gennemført alle steder, kan godt tage 30-40 timer, alt efter hvor grundigt man kigger banerne igennem. Derudover er der så derefter den del, hvor man skal fange alle de Pokémon'er der nu eksisterer. Det er så her hvor alle nok ikke kan blive enige. Personligt elsker jeg at gå rundt og lede efter Pokémon'er jeg mangler. Nogle vil modsat sikkert ikke finde dette specielt morsomt i længden.

Alt i alt, er dette et herligt spil. Spillets gameplay er ganske opfindsomt og yderst vanedannende - og alle kan være med. Selvom man måske ikke er den store fan af tegnefilmen, kan spillet være virkelig underholdende, og det har da heller ikke meget at gøre med tegnefilmen. Så står du og leder efter et sjovt og underholdende RPG-spil, er Pokémon Fire Red og Leaf Green bestemt ikke et dårligt valg.

0

4/5