Teenage Mutant Ninja Turtles (GBA)

Skrevet af Morten - 27-10-2005 00:00

Teenage Mutant Ninja Turtles er sådan set ikke noget nyskabende spil. Et klassisk beat'em up, hvor du styrer en af padderne rundt i baner for at slagte modstanderne, men dog variation af gameplayet, da hver padde har en bane hvor du bevæger dig rundt i en form for et køretøj. En lidt tam skål suppe eller hvad?

Gameplay
Gameplayet er sådan set rimelig enkelt bygget op, uden nogle store overraskende finesser. Man bevæger sig rundt i en bane med sin valgte padde. Man kan spille som enten Leonardo, Donatello, Michelangelo eller Raphael. Her bliver man angrebet af forskellige fjender. Det kan være bandemedlemmer der kommer løbende mod en, eller med en form for et våben, eller det kan være små Mousers (muselignende robotter) og selvfølgelig en masse fod-ninjaer med mere - problemet er bare at de er vældig naive. Man oplever nogle gange, at alt imens man tæsker løs på en modstander, står de andre pænt og venter på man er færdig så de kan få samme omgang. Dernæst er der de typer af angreb man kan benytte. Selvom der er smarte angreb, som fx et angreb i luften, så er man mange gange tilbøjelig til blot at benytte de enkle slag man nu kan lave. Selvom der er forskellige angreb, er det tit hurtigere og nemmere blot at trykke løs på B-tasten.
Men det skal da ikke være negativt det hele. For alt efter hvilken padde man spiller med, er det ikke de samme baner man kæmper sig igennem. Hver padde har fire forskellige baner man skal klare, før man kan tage kampen op mod den onde Shredder. I hver paddes sidste bane afslutter man ved at kæmpe mod en boss. Der er lidt variation i game playet, da hver padde har en bane hvor de bevæger sig rundt i en form for et transportmiddel - en lille morsom ting der er med til at variere lidt i spillets gameplay. Hver padde har også en speciel egenskab. Leonardo kan dukke sig og kravle rundt i kloakkernes smalle tunneller, Michelangelo kan holde sig længere i luften vha. sine nunchakus, og springe fra væg til væg, Donatello kan bruge sin bo til at springe over større afstande og Raphael kan klatre rundt på høje vægge med sine sai. Desværre bliver disse egenskaber ikke brugt så meget i spillet. Man kan desuden også knuse kasser der kan indeholde enten en bombe eller liv.
Noget der er ærgeligt, er den manglende multiplayer-del ... Det kunne virkelig være et plus hvis man kunne spille mod eller med en ven, og kunne samtidig forlænge spillets levetid. Der er ellers mange muligheder for multiplayer, men indtil videre må man nøjes med at spille ene og alene.

Grafik
Grafikken er sådan set fin nok. Ikke overvældende, men heller ikke dårlig. Der er mange fine detaljer, og figurerne er sådan set også behagelige nok at kigge på. Der er også en del gode animationer, som er med til at give det hele den rette stemning. Alt i alt en udmærket grafik, som dog mangler det, der får en til at sige ”WAUW.”

Lyd
Lyden i Teenage Mutant Ninja Turtles er faktisk rimelig vellykket. Man starter med at høre temaet fra tv-serien. Musikken i banerne passer egentlig meget godt ind, og er med til at give den rigtige stemning. Jeg blev i hvert fald aldrig irriteret over musikken. En anden lille ting er at figurerne indimellem giver en lille lyd fra sig. Bliver man fx ramt af en modstander siger man ”ouch” og lignende, og når en bane er klaret råber padderne i kor. Det ville måske ikke skade med et par replikker til hver padde, da den smule der nu er ikke er dårligt. Så alt i alt en glimrende lydside.

Holdbarhed
Spillets holdbarhed er ikke særlig lang. At gennemføre spillet kan gøres på få timer alt efter sværhedsgrad og spillerens dygtighed. Men man behøver skam ikke være den store ekspert for at klare Teenage Mutant Ninja Turtles på få timer. Sværhedsgraden kunne godt være skruet i vejret, og ville bestemt heller ikke skade med flere og længere baner. Det eneste tidspunkt jeg havde lidt problemer var i kampen mod Shredder. Han kunne godt være lidt en ”pain in the ass”, men man lærer hurtigt hvordan han skal takles. Og da spillet er så hurtigt gennemført, er det ikke et man spiller igen og igen. Efter man har klaret det et par gange, begynder det simpelthen at blive for trivielt.

Alt i alt er Teenage Mutant Ninja Turtles et udmærket spil. Men så heller ikke meget mere. Selv om spillet er hurtig klaret, og måske for nogle kan virke lidt ensformigt, har det alligevel sin charme. Som den store fan af Turtles jeg nu er, nød jeg nu dette spil. Trods alt er det er herligt tidsfordriv hvis man keder sig i toget eller bussen, eller bare lige skal ha udfyldt ti minutters tomrum. Men er man ikke en hardcore-fan af de muterede skildpadder, er det ikke meget man her går glip af.

0

3/5