Bleach GC: Tasogare Ni Mamieru Shinigami (NGC)

Skrevet af ShiniTenshi - 13-07-2006 15:41

Vi vil indledningsvist gøre opmærksom på, at dette spil er importeret fra Japan, og at der hverken er udsigt til en US eller EU version.

Ved første øjekast ser spillet næsten helt nydeligt ud, dog ligner figurerne ikke helt sig selv, hvis man kigger på detaljerne. Man starter med 12 spilbare karakterer, men i alt er der 26, hvoraf nogle af dem er helt vildt svære at få. En skal f.eks. unlockes ved at gennemføre single-mode (tager over 15 minutter) med seks forskellige karakterer i en bestemt rækkefølge, og dette kan meget nemt blive ret irriterende.

”Langsomt” kan slet ikke beskrive det
Dette spil byder ikke rigtigt på noget nyt eller anderledes, og det eneste, der er at vælge imellem, er: En singleplayer arkademode med 8 kampe (single), en almindelig versus mode (match), og en story mode (scenario), hvor spillet kører så langsomt, at man egentlig ikke har lyst til at spille den mode overhovedet. Men det er man nødt til, for langt de fleste karakterer skal unlockes der. Storymode’en er desuden med både japansk tekst og stemmer, og hvorfor der er tekst med, ved jeg ikke, men det er nok for at gøre de kedelige, flade billed-animationer mindre kedelige at se på. Som om dette ikke var nok, er også selve gameplayet i spillet simpelthen så langsomt og stift, at det ikke rigtigt er værd at spille. Endvidere kan jeg ikke lige se en pointe i at lave en så omfattende story mode, som Sega har lavet her, for alle dem, der køber spillet, har jo højst sandsynligt allerede set historien.

Intet nyt her.

Er der slet ikke noget nyt?
Trods alt er der dog én ny mode, som hedder ”13BANSYOUBU”, der så bare er 13 kampe med stigende sværhedsgrad, man skal klare uden at tabe en eneste gang. Klarer man dette, ”unlocker” man en karakter for hver af de tre sværhedsgrader easy, medium og hard, men hvordan folk skulle kunne klare dette på medium eller hard, kan jeg slet ikke begribe, da styringen er så forkvaklet (og vel at mærke ikke kan ændres). Ens tricks er heller ikke imponerende, da de er meget få og yderst begrænsede. Hovedpersonen har f.eks. kun ca. 20 tricks til rådighed med både enkelte slag, comboer og power-moves lagt sammen. Jeg har ikke talt efter med de andre personer, men det virker ikke som om, at der er nogle af dem, der har flere tricks. Dog er der en anden karakter, som har en bue som våben og kan skyde på 5 forskellige måder, men han kan hverken slå eller sparke, og det er simpelthen bare alt for unfair i sådan et kampspil.

Her ses den førnævnte bueskytte i aktion.

Hvad med lidt kedelig grafik?
Grafikken i spillet er som sådan pæn nok udover visse effekter, der ser lidt kiksede ud, som når de for eksempel nogle gange overlapper ting, der egentlig er foran dem. Grafikken er en blanding af almindelige detaljerede textures med celshading og det jo ikke ligefrem grimt, det ser bare en smule forkert ud. Især fordi det får karaktererne til at se anderledes ud end de gør i serien, og det synes jeg ikke er så fedt. Yderligere er der ingen mundbevægelser med i spillet, men karaktererne står alligevel og snakker både før og efter en kamp og det ser ret mærkeligt ud, når man nu engang er blevet vant til at have mundbevægelser med. Så er der jo også det med super-moves; de foregår ved at kampen nærmest stoppes for at spille en lille filmsekvens, der udover at være forholdsvis kedelig også er rimelig langtrukken. Tilmed ser man slet ikke den anden karakter i disse film sekvenser. Yderst skuffende.

Dette er et godt eksempel på de kedelige super-move film

Lyden holder i det mindste
Lyden må siges at være spillets mest gennemførte del. Musikken er som taget ud af serien, dog er der stadig et par numre, hvor man lige tænker ”hvad er det her? Det passer ikke helt til ”Bleach”, men det er kun et par enkelte numre ud af de 26, der er. Stemmerne er indspillet af de rigtige skuespillere, og der er ikke noget som helst galt med dem. Også i kampene hvor lydene/stemmerne i andre spil nemt kan blive for ensformige at høre på, synes jeg ikke, at de er så slemme at høre på i dette spil.

Skal vi tage en kamp til?
Holdbarheden i dette spil er forholdsvis lav, da det godt og vel kun tager en weekend at tæske sig igennem, hvis man altså ved, hvordan man skal unlocke alle karaktererne. Uden denne viden kan jeg slet ikke se, hvordan man nogensinde skulle kunne gennemføre det. Multiplayerdelen er heller ikke særlig holdbar, da alle kampene højst sandsynligt ender på samme måde, hvilket ødelægger morskaben lidt (hvis man da overhovedet kan finde en person, som kan holde ud at spille det).

Dette spil er den slags man køber, fordi man følger med i serien. Spillet gennemføres kun for at få noget for pengene og derefter ligger det på hylden for aldrig at blive rørt igen. Det kan godt lyde hårdt, men det er altså kun få mennesker, der kan få noget ud af dette spil. Det er virkeligt ærgerligt, at Sega ikke har taget sig lidt mere sammen med spillet, da Bleach’s historie og karakterer jo ellers har potentialet til, at kunne blive til et helt udmærket kampspil. Men det blev altså ikke i denne omgang.

0

2/5