Åbningssekvensen for Mon...

Worms Rumble får lanceri...

Se de vilde skud i ny Mar...

Sky: Children of the Ligh...

Overblikstrailer for Lege...

Endnu en gameplay-trailer...

Nye LEGO Super Mario-pakk...

N-cast #98: E3 2021 Speci...

ENDER LILIES: Quietus of ...

Miitopia (Switch)

Legend of Zelda: Skyward ...

Spil på vej til Switch

Switch - spilrygter og sp...

Tetris 99

Mario Golf: Super Rush

Metroid Dread

Annonceringer af annoncer...

Mario Kart Tour

E3 2021 - og des lige

Sony og Microsofts næste...

Tilbudstråden

K: Wii spil

S: Bravely Default 2

S: Switch skuldertaske (g...

K: The Legend of Zelda: M...

Zelda Collectors Edition ...

K: Wii remote plus

Tank! Tank! Tank (Wii U) ...

Vurdering af Pokemon kort

S: Diverse spil

N-club Juletema 2018

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Story of Seasons: Trio of Towns

Mario Party: The Top 100

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Naruto: Gekitou Ninja Taisen 4 (NGC)

Skrevet af ShiniTenshi - 26-11-2006 12:27

Vi vil indledningsvist gøre opmærksom på, at dette spil er importeret fra Japan. De to første spil i serien er dog også udgivet i US-versioner under navnet ”Clash of Ninja”. Der skulle også gerne dukke en europæisk udgave op på et tidspunkt.

Den historie, der nu engang er med i spillet, er selvfølgelig den fra serien. Heldigvis er den kun med i et par baner i starten, og det er godt nok rart, at man for en gangs skyld ikke skal spille den samme historie igennem igen. Især hvis man jo allerede har set serien.

Mindre historie, men trivielle missioner i stedet
Spillet foregår ved, at man først skal klare de historierelaterede opgaver. Så får man en ”mission mode”, hvor der efterhånden, som man spiller, kommer flere og flere ”missioner”, man skal klare. Når man har klaret nok missioner, unlocker man nogle af de mange ting, der skal unlockes i spillet. Missionerne er dog meget ensformige og trivielle, og der er 360 af dem. Desuden går de fleste af missionerne bare igen 39 gange, det vil sige en gang med hver karakter, og det bliver meget hurtigt kedeligt at klare den samme mission 39 gange. De 39 karakterer inkluderer blandt andet Orochimaru’s bodyguards (aka ”the sound five”), Sasuke curse seal 2 og Kyuubi Naruto. Udover alle de nye karakterer er der ingen nye tricks, de gamle skal dog eksekveres på en simplere måde. Den almindelige ”special” er selvfølgelig bare et tryk på special-knappen, for sekundær special er det ned+special, og for de karakterer, der kan ”transformere” sig, gøres det på tilbage+special. Dette gælder for samtlige karakterer, og man skal ikke længere bruge ”critical health” eller lignende til at eksekvere specials. En anden ny ting i spillet er den såkaldte ”three-man-cell”- mode, der nærmest er en ”tag”- mode, som man har set den i Tekken-Tag. Dog er det blot med tre karakterer og der er mulighed for at lave en stor special, hvor alle tre figurer angriber på én gang. Hvis karaktererne tilmed er holdkammerater eller har andet tilfælles, så kan disse specials være helt vildt overdrevne.


Her ses, hvordan Sakura holder offeret hen med kastestjerner imellem Naruto og Sasuke’s store angreb. Blot en af mange gruppespecials.


Hvad med et par nye moves?
Styrekontrollen er stadig lige så simpel og nem at gå til, som den plejer at være. Nu er der bare to forskellige ”kawarimi’er”. En kawarimi er et trick, der bruges ved at trykke på en skulderknap, når man bliver angrebet, så man forsvinder i en røgsky og dukker op et andet sted. Derved mister man al sin ”chakra”, som ellers bruges til at lave forskellige tricks med. Tidligere havde man kun muligheden for et hårdt angreb, der ”som regel” sad i ryggen på ens modstander, efter man var dukket op igen, men nu kan man vælge mellem at angribe eller lade være. Det er meget rart, da der tit sker fejl i angrebsmanøvren, så man ender med selv at blive ramt. Dette gør, at man så spilder alt sin chakra på ingenting, hvilket også var meget frustrerende i de gamle spil, så det er godt, at de har lavet denne mulighed i det nye. Et andet nyt trick er, at man nu kan lave sidestep, mens man løber, hvilket også er et ret effektivt move, da man lynhurtigt kan komme om bag fjenden, hvis man timer det helt rigtigt.


Her ses Naruto i fuld gang med at sende Sasuke af sted med en rasengan.


Mere krævende effekter, hvorfor?
Grafikken har fået et mindre kosmetisk løft siden forgængeren. Det er ikke meget, men der er da kommet nogle lidt pænere effekter osv., hvilket så desværre også gør, at GameCuben nogle gange får svært ved at trække det hele. Især når karakteren ”Kankurou” er med på skærmen, da han har en dukke i menneskelig størrelse med på banen. Udover, at maskinen skal holde styr på denne ekstra ”karakter”, er der også nogle snore med effekter på imellem Kankurou og dukken. En ekstra karakter lyder måske ikke af så meget, men husk lige, at der er en 4-player mode, og så kan en ekstra godt betyde, at spillet bliver en smule sløvt. De har endda lagt mere krævende effekter på snorene, end de havde i den tidligere version. Jeg forstår dog ikke hvorfor, da det også der fik spillet til at hakke. Selv i 2-player mode hakker det, hvis bare der er nok effekter og dynamik i banen. Ellers er der også det sædvanlige problem med kameraet i 4-player. Det smadrer stadigvæk frem og tilbage hele tiden og drejer rundt, som var det besat, hvilket er yderst forvirrende at se på. De skulle hellere have lavet en anden kamera-mode til 4-player, som bare skulle sidde stille et sted og kun zoome ind og ud.


Her ses, hvor kaotisk spillet kan blive en gang imellem.


I det mindste er der stadig god stemning
Om lyden er der ikke meget at sætte en finger på. Baggrundsmusikken sætter en helt aldeles fin Naruto-stemning, og stemmerne er som sædvanligt indspillet af de rigtige skuespillere. Dog kan stemmerne godt blive lidt mærkelige, hvis nu det samme stemme-klip bliver spillet igen og igen, som det gør, når man bliver ved med at gøre det samme, som f.eks. ”sidestep”. Dette er dog slet ikke så slemt, så det bliver irriterende, men kun lige nok til at man trækker på smilebåndet.

Hva’ba’? Ingen random-funktion!?
Spillet holder rimeligt godt. Der er mindst en 10-20 timer i at klare spillet og alle missionerne, men det er helt klart ikke alle, der bare lige klarer alle S-rang missionerne. Der er virkelig nogle af dem, som er utroligt svære at klare. Så kan sværhedsgraden jo godt nok sættes op eller ned, som det skal være, men det er ikke alle missioner, der bliver påvirket af dette. I multiplayer er der da også en del spilletimer at hente, men det er bare blevet lidt kedeligere at spille multiplayer, end det var i 3’eren, da de af ukendte årsager har valgt at lave en meget langsom ”character selection screen”, som konstant skal loade 3D-models til op til 4 spillere, og så er der ingen ”Random” funktion... Ja, du læste rigtigt, ”ingen random”. De har fjernet random-funktionen, så man skal vælge karakter hele tiden. Hvorfor de har gjort dette, er lidt af et mysterium, da de har bevaret random-funktionen for banevalg. Men nok om det.

Konklusion:
Alt i alt er det en fin efterfølger til de tidligere spil, men personligt havde jeg nu alligevel mere sjov med 3’eren. Så til dem, der allerede har den, kan vi ikke anbefale at smide penge i nr. 4, medmindre man virkelig gerne vil spille med ”the sound five” eller de to ”overclockede” hovedpersoner. Men til alle de andre Naruto-fans, der alligevel ikke har nogle af spillene, kan vi kun varmt anbefale at importere 4’ren.

0
1ups givet

4/5


Forbeholdt niche gamere

Kommentarer:

#1 - Rotjen

Level: 1 (Goomba)

26-11-2006 13:02

Nice anmeldelse ShiniTenshi Smiley
Jeg kan kun anbefale at man køber det så hurtigt som muligt!! Smiley
0
1ups givet

#2 - Hyuuga

Level: 1 (Goomba)

26-11-2006 16:31

der er flere end ''the sound five'' , Kyuubi Naruto og Sasuke CS2

Hvad med :

Kabuto
Kisame
Awakened Hinata

det giver i alt 9 nye chars i forhold til 3'eren Smiley
0
1ups givet

#3 - ShiniTenshi

Level: 1 (Goomba)

26-11-2006 18:14

Hyuuga: undskyld mig, men jeg syntes nu der står "blandt andet"... Smiley
0
1ups givet

#4 - Hyuuga

Level: 1 (Goomba)

21-10-2020 15:51

Det var nu de sidste par sætninger jeg kiggede på Smiley

'Så til dem, der allerede har den, kan vi ikke anbefale at smide penge i nr. 4, medmindre man virkelig gerne vil spille med ”the sound five” eller de to ”overclockede” hovedpersoner.'
0
1ups givet

#5 - Aura

Level: 1 (Goomba)

26-11-2006 19:18

Ved spil information, er der et tomt DS boxart... Spillet er da til GC Smiley

Well, fin anmeldelse.

Man mister forresten ikke al sin chakra, af at lave Kawarimi. Man mister kun 3/4.

Og så vidt jeg ved, er Y-cancel da også en ny ting i spillet. Hvorfor er det ikke nævnt?
0
1ups givet

#6 - Tomber

Level: 2 (Keese)

26-11-2006 21:06

Y-cancel?..
Det samme som L-cancel i SSBM? Smiley
0
1ups givet

#7 - Aura

Level: 1 (Goomba)

26-11-2006 21:16

Nej, ikke helt.

Hvis et slag i en combo er et såkaldt "launcher-move" (sender din modstander i luften), kan man trykke Y, for at man stopper sin combo, og kan starte på et nyt. Det koster 1/4 chakra.

Dette er jo vældigt nyttigt.

Når først din modstander er i luften, kan du bruge Y-cancel med alle angreb, som rammer. Bortset fra våben eller andet i den stil.
0
1ups givet

#8 - ShiniTenshi

Level: 1 (Goomba)

26-11-2006 22:12

Aura: ja det er jo sandt men 3/4 er jo somregel alt ens chakra Smiley...

mht. Y-cancel? det har jeg godt nok hverken brugt eller hørt om Smiley
men umiddelbart lyder det hverken brugbart eller ny-skabene... Det kunne jo stadig godt have været nævnt... men da jeg ikke har set det, eller hørt om det før nu. Er det jo lidt sent... så sry Smiley
0
1ups givet

#9 - Aura

Level: 1 (Goomba)

27-11-2006 17:37

Ok.

Det er et must, hvis man vil spille til turneringer... Selvom det nok ikke er tilfældet med os fra Danmark Smiley

Men prøv Y-cancel. Man kan lave nogle ret så syge comboer.
Indtil videre kan jeg lave et, som tager 100%, med Lee, og et som lige nøjagtigt tager 99% med Zabuza Smiley
0
1ups givet

#10 - Aura

Level: 1 (Goomba)

27-11-2006 17:39

Og de comboer, er uden, at modstanderen kan bruge Kawarimi, hvis altså jeg starter når de har 0 chakra.

1 chakra bar kan forresten tit gøre forskellen, hvis modstanderen er i gang med en combo. Det er lettere at kunne kawarimi'e mod en modstander, hvis man skal lade mindre op.
0
1ups givet

#11 - Greed

Level: 1 (Goomba)

27-11-2006 18:39

Aura snakke vi om at du har lavet en combo på en cpu spille en mod en af dine venner fordi 100% er godt nok meget må jeg siger
Smiley
0
1ups givet

#12 - Aura

Level: 1 (Goomba)

27-11-2006 18:51

Jeg har både lavet den i tarining, og udført den i en ordentlig kamp, mod venner og Cpu (på niveau 4 8)).
Dette gælder for begge comboer.

Det kunne være, at jeg skulle prøve at filme dem, og ligge dem op på Youtube, hvis jeg kan få fat i et ordentligt camera.
0
1ups givet

#13 - Aura

Level: 1 (Goomba)

27-11-2006 22:42

Ringe kvalitet, jeg ved det >_<
Men ikke desto mindre, har jeg nu lagt mit 100% Lee combo op.

Jeg har skrevet, hvordan det udføres. Hvis du kan få det igang, er det nok den letteste sejr, man kan komme til.
0
1ups givet

#14 - ShiniTenshi

Level: 1 (Goomba)

28-11-2006 15:53

hmm... syntes meningsløst i mine øjne, da der næsten ikke er nogen der gidder at spille mod mig som det er nu... tror ikke jeg skal øve mig på nogen cheesy moves eller lignende cheat-moves...

...er det bare mig der er underlig og syntes at alle skal have bare en lille chance for at vinde? Smiley -_- suk...
0
1ups givet

#15 - Aura

Level: 1 (Goomba)

28-11-2006 17:39

"Cheat-moves", ehh? Hvorfor er det snyd? Smiley

Jep, du er underlig. (Smiley)
Dog øver jeg mig ikke på noget, jeg gør det bare når jeg spiller... Det er ret så let.
0
1ups givet

#16 - ShiniTenshi

Level: 1 (Goomba)

28-11-2006 17:45

Det er jo ikke det jeg mener... -_- suk... nevermind...
0
1ups givet

#17 - Hyuuga

Level: 1 (Goomba)

29-11-2006 20:52

lol Aura ... det han mener er at det er plat og nederen for den anden person man spiller imod ? .. det kan du ikke se ? ... det er jo det samme som at lave 1 hit K.O Smiley .. det er jo ufedt .. og efter hvad jeg har hørt så er Shini syg nok til spillet i forvejen xD
0
1ups givet

#18 - Aura

Level: 1 (Goomba)

29-11-2006 21:59

Hvorfor er det det?

Altså jo, jeg tager da også let på mine venner når vis spiller, helt sikkert.
Men altså, når jeg får at vide, eller rigtigt spiller for alvor, så gør jeg altså mit bedste.
0
1ups givet

#19 - ShiniTenshi

Level: 1 (Goomba)

29-11-2006 23:41

hva' søren Hyuuga Smiley hehe du plejer da eller næsten altid at sige mig imod herinde Smiley heh, men ja det var lige det jeg mente...

Derfor syntes jeg ikke det er sjovt på nogen måde at øve sig i at lave den slags tricks... jeg kan godt se det hvis man alligevel kun spiller mod computeren, eller at man skal til turneringer og ikke har noget imod at ødelægge hele sporten i det... Smiley

men der har vi nok bare lidt forskellig holdning til det, og det skal der jo også være plads til Smiley desuden er kommentarene ved at blive et helt chatrum Smiley hehe så det er vel en fin konklusion bare at holde det ved det... ne?
0
1ups givet

#20 - Aura

Level: 1 (Goomba)

30-11-2006 12:47

Det skal lige siges, at jeg stadig ikke øver mig i de tricks, de kommer bare som det ligger til.

At bruge Y-Cancel er en tin, som med vilje er i spillet, så hvorfor er det at ødelægge sporten i spillet?
0
1ups givet

#21 - ShiniTenshi

Level: 1 (Goomba)

30-11-2006 18:19

Okay, tænk farcry... multiplayer... sniper... -_- eller for den sags skyld et af de andre utallige FPS spil hvor sniperen er for nem at bare pille folk ned med...
"sniperen er jo en del af spillet, så hvorfor ikke bruge den",
"måske, fordi at de andre ikke har en chance..."

Det er jo bare usportsligt, usmageligt og helt igennem unfair for de andre spillere... men jo, det er jo selvfølgelig en del af spillet... men det er jo ingen grund til ikke at give de andre en chance... ne?

-end of discussion-
0
1ups givet

#22 - Aura

Level: 1 (Goomba)

30-11-2006 19:28

Jeg kan da ikke se det nødvendige i at stoppe diskussionen?
Vi snakker da om spillet. Mmm... Diskussion ^^

Well, det er usportsligt at spille spillet? YES!
Det er i spillet, med vilje, FOR AT DET SKAL BRUGES.

Du kan da ikke ændre det til et FPS?

Og, hvis du nu én gang til læser mine indlæg, så skriver jeg faktisk, at jeg ikke altid bruger det. Og så er det jo let at lave Kawarimi, og vende situationen (det koster jo chakra at Y-Cancle...).

Hvis man kan mærke, at en anden ikke helt har prøvet det før, og/eller måske ikke er så god, så ja, man giver dem en chance.
0
1ups givet

#23 - The ultimate beast

Level: 20 (Moblin)

02-12-2006 22:18

Undskyld jeg siger det men ødelægger det ik lidt spændingen... normalt dør jeg næsten af spænding i et fighting spil sååh... det ville jeg nødig gøre, det ødelægger jo spændingen og er det ikke det der er det sjove ved et spilSmiley
0
1ups givet

#24 - ShiniTenshi

Level: 1 (Goomba)

03-12-2006 01:52

Aura: sry men jeg gider bare ikke diskutere ting, som jeg syntes er almen sundt fornuft at lade være med...
0
1ups givet

#25 - Aura

Level: 1 (Goomba)

03-12-2006 14:21

Så klag da til dem, som laver spillet.
Hvorfor er det sund fornuft, ikke at spille spillet?

@Beast: Jeg tror ikke helt du har forstået det rigtigt.
0
1ups givet

#26 - Rasengan

Level: 1 (Goomba)

18-12-2006 21:17

jeg skal nok havde det har alleredet uzumaki ninden ( kommer nok ikk til danmark) og jeg glæder mig meget til det kommer ud Smiley
0
1ups givet