Reggie Fils-Aime træder ...

Vi streamer Super Mario 6...

En forsinkelse har ramt S...

Hollow Knight: Silksong a...

Demoer for Yoshi's Crafte...

Remaster af Legend of Zel...

Just Dance 2019 (Switch)

Super Smash Bros. Ultimat...

De små nyheder fra Ninte...

Super Mario Maker 2 annon...

Reggie stopper - memes og...

Få Hedeholm til at strea...

Spil på vej til Switch

Switch - spilrygter og sp...

My Nintendo

Annonceringer af annoncer...

Dit N-club

Dit seneste køb

Tetris 99

Yoshi's Crafted World

S: 30 Wii U spil

SOLGT: Diablo 3, Mario+Ra...

S: Super Mario 3D land og...

B: Donkey Kong Tropical f...

Tilbudstråden

S: New 3DS XL

K: Mario Kart Wii

S : 2 switch Spil

S: Starfox-samling & 3DS-...

B/S: tre Nintendo Switch ...

Madden 10 (Wii)

N-club Juletema 2018

Celebrity Sports Showdown (Wii)

The Legend of Zelda: The Wind Waker (NGC)

Skrevet af Christian Jessen - 25-06-2005 00:00

Når du sætter fingrene i spillet for første gang, startes spillet op af en smuk og charmerende intro, hvor Hyrules skæbne bliver ført frem i rampelyset. Dette Zelda-spil udspiller sig faktisk et sted i Hyrule hele 100 år efter Links tid i Zelda-spillet, The Legend of Zelda: Ocarina of Time til Nintendo 64. Siden den tid er Hyrule blevet oversvømmet og en hel masse øer er blevet dannet, store og små, til et kæmpe ø-rige. I hvert Zelda-spil der er blevet lavet, er der blevet født en ny Link, og hver gang det er sket, er der kommet en ny historie ud af det der skal løses på kryds og tværs, og dette er skam også tilfældet i dette Zelda-spil.

Gameplay
Nu er den noget lange, dog stadig charmerende intro endelig færdig, og ja tak, spillet kan begynde. - Men nej, du må vente lidt endnu, og væbne dig med al tålmodighed du har tilbage, før du begynder at trykke desperat på din controller, for nu kommer Links lillesøster Aryll ind i billedet. På tragisk vis bliver Aryll, den lille uskyldige lyshårede pige, bortført af en kæmpe fugl. Selvom det er Links fødselsdag, og han burde sidde og spise lagkage og drikke varm kakao, tøver han ikke den mindste tanke om ikke at redde hans lillesøster, fra det ukendte der har taget hende. At gå mere i detaljer om historien ville være en synd og skam at fortælle på papir, da dette virkelig er et spil der holder dig klistret til skærmen.

Nu kommer den noget typiske indledningsopgave, nemlig: Find dig et sværd og et skjold, og brug det så godt som du har lært. Dette kender du nok fra Zelda-spil som The Legend of Zelda: Ocarina of Time til Nintendo 64. Dette er dog kun en indledningsrunde og ikke mere - den tager ikke så lang tid, og er der, bare lige for at komme godt i gang igen… Nå, nok om det - hurtigt videre! Link kan stadig alle sine gamle angreb med sit sværd, plus et helt nyt som aldrig er set før i et Zelda-spil: Et angreb der nærmest låser sig fast på fjenden, og alt efter hvilken vej du drejer analog-stikket, udfører Link et imponerende angreb man ikke vidste den lille grønne fyr var i stand til, og man må sige det fungerer formidabelt.

Link er ingen helt uden hans genstande. Genstandene i Zelda-spillene har altid været en vigtig og stor del af spillet, så selvfølgelig er de også med her, og der er endda blevet lagt nogle helt nye til samlingen. Uden at røbe for meget kan af nye genstande nævnes:

Grappling Hook
Et reb med en krog i enden, der kan bruges til at få Link over store afgrunde, eller bruges mens man sejler på King of Red Lions (din båd).

Deku Leaf
Et blad der kan bruges som faldskærm, eller fremkalde vindstrømme ved at flagre det hurtigt i luften.

Wind Waker
Denne genstand er ganske speciel, og den bliver brugt meget i spillet. Det en lille hvid taktstav der bl.a. kan bruges til at navigere retningen på vinden.

Grafik
Ved første øjekast på dette spil, er det første man lægger mærke til nok den anderledes grafik. Tag dog ikke dette ilde op, for anderledes er ikke så slemt endda. På SpaceWorld sidste år blev en demo vist hvor en voksen Link kæmpede en utrolig flot kamp mod den onde Ganondorf. Zelda-fans var meget henrykte, lige indtil året efter hvor Shigeru Miyamoto & Co. viste en helt ny film i Cel-shaded grafik, det vil sige noget der ligner der er taget ud af dit barns tegneserie. Det var et stort spring fra realtime til Cel-shaded grafik, måske lige lidt for stort ifølge størstedelen af Zelda-populariteten. Man blev så delt i tre grupper; dem der elskede Cel-shading, dem der hadede det og dem som droppede Zelda-spillet helt. Nu er det blevet gennemført utallige gange og der er nu slet ingen tvivl, realistisk grafik ville bare ikke have passet ind i dette Zelda-spil.

Logoet i spillet er utrolig flot og stemningsfuldt. På logoet bag ved titlen ses den rødbrunlige båd, King of Red Lions, sejle på nogle bølger. Meget flot logo, og klogt, da båden jo spiller en rimelig stor rolle i spillet som Links følgesvend, dog savner man stadig lidt sværdet og skjoldet med de blålige flammer omkring.

Lyd
Meget smuk lydside, må man sige. Man kan næsten forestille sig Link ligge under nogle palmer i en hængekøje med et glas juice i hånden, med alle de mange ”Hawaii”-undertoner spillet kaster ud i mængdevis. Man kan sagtens mærke der er brugt utrolig meget energi, i at få stemningen op i dette spil med lyden - der er dybde i hver enkelt lille tone. Man genkender hurtigt mange melodier fra de tidligere spil, både dem fra Nintendo 64 og A Link to the Past, som er blevet genindspillet, og dem som er lavet specielt til The Wind Waker.

Holdbarhed
The Wind Waker er et utrolig godt spil i holdbarhed. Når du har gennemført historien (og det tager jo sin tid), er du langt fra færdig. Bagefter kan du begynde at tænke på, at finde alle hjerterne eller de mange skatte der er gemt rundt omkring på de mange øer, og de mange små opgaver der er at løse. Men jeg vil langt fra råde dig til at bare piske igennem spillet, da det er et spil der skal nydes og ikke bare slås ihjel på et par dage. Det kan sagtens klares og blive gennemført flere gange, men nyd det nu første gang.

Konklusion
Dette spil skal helt klart op og stå ved siden af Ocarina of Time på hylden. Det ikke bedre end Ocarina of Time til Nintendo 64, men det er så tæt på som det overhovedet kan komme. Styringen har ikke forandret sig, og det er stadig det samme, det gælder om, men dog endnu engang har japaneren Shigeru Miyamoto formået at gøre det nyskabende, denne gang med Cel-shading, hvilket passer uhyggelig godt ind i The Wind Waker. Dette spil bør i hvert fald spilles af enhver Zelda-fan - Cel-shading-elsker eller ej, det skal spilles. Jeg giver min næstdybeste ros til dette spil, da intet spil er perfekt.

3
1ups givet

5/5


Fremragende lyd

Hjernegymnastik

Nemt at gå til

Øjeguf

Kommentarer:

#1 - Zelda

Level: 1 (Goomba)

16-12-2006 10:03

Wow, 9.5/10 ..

Godt klaret Zelda. Smiley
0
1ups givet

#2 - Zoracka

Level: 1 (Goomba)

18-01-2007 14:14

Forståeligt, hvornår får Zelda ikke topkarakter ?
0
1ups givet

#3 - Peblisko

Level: 21 (Paragoomba)

14-10-2011 18:00

TWW, som jeg faktisk ikke synes er et vellykket "Zelda"-spil efter skabelonen (modsat TP), synes jeg til gengæld har meget mere at byde på, end jeg først lige kunne se, måske fordi jeg er blevet ældre eller fordi jeg prøver at tage Zelda-brillerne af og spille det som et solidt eventyrspil med Zelda-elementer, der fuldt ud fortjener karakteren.
Hvis du spiller som Link uden grøn tunic, er det åbenlyst at Triforce og Hyrule kun er tilføjet for at kunne placere spillet i samme univers, men at de måske lige så godt kunne have skabt en ny licens med The Legend Of The Wind Waker, der kunne gøre sig fri af serien og i stedet kunne fokusere på pirater og elementer fra Sindbad Søfareren. På den anden side, har Zelda altid blandet forskellige legender og mytologier; som en sidenote, har jeg undret mig over, hvorfor serien ikke har nøjedes med at hedde "The Legend Of" og skrottet Zelda-navnet til fordel for nye elementer i hvert trin, ligesom Tales-serien gør med noget nyt efter "Tales of".
0
1ups givet

#4 - kasper88

Level: 28 (Skeeter)

14-10-2011 21:30

Ideen var god, udførslen var ikke.

Jeg kan sagtens acceptere, at Nintendo ville lave en kæmpe verden, der var dækket af vand, som man skulle sejle rundt på. Men det kræver ligesom, at der er noget INTERESSANT CONTENT, nogle fede ø'er etc. - og der var meget lidt.

Derudover var starten (stealth) og slutningen (triforce quest) latterlig - lidt ligesom i Twilight Princess. Jeg tror dog stadig, at jeg foretrækker Wind Waker over Twilight Princess, men det er svært at sige. Begge spil har utrolig mange middelmådige og dårlige elementer i sig.
0
1ups givet

#5 - Kanin

Level: 23 (Skree)

15-10-2011 00:28

Men Alexander: har alle spil ikke altid det, hvis man virkelig kigger dem efter i krogene? Jeg husker TWW som et fremragende spil. Bestemt ikke det bedste i serien, men bestemt heller ikke et svagt spil. Jovist var den grafiske stil og spillets tema(er) ikke for enhver smag, men det var jo ikke dårligt.

Der var frihed i spillet. Der var udforskning... Triforce quest var en langtrukken affære, men det har Mr Moto, så vidt jeg husker også bekræftet efterfølgende. De havde ikke nok tid til at færdiggøre spillet og han ønskede et par dungeons mere. Kan ikke huske hvor/hvornår jeg læste dette...
0
1ups givet

#6 - kasper88

Level: 28 (Skeeter)

15-10-2011 07:11

Thomas >> Ingen spil er perfekt, men det er heller ikke det jeg går efter. Jeg går efter at blive underholdt og så må der gerne være masser af fejl. Problemet med Twilight Princess og The Wind Waker er, at de underholder mig ikke. De har store fundamentale problemer (scriptet, manglende content, kedelig combat, langtrukken start og slutning).

Det er rigtigt, at Miyamoto har været ude og undskylde over triforce questen, men det hjælper jo ikke mig, når jeg som arme spiller sidder og keder mig efter at have betalt 500 kr. for Nintendos spil?
0
1ups givet

#7 - effen4645

Level: 15 (Geega)

08-09-2014 13:30

Ved første øjn kast er grafikken meget anderledes end de andre spil i zalda serien men det er bestemt ikke et dårligt spil
2
1ups givet