Lanceringstrailer for Gro...

Tales of the Shire: A The...

N-cast #215: Er Indie Dir...

N-club Streams: Uge 16

Indie World Showcase apri...

Europa kommer til Switch

Indie-udsalg startet nu

SteamWorld Heist II annon...

Penny's Big Breakaway ude...

Se Indie World Showcase i...

Amiibo!

Pokémon Unite

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Spil på vej til Switch

Pokémon GO

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

F-Zero 99

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Fire Emblem Fates: Birthright (3DS)

Skrevet af Zone - 19-05-2016 23:34

Fire Emblem-serien fik tilbage i 2013 fornyet energi, da Fire Emblem Awakening blev udgivet til 3DS. Nu er det næste spil i samme spilmotor, så endelig kommet til Europa efter lang ventetid, nemlig Fire Emblem Fates. Men spillet er udkommet i 2 forskellige versioner, der hver især følger to forskellige ”veje” mellem to stridende nationer. Denne anmeldelse kigger på den ene version der har undertitlen Birthright.

Tekst markeret med blåt er unik tekst for anmeldelsen af denne version af Fire Emblem Fates, mens sort tekst går igen i Conquest-anmeldelsen

Fredselskende Hoshido mod nådesløse Nohr
Fire Emblem Fates handler grundlæggende om det skrøblige forhold mellem de to nationer, Hoshido og Nohr. Hvis man køber Birthright, så vælger man at stå med den kongelige familie af Hoshido, som ens avatar oprindeligt er beslægtet med. Som barn bliver ens avatar bortført fra Hoshido af Nohr-styrker og bliver derefter opfostret som prins/prinsesse af Nohr. Ens avatar har derfor opbygget et bånd til de søskende avataren har kendt gennem sin opvækst, og det er derfor ikke en nem beslutning at stå med sine rigtigt beslægtede søskende, som man ikke har kendt hele sit liv. Spillets historie bygger på temaer om loyalitet til sit fædreland, samt om familiebånd og hvad der definerer det: blodet i ens årer eller tiden brugt sammen.


Forudsigelig historie
I Birthright kommer man dog til at sætte blodet i ens årer højere end loyaliteten til ens fædreland. Men Hoshido virker dog også hurtigt som det rigtige valg, for som historien skrider frem, så bliver Nohr malet som et utroligt ondt land, der er regeret af en tyran, mens Hoshido bliver fremstillet som en lykkeligt rige, med masser af resurser, men som desværre bliver undertrykt af Nohrs invasionslyst.
Historien bliver meget hurtigt forudselig, som resultat af denne opmaling af de to riger som ”god” og ”ond”. Også karaktererne er sukkersødt godhjertede. Enten tilslutter spillets karakterer sig ens avatar fordi de tilhører Hoshido, eller også respekterer de avataren for deres handlinger og har derfor uendelig loyalitet overfor hovedpersonen, eller også ser de pludselig hvor ond Nohrs konge, Garon, er. Yderligere ser man mange af spillets såkaldte ”plot twists” før de sker, eller også bygger de på klichéer. Det er derfor svært at investere sig i spillets historie og karakterer, hvilket spillet ellers kræver af spilleren.



Stærkt kampsystem fungerer stadig
Kampsystemet fra Fire Emblem Awakening vender stærkt tilbage i Fates. Der er stortset ikke ændret på formularen, men det er ikke fordi det er en skidt ting, for hvorfor fikse noget der virker i forvejen? Man bevæger fortsat sine styrker på et 2D kort, inddelt i et gitter. Spillet er turbaseret, man får xp der giver en levels og forbedrer ens stats og man kan kan angribe med enkelte enheder, eller sætte to enheder sammen til én for at forbedre deres forsvarsevne.

Ligesom andre spil i serien, så følger spillet et sten-saks-papir-inspireret system når det gælder våbentyper. Disse våbentyper er nu klassificeret efter farve, hvor én våbenfarve er bedre end en anden. Dette gør at man kan klassificere flere slags våben under én farve og f.eks. er spyd og kasteknive/shuriken gode mod sværd. Ydermere kan nogle våben have ekstra effekter der gør dem mere effektive mod en bestemt type enhed. F.eks. er mange buer rigtig gode mod flyvende enheder, mens våben med f.eks. ”spirit” i navnet, har større effektivitet mod monstre. Dette giver spillet en strategisk dybde, der gør at man nogle gange skal tænke over hvem der er mest effektiv mod en bestemt fjende. Både våbentype og ekstra effekter på våben er med til at give denne dybde.


Noget der tilgengæld er nyt er at almindelige våben ikke har et fikseret antal gange de kan bruges, ligesom det har været tilfældet i alle andre spil i serien. Det er kun stave der har det nu, og det er derfor det eneste der skal købes et lager af. Som resultat har man en stor mængde penge til rådighed, som kan bruges til andre ting istedet, så som at opgradere våben i smedjen eller købe enheder der kun kan bruges én gang.

Sæt dragens styrke fri
En af de større tilføjelser til spillet er de objekter spilleren kan interagere med på slagmarken. De var også at finde i Awakening, i form af forts der gav højere forsvar, men konceptet er blevet udvidet i Fates. Dette kommer først og fremmest til udtryk gennem Dragon Veins. Dragon Veins er en brik på kortet, som karakterer der er del af den royale familie, kan interagere med. Det vil sige at ens avatar, samt ens søskende fra den royale familie, kan bruge dem. Deres effekter er vidt forskellige og kommer an på hvilket chapter i historien du befinder dig i. Nogle Dragon Veins opretter et healing-område hvor dine tropper får mere liv efter en tur er overstået, mens andre Dragon Veins laver en flodbølge der fjerner alt vand i en bane. Det er med til at gøre banerne mere interaktive og skaber samtidigt en strategisk dybde.

Udover Dragon Veins indeholder Fates også belejringsvåben, som kun visse classes kan bruge. F.eks. kan en Fire Orb kun bruges af magikere, mens en Ballista kun kan bruges af bueskytter. Man skal dog passe på, for fjenden kan også bruge disse maskiner til deres fordel. Selvom disse belejringsvåben kun kan skade enheder og aldrig slå dem ihjel, så er det en sikker måde at gøre skade på sine fjender og derved lade ens tropper give det sidste slag.

Man har dog altid skulle tænke over sine omgivelser i Fire Emblem, og også Fates har forskellige typer terræn indflydelse på hvor effektivt man kan bevæge sig. Hvis man starter i en skov eller på sand, kan ens karakter f.eks. ikke flytte sig ligeså langt, som hvis de står på græs eller gulv.

Tag en pause i dit slot
En af de bedste features i Fire Emblem Fates er hovedbasen, som befinder sig i det magiske Outrealm. Det er her at spilleren har mest mulighed for at sætte sit eget præg på spillet. Hovedbasen kan nemlig udstyres med forskellige butikker og andre bygninger, der både hjælper spilleren, men også giver verdenen mere charme. Man kan frit placere de bygninger man bygger rundt omkring i basen og man kan tilmed skifte mellem forskellige layouts og udseender for hovedbasen. For at bygge en ny bygning, så koster det dragon points, som man får for at vinde et slag.

Udover butikker, så er der nogle typer bygninger der skaber variation i gameplayet udenfor kamp. F.eks. kan man i arenaen byde på om ens tropper kan klare en bestemt fjende og derved satse mineraler og måske få flere tilbage, hvis ens tropper vinder. Andre bygninger er bare med til at give spillet lidt humor, så som den varme kilde, hvor man kan gå hen og slappe af – der er dog mulighed for at man komme til at gå ind i det forkerte bad og gøre sig pinligt berørt overfor det modsatte køn.

Man kan yderligere bygge belejringsvåben i sit slot, som kan bruges til at forsvare ens slot, når man bliver invaderet af fjender fra tid til anden - invasionskampene er i øvrigt nogle af de mest udfordrende i spillet. Der er også mere kosmetiske bygninger, så som statuer af forskellige karakterer man kan bygge. De har dog del fordel at de forhøjer en stat hos den pågældende karakter. Sidst men ikke mindst er der også 100% kosmetiske bygninger, så som træer, der blot er med til at give et personligt touch til sin base.

De bygninger du har i din base varierer fra version til version. I Birthright kan du bygge en våbenhandler, der specialiserer i våben fra Hoshido-nationen, mens du har en rismark hvorfra du kan få ris, som kan bruges til enten at fodre hovedbasens egen drage eller lave mad til ens hær. Da Hoshido er baseret på Japan, så kan man vælge mellem udseender til ens base, der er baseret på forskellige bygninger indenfor Japansk kultur. De våben man kan købe er derfor også f.eks. katanaer og shuriken fremfor almindelig sværd og kasteknive og i stedet for magiske bøger (tomes) bruger de besværgelser (charms).

I krig og kærlighed gælder alle kneb
En af de helt store tilføjelser i 3DS-spillene i Fire Emblem-serien er dating-system, der gør at man kan opbygge forhold i mellem karaktererne i spillene. Man kan lege den helt store matchmaker og sørge for at de helt rigtige karakterer bliver giftet med hinanden. Det gælder selvfølgelig også i Fates-spillene. Og selvom systemet fungerer stortset som i Awakening, så er det alligevel udvidet i Fates. Systemet fungerer på den måde at hvis to enheder kæmper side om side i kamp, så bliver de bedre venner. Hver gang de har udført en handling sammen, kommer der et hjerte over deres hoveder, for at indikere at deres forhold forbedres. Dette låser op for unikke samtaler imellem de to enheder. Hvis de to enheder er af hver deres køn, kan deres forhold opbygges til rank S og så bliver de gift og i nogle tilfælde får de tilmed et barn.

Dette barn bliver derefter placeret i Outrealm et sted, og fordi tid forløber på en anden måde i Outrealm, så vokser børnene hurtigt op og kan derefter tilslutte sig ens hær. Det er sjovt at se hvilke personlighedstræk, som barnet tager fra sine forældre, så som hårfarve eller class, og det er en effektiv måde at låse op for nye enheder på. Nogle enheder kan ikke blive gift, men kan tilgengæld blive rigtig gode venner og derved få deres forhold til rank A+. En mere gameplay-mæssigt fordel ved at forbedre forholdene er at enhederne kan give hinanden buffs i kamp, hvis de er sammensat til én enhed.

Sådan fungerede det i høj grad også i Awakening, men for ens avatar er dating-systemet dog blevet udvidet yderligere. Ens avatar har sit eget værelse, som han/hun kan invitere andre karakterer ind i. Man kan her få et mere intimt indblik i den anden karakter, og samtidigt forbedre ens forhold. Når ens avatar så er blevet gift, kan man efter hver kamp gøre ens bånd dybere med ens bedre halvdel. Ved at gøre båndet dybere kan man låse op for specielle events, hvor man blandt andet kan vække den eneste ene, ved at nusse dem med ens stylus.

Man mærker godt at dette system skulle have været dybere og at de har fjernet hele "nussesystemet" i den vestlige udgave af spillet. Det er en smule ærgerligt, men da systemet fungerer fint uden "nussekomponentet", udover at være lidt kedeligt, så går det stadig an.

Charmerende visuel præsentation
Fire Emblem Fates' grafik er en charmerende sammensætning mellem skarpe 2D portrætter og sprites og flotte 3D modeller og omgivelser. Den japanske anime-stil er selvfølgelig ikke for alle, men undertegnede synes at Fire Emblem har en hel fantastisk stil.

Det ser utroligt fedt ud når man zoomer fra det store overblik man har over slagmarken og ned i en enkelt kamp og ser de velanimerede 3D modeller udføre deres angreb. Dog kan animationerne godt blive en smule langtrukne i det lange løb, men så er det heldigt at man kan skræddersy hvor meget man ser. F.eks. er der en indstilling der gør at man kun ser sine egne units og deres animationer og ved blot at trykke 'Start' kan man spole forbi fjendens tur.

Som historien spiller sig ud, så er der en række cinematics der bliver afspillet. Disse er lavet i den samme stil, som vi er vant til fra spillets trailere og ser helt fantastiske ud. De er lavet i en flot form for celshading, der bibeholder spillets skarpe 2D-look, mens man stadig kan se at det er 3D grafik.

Iørefaldende toner og gode stemmer
Spillet har en ganske solid lydside, hvor især musikken stiller sig i forgrunden. Der er flere musikstykker i spillet der sidder fast i hjernen når man har spillet lidt. Spillets hovedtema, som blandt andet har lyrikken "You are the ocean's grey waves", kan man dog godt blive lidt træt af, da den er lidt overbrugt. Men de øvrige musikstykker skaber masser af varation.

Ligesom spillets forgænger, Awakening, så er lyden utroligt sprød. Lydeffekter er lige i skabet, men det er især spillets stemmeskuespil der er i topklasse. Man kan mærke at alle karakternes stemmeskuespillere har gjort sig umage for at fange den pågældende karakters personlighed. Især avatarens stemmeskuespillere (den mandlige og den kvindelige) giver den hele armen, og man kan virkelig mærke avatarens følelser når de, om end korte, stemmesekvenser bliver afspillet.

Amiibo-funktionalitet
Jeg har desværre ikke haft mulighed for at teste Amiibo-funktionerne i dette spil, da jeg ikke ejer de Amiibos der er kompatible med spillet. De kompatible figurer er Ike, Lucina, Marth og Robin. Hvis du scanner en af disse figurer i spillet, låser du eftersigende op for muligheden for at kæmpe mod disse karakterer og tilmed få dem på din side.

Konklusion
Fire Emblem Fates: Birthright er et spil der henvender sig til dem der ikke kunne få nok af Fire Emblem: Awakening. Formularen er stortset uændret, men det er ikke nødvendigvis en dårlig ting, for formularen fungerer rigtig godt. Sværhedsgraden er lav, men det betyder ikke at der ikke er masser af levetid i spillet. Hovedhistorien er forholdvist lang, og i Birthright kan man tilmed finde ekstra kampe, hvor man kan træne sine enheder udenfor hovedhistorien. Udover dette er der invasioner og ekstra kampe (såkaldte paralogues) hvor man kan låse op for ekstra enheder.

Kampsystemet fungere upåklageligt, og er blevet udvidet med ting som nye interaktive objekter på banen, og våbentype systemet er blevet endnu mere simplificeret. Spillets kampsystemet har generelt en god taktisk dybde, men man behøver ikke tænke sig specielt meget om, for at det skal lykkes for én i Birthright.

Historien er desværre lidt forudsigelig og det kan være svært at investere sig, også selvom stemmeskuespillerne gør et rigtig godt arbejde. Dette bliver dog gjort op for, da man kan investere sig meget i at opbygge sin hovedbase og forholdene mellem karaktererne og se de forhold bære frugt, igennem de børn, som de forskellige par får sammen. Grafik og lyd er i topklasse.

Har du brug for et solidt, taktisk RPG-spil med lang levetid, men uden at det er for udfordrende? Så er Fire Emblem Fates: Birthright helt klart et spil for dig.


Hvilken version skal jeg vælge?
Fire Emblem Fates er et lidt specielt sted, fordi at det eksisterer i to forskellige versioner, nemlig Birthright og Conquest. Det kan derfor være svært at vælge. Er du stor fan og kan ikke få nok af Fire Emblem-serien? Så kan det kun anbefales at du skaffer begge version. Men hvis du kun vil have ét af spillene, så kan det helt klart anbefales at du læser [link=https://n-club.dk/anmeldelser/nintendo-3ds/fire-emblem-fates-conquest-3ds/ af det andet spil[/link] også og vælger derefter. De to spil er helt klart lavet til to forskellige målgrupper og er derfor forskellige, på godt og ondt. Anmeldelsen af Fire Emblem Fates: Revalation, som er en tredje version af spillet og som også er første DLC til Fates, bliver lagt op når vi kommer tættere på Revalations udgivelse d. 9. Juni.

3
1ups givet

4/5


Fremragende lyd

Nemt at gå til

Øjeguf

Kommentarer:

#1 - Zone

Level: 30 (Blooper)

10-11-2020 15:21

Så fik jeg anmeldt Fire Emblem Fates: Birthright. Læs også gerne min anmeldelse af Fire Emblem Fates: Conquest!
0
1ups givet

#2 - Alpha sapphire

Level: 15 (Geega)

07-06-2016 08:34

det kunne godt være jeg skulle downloade birthright sammen med revelations når jeg nu har conquest
0
1ups givet