Fire Emblem Fates: Conquest (3DS)

Skrevet af Zone - 19-05-2016 23:44

Fire Emblem-serien fik tilbage i 2013 fornyet energi, da Fire Emblem Awakening blev udgivet til 3DS. Nu er det næste spil i samme spilmotor, så endelig kommet til Europa efter lang ventetid, nemlig Fire Emblem Fates. Men spillet er udkommet i 2 forskellige versioner, der hver især følger to forskellige ”veje” mellem to stridende nationer. Denne anmeldelse kigger på den ene version der har undertitlen Conquest.

Tekst markeret med lilla er unik tekst for anmeldelsen af denne version af Fire Emblem Fates, mens sort tekst går igen Birthright-anmeldelsen

Fredselskende Hoshido mod nådesløse Nohr
Fire Emblem Fates handler grundlæggende om det skrøblige forhold mellem de to nationer, Hoshido og Nohr. Hvis man køber Conquest, så vælger man at stå med den kongelige familie Nohr, som ens avatar er vokset op hos. Som barn bliver ens avatar nemlig bortført fra Hoshido af Nohr-styrker og bliver derefter opfostret som prins/prinsesse af Nohr. Ens avatar burde være del af Hoshidos royale familie, som han/hun er blevet taget fra, men vælger i stedet at stå med dem avataren har kendt hele sit liv. Spillets historie bygger på temaer om loyalitet til sit fædreland, samt om familiebånd og hvad der definerer det: blodet i ens årer eller tiden brugt sammen.

På grænsen til døden
I Conquest vælger man altså at sætte sin loyalitet til sit fædreland højere end til blodet i sine årer. Nærmest med det samme efter man har valgt Nohrs side, viser ens Hoshido-søskende sig fra deres værste side og mærker avataren som en forræder mod Hoshido. Da avataren så vender hjem til kong Garon for at fortælle at han/hun har valgt sit fædreland, bliver Garon vred og er ved at slå avataren ihjel. Og det går pludselig op for spilleren at det ikke blive lutter lagkage at kæmpe for Nohr og kong Garon. Efter at have vist sig at være nådig fra tid til anden, sender Garon ens avatar ud på en ren selvmordsmission og så er stemingen ligesom sat. Historien i Conquest er som resultat utroligt varieret og man ved aldrig hvad man bliver smidt ud i. Mange af de valg, som ens avatar skal tage igennem spillet er svære og man befinder sig hele tiden i en ny mission Selvom man kæmper for Nohr, så bliver riget ikke fremstillet specielt godt. De fleste man møder bliver overrasket over ens avatars nådige opførsel, for alle er vant til at Nohr er et nådesløst rige. Dette understreger at historien i Conquest er set fra en utroligt interessant vinkel, hvor man ikke nødvendigvis altid kan tage de 'rigtige' valg og hvor man ikke altid er set som en helt.

Stærkt kampsystem fungerer stadig
Kampsystemet fra Fire Emblem Awakening vender stærkt tilbage i Fates. Der er stortset ikke ændret på formularen, men det er ikke fordi det er en skidt ting, for hvorfor fikse noget der virker i forvejen? Man bevæger fortsat sine styrker på et 2D kort, inddelt i et gitter. Spillet er turbaseret, man får xp der giver en levels og forbedrer ens stats og man kan kan angribe med enkelte enheder, eller sætte to enheder sammen til én for at forbedre deres forsvarsevne.

Ligesom andre spil i serien, så følger spillet et sten-saks-papir-inspireret system når det gælder våbentyper. Disse våbentyper er nu klassificeret efter farve, hvor én våbenfarve er bedre end en anden. Dette gør at man kan klassificere flere slags våben under én farve og f.eks. er spyd og kasteknive/shuriken gode mod sværd. Ydermere kan nogle våben have ekstra effekter der gør dem mere effektive mod en bestemt type enhed. F.eks. er mange buer rigtig gode mod flyvende enheder, mens våben med f.eks. ”spirit” i navnet, har større effektivitet mod monstre. Dette giver spillet en strategisk dybde, der gør at man nogle gange skal tænke over hvem der er mest effektiv mod en bestemt fjende. Både våbentype og ekstra effekter på våben er med til at give denne dybde.

Noget der tilgengæld er nyt er at almindelige våben ikke har et fikseret antal gange de kan bruges, ligesom det har været tilfældet i alle andre spil i serien. Det er kun stave der har det nu, og det er derfor det eneste der skal købes et lager af. Som resultat har man en stor mængde penge til rådighed, som kan bruges til andre ting istedet, så som at opgradere våben i smedjen eller købe enheder der kun kan bruges én gang.

Svære slag der kræver tankevirksomhed
Conquest har en langt højere sværhedsgrad end andre spil i serien. Selvom du stadig kan spille på Casual, hvor du ikke mister dine tropper permanent, hvis de dør i kamp, eller Phoenix, hvor tropper der er døde, kommer tilbage senere i kampen, så kan man ikke bare storme frem uden at tænke sig om, hvis man vil sejre i kamp. Man starter med et langt mindre antal tropper end i f.eks. Awakening eller Birthright, som tilmed skal kæmpe mod et stort antal fjender. Man skal derfor tænke taktisk og sætte de enheder med mest liv forrest og sørge for at fjenden ikke får det første slag, eller at man bliver overrumplet af fjenden lige pludselig. Det kan være afskrækkende for nogen at spillet er så svært, men Fire Emblem-veteraner vil nok føle at de får en større udfordring i Conquest.

Sæt dragens styrke fri
En af de større tilføjelser til spillet er de objekter spilleren kan interagere med på slagmarken. De var også at finde i Awakening, i form af forts der gav højere forsvar, men konceptet er blevet udvidet i Fates. Dette kommer først og fremmest til udtryk gennem Dragon Veins. Dragon Veins er en brik på kortet, som karakterer der er del af den royale familie, kan interagere med. Det vil sige at ens avatar, samt ens søskende fra den royale familie, kan bruge dem. Deres effekter er vidt forskellige og kommer an på hvilket chapter i historien du befinder dig i. Nogle Dragon Veins opretter et healing-område hvor dine tropper får mere liv efter en tur er overstået, mens andre Dragon Veins laver en flodbølge der fjerner alt vand i en bane. Det er med til at gøre banerne mere interaktive og skaber samtidigt en strategisk dybde.

Udover Dragon Veins indeholder Fates også belejringsvåben, som kun visse classes kan bruge. F.eks. kan en Fire Orb kun bruges af magikere, mens en Ballista kun kan bruges af bueskytter. Man skal dog passe på, for fjenden kan også bruge disse maskiner til deres fordel. Selvom disse belejringsvåben kun kan skade enheder og aldrig slå dem ihjel, så er det en sikker måde at gøre skade på sine fjender og derved lade ens tropper give det sidste slag.

Man har dog altid skulle tænke over sine omgivelser i Fire Emblem, og også Fates har forskellige typer terræn indflydelse på hvor effektivt man kan bevæge sig. Hvis man starter i en skov eller på sand, kan ens karakter f.eks. ikke flytte sig ligeså langt, som hvis de står på græs eller gulv.

Større variation mellem slagmarkerne
Conquest har langt større variation i sine baner end Birthright. Dette gælder både de muligheder man har (og ikke har) og de mål man skal opnå for at vinde et slag. F.eks. gør Conquest langt større brug af interaktive objekter på slagmarken, og især når det gælder belejringsvåben. De bliver introduceret langt tidligere i Conquest, sammenlignet med Birthright. Som nævnt har Conquest også langt større variation når det gælder de mål man skal opfylde for at gennemføre en bane. Mens Birthright fokuserer på at man enten skal slå alle fjender ihjel eller slå fjendens general, så bruger Conquest en langt større vifte af mål. Man kan komme ud for at man skal beskytte en position i et vist antal ture eller at man skal nå hen til et bestemt punkt på kortet og overtage det.

Tag en pause i dit slot
En af de bedste features i Fire Emblem Fates er hovedbasen, som befinder sig i det magiske Outrealm. Det er her at spilleren har mest mulighed for at sætte sit eget præg på spillet. Hovedbasen kan nemlig udstyres med forskellige butikker og andre bygninger, der både hjælper spilleren, men også giver verdenen mere charme. Man kan frit placere de bygninger man bygger rundt omkring i basen og man kan tilmed skifte mellem forskellige layouts og udseender for hovedbasen. For at bygge en ny bygning, så koster det dragon points, som man får for at vinde et slag.

Udover butikker, så er der nogle typer bygninger der skaber variation i gameplayet udenfor kamp. F.eks. kan man i arenaen byde på om ens tropper kan klare en bestemt fjende og derved satse mineraler og måske få flere tilbage, hvis ens tropper vinder. Andre bygninger er bare med til at give spillet lidt humor, så som den varme kilde, hvor man kan gå hen og slappe af – der er dog mulighed for at man komme til at gå ind i det forkerte bad og gøre sig pinligt berørt overfor det modsatte køn.

Man kan yderligere bygge belejringsvåben i sit slot, som kan bruges til at forsvare ens slot, når man bliver invaderet af fjender fra tid til anden - invasionskampene er i øvrigt nogle af de mest udfordrende i spillet. Der er også mere kosmetiske bygninger, så som statuer af forskellige karakterer man kan bygge. De har dog del fordel at de forhøjer en stat hos den pågældende karakter. Sidst men ikke mindst er der også 100% kosmetiske bygninger, så som træer, der blot er med til at give et personligt touch til sin base.

De bygninger du har i din base varierer fra version til version. I Conquest kan du bygge en våbenhandler, der specialiserer sig i våben fra Nohr-nationen, mens du har en indhejning til køer, der giver mælk, som kan bruges til at fodre end drage eller lave mad til ens hær. Da Nohr er baseret på den vestlige verdens middelalder, så kan man vælge mere europæisk inspirerede udseender til ens base. De våben man kan købe er sværd, lanser og andre våben man brugte i den europæiske middelalder.

I krig og kærlighed gælder alle kneb
En af de helt store tilføjelser i 3DS-spillene i Fire Emblem-serien er dating-system, der gør at man kan opbygge forhold i mellem karaktererne i spillene. Man kan lege den helt store matchmaker og sørge for at de helt rigtige karakterer bliver giftet med hinanden. Det gælder selvfølgelig også i Fates-spillene. Og selvom systemet fungerer stortset som i Awakening, så er det alligevel udvidet i Fates. Systemet fungerer på den måde at hvis to enheder kæmper side om side i kamp, så bliver de bedre venner. Hver gang de har udført en handling sammen, kommer der et hjerte over deres hoveder, for at indikere at deres forhold forbedres. Dette låser op for unikke samtaler imellem de to enheder. Hvis de to enheder er af hver deres køn, kan deres forhold opbygges til rank S og så bliver de gift og i nogle tilfælde får de tilmed et barn.

Dette barn bliver derefter placeret i Outrealm et sted, og fordi tid forløber på en anden måde i Outrealm, så vokser børnene hurtigt op og kan derefter tilslutte sig ens hær. Det er sjovt at se hvilke personlighedstræk, som barnet tager fra sine forældre, så som hårfarve eller class, og det er en effektiv måde at låse op for nye enheder på. Nogle enheder kan ikke blive gift, men kan tilgengæld blive rigtig gode venner og derved få deres forhold til rank A+. En mere gameplay-mæssigt fordel ved at forbedre forholdene er at enhederne kan give hinanden buffs i kamp, hvis de er sammensat til én enhed.

Sådan fungerede det i høj grad også i Awakening, men for ens avatar er dating-systemet dog blevet udvidet yderligere. Ens avatar har sit eget værelse, som han/hun kan invitere andre karakterer ind i. Man kan her få et mere intimt indblik i den anden karakter, og samtidigt forbedre ens forhold. Når ens avatar så er blevet gift, kan man efter hver kamp gøre ens bånd dybere med ens bedre halvdel. Ved at gøre båndet dybere kan man låse op for specielle events, hvor man blandt andet kan vække den eneste ene, ved at nusse dem med ens stylus.

Man mærker godt at dette system skulle have været dybere og at de har fjernet hele "nussesystemet" i den vestlige udgave af spillet. Det er en smule ærgerligt, men da systemet fungerer fint uden "nussekomponentet", udover at være lidt kedeligt, så går det stadig an.

Charmerende visuel præsentation
Fire Emblem Fates' grafik er en charmerende sammensætning mellem skarpe 2D portrætter og sprites og flotte 3D modeller og omgivelser. Den japanske anime-stil er selvfølgelig ikke for alle, men undertegnede synes at Fire Emblem har en hel fantastisk stil.

Det ser utroligt fedt ud når man zoomer fra det store overblik man har over slagmarken og ned i en enkelt kamp og ser de velanimerede 3D modeller udføre deres angreb. Dog kan animationerne godt blive en smule langtrukne i det lange løb, men så er det heldigt at man kan skræddersy hvor meget man ser. F.eks. er der en indstilling der gør at man kun ser sine egne units og deres animationer og ved blot at trykke 'Start' kan man spole forbi fjendens tur.

Som historien spiller sig ud, så er der en række cinematics der bliver afspillet. Disse er lavet i den samme stil, som vi er vant til fra spillets trailere og ser helt fantastiske ud. De er lavet i en flot form for celshading, der bibeholder spillets skarpe 2D-look, mens man stadig kan se at det er 3D grafik.

Iørefaldende toner og gode stemmer
Spillet har en ganske solid lydside, hvor især musikken stiller sig i forgrunden. Der er flere musikstykker i spillet der sidder fast i hjernen når man har spillet lidt. Spillets hovedtema, som blandt andet har lyrikken "You are the ocean's grey waves", kan man dog godt blive lidt træt af, da den er lidt overbrugt. Men de øvrige musikstykker skaber masser af varation.

Ligesom spillets forgænger, Awakening, så er lyden utroligt sprød. Lydeffekter er lige i skabet, men det er især spillets stemmeskuespil der er i topklasse. Man kan mærke at alle karakternes stemmeskuespillere har gjort sig umage for at fange den pågældende karakters personlighed. Især avatarens stemmeskuespillere (den mandlige og den kvindelige) giver den hele armen, og man kan virkelig mærke avatarens følelser når de, om end korte, stemmesekvenser bliver afspillet.

Amiibo-funktionalitet
Jeg har desværre ikke haft mulighed for at teste Amiibo-funktionerne i dette spil, da jeg ikke ejer de Amiibos der er kompatible med spillet. De kompatible figurer er Ike, Lucina, Marth og Robin. Hvis du scanner en af disse figurer i spillet, låser du eftersigende op for muligheden for at kæmpe mod disse karakterer og tilmed få dem på din side.

Fire Emblem Fate: Conquest er et spil der byder spilleren en udfordring. Spillet er tilmed meget varieret i sit gameplay, da hver bane man skal klare har vidt forskellige mål og forudsætninger. Det betyder at kampene er vidt forskellige og at man ikke har råd til at slå autopilot til. Man er tilstede i kampene på en anden måde end i f.eks. Birthright. Spillet har udover sværhedsgraden også en taktisk dybde, der tilsammen skaber en god dynamik i gameplayet. Kampsystemet fungerer rigtig godt, og tilføjelsen og brugen af blandt andet belejringsvåben, er med til at udvide den taktiske dybde.

Historien er utroligt varieret og man bliver budt mange svære valg og mange interessante situationer, eftersom kong Garon konstant sender ens avatar ud på selvmordsmissioner. Man bliver derfor grebet af historien, da man hele tiden glæder sig til at se hvad man bliver smidt ud i. Oven i købet er dette understreget af nogle gode stemmeskuespillere der giver stemning til spillet. Spillets grafik er i topklasse og musikken sidder lige i skabet.

Har du brug for et solidt, taktisk RPG, med masser af udfordring og varierede kampe? Så er Fire Emblem Fates: Conquest helt klart noget for dig.

Hvilken version skal jeg vælge?
Fire Emblem Fates er et lidt specielt spil, fordi at det eksisterer i to forskellige versioner, nemlig Birthright og Conquest. Det kan derfor være svært at vælge. Er du stor fan og kan ikke få nok af Fire Emblem-serien? Så kan det kun anbefales at du skaffer begge version. Men hvis du kun vil have ét af spillene, så kan det helt klart anbefales at du læser [link=https://n-club.dk/anmeldelser/nintendo-3ds/fire-emblem-fates-birthright-3ds/ af det andet spil[/link] også og vælger derefter. De to spil er helt klart lavet til to forskellige målgrupper og er derfor forskellige, på godt og ondt. Anmeldelsen af Fire Emblem Fates: Revalation, som er en tredje version af spillet og som også er første DLC til Fates, bliver lagt op når vi kommer tættere på Revalation' udgivelse d. 9. Juni.

4

5/5