Mario & Luigi: Bowser's Inside Story + Bowser Jr.'s Journey (3DS)

Skrevet af Nemy - 26-02-2019 13:51

Nintendo Switch har været på markedet i snart to år. Derfor havde jeg ikke forventet, at jeg skulle sidde med en førstepartstitel til Nintendo 3DS, som netop er kommet ud. Jeg kan stadig blive imponeret over titlens længde, men ikke desto mindre er Mario & Luigi: Bowser's Inside Story + Bowser Jr.'s Journey til Nintendo 3DS dog alligevel blevet en realitet. Spørgsmålet er så, om det er noget der bør få folk til at hente deres gamle maskine frem fra gemmerne og give sig i kast med den igen. Heldigvis udgiver Nintendo sjældent noget uden grund, så derfor er det korte svar på spørgsmålet også ja.

I spillet sættes du endnu engang i rollen som Mario & Luigi. Mushroom Kingdom er ramt af en epidemi, hvor Toads uden varsel pustes op til gigantisk størrelse. Prinsesse Peach indkalder til krisemøde, hvor det skal diskuteres, hvordan problemet løses. Mario & Luigi tropper op. Den ikke alt for kloge Bowser lokkes til at spise en mystisk tingest af Fawful, og efter dette begiver han sig afsted til krisemødet. Det ender i kaos, hvor Mario, Luigi og Peach bliver suget ind i Bowser. Samtidig indtager Fawful Bowsers slot, hvilket ikke gør Mario & Luigis nye vært særlig glad. Det ender i et eventyr, hvor Mario & Luigi skal arbejde sig igennem Bowsers indre og samtidig sørge for, at Bowser er funktionel og kan tilbageerobre sit slot fra Fawful.

Plottet er ikke synderlig dybt, men alle der kender serien ved, at den er krydret med mærkelig Nintendo-humor og sjove gimmicks. Bowsers Inside Story er ingen undtagelse. Selvom jokesne til tider kan blive en smule for crinchy fungerer det overordnet godt og er med til at give den helt særlige Mario & Luigi-stemning, som vi er mange der elsker.

Mario & Luigi-serien har længe bygget videre på det fantastiske koncept, som Super Mario RPG introducerede og som Paper Mario siden blev kendt for. Det er en kombination af puzzle, platform og RPG, som jeg er helt vild med. Mario & Luigi: Bowser's Inside Story + Bowser Jr.'s Journey er en finpudset version af det tredje spil i serien, og derfor er formlen også som vi kender den. Du styrer de velkendte figurer rundt i verdenen, hvor du skal løse gåder. I miljøet kan du møde fjender, som du så skal nedkæmpe i det turbaserede kampsystem. I takt med du nedkæmper fjender optjener du experience og kan stige i level. Du tilegner dig så ekstra redskaber og bedre angreb, som kan hjælpe dig mod stærkere fjender. En klassisk kombination, som til stadighed fungerer rigtig godt.

Når du styrer Mario & Luigi ser du dem fra siden som i klassiske Mario-spil. Du skal så styrer dem igennem banerne, hvor du løbende skal løse gåder, der bringer dig videre til næste område i Bowsers indre. Banerne varierer ganske fint og bringer brødrene forbi flere forskellige typer af forhindringer. Det er lavet ganske fint, og det er sjovt at se, hvordan effekten af ens handlinger indenfor spiller sammen med Bowsers muligheder udenfor. Når du styrer Bowser ser du spillet oppe fra. I takt med brødrene får låst op for Bowsers evner kan man så bevæge sig tættere til sit mål.

Har man spillet det oprindelige spil på DS er der dog ikke meget nyt at komme efter. Spillet har fået en række quality of life ændringer, men ikke meget mere end det. Det er således nu muligt at øve angreb inden du vælger at bruge BP på dem i kampene. Det er også muligt at speede cutscenes op og komme hurtigere igennem dem. Bortset fra dette er det meget små ting her og der, men ikke noget der retfærdiggør et nyt gennemspil. Medmindre du selvfølgelig er vild med serien og har lyst til at opleve eventyret her igen.

Som det fremgår af titlen har du ved opstart også mulighed for at spille Bowser Jr.’s Journey. Dette er en historie med Bowser Junior, som foregår parallelt med historien i hovedspillet. Den er centreret omkring Bowser Juniors evindelige kamp for at opnår sin fars anerkendelse. Det er et sjovt lille sidestykke, som har den samme gode omgang humor som vi kender det fra serien. Og selvfølgelig går alt galt, ganske som det plejer. Her er det turbaseret kampsystem byttet ud med et real-time strategy-element i stedet. Her handler det om at ”rekruttere” tropper, som du kan bruge i kampene, hvor du skal kæmpe mod fjenderne. Du skal så i real time sørge for at angribe fjendens units og besejrer du kaptajnen har du vundet kampen. Det er en ganske sjov afveksling fra det turbaserede kampsystem, der dog stadig er favoritten for undertegnet.

Efter hver kamp optjener du experience og kan stige i level og rekruttere nyt mandskab til dit hold. Du kan maksimalt tage 8 med i hver kamp og skal således sammensætte det perfekte hold. Kampene bliver dog med tiden en smule for ensformige. Heldigvis er Bowser Jr.’s Journey ikke ligeså lang som hovedhistorien og det fungerer således rigtig godt som et godt lille sidestykke til hovedspillet.

Alt i alt er der masser af værdi for pengene i Mario & Luigi: Bowser's Inside Story + Bowser Jr.'s Journey og du får med pakken et fantastisk RPG-spil fra universet. Er du til Mario & Luigi spil og har du ikke spillet denne udgave? Så skal du i gang med det samme. Har du allerede spillet originalen på Nintendo DS er der ikke rigtig noget nyt at komme efter. Spillet er dog stadig et af de bedste i serien, og et gensyn på 3DS var bestemt spilletiden værd.

2

4/5