Mario & Luigi: Paper Jam Bros. (3DS)

Skrevet af Nemy - 03-12-2015 15:59

Mario og Luigi er tilbage og klar til endnu et eventyr, hvor det handler om at redde svamperiget. Denne gang ser det dog dobbelt så sort ud som det plejer, og vores helte får endnu mere at se til end hvad de normalt gør. Mario & Luigi: Paper Jam Bros. er landet til Nintendo 3DS og heldigvis løfter spillet arven fint fra de tidligere spil i serien, hvor rollespilselementet bliver blandet sammen med det klassiske og velkendte Mario-univers.

Mario & Luigi starter på en fredfyldt dag i svamperiget, hvor Luigi fjoller rundt med Toad. Ved et uheld bliver der dog skubbet en magisk bog på gulvet, som indeholder den velkendte Paper Mario-verden, som bekendt er todimensionel. Bogen bliver tømt for indhold og pludselig er alle de todimensionelle figurer spredt udover hele det tredimensionelle svamperige. Mario & Luigi begiver sig nu ud for at redde de todimensionelle Toads, der er blevet taget til fange flere steder. Det viser sig dog at det bliver dobbelt så svært som det plejer. Der er nu 2 Bowsers at give sig i kast med. Heldigvis og ikke uventet får man heldigvis selv hjælp fra Mario & Luigis todimensionelle bror, Paper Mario.

Paper Marios indtog betyder, at du nu har flere muligheder til rådighed. Kampene får en ekstra dimension i Trio Attacks, der tager dine angreb og strategier til det næste niveau. Disse er gennemtænkt sjove og kreativt udtænkt. Det giver en ekstra tand af udfordring til kampene og sørger for, at kampene i spillet ikke bliver trivielle. Paper Marios indtog betyder også en ny række af offensive og defensive mekanismer i kampene. Således kan Paper Mario eksempelvis lave kopier af sig selv, som kan bruges taktisk i kampene mod fjenderne. Det er et dejligt krydderi på toppen af et i forvejen godt spil, der lige gør oplevelsen en smule bedre. Spillet bliver aldrig et Paper Mario-spil, heldigvis, men det ekstra element tilføjer ekstra underholdning til en i forvejen god kombination.

Mario & Luigi følger langt hen ad vejen den samme recept, som de tidligere spil i serien, og det grundlæggende gameplay er således det samme. Den interessante kombination er dog, at der kombineres elementerne fra de tidligere 3D-eventyr med de velkendte Paper Mario-elementer fra Paper Mario-spillene, hvilket tilføjer en ekstra dimension til gåder og eventyret generelt. Kampsystemet er som vi kender det, turbaseret, og indeholder rigeligt med power-ups, angreb mv. til at holde det interessant spillet igennem. Det kræver snilde og præcision at vinde kampene, som vanen tro har en lang række twists indlagt. Fjenderne er både de velkendte, men også nye er kommet til, som tilfører endnu mere udfordring. De spektakulære boss-battles vil jeg ikke afsløre, men man kan virkelig mærke, at der her ikke har været grænser for kreativiteten. Utrolig udfordrende og sjove er det i hvert fald.

Visuelt rammer Mario & Luigi: Paper Jam Bros. flot ned i den verden vi kender fra de tidligere spil. Stilen og stemningen er som den skal være i et Mario & Luigi-spil. Det ekstra 2D-element fra Paper Mario-spillene fungerer som et super supplement i den 3D-verden vi kender. Udviklerne hos AlphaDream har fået frie hænder fra Nintendo og det mærker man tydeligt som spiller. Det bringer brødrene ud i kommentarer og situationer man ikke havde forventet. Man forstår dog godt, at Nintendo har givet AlphaDream lov. Det virker utrolig godt, og giver en ekstra underholdning til den der spiller. Humoren er aldrig langt væk, og ingen, ikke engang spilleren selv, kan vide sig sikker for at blive gjort grin med næste gang. Et dejligt velkommen element, der bryder væggen ned mellem spiller og spil.

Mario & Luigi Paper Jam Bros. er den femte installation i serien, og som trofast spiller kunne man måske have ønsket sig en smule mere nyt på tapetet. Når den oprindelige formular er en succes er der omvendt heller ingen grund til at ændre alt for meget på den. Sikkert er det i hvert fald, at Mario & Luigi: Paper Jam Bros. leverer underholdning i topklassen og byder på endnu et fantastisk eventyr i serien. Mario & Luigi: Paper Jam Bros. er klart blandt de bedste 3DS-titler, som er blevet udgivet i år. Man bør ikke snyde sig selv for oplevelsen hvad enten man er trofast Mario & Luigi-spiller eller aldrig har prøvet ét spil i serien før. Mario & Luigi: Paper Jam Bros. leverer super underholdning fra start til slut og giver os lige netop det, som et Mario & Luigi-spil skal give.

1

4/5

03-12-2015 20:24

Lækkert at læse, overvejer virkelig meget at fjerne spillet fra min ønskeseddel og i stedet købe det selv. Smiley
1

#2 - Grauling

03-12-2015 20:28

God anmeldelse! Går også og mangler noget at spille på min 3DS og har elsket tidligere versioner af spillet så det kan da godt være den lige bliver smidt på ønskelisten til jul Smiley
1

03-12-2015 20:32

Altså nu kender jeg jo selv alt til serien, men synes godt nok ikke, at anmeldelsen forklarer ret meget om spillet for dem der ikke gør. I ved jo alle, at jeg har til vane at skrive lange forklarende tekster, så måske det bare er mig..

Jeg har også lige rettet den lidt til, så den passer med det format vi plejer at bruge med en fremhævet indledning og konklusion - og rettede navnet til den europæiske titel i samme ombæring Smiley
0

#4 - Scrapper

Level: 32 (Pebblit)

03-12-2015 20:56

^Og det plejer jeg ihvertfald at sætte pris på. Ihvertfald synes jeg ikke jeg er blevet klogere på det her spil ud fra ovenstående anmeldelse.
0

#5 - Nemy

03-12-2015 21:19

^Kan godt følge din pointe, men som udgangspunkt synes jeg ikke en anmeldelse skal være en ren beskrivelse, så kunne man ligeså godt slå gameplay trailers op på youtube og se dem. Det er naturligvis en balancegang imellem, hvor meget beskrivelse der skal være. Hvis det er den generelle holdning, at der mangler beskrivelse af spillet skal jeg naturligvis nok have det i baghovedet næste gang. Hvis der er noget du vil vide spørger du dog bare så skal jeg nok svare =)

Uanset hvad burde det også blive lettere i fremtiden når vi får videoanmeldelser til at supplere tekstanmeldelserne i toppen af anmeldelserne =)
2

#6 - JOEP

03-12-2015 21:42

Jeg er enig i kritikken. Hvis man ikke har spillet et tidligere spil i serien er det meget svært at følge anmeldelsen. Personligt synes jeg også det er lettere at skrive min holdning til noget, når jeg har beskrevet mekanikken, men jeg har vist også tendens til at skrive lange anmeldelser.
0

#7 - Scrapper

Level: 32 (Pebblit)

03-12-2015 21:51

Nemy skrev:
^Kan godt følge din pointe, men som udgangspunkt synes jeg ikke en anmeldelse skal være en ren beskrivelse, så kunne man ligeså godt slå gameplay trailers op på youtube og se dem.

I mine øjne er pointen i at have anmeldelser her på siden sådan set at man ikke behøver søge til alternative sider for at finde gameplay trailers osv.

Jeg har såmænd ikke nogen spørgsmål til spillet, for jeg aner ikke hvor jeg skal starte med at spørge. Jeg havde ingen anelse om hvad spillet havde at byde på før jeg læste anmeldelsen og det synes jeg stadig ikke jeg har. Jeg har selvfølgelig fundet ud af, at det er godt spil, der fungerer ligeså godt som tidligere spil i serien, hvilket jo ikke siger særlig meget til en person som mig, der aldrig har spillet nogen Mario RPG-spil Smiley

0

#8 - Nemy

03-12-2015 22:02

Scrapper skrev:

Nemy skrev:

Helt enig, jo mere info man kan finde om et spil samme sted jo bedre. Men jeg står dog stadig på at en anmeldelse skal være mere mening end beskrivelse, men kan godt være balancen ikke har været 100% i orden i ovenstående =) I fremtiden kommer der som sagt videoanmeldelser og et spilarkiv så det skulle gerne supplere nok så man som bruger ikke føler man mangler noget =)

0

#9 - KJ85

03-12-2015 22:11

^Må konstatere, at jeg er meget uenig med Nemy her. En anmeldelse bør i mine øjne være en teskt, hvor læseren uafhængigt af anmelderens holdninger kan danne sig sine egne indtryk af, hvorvidt det pågældende spil er et køb værd for den enkeltstående. Den mulighed har man ikke uden en god beskrivelse..
0

#10 - Nemy

03-12-2015 22:17

^Jeg er bestemt enig i, at der skal være en beskrivelse, men i min optik skal det ikke være 80% beskrivelse og 20% bedømmelse. En anmeldelse er som jeg ser det en anmelders vurdering mere end det er en anmelders beskrivelse. Sidstnævnte skal naturligvis være til stede i et vist omfang men ikke være det primære.
0

#11 - Splatoon

03-12-2015 22:41

God anmeldelse Smiley er paper luigi ikke med ?
0

#12 - Scrapper

Level: 32 (Pebblit)

03-12-2015 23:03

Nemy skrev:

Scrapper skrev:

Nemy skrev:

Det er naturligvis vigtigt med den personlige holdning. Men vi kan altså ikke komme udenom at den personlige holdning til et spil ikke er universel. At en anmelder ikke bryder sig om et spil, betyder sådan set ikke at det er et dårligt spil. Derfor er den objektive beskrivelsesdel af anmeldelsen ufattelig vigtig, for det er her læseren kan danne sig et billede af spillet, som så derefter bliver suppleret af anmelderens opfattelse af spillet.

0

#13 - Nemy

03-12-2015 23:08

Scrapper skrev:

Det lyder sådanset som om vi er enige så lad os bare parkere diskussionen her. Jeg har taget til mig, at beskrivelsen måske skal være mere uddybende så folk der ikke kender til spillet i forvejen også kan danne sig et indtryk =)

0

#14 - MetteT01

Level: 5 (Cheep)

11-12-2015 16:14

ser vildt fedt ud
0

#15 - MetteT01

Level: 5 (Cheep)

24-12-2015 12:32

glæder mig så meget til dette spil
0

#16 - Eagle

24-12-2015 12:34

Nu læste jeg lige anmeldelsen eftersom jeg selv har haft tid til at spille spillet.

Men hånden på hjertet - har du overhovedet spillet spillet? Beskrivelsen er så overfladisk som noget kan være så det nærmest er helt komisk, og det lyder som noget der er læst fra en trailer.

"Nemt at gå til"? Det her spil er muligvis det sværeste i serien og tilføjelsen af en 3. figur du skal styre oveni gør spillet ufatteligt kompliceret. Vil vove at påstå at det er alt andet end nemt at gå til.

Du nævner endda at udviklerne hos AlphaDream har fået "frie hænder", hvad dælen det så end skal betyde. Det faktum at der nærmest ikke er nogle originale figurer, men at de holder sig super striks til tidligere Mario-figurer som fjender o.l. tyder på at de har haft alt andet end netop dette.

Jeg er for i øvrigt enormt skuffet over spillet. Tror udviklerne har haft lidt travlt eller også er de løbet tør for idéer, fordi spillet er fyldt til bristepunktet med filler minigames konstant (endnu en ting som i øvrigt ikke er beskrevet i anmeldelsen som enhver der ville have spillet spillet ville have bidt fat i), og Papercraft-kampene er ufatteligt kedelige (igen, noget der er værd at nævne!!). Vi sidder tilbage med et spil der er kortere, uoriginalt og med meget lidt substans, men dog med enkelte gode kampe (som altid).

Jo mere jeg læser anmeldelsen jo mere overbevist er jeg om at du ikke har rørt spillet. Og hvis du har, så har du fejlet i at tage fat i åbenlyse kritikpunkter og ting der er værd at beskrive.
2

#17 - Nemy