N-club Streams: Uge 16

Indie World Showcase apri...

Europa kommer til Switch

Indie-udsalg startet nu

SteamWorld Heist II annon...

Penny's Big Breakaway ude...

Se Indie World Showcase i...

Prøv Eiyuden Chronicle: ...

Tre nye spil til SNES Onl...

Inti Creates annoncerer U...

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Spil på vej til Switch

Pokémon GO

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

F-Zero 99

Legend of Zelda: Tears of...

Legend of Zelda: Breath o...

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

New Nintendo 2DS XL (Hardware)

Skrevet af KJ85 - 26-07-2017 20:43

Vi skal nu mere end seks år tilbage for at finde udgivelsen af den håndholdte konsol, der skulle arve tronen fra forrige generations DS-familie med mere end 154 millioner eksemplarer solgt på verdensplan til dato, for d. 25. marts 2011 kom Nintendo 3DS på markedet i Europa. I en tid, hvor mobiler og tablets havde ædt sig ind på markedet og ændret folks spilvaner, var det ingen let opgave, og der måtte da også en prissænkning til, før der for alvor kom skub i salget. Helt så gode salgstal som DS-familien ville aldrig være realistisk, men med enkelte iterationer og nye modeller skubbet ud gennem årene, så har 3DS-familien bestemt holdt sig relevant og vundet slaget om det dedikerede håndholdte konsolmarked. Sidst i juli 2012 fik vi 3DS XL med større skærme, og i oktober 2013 fulgte den børnevenlige 2DS i et robust design uden stereoskopisk 3D-effekt. Den største ændring kom imidlertid med de hardwaremæssigt stærkere New Nintendo 3DS og New Nintendo 3DS XL i februar 2015, og i denne uge kommer så New Nintendo 2DS XL – det seneste og måske sidste skud på stammen i 3DS-familien.

New Nintendo 2DS XL er på sin vis en blanding af en New Nintendo 3DS XL og en 2DS, men alligevel er den helt sin egen. Det sammenklappelige muslingeskal-design, de øgede hestekræfter og de store skærme arver den fra New Nintendo 3DS XL, men manglen på stereoskopisk 3D-effekt har den med sig fra 2DS, og designmæssigt er den en smule unik i forhold til de øvrige medlemmer af familien. Uden 3D-effekten bevæger Nintendo sig altså endnu engang væk fra det, der oprindeligt var et af salgsargumenterne for den seneste generations håndholdte, men som årene er gået, så er det en ting, som udviklere har prioriteret mindre og mindre, og derfor giver det måske også ganske god mening.


Æsken er lille, men gemmer stadig på noget stort.

Får du fingrene i en New Nintendo 2DS XL, så er det første, du vil bemærke måske, at kassen til produktet er ganske lille i forhold til tidligere versioner, men det må man ikke lade sig snyde af, for konsollen er omkring samme størrelse som de andre XL-udgaver i familien – ja, der følger endda en oplader med, hvilket der kun har gjort tidligere til den originale 3DS og 2DS, så man skal ikke købe noget ekstra for at komme op at køre som ny bruger. De obligatoriske AR-kort, som kan anvendes i forud-installerede små programmer er der naturligvis også, men til gengæld har man sparet manualen væk og blot inkluderet en lille startguide sammen med sikkerhedsanvisningerne, og dem med de første udgaver af konsollen vil vide, at det er et ganske tykt hæfte at slippe for. Har man brug for hjælp, så må man derfor nu ty til den digitale manual fra HOME-menu-indstillingerne på selve konsollen.

Har du haft en tidligere haft en konsol i 3DS-familien, så vil du føle dig hjemme fra start, for det nye medlem af familien har naturligvis alt, hvad der har kendetegnet konsollerne fra start – lige fra de to skærme, hvor den nederste er berøringsfølsom, til Circle Pad, D-Pad og ABXY-knapper indvendigt, indre og ydre kameraer samt forskellige LED-indikatorer for strømniveau, opladning, trådløs kommunikation og StreetPass-/Spotpass-notifikationer. Dertil kommer så de to ekstra skulderknapper og et C-stick introduceret med New 3DS-modellerne, hvor knappen til at slå trådløs kommunikation til/fra forsvandt til fordel for et valg i menuen, og rent udseendemæssigt skal de største forskelle således findes i omrokering af knapper samt et mindre redesign, der gør konsollen lidt mindre i dybden i forhold til de andre XL-modeller og dermed mindre i åbnet tilstand.


Indvendigt ligner konsollen sine brødre.

Det centrale element i redesignet er en ny form for hængsel, der stikker ud over bagkanten, og hvorom den øverste skærm kun roterer i de yderste dele deraf. Dette har gjort det muligt at placere det indre kamera, mikrofonen og StreetPass/Spotpass-lampen i selve hængslet med kameraet i midten, og da HOME-knappen samtidig er blevet flyttet ud til venstre under D-Pad’et siden udgivelsen af New 3DS-modellerne, så er der mindre kant både over topskærmen og under bundskærmen – dette er årsagen til, at dybden er blevet mindre. Højtalerne er imidlertid også blevet flyttet fra den øvre del til den nedre, og med denne ændring har man kunnet reducere materialemængden i den øvre halvdel, hvor skærmen nu er i en fordybning frem for i plan med resten. Alt i alt har det givet anledning til en vægtreduktion, der gør, at konsollen inkl. SD-kort ikke vejer meget mere end den originale 3DS. 3DS XL og New 3DS XL vejede henholdsvis 337 g og 330 g, men New 2DS XL er altså helt nede på 253 g – bare 17 g tungere end 3DS.

Der er imidlertid også andre ting, som har flyttet sig lidt fra model til model, og hvor spilkassetter på 3DS og 3DS XL skulle indsættes på bagsiden, så skulle de på New 3DS-modellerne proppes i fra fronten. Det skal de også på New 2DS XL, men denne gang er spillene skjult bag en udtrækkelig plastlåge sammen med porten til micro SD-kortet. Man kan dermed ikke komme til at trykke spil ud ved et uheld, og der er ikke noget bøvl med at skrue konsollen fra hinanden for at opgradere SD-kortet, som der var det på New 3DS-konsollerne. Stylus'en er også en ting, som Nintendo har yndet af flytte rundt på fra model til model, men den har altså fået lov at blive på fronten, og denne gang helt op af jackstikket til høretelefoner. De oprindelige konsoller kom med en teleskopstylus placeret på bagsiden, mens 3DS XL havde en fast en af slagsen på højre side, og på New 3DS (XL) blev den flyttet til fronten, samtidig med, at den blev kortere, og nu er den blot endnu kortere.


Spilkassette og SD-kort er fint gemt af vejen.

New 2DS XL sendes i første omgang på markedet i to farvekombinationer; en sort med turkisblå kanter og knapper samt en hvid model med orange kanter og knapper, og en af særhederne ved dem er den øvre del med et stort rillet mønster i konsollens grundfarve centralt og en glat kant med bløde kurver i den sekundære farve. Det får konsollen til at fremstå ret anderledes i forhold til de tidligere udgivne modeller og med en mat finish er den også lidt anderledes at holde om. I forhold til det med finishen har nogle konsoller i 3DS-familien været de rene fingeraftryksmagneter – især de metallisk farvede af slagsen – men dem ser man altså ikke her andre steder end på skærmen pga. den anderledes belægning.

Rent funktionsmæssigt byder konsollen ikke på nogen overraskelser, men den kan afspille alle spil understøttet af New 3DS-konsollerne, og det er det vigtigste. Dette betyder først og fremmest, at den kan afspille spil som Xenoblade Chronicles 3D og det kommende Fire Emblem Warriors, men det giver også adgang til køb af SNES-titler på konsollens Virtual Console-tjeneste samt indiespil som Runbow Pocket, der kun kan køres på modellerne i 3DS-familien med flere hestekræfter. Netop de øgede kræfter spiller imidlertid også ind på ydeevnen i andre spil, der decideret kører bedre på de nye modeller. Det kan være funktioner, som du kun kan benytte på New Nintendo 3DS/2DS, men det kan også være loadingtider, og det ser man eksempelvis på flere måder i det krævende Super Smash Bros. for Nintendo 3DS. På min aldrende 3DS XL tager det simpelthen 45 sekunder bare at komme ind til startskærmen, men på det nye vidunder tager det blot omkring 18 sekunder (det samme som på New 3DS XL), hvilket er mere end en halvering. I samme spil er man på de gamle modeller fraskåret fra brugen af Miiverse, ligesom man ikke kan gå ud af spillet uden at genstarte konsollen, og disse begrænsninger er der ikke på de nye konsoller.


Det to-farvede look og mønster i overfladen gør New 2DS XL unik.

Bruger du internetbrowseren på New 2DS XL kan du tydeligt mærke forskel, hvis du kommer fra en 3DS (XL), for der er kommet betydeligt mere fart på, samtidig med at større sider rent faktisk kan indlæses her, og det gør den noget mere brugbar på det område. Man mærker det straks, og det kommer også til udtryk, når man henter spil eller demoer på eShop, så man kan altså slippe for en del ventetid ved at opgradere til en af de nye konsoller. Miitopia-demoen, der fylder 1.726 blocks tog eksempelvis 7 minutter og 27 sekunder at hente på min 3DS XL, men på New 2DS XL hev jeg den ned på bare 2 minutter og 41 sekunder – igen under den halve tid.

På yderligere et område har New 2DS XL en fordel over den aldrende 3DS og 3DS XL, og det er naturligvis på baggrund af det lille C-stick og de ekstra skulderknapper, der blev indført med New 3DS (XL). Fraværet af disse var årsagen til, at Nintendo i sin tid udgav Circle Pad Pro-tilbehøret efter efterspørgsel fra større spiludviklere, og Capcom har blandt andet gjort brug af det til bedre navigation af kameraet i Monster Hunter-spillene. Her kan du altså slippe for ekstraudstyr, der tynger konsollen og fjerner lidt af det håndholdte aspekt, og det må siges at være en klar gevinst. Ligeledes kan amiibo-figurer og -kort indlæses uden ekstern tilbehør.


Konsollen viser naturligvis ikke stereoskopisk 3D.

Det gode:
Det helt store spørgsmål er naturligvis, om det er værd at skifte til en New Nintendo 2DS XL, men svaret på dette kommer i sagens natur an på, hvad man skifter fra. Kommer man fra en 3DS, 3DS XL eller 2DS, så er det svært ikke at se visse fordele i et skift. Blot det, at man vil få adgang til flere spil, er vel et salgsargument, men den bedre performance i visse spil og de hurtigere downloadtider ser jeg egentlig som de bedste grunde til at skifte, for de fleste kan godt undvære det, der er få spil i det kæmpemæssige spilbibliotek til 3DS-familien. Vælger man at skifte pga. spillene, så skulle det i hvert fald være fordi, der er en titel eller to, som man bare slet ikke kan leve uden.

En anden fordel ved den nye konsol er, at den tilsyneladende gør brug af bedre skærme end de aldrende modeller i familien, for på en sortskalatest, som jeg tidligere har refereret til, er man på New 2DS XL i stand til at se flere grå nuancer tæt på komplet sort. Det skulle indikere, at man har gjort brug af en nyere skærmteknologi end i de gamle konsoller, men den ser dog ikke ud ti at være anderledes end på en New 3DS XL, og hvor meget man bider mærke i det under normal brug ved jeg ikke. Vigtigere er det i hvert fald for mig, at der er tale om nogle store skærme, og der leverer XL-modeller som denne helt sikkert varen.


En lækker lille sag, der ikke vejer så meget.

Vi kommer naturligvis heller ikke uden om, at det lille C-stick og de ekstra skulderknapper er i stand til at forbedre spiloplevelsen i spil, der understøtter brugen af dem. Det er super rart i spil som The Legend of Zelda: Majora’s Mask 3D og Monster Hunter 4 Ultimate, hvor man får noget mere fri kontrol over kameraet og derved bedre muligheder for at reagere på sine omgivelser. Langt de fleste spil har naturligvis alternative måder at styre det på, men det føles klart bedst med den lille styrepind.

Det dårlige:
Står man og overvejer et skift så skal man selvfølgelig også gøre om med sig selv, om man kan leve uden stereoskopisk 3D-effekt, og kan man ikke det, så skal man naturligvis ikke skifte til denne model, men måske et andet alternativ. Selv hører jeg til den gruppe, der altid spiller med maksimal styrke på effekten, så for mig er det et minus, at den ikke er der, men det er jo noget, der er ret individuelt, og jeg vil ikke kalde det dårligt. Jeg vil helt sikkert også kunne vænne mig til at spille uden, men jeg foretrækker at se den ekstra dybde i billederne, som funktionen giver på 3DS-modellerne, og det ser fantastisk ud, når det bruges på ordentlig vis.


Volumen justeres på venstre side som sædvanligt.

Mange har frygtet, at den nye placering af højtalerne ville blive et problem, da man naturligt placerer sine hænder foran dem, men det er det ikke. Man kan komme til at dæmpe lyden lidt, men man skal holde meget underligt på konsollen, hvis det skal blive en decideret lydstoppende faktor, og det er faktisk et helt andet problem, som man bider mærke i, når man får konsollen mellem hænderne. Når du skruer op for volumen, så vil du ganske enkelt føle vibrationerne fra højtalerne forplante sig i konsollen, og det er ærlig talt en smule irriterende. Nu har kvaliteten af højtalerne på konsoller i 3DS-familien så aldrig været prangende, og jeg ville til enhver tid slutte et sæt høretelefoner til for at opnå en bedre lydoplevelse – det er voldsomt mange detaljer, som man går glip af ellers. Jeg bliver også nødt til at nævne, at den ene højtaler på konsollen rent faktisk stod af efter mindre end 12 timers brug, men det er formentlig ikke et generelt problem, som man bør frygte.

Når alt kommer til alt er mit største problem med konsollen nok i bund og grund den alt for korte stylus. Jeg aner ikke hvad Nintendo tænkte på, da de endnu engang valgte at forkorte den, for den er da absolut ikke velegnet til en voksen persons hænder. 2DS’en var godt nok henvendt mod børn, da 3D-effekten efter sigende skulle kunne skade øjnene, hvis man ikke er nok udviklet, men det er denne XL-model umiddelbart ikke. Det er nærmere et billigere alternativ til New 3DS XL for folk, som er ligeglade med 3D-effekten men gerne vil have de store skærme, og dermed er der ingen naturlig grund til, at den skal være så lille. Normalvis vil jeg lade min hånd hvile på kanten af konsollen i touch-navigerede spil på konsollen, men med den korte stylus kan jeg ikke nå alle områder af skærmen sådan, hvilket er en stor ulempe. Jeg kan i hvert fald kun anbefale, at man køber en længere en af slagsen, som man kan tage med sig ved siden af konsollen.


New 2DS XL har den korteste stylus hidtil.

Konklusion:
Switch vil med garanti tage noget af det håndholdte marked med sin status som hybridkonsol, men det ser ikke ud til, at Nintendo er klar til at forlade 3DS-familien i støvet med det samme, og New Nintendo 2DS XL er faktisk et ganske godt produkt. Med sine store skærme og øgede hestekræfter vil maskinen således kunne tilfredsstille de fleste, og der er bestemt en betydelig forskel, hvis man kommer fra en af de tidligste modeller på markedet. Man vil opleve bedre performance i flere titler og i nogle tilfælde sågar bedre kontrol på baggrund af det lille C-stick introduceret med New Nintendo 3DS for et par år siden. Et spændende redesign har i øvrigt reduceret vægten betydeligt, og den eneste ulempe derved synes at være mærkbare vibrationer fra højtalerne i den nedre del af konsollen. Er du ligeglad med stereoskopisk 3D-effekt er det et oplagt valg, og til en butikspris omkring 1.200 kr. er der en god besparelse at opnå i forhold til New 3DS XL, men måske nogle af pengene skal bruges på en ekstra stylus at tage med sig, for den medfølgende er alt for kort.

Du kan se flere billeder af konsollen her og se den sammenlignet med andre modeller her.

4
1ups givet

4/5


Øjeguf

Kommentarer:

#1 - KJ85

Level: 58 (Tektite)

26-07-2017 22:01

Så fik jeg lagt sidste hånd på min anmeldelse af New 2DS XL, og jeg ser frem til at høre, hvad folk synes om den og konsollen Smiley
2
1ups givet

#2 - The ultimate beast

Level: 20 (Moblin)

27-07-2017 10:46

Mange tak for anmeldelsen, der er helt sikkert punkter at tage til overvejelse her, men jeg tror allerede, at jeg er overbevist om, at jeg skal købe mig en New 2DS XL. Jeg håber lidt på, at der kommer en Pokémon version af konsollen senere. Smiley
0
1ups givet