Nintendo presents: New Style Boutique 3 – Styling Star (3DS)

Skrevet af Rockarina - 24-11-2017 23:20

To år er der gået siden den seneste New Style Boutique-udgivelse, men i år kan vi piger så igen finde vores indre stylist og designartist frem i den tredje udgivelse i serien til Nintendo 3DS. Serien kan næppe være et helt dumt påfund, for med mere end 2,4 millioner solgte eksemplarer af serien alene i Europa lader det til at udviklerne, Syn Sophia og Nintendo, rammer rigtigt hos mange modeinteresserede piger. I dag giver de os et nyt spil i serien – det fjerde i rækken – og jeg vil med denne anmeldelse forhåbentlig gøre jer en lille smule klogere på, hvad der er sket af nye ting, så I ved om endnu en titel kan forsvares.

Nintendo presents: New Style Boutique 3 – Styling Star kan nok bedst kaldes en modesimulator, og spillet indledes med, at man skaber sin karakter. Efter at have gjort dette får man uden den helt store indledning overdraget nøglerne til en tøjbutik, som tidligere var ejet af ens onkel Tim, man udvælger sig en butiksassistent ved at kigge igennem en lille håndfuld ansøgninger, og så er man ellers i gang. Det er dog ikke meget man får foræret fra start til sin butik, og hvor man førhen kunne vælge og vrage mellem forskellige temaer til butikken, så har man kun ét fra start i denne udgave. Resten må man købe sig til eller låse op for henad vejen.

Du starter spillet med at vælge dit eget udseende.

Som noget nyt er det i dette spil muligt at få tildelt titler, alt efter hvad man udretter i spillet, og dem er der et hav af forskellige af, så det er bare med at udforske en masse og prøve på at opnå popularitet i miljøet. Går man efter at samle alle titler, så er man nødt til at være alsidig og have jern i ilden alle steder – selvom hår og make-up ikke siger mig det store, så vil min indre perfektionist gerne have alle de fine titler, og derfor tager jeg mig selv i fra tid til anden at pudse mine evner af på de fronter også. Det er ikke fordi, at man kan bruge titlerne til meget udover at vælge en, som bliver vist med sin karakter, når man benytter online-delen.

I skønhedssalonen er det nu også muligt at få lavet negle og endda selv forsøge sig som negletekniker, så nu kan negle, hår, make-up og tøj komme til at matche endnu bedre end før. Online er det muligt at besøge andre spilleres butik, like den hvis man skulle have lyst til det, og købe nogle af de sæt tøj, som de har valgt at have i deres katalog. På den måde kan man være heldig måske at finde nogle designs, inden de bliver tilgængelige i ens eget spil, og udover dette kan man også sælge sine egne designs – ellers er der ikke så meget andet at sige om online delen.

Man kan indrette sin butik på mange måder.

Som tiden i spillet går, så får byens talentbureau, Nin10 Pro Productions, nys om din butiks succes, og de tilbyder dig et job som stylist for deres kommende popstjerner. Alt efter hvordan man klæder dem på, så er det muligt at præge genren på sangernes musik, så et rock outfit giver f.eks. deres nye single et mere rocket præg, og som regel får man lov til at vælge mellem to stil arter, når stjernerne skal styles – der er altså ikke frit valg på alle hylder. Hos Nin10 Pro Productions vil der være ekstra godt betalte jobs, når byens kendisser lægger vejen forbi for at blive stylet og få taget billeder til eksempelvis deres nye cover. Jobs som disse og at finde de rette sæt tøj med mere til butikkens kunder er det størstedelen af din tid kommer til at gå med.

I byen findes der udover ens egen butik dog også en masse andre steder, som man kan besøge. Der er byens park, og en café, hvor man kan tage hen og nyde en kop kaffe, en kagebutik og en bager, som kun har åbent en dag om ugen – i kagebutikken og hos bageren skifter udvalget fra gang til gang, og de ting man køber kan udstilles i ens egen butik eller lejlighed. Det er imidlertid ikke de eneste steder, man kan besøge, for der er også en blomsterbutik samt en livsstilsbutik, der sælger inventar, og fra tid til anden får man besked på sin mobiltelefon om at mødes med en af kunderne, som man har betjent i butikken – oftest er det en af stjernerne som vil invitere en til at se deres optræden på byens natklub, efter man har fundet et nyt sæt tøj til deres optræden. Exhibition-hallen er dog det sted foruden min egen butik, hvor jeg bruger det meste af min tid i byen. Når man har låst op for alle 15 tøjmærker i hallen, så vil man til sidst låse op for en V.I.P shop, hvis udvalg er alle specialbutikkernes daglige udvalg samlet i én butik.

Kunderne vil have særlige krav til deres tøj.

New Style Boutique 3: Styling Star har flere gode elementer, og Igen er udvalget er tøj og tilbehør steget med et par tusinde nye genstande, så der nu findes over 20.000 forskellige dele. Det er altså ikke sådan, at man skal være nervøs for at løbe tør for kombinationsmuligheder lige med det samme, og de nye kategorier af beklædningsgenstande er også et dejligt tiltag, som gør, at man ikke blot føler, at det er det samme spil, som man kender det fra tidligere udgivelser. I denne udgave af serien oplevede jeg tilmed aldrig at løbe tør for lagerplads til mine tøjindkøb – noget jeg ellers ofte kæmpede med i både New Style Boutique 1 og 2 – for denne gang kan man optjene ekstra lagerplads ved at stige i stylistrang og ved at få tildelt nye titler. Det er virkelig rart.

Jeg blev også glædeligt overrasket over, at man har valgt at lave en herretøjsbutik, og til trods for, at man ikke har så stor indflydelse på den, som man har det med sin egen dametøjsbutik, så er det rart, at man igen kan få lov til at style herrerne i spillet. Jeg foretrækker klart hele tøjdelen af spillet og springer helst over det med make-up, da det ikke siger mig så meget, og heldigvis er der sket positive ændringer på det punkt. Det føles ikke nær så påtvunget, at man skal ordne både hår og make-up, som det f.eks. gjorde i New Style Boutique 2: Fashion Forward. Man kan dermed vælge at bruge sin tid på det, som man rent faktisk synes bedst om, og samtidig stige i rang.

Der er hele 18 kategorier med beklædningsgenstande – flere af dem er nye.

En af de bedste ændringer er i mine øjne, at spillet ikke længere foregår i realtid, for det gjorde indkøbsmulighederne en hel del nemmere. Nu behøver man ikke at føle sig så forpligtet til at spille hver dag, for hvor der tidligere var forskellige dage, hvor man kunne købe specifikke tøjmærker i Exhibition-hallen, så kan man nu købe hos alle forhandlerne hver dag. Ja, man kan tilmed bede sine kunder vente i butikken, mens man selv tager ud og køber nye varer til dem, og dermed gør man det lettere at tilfredsstille flere af dem.

Dårlige punkter har spillet ikke mange af. Jeg blev i første omgang rigtig glad, da jeg fandt ud af at man selv kunne designe tøj i New Style Boutique 3: Styling Star, men det kunne måske godt have været mere omfattende. Det eneste man sådan set selv bestemmer, det er, hvilken farve og hvilket mønster de allerede fastlagte designs kan få. I starten syntes jeg, at det var meget sjovt, da man også låser op for forskellige designs ved hjælp af amiibo-figurer, men efter ganske kort tid brugte jeg det ikke, hvilket jeg synes er meget ærgerligt, når potentialet var der til mere. Online-delen er i øvrigt heller ikke prangende, og har man først fået låst op for alle sine tøjmærker, og ejer man selv de amiibo-figurer, som låser op for specifikke designs, så er der ikke den helt store gulerod at hente i at besøge andre spilleres butikker længere.

Det er ikke meget man selv bestemmer, når der skal designes nye dele.

Der er ingen tvivl om, at Nintendo presents: New Style Boutique 3 – Styling Star henvender sig til det kvindelige publikum, og jeg selv er en af dem, som hygger sig gevaldigt med styling, farvekombinationer og indkøb. Denne udgave passede mig personligt bedre end den seneste udgivelse, da der efter min mening er mere fokus på tøj igen, uden at man har valgt at fjerne hår og make-up delen fra spillet. Det er uden tvivl en serie, som man skal elske, før det kan forsvares at købe hver nye udgivelse, men gør man det, så er det efter min mening de bedste modespil på markedet til 3DS, og har man endnu ikke stiftet bekendtskab med serien, så ser jeg ikke noget problem i at starte med denne udgivelse. Jeg brugte knap 40 timer på min gennemspilning, og jeg mangler stadig en del titler, som jeg helt sikkert vender tilbage til spillet for at opnå senere.

Spillet fylder 6.235 blocks.

5

4/5