Super Mario Maker for Nintendo 3DS (3DS)

Skrevet af Brocky - 07-07-2017 11:32

Ideen om at kunne skabe sine egne baner i et Super Mario-spil har længe været manges drøm, og i 2015 blev den drøm til virkelighed med Super Mario Maker til Wii U. Omkring en fjerdedel af dem med en sådan konsol investerede i spillet, og spillere samt anmeldere verden over tog godt i mod det. Der blev hurtigt skabt og delt millioner af baner i spillet, men det kunne unægtelig have klaret sig endnu bedre på en konsol med en større brugerbase. Derfor gav det også meget god mening, da spilet sidste år i december fandt vej til Nintendo 3DS i en håndholdt udgave, men er alt så også i den skønneste orden? Ja, det skulle jeg sådan set have givet jer svar på sidste år, men min anmeldelse forsvandt, og det rettes der nu op på.

Super Mario Maker for Nintendo 3DS går kort sagt ud på at skabe og spille brugergenerede baner i et af Marios mange universer i 2D. Nemy har tidligere kigget på Wii U-udgaven, så jeg vil ikke gå dybt i detaljer, men spillet har fire overordnede spiltemaer, man kan vælge mellem, i form af Super Mario Bros., Super Mario Bros. 3, Super Mario World og New Super Mario Bros. U. Hvert tema har sin egen grafik, samt objekter og fjender hørende dertil, og man kan skifte mellem temaer, som det passer en, imens man arbejder på sin bane. Midt i ens arbejde kan man desuden til enhver tid prøvespille sin bane ved hjælp af et enkelt tryk, så Mario dukker frem og er klar til at blive styret igennem ens kreation, og det giver mulighed for konstant at teste, om det, man har designet, fungerer efter hensigten. Foruden egen grafik, lyd, fjender og power-ups har hvert spiltema også de velkendte banespecifikke temaer i form af eksempelvis oververden, undergrund, spøgelseshus og slot, så derigennem kan man vælge yderlige forskellige udtryk til sine kreationer.

Fjenderne kan gøres noget større, end vi er vant til.

Udover det at lave baner har spillet to game modes, hvor der allerede er lavet baner, man kan spille. Den ene er Super Mario Challenge, hvor man skal gennemføre 18 verdener, der er designet af Nintendo selv, for til sidst at redde Princess Peach. Hver gang man gennemfører en bane, bliver den tilføjet hovedmenuen, hvor man ved senere lejlighed kan genspille den og redigere den, hvis man har lyst. Den anden spilvariant er Course World, hvor man går online og kan spille andre spilleres baner på forskellig vis. Her kan man spille 100 Mario Challenge, hvor man med 100 liv skal igennem en række vilkårligt udvalgte baner designet af andre spillere, og ellers kan man spille Recommended Course, hvor Nintendo selv har udvalgt brugerskabte baner fra Wii U-udgaven at prøve kræfter med.

Meget brugervenligt interface
Super Mario Maker har et virkelig brugervenligt interface, der gør det meget nemt for alle at gå i gang med at lave en bane. Spillet har simple menuer med ikoner, der ved hjælp af den trykfølsomme skærm på Nintendo 3DS giver en mulighed for at tilføje og fjerne fjender, power-ups, baggrunde, musik, lydeffekter og meget mere. Muligheden for konstant at ”springe ind” og prøvespille en bane med Mario gør den kreative proces meget flydende og ukompliceret. Det er også muligt at redigere spillets medfølgende baner eller online baner, hvilket gør det nemmere at gå til, hvis man har brug for inspiration, og det kan måske være meget rart til at starte med.

Kan du mon med 100 liv klare 16 tilfældigt udvalgte brugerskabte baner.

Stor variation i banedesign
Super Mario Maker for Nintendo 3DS giver en mulighed for at skabe traditionelle baner, som vi kender dem fra Nintendos egne side-scrolling 2D Mario-spil, men der er også mange andre måder at lave baner på. Er man til ekstremt svære baner, hvor alle Marios hop skal være pixel-præcise, så er det en mulighed, og er man til mere puzzle-orienterede baner, kan man forsøge sig med låste døre samt fjender eller passager, der kræver særlige power-ups at komme forbi. Mange online-brugere har mestret denne genre, så man kan få sjove Mario-udgaver af Zelda- eller Metroid-lignende baner, men desværre er den generelle kvalitet af de baner, man støder på online, ikke altid ret høj (mere om det senere). Når man til gengæld rammer en veldesignet bane, kan det virkelig være sjovt og imponerende at spille den igennem.

Sublimt 2D Mario-gameplay
Spillet kører på spilmotoren fra den velkendte New Super Mario Bros.-serie, og det medfører selvfølgelig, at Mario fortsat styrer som en drøm. Når man derudover har muligheden for at skifte mellem temaer fra de mest populære Super Mario Bros.-spil – hvilket altså medfører skift i grafik, lyd, fjender og power-ups – så har du lidt for enhver smag, og på baggrund af det fremstår Super Mario Maker til 3DS på mange måder som en ”best of"-udgave af spillene i Super Mario Bros.-serien.

Når man tester sine baner, kan man med et tryk på skærmen gå tilbage og tilføje mere til dem.

De brugerskabte baner svinger meget i kvalitet
Super Mario Maker til 3DS giver en rigtig mange muligheder for at være kreativ og lave sjove baner, men efter et par timer med spillet finder man ud af, at det faktisk ikke er så nemt at skabe gode baner. Ens baner kan hurtigt blive forvirrende, for svære eller bare for ugennemtænkte, og derved ikke synderligt sjove at gennemspille. Sætter man sig ned og udtænker en strategi for, hvordan ens banedesign skal være, kan man helt sikkert skabe noget rigtig interessant, men problemet er bare, at rigtig mange af de baner, man kan prøve online, ofte mangler kvalitet. Mange baner bygger på et eller andet gimmick, og det kan eksempelvis være baner, der autoscroller og automatisk ”skubber” Mario igennem banen, imens flotte elementer fremvises, eller velkendte melodier afspilles i form af spillets nodeblokke. Disse gimmicks er meget sjove at opleve de første par gange, men herefter bliver det kedeligt og ensformigt, da der ikke rigtig er noget at lave for en som spiller.

Ingen mulighed for at dele baner online
I modsætning til Wii U-udgaven tillader Super Mario Maker til 3DS ikke, at man deler baner med andre 3DS-brugere online, men det skal derimod foregå lokalt. Som kreatør skal du altså finde en ven i nærheden, før du kan sende eller modtage en ny bane, og på den måde kan det virke en smule demotiverende at sidde og skabe baner, velvidende at det oftest kun er dig selv, der skal spille den igennem – med mindre du ofte socialiserer fysisk med andre 3DS-ejere. På den måde handikapper Nintendo virkelig sit eget spil, for Super Mario Maker lægger op til den ultimative deleoplevelse, men med en manglende mulighed for onlinedeling falder konceptet en smule til jorden.

Du kan dele baner gennem StreetPass.

Ingen amiibo-understøttelse
Udover den manglende mulighed for onlinedeling af baner understøtter Super Mario Maker til Nintendo 3DS ej heller amiibo-figurer, som på Wii U gav spilleren mulighed for at benytte særlige power-ups, der ændrede Mario til populære figurer fra andre Nintendo-universer – eksempelvis Link, Samus og Wario. Det er en skam, at det ikke også er muligt på 3DS, for det begrænser udvalget af Wii U-skabte baner tilgængelige online, men det er på ingen måde ødelæggende for spillet i det store hele.

Det er svært at bedømme Super Mario Maker for Nintendo 3DS. På den ene side er det et af de bedste ”lav-dine-egne-baner-spil” på markedet med en meget brugervenlig grænseflade, og det både føles og ser fantastisk ud på den lille 3DS-skærm. Samtidig indeholder spillet mange sjove redskaber, der muliggør, at man kan lave alskens baner med forskellige udfordringer, og det er også en fornøjelse at kunne skifte mellem de velkendte temaer fra de klassiske spil i serien. På den måde fungerer Super Mario Maker som den ultimative Super Mario Bros.-oplevelse, men på den anden side er spillet også utroligt afhængigt af det indhold, man og andre selv skaber. Det er jo faktisk spillets grundpræmis, og man finder hurtigt ud af, at det ikke er så nemt at lave kvalitetsbaner. Når spillet så samtidig ikke tillader muligheden for at dele baner online, og man kun kan prøve andre spilleres baner via vilkårlig udvælgelse eller igennem Nintendos egne anbefalinger, så føles spillet for begrænset i denne version. Tilbage har du Nintendos egne baner, som er udmærkede, men de rammer slet ikke den velkendte kvalitet fra et traditionelt Super Mario Bros.-spil, og derfor står Super Mario Maker for Nintendo 3DS tilbage som en oplevelse, der ikke kan vurderes som rigtig god eller holdbar i længden.

Spillet fylder XX Blocks.

3

3/5