Actionloop (DS)

Skrevet af Mr. Yokomoto - 25-01-2007 18:05

Konceptet er enkelt. Du får udleveret en farvet kugle, og kan med din stylus pen skyde den rundt på hele skærmen fra dit udgangspunkt. Du får kun et forsøg pr. kugle og din opgave er at ramme en lang række andre kugler i samme farve. Tre på stribe (eller flere) får kuglerne til at eksplodere og så er der point. Umiddelbart lyder det enkelt og igennem de første par baner, er det faktisk legende let. Kuglerne, du skyder efter, kører på en bane og fra level til level, ændrer banen sig, så det bliver sværere og sværere at ramme de rigtige farver. Du lægger ud med at skulle skyde kugler i to farver, men det holder kun kort. Herefter er det dit overblik, din hurtighed og evne til at tænke strategisk, der er altafgørende for, om du kan sammensætte en lang række forskellige kugler, inden de når slutningen af den bane, de kører på. Når du det ikke, er det game over. I starten er der kun én bane pr. level, men som spillet skrider frem, bliver der flere og flere baner at holde øje med på skærmen. De har selvfølgelig hver deres forskelligt farvede kugler, banerne drejer ind og ud imellem hinanden og selvom du får flere kugler at skyde med flere steder på skærmen, gælder det om at være strategisk og beholde overblikket, hvis du skal vinde.

Lad os starte med begyndelsen
Når du sætter Actionloop i maskinen og starter spillet op, er der fire muligheder, hvis vi ser bort fra, at du selvfølgelig kan justere lyden, musikken osv. Vanen tro kan du spille trådløst mod en af dine venner. Enten ved at du trådløst sender ham en demo af spillet, så han kan dyste mod dig, eller hvis I har hver jeres spil. Ellers er der lagt op til, at du dyster mod dig selv og de mere og mere krævende baner i spillet.

Sådan ser banen ud når
den er godt fyldt op med kugler

Challenge
Som navnet antyder det, består denne del af Actionloop af nogle udfordrende baner, hvor du kan træne, før du kaster dig ud i de øvrige spil. Her kører kugler rundt i en spiral, imens din opgave er at sørge for, de ikke når ned for enden af spiralen og ender i et sort hul. Undervejs er der små ubehagelige raketter, der prøver at få kuglerne til at køre hurtigere, end du har brug for. Skyder du et af de ure ned, der af og til dukker op imellem de farvede kugler, går kuglerne i stå, og du har kort tid til at eliminere så mange af kuglerne som muligt, inden de igen triller lystigt derudaf. Er du heldig, får du en magnetisk metalkugle, du kan skyde af. Rammer du f.eks. en af de gule kugler med den, eksploderer alle de gule på banen og din mulighed for at komme lidt længere i spillet er sikret. Jo længere ind i spillet du kommer, jo flere forskellige genstande finder du imellem kuglerne. Genstande, der enten vil hjælpe dig i din kamp mod kuglerne eller sørge for, at du af og til får sved på panden, hvis du vil klare dig igennem spillet.

Quest
I Quest kan du gå videre fra den ene til den anden bane, efterhånden som du gennemfører dem. For hver ny bane du åbner, tillægges der flere og flere udfordringer, så du ikke bare kan gennemføre spillet uden at skulle tænke dig godt om undervejs. Der tillægges efterhånden små "sorte huller", der suger din affyrede kugle til sig, så den ikke rammer, hvor du ønsker det, hvilket selvfølgelig tager tid. I den tid kan du ikke skyde en ny kugle af og chancen for at stresse dig selv og misse banen forøges drastisk. Efter 20 baner er gennemført, skrues der yderligere op for udfordringerne. F.eks. placeres der et stødhegn foran de kugler, du gerne vil ramme og du får også fornøjelsen af små runde dimser, der fyrer din kugle tilbage mod dig selv, så det bliver sværere at ramme den række af farvede kugler, du havde udset dig.

Puzzle er det sidste udfordrende spil i Actionloop. Her ligger kuglerne stille. Du får et mindre antal kugler i forskellige farver, du kan skyde mod de kugler, der ligger på banen. Din opgave er at bruge alle de kugler, du får, så du på bedste strategiske måde kan fjerne kuglerne på banen. Får du ikke dem alle til at eksplodere, gennemfører du ikke banen og har du kugler i overskud, når de er væk, er det om igen.

Actionloop bliver mere og mere udfordrende
jo længere du kommer ind i spillet.

Grafik og lyd
I stil med andre spil i genren, er der ikke de helt store overraskelser på hverken lyd- eller grafiksiden. Kuglerne er i nogle dejlige klare farver og der er ingen tvivl om, hvad du ser og hvad der sker på skærmen. Lyden er også ok. Et "swush", "blib" og "huush" på de rigtige tidspunkter, lidt stressende toner undervejs og en god titelmelodi, er, hvad spillet byder på. Ikke overvældende, men heller ikke dårligt.

I virkeligheden er der egentlig ikke så meget variation i Actionloop, selv om der altså er fire måder at spille på. Alligevel må jeg konstatere, at der er et eller andet ved spillet, der gør, at man gang på gang bare må sætte det i maskinen og lige tage et par baner i ny og næ. Det er fængende, og man kan lynhurtigt blive opslugt af det. Det er faktisk så fængende, at jeg uden at blinke med øjnene godt tør kalde det for en kommende klassiker. På forunderlig vis har Nintendo formået at lave et simpelt spil, der rammer en bred målgruppe. Et spil, der fænger på samme måde, som Tetris gjorde det (og stadig gør). Så meget, at jeg efter en halv times spil måtte diskutere med min familie om, hvem der ejede spillet, og hvem der måtte spille det. En kedelig diskussion, der ikke just er god for en hyggelig familieaften, men et godt tegn på, at spillet altså rammer en bred aldersgruppe (hos os: 10-35 år).

0

4/5