Tales of the Shire: A The...

N-cast #215: Er Indie Dir...

N-club Streams: Uge 16

Indie World Showcase apri...

Europa kommer til Switch

Indie-udsalg startet nu

SteamWorld Heist II annon...

Penny's Big Breakaway ude...

Se Indie World Showcase i...

Prøv Eiyuden Chronicle: ...

Amiibo!

Pokémon Unite

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Spil på vej til Switch

Pokémon GO

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

F-Zero 99

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Asphalt: Urban GT (DS)

Skrevet af Zøvnig - 07-09-2005 00:00

Lad det være sagt med det samme: Jeg er den fødte drengerøv! Så naturligvis kastede jeg mig over Asphalt Urban GT straks på udgivelsesdagen. Spillet kan byde på imponerende 25 licenser til biler som Lamborghini, Ford, Nissan, Aston Martin, Audi m.fl. Til det, skal lægges små 30 måder hvorpå du kan opgradere din bils evner. Og med muligheden for at suse igennem byer som fx New York, Miami og Paris, er der lagt i ovnen til en ordentlig tur med speederen i bund.

Spillet
Man kan straks, når man går ind i spillet, vælge imellem flere forskellige modes så som Arcade, Evolution, Multi-Card play og Options. Under Arcade kan man straks kaste sig ud i spillet ved at vælge Instant Play. Rigtige mænd bekymrer sig ikke om Cop Chases og Time Attacks, vi vil bare hakke speederen i bund og skride igennem svingende for fuld æder. Det lader dog til at programmørerne af dette spil er af en ganske anden opfattelse, for når man trykker Instant Play hopper man automatisk ind i en tilfældig af de andre game modes ... Sagt med andre ord, så er denne mode åbenbart for dem der gerne vil overraskes - genial idé! Det er lige netop det jeg altid har ønsket mig af et bilspil: At være fri for at sidde med bind for øjnene, og spændt opdage bagefter hvilken game mode jeg har valgt ... Hvad de end har tænkt på da de lavede dette trick, må guderne vide. Men tilbage til de andre modes under Arcade. Free mode siger sig selv, og den er som den slags nu skal være - en fin lille intro til spillet. Time Attack er også en mulighed, og den er også helt som den skal være. Cop Chase-muligheden har vi set før, f.eks. som når man i BurnOut skal hamre den bil man jagter til ukendelighed - i Asphalt har man valgt at lave et target-system i stedet for. Man skal jagte syv biler ned ved at køre op tæt bag dem. Når ens target-felt bliver rødt er man locked ind på ham man jagter, og man skal så holde dette target i nogle sekunder. Problemet er bare at target-systemet fungerer dårligt.

Evolution må siges at være den vigtigste del af Asphalt Urban GT. Her kan man køre forskellige Championships, hvori man kan vinde nye biler, opgraderinger til dem man har i forvejen, samt kolde kontanter. I spillet starter man med en enkelt bil, men efterhånden som man vinder de forskellige løb, kan man så købe flere biler og tune dem man har i forvejen. Der er rigeligt med fede biler, og også mulighed for at style dem en smule op. For at få lov til at deltage i visse løb, skal man køre i bestemte biler. Så her går det ikke at man finder sin ynglingsbil, og så bruger den hele vejen igennem. Man er simpelthen nødt til at købe en del forskellige biler for at kunne deltage i de forskellige championsships. Nogle vil måske sætte pris på dette - det gør jeg så til gengæld ikke. Hvorfor skal man tvinges til at købe en eller anden tågevogn for at få lov at deltage i et bestemt løb? Jeg oplevede endda tit i spillet at det slet ikke kunne betale sig at tune mine biler. Det var billigere bare at spare sammen til en bedre. En anden lille detalje er at når man vinder visse løb, er hovedpræmien en splinterny bil. Men specielt i starten af spillet er den bil man vinder oftest, den man har i forvejen. Den kan naturligvis sælges bagefter, men hvorfor hulen har de ikke sørget for man vinder en ny og måske stærkere bil i stedet for? Under alle omstændigheder byder de forskellige modes på forskellige typer løb som f.eks. de almindelige: Hvem kommer først- og, 1 mod 1-væddeløb, hvor den der ligger bagerst ved hvert check point udgår med flere. Rimeligt varierende og rent faktisk ganske underholdende.

Gameplay
Men hvordan kører det hele så? Er bilerne lette at styre? Er der en fed fartfornemmelse i spillet
Jeg synes ikke fartfornemmelsen var specielt god i starten af spillet, det var måske fordi jeg i mit første Instant Play, blev smidt ud i en firehjulstrækker med en utrolig sløv respons, og en acceleration der ikke havde imponeret en gigtplaget skildpadde. Her kan jeg berolige alle fartglade drenge og piger med at det hurtigt bliver bedre. Hop ind i Evolution, vind et par løb, og så ser det hele meget bedre ud med farten og accelerationen. Jeg havde lidt problemer med styringen i starten, men da først jeg havde fået sat styringen op så speederen lå til R, bremsen på L og turboen på A, gik det hele fint nok - det gav god mulighed for at slide igennem svingene på elegant vis. Specielt fartfornemmelsen, når man ser tingene inde fra selve bilen, er ret cool. Det føles virkelig fedt at høvle igennem et sving for fuld æder og tage modstanderne indenom. Og her er det tydeligt at et spil som BurnOut ikke har levet forgæves. Når dette er sagt er der til gengæld nogle ting der frustrerer denne anmelder så meget, at jeg kunne rive de sidste stumper hår ud af min knold med en pincet. Når man fræser af sted igennem Chernobyl-området i Ukraine, og kører op bag en bil i samme bane som en selv, går ens bil fuldstændig i stå. Jeg var ude for den ene gang, at en anden bil sad fast i asfalten på tværs af vejen. Jeg gik straks helt i stå da jeg ramte den, og da jeg ikke kunne køre udenom den, og bilen ikke rigtig ville bakke ordentligt, endte det med jeg sad fast så længe, at mine modstandere nåede at komme en halv banelængde foran mig. Hvis man derimod konstant kører i modsatte vejbane og hamrer frontalt ind i de modkørende, snorer man bare rundt om sig selv en gang eller to, hvorefter man fortsætter i næsten fuld fart. Det er for mig fuldstændig ufatteligt at folkene bag spillet ikke har afbalanceret tingene bedre. Spillet kunne være blevet en virkelig hitter. Så dumme fejl må simpelthen ikke ende op i den færdige udgave af et spil. Måske var Ubisoft presset for at få spillet færdigt til tiden, men det kan aldrig blive en undskyldning.

Grafikken
Grafikken i spillet er faktisk ret pæn. Der er gode lyseffekter på banerne, og det er uden tvivl det flotteste bilspil jeg nogensinde har spillet på en håndholdt konsol. Har endnu ikke oplevet at spillet har hakket, selv når der er mest knald på. Bilerne er flotte og ligner meget de originale. Hvis man ser sin bil udefra kommer der også små filmklip, når man f.eks. hopper ud over en lang bakke, eller rammer en anden bil frontalt og snorer et par gange rundt om sig selv. Grafikken er ganske enkelt spillets bedste side.

Lyden
Fortæl mig hvorfor man ikke har givet bilerne hver deres motorlyd! Spillet prøver på ingen måde at være realistisk, men hvordan kan de finde på at lave samme motorlyd til en Lamborghini Diablo GTR, og en Wolkswagen New Beetle RSI? Lydene af hjulspin osv. fungerer ellers glimrende i spillet, men den elendige motorlyd er grund nok til man med glæde skruer ned for lyden.

DS Funktionerne
Disse er stort set ikke-eksisterende. Man kan i menuerne bruge sin stylus men det fungerer ikke specielt godt, så jeg bruger slet ikke touch-funktionen i spillet. Wi-Fi kan man dog bruge hvis en eller flere af ens venner selv har spillet, så kan man nemlig køre om kap med hinanden.

Konklusion
Asphalt Urban GT kunne virkelig have sat nye standarter indenfor håndholdte bilspil, da det rummer mange gode elementer. Desværre drukner spillet i en, til tider, underlig styring. Dumme småfejl, og en lyd der får ens ører til drømmende at ønske sig den nye med Helmut Lotti. Kan du leve med småfejlene, er der dog mange timers underholdning i spillet. Jeg har personligt brugt mange timer på at tjene penge ind, så jeg kunne købe mig nye biler og tune dem, men er også klar over at det nok mest er fordi jeg elsker arcade-bilspil, og ikke har så mange andre valgmuligheder lige nu

0
1ups givet

3/5


Nemt at gå til

Kommentarer: