Boulder Dash Rocks (DS)

Skrevet af Mr. Yokomoto - 20-02-2008 21:26

Konceptet er enkelt, du spiller Rockford; en lille figur, der bevæger sig rundt i labyrinter, der flyder med diamanter, der skal samles og modstandere, der skal elimineres. Her er tiden din værste fjende, og da der kun er én måde at gennemføre de enkelte baner på, gælder det om at huske de successfulde trin, du allerede har lavet, hvis du døde inden du nåede exitskiltet. Undervejs skal du passe på løse sten, der let kan ende i hovedet på dig og forskellige typer af fjender, der er ude på at tage livet af dig, inden du får fuldført din opgave. Nogle af stenene kan der flyttes på, hvis du tænker dig om, og andre af dem er ikke til at rokke ved. Så enkelt kan det siges og så enkelt er det.

Diamant-jagten er gået ind!

Forskelle på det nye og det gamle spil
Egentlig er jeg ikke så vild med de spilleproducenter, der tager gamle koncepter og laver dem om. Kald mig bare gammel, men jeg syntes noget af charmen nemt kan forsvinde, hvis et klassisk spil pludselig kommer igennem vridemaskinen, så det eneste man kan genkende er spillets titel. Men bare rolig, dette gælder bestemt ikke for Boulder Dash Rocks. EA har formået at lægge nye elementer ind i spillet, så det forøger oplevelsen af spillet, hvilket er en sjældenhed i disse år. Rockford kan ikke bare skubbe sten og undgå dem, han er nu også udstyret med en pistol, der kan bruge forskellige typer af ammunition. Der kan bl.a. ødelægges sten, skydes uhyrer og rykkes sten over store afstande. I min bog er dette helt klart et stort plus.

Rockford har fået et nyt våben

Da spillet oprindeligt udkom i midten af 1980'erne, skulle der ikke meget til at imponere de hungrende spillere, men i 2008 har vi set tonsvis af spil og forventningerne er noget anderledes end dengang. Derfor har EA også sørget for at fylde lidt nyt på spillet, så der bliver fire muligheder, når du først har fået arbejdet dig igennem de første baner.

Planet Tour indeholder det gode, gamle Boulder Dash-spil med ny grafik og et gameplay, som i de gode, gamle dage. I Route Race skal du forudbestemme, hvordan Rockford skal kæmpe sig igennem banen. Med styluspennen tegner du hans rute, inden han bevæger sig ud i labyrinten, og beregner du faldende sten, lumske uhyrer og funklende diamanter korrekt, når du sikkert i mål.

Den tredje mulighed i spillet er Time Trial, hvor du på tid skal gennemføre Boulder-baner på tid. Det minder meget om Route Race, men denne gang skal du styre Rockford rundt imens du undgår de værste forhindringer i kampen om den gode tid. Endelig er der Double Dash, hvor du kan dyste med en af dine venner. Det er ikke lykkedes mig at prøve denne del, fordi det kræver at din modspiller også har sin egen version af spillet. Ikke just et positivt tegn syntes jeg, men smart nok, hvis antallet af solgte spilenheder skal op. Alt i alt er det det klassiske gameplay, der løber med pointene. Banerne er gode og varierende, men indimellem virker det som om, at de er lavet så strategiske og indviklede bare for at få spilletiden op. Er man til små, hurtige minispil, er der tale om et spil med mange timers underholdning.

Grafikken er desværre sød som sukker

Grafikken og lyden
Lad mig sige det med det samme: Grafikken er gjort alt for tutte-nuttet. Det er holdt i kraftige farver, hvilket er fint nok, men når monstrene ligner teletubbiernes kæledyr, er det svært at tro, at udvikleren vil nå andre end børn med denne titel. Dette er en skam for gameplayet er faktisk ganske underholdende, men det barnlige ydre vil sandsynligvis skræmme en del væk. Ellers er grafikken faktisk ganske god. Den er ikke prangende, men for et spil af denne kaliber, er den som den skal være.

Lyden er der ikke ofret de helt store kræfter på. En iørefaldende melodi og god variation af lyde og effekter er med til at gøre spillet til en god underholdning i nogle timer uden, at man bliver irriteret.

Alt i alt
Alt i alt er Boulder Dash Rocks ganske underholdende. Hardcore gamere vil sandsynligvis hurtigt komme til at kede sig, men vi andre kan nyde flere timers god underholdning med en af spilbranchens absolutte klassikere i ny indpakning. Der er dog ikke tale om et sublimt spil, men mere om lidt god underholdning, der er værd at sætte i maskinen fra tid til anden.

0

4/5