Farewell North annonceret...

Lanceringstrailer for Pri...

Aksys Games annoncerer ad...

Prøv Vampire Survivor ga...

N-cast #210: Fuglen(e) sy...

Lanceringstrailer for Kin...

Paper Mario: The Thousand...

Lugii's Mansion 2 HD udgi...

Tre Game Boy-spil med Mar...

Mario-dagen fejres med ny...

F-Zero 99

Legend of Zelda: Tears of...

Legend of Zelda: Breath o...

Splatoon 3

Super Mario Bros. Wonder

Nintendo i medierne

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Switch - spilrygter og sp...

Super Mario Run

Spil på vej til Switch

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Castlevania: Order of Ecclesia (DS)

Skrevet af Greven - 19-02-2009 20:34

Castlevania: Order of Ecclesia starter med at hovedpersonen Shanoa skal til at tilintetgøre Dracula en gang for alle. Dette skal ske i et ritual hvor hun skal lægge krop til den ultimative glyph som er det eneste våben der kan destruere Dracula - vel at mærke før han genopstår. Desværre afbryder en jaloux barndomsven, Albus, ritualet og stjæler den glyph der skal bruges til at dræbe Dracula. I et klassisk spiltwist mister Shanoa desuden sin hukommelse da Albus afbryder ritualet, så nu sætter Shanoa jagten ind på Albus, sin hukommelse og våbenet der kan dræbe Dracula.
Historien virker meget skabelonsskåret og en smule kedelig, Shanoa mister sine følelser sammen med sin hukommelse og det gør hende til en person man slet ikke kan identificere sig med. Der er et par plot twists undervejs, men du har sandsynligvis set dem alle sammen komme, da de ikke bare er logiske, men også bygger på klassiske spil klichéer.
Når alt kommer til at så har vi jo nok gættet at Dracula genopstår, at barndomsvennen ikke er sidstebossen og at de gode vinder til sidst, med din hjælp selvfølgelig.



Denne skønhed skal redde verden fra Drakula


Castlevania Order of Ecclesia er, som de to tidligere spil til DS, et 2D platforms action spil med rollespilselementer. Hvad den lange smøre dækker over er, at du spiller i en 2D bane hvor du hopper fra sted til sted og hugger dæmoner ned for fode. Rollespilselementerne kommer ud af et level system hvor du kan nå level 255. Det vil dog nok tage dig et par år at nå det level, og desuden er der en stor mængde rustninger, halskæder og andet lir som du kan give Shanoa på for at ændre hendes stats.
Når monstrene skal udryddes gøres det med en glyph. Glyphs fungerer som dine våben og trylleformularer (spells) i en samlet kategori. Idéen er at man skal suge slagne fjenders sjæle ind i en tatovering man har på ryggen, og når man har gjort det så får man en ny evne der svare til det slagne monsters evne. Slår du for eksempel en knivkastende fjende ihjel, kan du nu selv kaste med knive, eller slår du en katte-kvinde ihjel kan du forvandle dig til en smidig katte-kvinde (hot damn!) og bruge dine nyligt anskaffede kløer til at angribe. Hver eneste gang du bruger en glyph, bruger du en smule magi fra din magimåler, der er at finde lige under din livsmåler.
Det at alle dine glyphs bruger magi giver derfor et mindre problem.



En mængde enorme bosser skal selvfølgelig også nedlægges


Et godt stykke inde i spillet begynder du nemlig at støde på en række fjender der forbander dig, hvis du kommer til at røre dem.
En forbandelse tømmer din magimåler, og hvor det i tidligere spil ikke har været et problem, da du altid kunne falde tilbage på dine almindelige våben.

Dette kan du ikke nu, da alle glyphs bruger magi, dette er inklusiv dine sværd, økse og hammer glyphs. Så hvis du bliver ramt af en forbandelse er du fuldstændig forsvarsløs i op til et halvt minut. Du kan selvfølgelig trække dig tilbage til rummet du kom fra for at lade forbandelsen gå i sig selv, men alle fjender genopstår når du forlader et lokale og vender tilbage til det igen. Altså kan det godt være at du ikke er forbandet når du kommer ind i lokalet igen, men til gengæld er alle de fjender du har besejret vendt tilbage. Den skade du har taget i kampen mod dem første gang du var i rummet er heller ikke forsvundet imens fjenderne respawnede.
Det er en mindre klage, men jeg er nød til at tage den med da det er en af de få direkte klager jeg har over spillet.
En fordel ved at alle angreb æder magi er at du ikke bare kan spamme et angreb i en uendelighed, i stedet er du nød til at bruge din magi strategisk så du ikke spilder den unødigt.
Heldigvis fyldes din magibeholder automatisk op, hvis der går et par sekunder hvor du ikke angriber.



Pikachu brug torden!


Grafisk set er spillet gået væk fra den animé stil de to tidligere spil har kørt, og er i stedet gået over i en mere malerisk stilart. Stilen er billedskøn og passer rigtig godt på både monstre, personer og omgivelser, specielt når det meste af spillet foregår uden for Draculas slot, og ikke inden i det som i de 2 tidligere spil, kommer stilen til sin ret.
Et område der skiller sig ud for mig er en tur over et hav i en storm. Man hopper fra vraggods til vraggods, mens et totalskadet skib bliver tæsket igennem af bølgerne i baggrunden. Bølgernes brusen bliver desuden akkompagneret af et godt beat der sætter stemningen.
Generelt set er der god musik igennem hele spillet, og på trods af at der altid er godt med adrenalin i musikken, ændrer den sig med områderne. Skovområdet er dermed lidt mere stille end den førnævnte storm, og musikken i Draculas slot er passende dyster før det endelige opgør med hr. flagermus.
En anden bonus er at der er masser af nye flotte fjender i OoE. Hvor de to første spil på DS stort set havde de samme fjender, tilføjer OoE en masse nye fjender, og det er tiltrængt.
De nye fjender hjælper til at man ikke føler at man blot træder i vande, mens man kæmper mod en rustning der nu er rød, og ikke grøn som da du først mødte den.
Selv hvor der er flere versioner af samme monster, så har de alle rimelig unikke angreb, f.eks. er der en banshee der skriger sine lunger ud i starten af spillet, senere hen bliver den samme model med nye farver brugt til et slags hekse monster, men i stedet for at skrige laver hun nu en storm af ild. Blot en lille ting som det gør at man altid er på dubberne når man møder hvad der ved første øjenkast kan ligne et ”gammelt” monster.



En skelet dino? Det stod da ikke i jobbeskrivelsen


Spillet tog mig personligt ca. 15 timer at gennemføre men jeg har samlet set spillet det i over 25 timer, og ikke bare fordi jeg skulle anmelde det. Castlevania: Order of Ecclesia er simpelthen bare forbandet vanedannende, og når jeg har 10-15 minutter smutter jeg altid lige ind og skaffer en ny glyph eller snupper et level mere. Desuden kan man finde en hemmelig grotte efter man har gennemført spillet, og den er til alle os der ikke kan få nok af spillet, og det kræver nemlig enormt god strategi og lynhurtige reaktioner at kommer igennem den.
I forhold til de to tidligere DS spil er der dog ikke helt så mange ekstra ting at låse op for, der er en enkelt ny person man kan spille spillet med, men det er en meget skrabet campaign og den bliver slet ikke udnyttet på samme måde som den kunne blive.


Konklusion
Alt i alt vil jeg varmt anbefale spillet, for mig er Dawn of Sorrow stadig det bedste Castlevania til DS, men det er nok fordi det var det spil der introducerede mig til serien. Man kan dog ikke komme udenom at Order of Ecclesia er et spil der oser af kvalitet, fra den maleriske stil til det tidløse gameplay kan man mærke at der er lagt kærlighed i spillet. Hvis du har prøvet de sidste to spil til DS eller blot er en Castlevania fan så er det her et spil du ikke må lade gå forbi dig. Hvis du ikke kender de tidligere spil så skal du dog ikke skrive OoE fra, i modsætning til de tidligere DS spil skal du ikke kende folk fra tidligere spil for at kunne følge med, du hopper blot direkte ind i en historie hvor du har behov for at vide bliver forklaret, og så er det ligesom sine forgængere meget let at gå til, selv for begyndere.

0
1ups givet

4/5


Fremragende lyd

Særdeles udfordrende

Øjeguf

Kommentarer:

#1 - Lukas Skywalker

Level: 25 (Kokiri)

19-02-2009 23:22

Lyder fedt nok - har aldrig spillet et Castlevania spil, omend det virkelig snart er på tide!
0
1ups givet

#2 - Anders Hansen

Level: 1 (Goomba)

19-02-2009 23:43

The morning sun has ... HOT DAMN er det er katte kvinder der går der! Smiley

Fandens godt at læse dine anmeldelser igen Greven, som altid et farverigt sprog som ingen har kunne formå at "naile" på samme måde som dig! Og selvfølgelig det kendte trademark fra din side af, ved at forkorte Order of Ecclesia som OoA. XD
0
1ups givet

#3 - Michael

Level: 18 (Twhomp)

19-02-2009 23:51

Virkelig en spændende anmeldelse at læse - Personligt set nok den bedste jeg har læst her på N-club. Måske ikke pga. din opsætning (kritikken starter lige hurtigt nok), men pga. din måde at fange læseren med det kreative sprog.

Jeg nød at læse denne anmeldelse og det er på trods af at Castlevania aldrig har sagt mig en pind! Må overveje dette spil!
0
1ups givet

#4 - You don't know me!

Level: 1 (Goomba)

20-02-2009 09:24

Er også kæmpe Castlevania fan og har faktisk alle spil på nær 2'ern.
Vil også sige at plottet i dette spil er meget gennemskueligt, dog er det fedt at det ikke stopper når man har vundet over barndoms vennen. Også det at man kan vinde necklaces efter hver boss man har mødt og kæmpet mod uden at miste liv. Mangler selv kun 4 sidste boss necklaces for at have alle necklaces og har gennemført spillet på hard mode. Dog vil jeg sige at Dawn of Sorrow er det bedste spil til DS'en, historien er klart bedre, personen man styrer er med i en endnu mere wicked linje og at Julius er med er endnu bedre Smiley
0
1ups givet

#5 - Malte Schmidt

Level: 1 (Goomba)

20-02-2009 23:20

Jeg har altid gerne ville spille et Castlevania spil, så det kunne jo være. Smiley
0
1ups givet

#6 - Cookieofdoom

Level: 2 (Keese)

25-02-2009 17:59

Got it and love it! XD
Well, er ikke kommet så pokkers langt, men syntes at det er udemærket måde at bruge to våben på.
Få fat i det! ..
Enten har jeg gået for længe i gymnasiet, eller også syntes jeg at sværhedsgraden er tilpas god! Første gang jeg er død så tidligt i et Castlevania spil >_>
0
1ups givet

#7 - aidbit

Level: 27 (Beetle)

28-02-2009 16:32

Jeg er selv lige gået i gang med spillet og jeg blev med det samme trukket tilbage til frustrationerne fra Castlevania-serien til NES, som gav ligeså seriøse udfordringer Smiley Når jeg har 10-15 minutter, så smutter jeg, ligesom Greven, ikke lige ind og skaffer en ny glyph eller snupper et level mere, så smutter jeg lige ind og får nogle flere tæsk Smiley
0
1ups givet