Lanceringstrailer for Gro...

Tales of the Shire: A The...

N-cast #215: Er Indie Dir...

N-club Streams: Uge 16

Indie World Showcase apri...

Europa kommer til Switch

Indie-udsalg startet nu

SteamWorld Heist II annon...

Penny's Big Breakaway ude...

Se Indie World Showcase i...

Spil på vej til Switch

Amiibo!

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Pokémon Unite

Pokémon GO

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

F-Zero 99

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Chrono Trigger (DS)

Skrevet af Kristian Mols - 11-08-2009 18:12

Chrono Trigger er et mere eller mindre klassisk RPG-spil. Hovedpersonen er den stumme, men dog meget modige helt Crono (du kan selv navngive ham, så hvis du finder det morsomt at redde universet som "Bjarne" er der håb forude...). Men hvader det så, der gør, at netop dette spil har fortjent et remake. Det finder vi ud af.



Din helt kan hedde alt fra John til Børge... Nej vent, Boerge


Crono lever i det herrens år 1000. Spillet tager udgangspunkt i et karneval der afholdes i Cronos hjemby for at fejre at kongeriget fylder 1000 år. Crono møder til karnevallet pigen Marle som han hurtigt bliver venner med. Til førnævnte karneval er også Cronos bedste ven Lucca som er lidt af et geni. Hun har bygget en teleporteringsmaskine som Marle selvfølelig skal prøve. Det ender galt, for der åbnes en tidsportal og Marle slynges 400 år tilbage i tiden. Lucca og Crono følger efter for at rede hende.
I fortiden erfarer de at jorden går under i år 1999 og at de er de eneste der kan stoppe dette i at ske!

Handlingen i Chrono Trigger foregår i flere forskellige tidsperioder. Spillet har områder som urtiden, middelalderen og en science fiction inspireret fremtid. På sin rejse får Crono hjælp af flere forskellige karakterer der alle er meget karakteristiske og unikke, hvilket er et stort plus da Cronos personlighed strækker sig til at ryste på hovedet og se overrasket ud. Der er Frog, en ridder fra middelalderen der er blevet forvandlet til en frø. Ayla, en stammehøvding fra urtiden, og Robo, en robot der er blevet bandlyst fra sin fabrik fordi den har følelser. Stemningen i spillet er medrivende og humoristisk, og historien er god og har en passende længde.



Den geniale teleportationsdimmer, der selvfølgelig ikke virker


Et stort plus ved Chrono Trigger er tidsrejserne. Det giver en fed effekt og giver mulighed for et mere bredt og unikt fjendegalleri, end for eksempel Golden Sun, der holder sig til omkring middelalderen. Modstanderne dækker alt fra urtidens dinosaurer, til robotter fra år 2300. Tidsrejserne er en stor del af historien da hele plottet går ud på at ændre fortiden for at redde fremtiden. Giver du for eksempel mad til en sulten familie i middelalderen, vil de senere generationer være gavmild over for dig, og hjælper du en lille pige med at finde hendes forsvundne kat vil det også komme dig til gode senere. Desværre er de fleste af disse historieændringer fastlagt af spillet, så du får altså ikke mulighed for virkelig at ændre noget der ville få historien til at tage en helt anden drejning. Man sidder og ærgrer sig lidt over at der ikke er større mulighed for virkelig at lege med historiens gang, og selvom spillet har forskellige slutninger er forskellen mellem dem knap så stor som den kunne være... Øv! Historien ligger dog godt over middel så vil man have et spil med en dyb historie er Chrono Trigger et udmærket valg.
Da det er en fornyelse af et gammelt SNES spil forbliver den trykfølsomme skærm nærmest ubrugt. Du kan vælge at spille "Touch Mode", men benyttelsen er så minimal, at jeg hurtigt skiftede over til at bruge knapperne. Den manglende benyttelse af den nederste skærm gør dog ikke synderligt meget ved spiloplevelsen, da genren RPG ikke behøver megen fornyelse for at levere gode spil.

En af Chrono Triggers stærke sider er helt klart kampsystemet, for det meste vælger man selv om man ønsker at kæmpe, hvilket er virkelig rart da det betyder at man slipper for de endeløse kampe mod ligegyldige modstandere som kan tage gnisten ud af selv de bedste RPG spil. Selvfølgelig er der kampe man er nødt til at tage og det kræver også en vis mængde erfaring, at klare sig videre i spillet. Chrono Trigger indeholder nemlig rimelig mange "ret underholdene" bosskampe. Tilmed er de normale kampe meget mere udfordrende og underholdende, end de er i mange andre spil fra samme genre.



En af spillets mange bosser, der modsat normale fjender, ikke kan undgåes


Spillet giver dig mulighed for at vælge mellem to kampsystemer, "Active" og "Wait". "Wait" er klassisk turbaseret RPG kamp, hvor kampen sættes på pause mens du foretager dit næste træk. "Active" derimod, går ud på at man skal tænke hurtigt, for i "Active" kan modstanderen nemlig godt angribe selvom det er din tur. Personligt finder jeg "Active" noget mere underholdende, da det er langt mere hektisk end "Wait" og du er nødt til at være vågen konstant, for ellers bliver du spist!

Grafisk er Chrono Trigger ikke noget vidunder, men det burde da heller ikke undre nogen, for der er ikke ændret på ret meget siden 1995. De tegnefilmsagtige sekvenser der dukker op ind imellem er flotte, men desværre alt for korte og alt for få! Faktisk kommer de til sidst til at fremstå irriterende, da handlingen i dem bliver gentaget på skærmen bagefter, bare med replikker og mere sjæl. Grafikken er dog godkendt, den kunne være bedre, men den opfylder sit formål. Lydsiden består af klassisk RPG musik, dog ikke noget specielt godt soundtrack. Der mangler ørehængere i en vis grad. Musikken i de forskellige tidsaldre passer dog godt, men der mangler stadig stemning, specielt i kampene. Rigtig godt er det dog, når man besøger Aylas fortidsstamme, for der er musikken som den skal være. En skam at det ikke er gældende for resten af spillet.



Crono in action, der er ikke ændret på meget grafisk fra originalen


Selve eventyret er rimelig langt, og der er en stor verden at udforske. Verdenen virker endnu større fordi den er forskellig alt efter hvilken tid du befinder dig i. Når man er færdig med eventyret kan man spille igen, og det kan være givende da der er en del ikke-obligatoriske dungeons og sidemissioner at give sig i kast med, og spillet har som sagt forskellige slutninger. Der er også "Monster Arena" der går ud på at træne et monster til at kæmpe. Dette er dog meget kedeligt, og virker som noget der ikke er gjort ret meget ud af.

Konklusion
Alt i alt er Chrono Trigger helt sikkert et af de bedste RPG spil til Nintendo DS. Kampsystemet fungerer rigtig godt, og idéen med tidsrejserne er også rigtig fed, det er dog ærgeligt at den ikke er bedre udnyttet. Historien er også god, men personligt blev jeg aldrig virkelig involveret. Der er dog nogle spændende og originale plotdrejninger. Styringen er gnidningsfri og føles god, også selvom den trykfølsomme skærm er stort set ubenyttet. Så er du RPG fan så er det et must! Hvis man er ny i RPG-genren er Chrono Trigger også et godt sted at starte. Jeg fraråder dog spillet til de mindste købere, da der er megen tekst på engelsk og det er nødvendigt, at forstå sproget for at kunne nyde spillet. Desværre lider spillet af en irriterende følelse af, at det kunne været en større oplevelse hvis udviklerne virkelig havde leget med tidsrejse-idéen.

0
1ups givet

4/5


Klassiker

Kommentarer:

#1 - Eagle

Level: 21 (Paragoomba)

11-08-2009 18:40

- Kedeligt soundtrack



...

Taler vi om samme spil?

0
1ups givet

#2 - You don't know me!

Level: 1 (Goomba)

11-08-2009 18:55

Giver Eagle ret. Chrono Triggers soundtrack er spøjst og virkelig fedt. Tænker man på at spillet er så gammelt som det er, burde man ikke kun give det 8/10. Men nu er anmeldelsen jo din mening så vi må leve med det Smiley
0
1ups givet

#3 - Lukas Skywalker

Level: 25 (Kokiri)

11-08-2009 19:07

Nu har jeg ikke selv spillet Chrono Trigger, men hvis Kristian ikke syntes det var godt, så er det jo hans mening Eagle Smiley
Jeg kender folk der hader musikken i f.eks. Super Mario Bros., selvom jeg elsker den - sådan er vi alle så forskellige, og selvom der er flest personer der hælder til den ene eller den anden mening, så vil der altid være nogen der ikke er enige Smiley

I øvrigt en god anmeldelse, overvejer kraftigt at anskaffe mig dette spil Smiley
0
1ups givet

#4 - Ignorancia

Level: 1 (Goomba)

11-08-2009 19:09

Hovedpersonen i Chrono Trigger hedder Crono (som også afbilledes på første screenshot), bortset for denne katastrofale fejl (spillet er trods alt en klassiker Smiley) er det en meget god anmeldelse.
0
1ups givet

#5 - Ignorancia

Level: 1 (Goomba)

11-08-2009 19:11

Tilføjelse: Vel og mærke i den vestlige version, hans japanske navn er dog Chrono.
0
1ups givet

#6 - Lukas Skywalker

Level: 25 (Kokiri)

11-08-2009 19:12

^ Jeg har rettet det til Crono Smiley
0
1ups givet

#7 - Eagle

Level: 21 (Paragoomba)

11-08-2009 19:14

@ Lukas, jeg fiskede sådan set bare efter uddybbelse fra anmelderen (og det gør jeg stadig). Jeg er fuldstændig klar over, at det er op til ens egen mening - synes bare det er pudsigt at meningen denne gang går mod den populære mening, som er, at dette er en af de bedste 16-bit soundtracks nogensinde. Det kan jeg dog sagtens acceptere, selvom jeg er uenig med hans meninger (der er masser af ørehængere, de fleste stykker musik passer hvor de skal).

Desuden går udsagnet komplet imod karakteren. 7 må da siges at være et stykke over middel.

I øvrigt

da genren RPG ikke behøver megen fornyelse for at levere gode spil.



Må indrømme at jeg netop synes at dette udsagn er noget sludder. Hvis der er en genre der trænger til fornyelse, så er det sgu RPG-genren.


0
1ups givet

#8 - Bota

Level: 20 (Moblin)

11-08-2009 19:46

Må erklære mig enig med Eagle omkring soundtracket. Bedre kunne ikke fås i SNES-tiden, og det holder stadig 100% i dag.
Kan heller ikke forstå, hvorfor du synes cutscenerne bliver irriterende, bare fordi man ser samme situation igen med replikker. Synes nærmere det var irriterende at skulle se det samme bagefter cutscenerne...

Ellers kan jeg stærkt anbefale CT. Jeg havde heller ikke prøvet SNES-versionen, men dette er klart et af de bedste RPG's nogensinde.
0
1ups givet

#9 - Kristian Mols

Level: ()

11-08-2009 22:18

Selvfølgelig er det godt med lidt fornyelse indenfor alle genre. RPG er bare meget svært at ændre kraftigt på da den i fortiden har været langt foran de fleste genre dengang, og IMO dominerede 2D markedet. Jeg siger ikke at den ikke mangler fornyelse, jeg siger bare at den ikke BEHØVER det. Spil som Golden Sun serien er da gode selvom de holder sig til klassisk gameplay.

Hvad angår hovedpersonen, kan jeg faktisk huske at jeg var i tvivl da jeg skrev anmeldelsen, gik dog bare ud fra at han delte navn med spiltitlen, det er en ret pinlig "up'ser"

Med hensyn til soundtracket forstår jeg simpelthen ikke hvad i mener. Det var IMO AAALT for ensformigt, ok Frog's og Ayla's temaer var fede (de var grunden til 7), men jeg sad aldrig og fløjtede med, som jeg ellers tit gør når jeg får et fedt soundtrack på nethinden, nogle steder, fx i dungeons syntes jeg også musikken var alt for grumset.

Cutscenerne virkede på mig som noget der var forsøgt lavet så billigt som muligt, de var få, havde ingen voice acting og på nær en jeg ikke nævner pga. spoilers, omhandlede de ikke særligt komplicerede steder i spillet.
0
1ups givet

#10 - Morztan

Level: 1 (Goomba)

12-08-2009 08:36

Jeg er enig i at Chrono Trigger er et 7-8 tal.

Det starter godt men bliver hurtigt dødhamrende kedeligt!!

Soundtracket er ok, men ikke noget særligt. Melodien under kampene er vanvittigt trættende men nogle melodier i oververdenen er ret gode. Dog ingen klassikere.
0
1ups givet

#11 - Eagle

Level: 21 (Paragoomba)

13-08-2009 07:22

Jeg kan sagtens forstå at spillets gameplay og historie ikke er specielt imponerende i dag. Det er fuldt ud forståeligt, fordi alt det CT gør er blevet gjort mange gange efter dens udgivelse. På det punkt kan jeg sagtens forstå anmeldelsens kritik og karakter.

Men jeg har bare utroligt svært ved at se, hvordan nogen kan have problemer med soundtracket. Alene spillets main theme er en klassiker, og så er der musik som Magus' theme, Frog's theme, de fleste overworlds... Der er masse mindeværdige og fantastike numre i CT. Det er lige før jeg vil påstå, at hvis man ikke kan lide dette, så kan man ikke lide 16-bit musik generelt (men meninger er meninger, så jeg undlader!). De har endda gjort et super godt arbejde med at konvertere melodierne til DS'en - jeg kan næsten ingen forskel høre på langt de fleste numre i forhold til SNES-udgaven.

Nåja, og de animerede mellemsekvenser er ikke specielt imponerende, nej. Det var en meget billig tilføjelse til Playstation-porten, som i øvrigt havde forfærdelige loadingtider. Jeg er dog glad nok for at de er der, men de betyder ikke det store.
0
1ups givet

#12 - Morztan

Level: 1 (Goomba)

13-08-2009 09:15

@ Eagle

Jeg havde Amiga 500 dengang SNES var fremme. SNES lyd var ganske forfærdelig i forhold til hvad man dengang kunne få ud af Amigaen. Prøv bare at sammenlign Street Fighter II soundtrack fra de to maskiner.

Så på den måde har jeg aldrig rigtig brudt mig om SNES' blipblop-musik. Jeg må dog tilstå at RARE udførte mirakler med SNES' lyd både i spil som Killer Instinct og Donkey Kong Country, men det er absolut også cremen af musikken på SNES.

Der ligger uden tvivl også den nostalgiske faktor gemt i CTs soundtrack, hvilket jeg ikke deler da jeg først har prøvet det for nyligt.
0
1ups givet

#13 - Peblisko

Level: 21 (Paragoomba)

13-08-2009 15:12

Jeg er spillede også denne version først, og spillet overraskede mig virkelig. Der er virkelig få ting der er forældet, men to ting slår totalt igennem: soundtracket og måden historien er fortalt på.

Man kan altid diskutere musik uendeligt, og man kan aldrig komme til konklusion pga. smag, men jer der kritiserer soundtracket har tydeligvis ringe musikalsk teorividen, for det er ikke enhver der bikser sådan et soundtrack sammen, især når man ser på hvad han (komponisten) havde til rådighed og endnu mere hvad han havde som komponist før (han var ellers kun lyd-programmør), og jeg synes desuden det er god brug af MIDI, som i sig selv er svært at arbejde med. Alle hans detaljer i musikken inspirere mig, akkorderne løfter mig, især i Epoch-temaet, bedste klimaks til sidst. Det skal siges at jeg selv er musiker, der har en stor interesse for spil- og stemningsmusik.
0
1ups givet

#14 - Peblisko

Level: 21 (Paragoomba)

13-08-2009 15:25

Rettelse: "slår igennem" var ment mere positivt end det endte med at lyde. Hvorfor kan man ikke redigere sine beskeder?
0
1ups givet

#15 - Peblisko

Level: 21 (Paragoomba)

13-08-2009 15:29

"... og endnu mere hvad han havde AF ERFARING som komponist før." Jesus, det havde været rart med en rettefunktion.
0
1ups givet

#16 - Morztan

Level: 1 (Goomba)

13-08-2009 16:30

@ Liquidus

Jeg har absolut ingen teorividen indenfor musik, ligesom størstedelen af jordens befolkning Smiley

For os uindviede vurderes musik ud fra om melodien fanger os og vækker følelser i os. Hvis et soundtrack mangler melodier, der vækker disse følelser, hvad de nu end måtte være, ryger det ind i kategorien "ligegyldigt". For mit vedkommende hedder kategorien Chrono Trigger ligger i "ligegyldig, men til tider ret god" Smiley

Men jeg er skam ikke i tvivl om at han har været skrap, ham som har lavet soundtracket.

Ud af ren og skær interesse Liquidus, hvordan synes du Ocarina of Times soundtrack er, i forhold til Chrono Triggers? Jeg synes det er det bedste nogensinde, og kun tiden vil vise om jeg mener Super Mario Galaxies overgår det.
0
1ups givet

#17 - Eagle

Level: 21 (Paragoomba)

13-08-2009 21:30

Nostalgia er ikke problemet for mig, Morztan - det er ikke SÅ mange år siden jeg spillede det første gang.
0
1ups givet

#18 - Navn

Level: 19 (Bullet Bill)

14-08-2009 19:16

God anmeldelse, du lader ikke din personlige holdning ødelægge den måde du fremlægger spillet på, forstået på den måde at man godt kan se igennem subjektiviteten og selv vurdere om man finder spillet godt. Men ja, er uenig i mange af de ting du siger. World Revolution, Magus' Theme, Frog Theme, Zeal, Middle Ages overworld og Boss Themes er alle ørehængere i min bog, og jeg har dem alle på Mp3 Smiley
0
1ups givet