Deep Labyrinth (DS)

Skrevet af Frank - 14-12-2006 18:57

En aften, hvor du er ude og køre bil med dine forældre, bryder bilen sammen. Dine forældre forsvinder ind i det nærmeste hus for at skaffe hjælp, og da de ikke er kommet tilbage efter et godt stykke tid, beslutter du at gå ind og finde den. Der sker der noget mærkeligt, for du bliver suget ind i en alternativ verden. En verden, hvor underlige monstre holder styr på menneskenes minder. I denne højst mærkværdige verden, skal du nu finde dine forældre og den opgave byder på masser af udforskning og eventyr.

Old School RPG
Lad os starte med at slå en ting fast omkring Deep Labyrinth: Ikke alle vil kunne lide det. Det kræver at man kan lide at udforske store områder, slås med monstre og elsker at lede efter et bedre sværd eller en bedre rustning. Spil af denne type er vi ikke forvænt med til de håndholdte konsoller, men nu er muligheden der altså endelig. Det er et rollespil af den type, hvor ’rollespillet’ er begrænset, men der er masser af ting at udforske. Historien er god, men det er udforskningen der står øverst på listen. Faktisk er der to historier i spillet, begge to ganske udmærkede historier, og det giver rigtig mange timers underholdning og kan spilles uafhængigt af hinanden.

Sværd, magi og monstre
Deep Labyrinth er en 3D verden, hvor man bevæger sig rundt ved at trykke på sin D-pad. Man bruger så sin stylus til alt muligt andet, lige fra at snakke med de underlige beboere i denne verden, kæmpe med sit sværd, bruge magi eller skyde med bue. En sjælden gang i mellem skal du også bruge mikrofonen, men den del af kontrollen virker lidt påtaget og kunstig. Heldigvis er den ikke brugt så tit.

Kontrollen virker ret godt. Det tager lidt tid at vænne sig til den, men det tager ikke lang tid før man svinger sværdet som en garvet kriger, eller kan de mystiske besværgelser til en masse spændende magi. Du svinger sværdet ved at bevæge din stylus i den retning du vil svinge. Simpelt, men effektivt. Du udfører magi ved at lave bestemte bevægelser med din stylus, og disse bevægelser er DS’en faktisk rigtig god til at genkende. Man kan så sammensætte disse bevægelser og skabe større og bedre spells.

Labyrinten
Som titlen på spillet antyder, så vil man tilbringe meget tid i en verden, som basalt set er bygget op som en 3D labyrint. Har man spillet 3D rollespil på Windows 95, så vil man have en rigtig god fornemmelse af hvordan det virker. Det er ikke flot og prangende grafik, men virker fortrinligt til nogle timers underholdning. Den simple grafik viser det den skal og den er hurtig og effektiv. Alt foregår helt flydende og man har ikke problemer med at kende tingene fra hinanden. I starten er labyrinterne rimelig nemme og overskuelige, men man får hurtigt brug for en god stedsans og hukommelse for ikke at fare vild. Især fordi man ofte skal vende tilbage til en låst dør, hvor man nu efter længere tids søgen, har fundet nøglen.
Der er ikke overvældende lyd i spillet, men den fungerer fint. Lydeffekterne er lige nøjagtig så gode, at man kan høre hvad der sker, og musikken er faktisk rigtig god. Det er sjældent, at jeg ikke slår musik fra i denne type spil, da det hurtigt bliver monotomt og kedeligt, men det skete ikke i Deep Labyrinth. Jeg var forbavset, da det efter et par timers spil, gik op for mig at jeg stadig havde musikken slået til og den havde ikke på noget tidspunkt generet mig.

Udforskning, udforskning og udforskning
Som sagt er der to historier i spillet. Den ene hvor man skal finde sine forældre, og så ’Wandering Soul’, et spil som faktisk blev udgivet på japanske mobiltelefoner for nogle år siden, som er et rent dungeon-crawl uden den store forkromede baggrundshistorie. Disse to historier giver mange timers underholdning, hvis man altså føler sig underholdt af det at rende rundt i en labyrint og slås mod monstre. Når først disse to historier er gennemspillet, er det nok begrænset hvor meget mere udforskning man har lyst til, da de i form minder meget om hinanden. Men så har man også været underholdt i lang tid.

Som jeg startede med at konkludere, så er Deep Labyrinth ikke et spil for alle. Jeg vil tro, at langt de fleste enten elsker det eller hader det. Enten er man til ’dungeon-crawl’ eller også er man ikke. Det er det første af denne type spil på DS, som virkelig hardcore dungeon-crawl fans vil kunne lide. Det betyder så at andre højst sandsynligt ikke vil kunne lide det. Et godt råd ville være at låne det i en halv times tid. Er du ikke hooked efter det, så bliver du det nok heller ikke.

0

3/5