Skrevet af Lukas Skywalker - 23-01-2011 10:33
Golden Sun: Dark Dawn er dit klassiske RPG-spil fyldt med kampe, puzzles, og dialog. Spillet foregår som sagt 30 år efter det forrige spil, og vores tidligere helte har dermed fået børn, som så er blandt heltene i Dark Dawn. Jeg vil ikke afsløre historien, men verden er truet af nogenlunde det samme som truede den i de sidste to spil, så det er nu op til spilleren at råde bod på sagerne.
Der går dog et lille stykke tid før man rent faktisk får lov til at starte sit eventyr. Rollespilsgenren har stort set altid betydet en stor mængde dialog, og det gør sig også gældende i Golden Sun: Dark Dawn. Dialogen bliver vist i talebobler, og fra standard bliver de oplæst med en Animal Crossing-lignende "stemme" – præcis ligesom i de foregående spil. Det kan selvfølgelig slås fra, hvis man lyster.
Hvis man ikke lige er med på termerne, hvad enten det er betegnelser eller navne, så er der under al dialog en encyklopædi til rådighed. Her kan man slå ord op, der er understregede og farvede i taleboblerne, og det kan hurtigt blive meget behjælpeligt, så man ikke farer vild i det hele.
Fra tid til anden i dialogen kan man så selv komme med en indsigelse – en besvarelse der er glad, en der er meget glad, en der er ked, og en der er vred. Desværre betyder udfaldet af disse udtryk desværre ikke rigtigt noget, udover en forskellig respons fra de andre personers side. Derudover er der selvfølgelig ting som man blot skal svare ja eller nej til, men ligeledes betyder disse aldrig noget heller. Det giver en illusion af at man kan have et standpunkt og en holdning til tingene, men virkeligheden er at man ikke bestemmer noget som helst. Ærgerligt.
Dialogen fungerer ellers alt i alt meget godt, og den er vigtig for hele spillets charme. Det eneste problem der især er i starten (det bliver nemlig langt bedre senere hen i spillet), er at der simpelthen bliver snakket alt for meget. Hver en lille ting som vores helte oplever skal vendes og drejes tusindvis af gange. Dialogen har dog en del humor, bl.a. i form af Garets søn Tyrell, der bestemt ikke har en lang lunte. Spliden og venskabet mellem karaktererne løfter dialogens niveau heftigt op, og er fra tid til anden ligefrem underholdende.
#1 - Eagle
Level: 21 (Paragoomba)
23-01-2011 12:08
Jeg kunne nok skrive et længere emne om, hvad der irriterer mig ved Dark Dawn. Det korte af det lange er, at det stadig er et udmærket spil, men desværre ikke er lige så godt som forgængerne.#2 - Snake
Level: 5 (Cheep)
28-01-2011 21:03
For meget Dialog -.-#3 - Lukas Skywalker
Level: 25 (Kokiri)
28-01-2011 21:09
Snake - Jeg kan godt lide dialog Mass Effect (2) er et af mine favoritspil, og det er helt klart mest pga. dialogen. Har du spillet Dark Dawn?#4 - kasper88
Level: 28 (Skeeter)
29-01-2011 14:43
Måske der skulle stå "For meget unødvendig dialog"?#5 - Lukas Skywalker
Level: 25 (Kokiri)
29-01-2011 14:59
Alexander - Right on - men det er også godt uddybet i anmeldelsen#6 - Tupiaz
Level: 1 (Goomba)
29-01-2011 15:46
Jeg fik i hvert fald en fin forståelse af det hvad måden dialogen var på (for lang trukken og unødvendig) og ikke det der var dialog i spillet. Man får en bedre forståelse af en anmeldelse ved at læse selve anmeldelsen og ikke kun kigge på tallet og plus/minus.#7 - Navn
Level: 19 (Bullet Bill)
04-02-2011 03:14
Er overrasket over at en gammel Golden Sun veteran som dig kunne lide Dark Dawn. Personligt er jeg ekstremt skuffet, og kunne ligesom Eagle skrive en længere bog om de mangler jeg føler der er i Dark Dawn. Som Eagle siger er det et godt spil, men det kunne virkelig have været med bedre.#8 - Lukas Skywalker
Level: 25 (Kokiri)
04-02-2011 13:58
Jeg må indrømme at det ikke holder lige så lang tid som de tidligere spil, men der ligger vi altså på en 11/10#9 - Navn
Level: 19 (Bullet Bill)
06-02-2011 13:20
Haha, de gamle var helt sikkert bedre! Jeg er af den holdning at grafikken og lyden er noget af det flotteste vi har set til DS indtil videre. Nogle af animationerne er vanvittigt gennemførte, og 3d modellerne der bliver brugt i kamp er virkelig flotte. Derudover laver Sakuraba altid godt RPG-musik, så det er også noget af en bonus. Elsker specielt de forskellige battle-themes og "Endless Wall", som man hører tæt på slutningen.