Farewell North annonceret...

Lanceringstrailer for Pri...

Aksys Games annoncerer ad...

Prøv Vampire Survivor ga...

N-cast #210: Fuglen(e) sy...

Lanceringstrailer for Kin...

Paper Mario: The Thousand...

Lugii's Mansion 2 HD udgi...

Tre Game Boy-spil med Mar...

Mario-dagen fejres med ny...

F-Zero 99

Legend of Zelda: Tears of...

Legend of Zelda: Breath o...

Splatoon 3

Super Mario Bros. Wonder

Nintendo i medierne

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Switch - spilrygter og sp...

Super Mario Run

Spil på vej til Switch

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Golden Sun: Dark Dawn (DS)

Skrevet af Lukas Skywalker - 23-01-2011 10:33

Golden Sun: Dark Dawn er dit klassiske RPG-spil fyldt med kampe, puzzles, og dialog. Spillet foregår som sagt 30 år efter det forrige spil, og vores tidligere helte har dermed fået børn, som så er blandt heltene i Dark Dawn. Jeg vil ikke afsløre historien, men verden er truet af nogenlunde det samme som truede den i de sidste to spil, så det er nu op til spilleren at råde bod på sagerne.

Der går dog et lille stykke tid før man rent faktisk får lov til at starte sit eventyr. Rollespilsgenren har stort set altid betydet en stor mængde dialog, og det gør sig også gældende i Golden Sun: Dark Dawn. Dialogen bliver vist i talebobler, og fra standard bliver de oplæst med en Animal Crossing-lignende "stemme" – præcis ligesom i de foregående spil. Det kan selvfølgelig slås fra, hvis man lyster.
Hvis man ikke lige er med på termerne, hvad enten det er betegnelser eller navne, så er der under al dialog en encyklopædi til rådighed. Her kan man slå ord op, der er understregede og farvede i taleboblerne, og det kan hurtigt blive meget behjælpeligt, så man ikke farer vild i det hele.
Fra tid til anden i dialogen kan man så selv komme med en indsigelse – en besvarelse der er glad, en der er meget glad, en der er ked, og en der er vred. Desværre betyder udfaldet af disse udtryk desværre ikke rigtigt noget, udover en forskellig respons fra de andre personers side. Derudover er der selvfølgelig ting som man blot skal svare ja eller nej til, men ligeledes betyder disse aldrig noget heller. Det giver en illusion af at man kan have et standpunkt og en holdning til tingene, men virkeligheden er at man ikke bestemmer noget som helst. Ærgerligt.
Dialogen fungerer ellers alt i alt meget godt, og den er vigtig for hele spillets charme. Det eneste problem der især er i starten (det bliver nemlig langt bedre senere hen i spillet), er at der simpelthen bliver snakket alt for meget. Hver en lille ting som vores helte oplever skal vendes og drejes tusindvis af gange. Dialogen har dog en del humor, bl.a. i form af Garets søn Tyrell, der bestemt ikke har en lang lunte. Spliden og venskabet mellem karaktererne løfter dialogens niveau heftigt op, og er fra tid til anden ligefrem underholdende.



Vores fire helte


Kampene er ligesom i de tidligere spil random encounters, medmindre det er bosskampe. Ligesom i f.eks. Pokémon er det selvfølgelig ikke alle steder, at man kan risikere at møde monstre. Som hovedregel kan man aldrig møde monstre i byer, hvilket næsten også er det eneste sted.
Kampene foregår på klassisk JRPG-turbaseret manér, og der er både våben, items og magi (psynergy) til rådighed. Derudover er der noget unikt ved Golden Sun-spillene, nemlig djinns. Djinns er små dyr som man finder på sin rejse, og de kan findes stort set overalt, især efter en puzzle. Djinns sætter man på sine karakterer, og de bestemmer så hvilke psynergies der kan bruges, samt deres stats. De er delt ind i fire elementer, ligesom vores helte også er det. En Venus-djinn (jord) passer derfor som udgangspunkt bedst sammen med en Venus-mester, men det kan give meget interessante resultater at blande disse. Når man har sat dem på en person, så kan man i kampene gøre brug af deres specielle egenskab. Det kan være at give liv til alle ens helte, eller måske sende et kæmpe lyn mod en af fjenderne. Når man har brugt en djinn bliver den sat på standby – når den er på standby kan man så bruge den endnu engang, før den bliver aktiv igen. Denne gang er effekten dog langt kraftigere, og jo flere djinns man har på standby, jo mere kraftfulde ting kan man påkalde. Det kan være alt fra en flyvende ridder der mildest talt udsletter fjenderne, til en drage der gør præcis det samme. Selvom det er en god idé at gøre brug af disse specielle hidkaldelser, så forsvinder djinns'nes specielle egenskab samt deres stats-ændringer selvfølgelig når de er på standby, og dermed bliver ens helte svagere og svagere jo flere djinns han har på standby. Det er den balance der er vigtig at finde og interessant at arbejde med, og noget der bestemt gør bosskampene interessante.
Dine stats forøges selvfølgelig efterhånden som dine helte stiger levels, men djinns'nes effekt er proportionel med dit level, så de bliver ved med at betyde meget for dine stats hele vejen gennem spillet.



Kampene ligner i høj grad sig selv


På den nederste skærm vises området hvor man går rundt, mens man på den øverste kan se et kort (medmindre man er i en kamp). Dette kort gør de ofte halvstore dungeons til en lige lovlig nem affære. Samtidig kan man også se hvor der gemmer sig djinns henne, og selvom der oftest skal pusles lidt for at nå frem til dem, så er det tit ikke synderligt svært. Puzzles er ligesom kampene en stor del af spillet. Her skal der ikke bare skubbes rundt med sten og hoppes lidt, der skal derimod bruges psynergies. Der er mange af disse der kan bruges udenfor kamp, og de kan gøre alt mellem himmel og jord. Lige fra at skyde en ildkugle eller hvirvelvind af sted, til at få vand til at fordampe eller fryse til is. Man bruger selvfølgelig nogle oftere end andre, og dem man bruger oftest kan man sætte på L- eller R-knappen, så man hurtigt kan bruge dem.
Disse mange puzzles kan drille lidt, men jeg kan afsløre, uden at afsløre for meget, at der ikke langt inde i spillet kommer en mulighed der mest af alt minder om Nintendos Super Guide. Nej, den løser det ikke for dig, men den viser dig hvilke psynergies du kan bruge på et bestemt objekt – noget der bestemt ikke altid er logisk.



Sluk ilden, ellers kan du ikke hoppe over!


Grafisk er det på mange måder ærgerligt at se, at 2D-grafikken er blevet ryddet af vejen. Den nye 3D-grafik virker ligegyldig, om end den dog bestemt er en god faktor i mellemsekvenserne, da der er bedre mulighed for kamerapositioner og en mere glidende animering. Det er halvvejs cel-shading, og ligner faktisk fuldstændig den grafik der var i Dragon Quest Monsters: Joker. 2D ville have været rart, men grafikken udfører arbejdet ganske udmærket, om end det er lidt grumset.
Lydsiden er fra ende til anden fuldstændig sublim. Det er klassisk spilmusik når det er bedst, og mange af de klassiske numre er med, bare opdateret til DS'en. Soundtracket spænder mellem alt lige fra episke kamptemaer til sørgelige og stilfærdige baggrundsnumre. Jeg tør godt sige, at Dark Dawn er ejeren af en af de, hvis ikke den, bedste lydside nogensinde i et Nintendo DS-spil. Denne lyd nydes selvfølgelig bedst med et par høretelefoner.


Konklusion
Det gamle feel er tilbage, selvom der måske ikke er så meget hemmeligt gemt under den gyldne sol. Spillet er ikke specielt svært, men formår at underholde i mange timer, hvad enten man er nybegynder eller garvet fan. Der er meget dialog at skulle læse, og noget af denne dialog er noget der udelukkende er til for dem der vitterligt er helt fortabt. Men det går, og det skal bestemt ikke lade en stå i vejen for et helt i gennem fremragende RPG, der fortæller en sød om end lidt kliché historie, og som i høj grad lægger op til en efterfølger. Køb Golden Sun: Dark Dawn hvis du er tørstig efter et RPG til Nintendo DS – i følge mig er det er årets bedste vi har at gøre med her.


0
1ups givet

5/5


Forbeholdt niche gamere

Kommentarer:

#1 - Eagle

Level: 21 (Paragoomba)

23-01-2011 12:08

Jeg kunne nok skrive et længere emne om, hvad der irriterer mig ved Dark Dawn. Det korte af det lange er, at det stadig er et udmærket spil, men desværre ikke er lige så godt som forgængerne.
0
1ups givet

#2 - Snake

Level: 5 (Cheep)

28-01-2011 21:03

For meget Dialog -.-
Dummeste minus jeg nogensinde har set.
Det er et RPG, det er helt naturligt at det har en lang dialog som forgængerene, hvis der var lidt Dialog tror jeg Golden Sun ville miste en stor del af sin charme
0
1ups givet

#3 - Lukas Skywalker

Level: 25 (Kokiri)

28-01-2011 21:09

Snake - Jeg kan godt lide dialog Smiley Mass Effect (2) er et af mine favoritspil, og det er helt klart mest pga. dialogen. Har du spillet Dark Dawn?

Forestil dig det her scenarie:
Du går ind i et tempel. Du ser en stor cirkelformet udhuling i væggen med en ildflamme bagefter. Du kan på et sted mellem 0,3 og 2 sekunder regne ud, at du skal skyde en ildkugle afsted mod det. Alligevel skal de stå og snakke om det i 5 minutter Smiley
0
1ups givet

#4 - kasper88

Level: 28 (Skeeter)

29-01-2011 14:43

Måske der skulle stå "For meget unødvendig dialog"? Smiley
0
1ups givet

#5 - Lukas Skywalker

Level: 25 (Kokiri)

29-01-2011 14:59

Alexander - Right on - men det er også godt uddybet i anmeldelsen Smiley
0
1ups givet

#6 - Tupiaz

Level: 1 (Goomba)

29-01-2011 15:46

Jeg fik i hvert fald en fin forståelse af det hvad måden dialogen var på (for lang trukken og unødvendig) og ikke det der var dialog i spillet. Man får en bedre forståelse af en anmeldelse ved at læse selve anmeldelsen og ikke kun kigge på tallet og plus/minus.
0
1ups givet

#7 - Navn

Level: 19 (Bullet Bill)

04-02-2011 03:14

Er overrasket over at en gammel Golden Sun veteran som dig kunne lide Dark Dawn. Personligt er jeg ekstremt skuffet, og kunne ligesom Eagle skrive en længere bog om de mangler jeg føler der er i Dark Dawn. Som Eagle siger er det et godt spil, men det kunne virkelig have været med bedre.
0
1ups givet

#8 - Lukas Skywalker

Level: 25 (Kokiri)

04-02-2011 13:58

Jeg må indrømme at det ikke holder lige så lang tid som de tidligere spil, men der ligger vi altså på en 11/10 Smiley
0
1ups givet

#9 - Navn

Level: 19 (Bullet Bill)

06-02-2011 13:20

Haha, de gamle var helt sikkert bedre! Jeg er af den holdning at grafikken og lyden er noget af det flotteste vi har set til DS indtil videre. Nogle af animationerne er vanvittigt gennemførte, og 3d modellerne der bliver brugt i kamp er virkelig flotte. Derudover laver Sakuraba altid godt RPG-musik, så det er også noget af en bonus. Elsker specielt de forskellige battle-themes og "Endless Wall", som man hører tæt på slutningen.

Holdbarheden er egentlig udemærket. Der er nogle ekstrabosser med en respektabel sværhedsgrad, men mit største problem er figurernes personlighed og plottet. Der sker simpelthen for lidt, og det er generelt dårligt skrevet og uinteressant. Der bliver brugt alt for lidt tid på at råde bod på de spørgsmål man gerne ville have svar på efter de første spil. Derimod bliver der brugt meget tid på dumme sidequests og ligegyldig dialog.

tl;dr nyder jeg stadig spillet ret meget, grundet det gode design og den gode musik - men jeg havde som sagt forventet meget mere Smiley
0
1ups givet