Mario Kart DS (DS)

Skrevet af Christian Jessen - 23-11-2005 00:00

Mario Kart-genren er senest set i form af Double Dash!!, hvor mange blev skuffede over at spillet havde sprunget lidt væk fra det, der var så underholdende i de tidligere Mario Kart-spil. DS-versionen må siges at have gjort det godt, ved at køre videre med stilen fra Mario Kart 64 og samtidig tage skridtet videre til en ny dimension. Nintendo har aldrig forsøgt at gøre Mario Kart til et spil med realisme, men derimod et spil med spænding helt hen til målstregen. Med flyvende skildpaddeskjold, bananer, stjerner og andre dødbringende våben er der ikke et eneste kedeligt sekund under ethvert ræs. Hvis man ikke koncentrerer sige kan man hurtigt komme ned på en andenplads fra en ellers sikker førsteplads, fordi der altså lige kom et blåt skildpaddeskjold flyvende gennem luften.

Fart, spænding og masser af ræs
Mario Kart DS indeholder det vigtigste element for ethvert spil: Spændende og holdbart gameplay. Spillet har utrolig mange spændende modes, og flere baner end nogensinde før. Den sædvanlige grand prix mode indeholder som altid tre forskellige hastigheder, hvor højere hastighed betyder mere modstand. I disse 3 hastigheder er der fire cups med fire nye baner i hver, samt fire retro cups der hver indeholder en bane fra SNES-, N64-, GBA- og GCN-spillene. Ved at gennemføre alle otte cups i de tre forskellige hastigheder kan man unlocke nye characters og biler.
Som noget helt nyt er der kommet en mission mode, hvor man skal køre små missioner. Det kan være alt fra at samle alle mønterne på en bane, til at lave 14 power-slide turbo boosts på en omgang. Der er otte missioner i hvert level, og en boss efter hvert level. Der er seks levels, plus et ekstra som man unlocker ved at klare alle levels med stjerne-rang. Den kendte battle mode er også vendt tilbage, denne gang krydret med lidt ekstra. Der er denne gang to forskellige battle modes, den ene hvor man skal skyde balloner af hinanden (og blandt andet kan stjæle andres balloner), og den anden hvor man skal samle stjerner og stjæle hinandens stjerner. I den sidstnævnte går der et bestemt stykke tid, før spillet vil tælle ned og den/dem med mindst stjerner vil tabe spillet; den sidste person der er tilbage vinder. Derfor er det ofte nervepirrende at skulle finde en sidste stjerne på fem sekunder, og det giver spillet et helt andet liv. De to battles modes er blevet meget bedre end dem vi tidligere har set i Mario Kart.
En anden ting der har stor indflydelse på gameplayet er det nye kort. Den nederste skærm bliver brugt til et kort hvor man kan se hvad der sker rundt omkring en på banen. Man lærer hurtigt at dette kort kan hjælpe en utroligt meget med for eksempel at afsløre falske kasser, bananer og angreb bagfra. Man vænner sig til at bruge den nederste skærm så meget, at det er svært at forestille sig hvad Nintendo vil gøre med kortet på de stationære konsoller.

Flydende grafik og stor fartfornemmelse
Ikke nok med at gameplayet er utroligt imponerende, så har Mario Kart DS også helt styr på grafikken. Det hele kører som smurt, og spillet går på intet tidspunkt langsomt. Figurerne er utroligt detaljerede, og er virkelig godt animeret. Helt ned til det at hovere, når man har kylet et skildpaddeskjold i hovedet på modstanderen foran, er animeret utrolig godt. På enkelte baner fra SNES- og GBA-spillene føler man at de kunne have gjort lidt mere ud af konverteringen, men ellers er banerne også utrolig godt designet. Grafikken er med til at øge fartfornemmelsen, og man føler virkelig man kører derudaf med en utrolig hastighed. Sammenstød, brug af boost og selve våben-effekterne er også utrolig godt lavet. Nintendo har virkelig presset den lille DS til at yde sit ypperste.

Klassisk musik og sjove lydeffekter
Som i ethvert andet Mario Kart er musikken den typiske Mario-stil. Det er musik som man hurtigt bliver glad for, men senere kan blive meget træt af. Musikken spiller en meget stor rolle, og overdøver ofte meget af lyden i spillet, for eksempel det figurerne siger når de hoverer over at have ramt en anden, eller selv er blevet ramt. Når man kører den sidste omgang, bliver musikken noget hurtigere, og det påvirker en til at stresse lidt mere, da alting kan ske på sidste runde.
Lydeffekterne er også rigtig gode, og figurernes stemmer er velfungerende. Dog kan lyden af ens kart blive irriterende i længden, men det et kun et meget lille irritationsmoment. Generelt er lydsiden rigtig god, og fungerer godt på de små DS-stereo-højttalere.

Et spil man altid kan tage frem
Der er ikke vildt mange ting at unlocke i Mario Kart DS, men det tager alligevel tid at nå igennem det hele - og selv når man har unlocket alt kan man gøre det bedre. Hver gang man har klaret en mission eller en cup får man en rank, som kan være fra 3 stjerner (det bedste) til E (det dårligste). Selvom man har klaret det tilfredsstillende nok til at unlocke nogle ting, kan man gøre det endnu bedre - og det er ikke ligefrem let at få 3 stjerner. Men selvom man klarer alting på højeste rang, så kan man altid hive spillet frem sammen nogle venner, eller spille online. En stor del af spillet er baseret på multiplayer, og det er både muligt at spille 8 med et spil i alt, eller med et spil hver. Online-funktionen giver også en helt ny dimension til spillet, da man når som helst (hvis man er i nærheden af et hot-spot eller andet trådløst internet) kan spille mod andre, og derved få ekstra udfordring. Derfor byder Mario Kart DS på rigtig mange timers god underholdning.

DS-funktionerne
Mario Kart DS indeholder muligheden for at spille online, men det kræver at man enten har en trådløs router eller et specielt USB-stik fra Nintendo. Vi har desværre ikke haft muligheden for at gå online endnu, men vil opdatere vores anmeldelse så snart vi får mulighed for at afprøve de nye online-muligheder.

Generelt en fed oplevelse
Når man ser på helheden i Mario Kart DS, kan man ikke undgå at blive imponeret. De mange forskellige modes, den lækre grafik og den klassiske musik – det hele går sammen til en højere enhed, og gør dette spil til en fantastisk oplevelse. Det er et spil man kan tage frem i bussen og spille 5-10 minutter ad gangen og stadig få en fed oplevelse. Man kan også sagtens sidde i lang tid, og kæmpe sig gennem de forskellige cups og missioner, samt spille mod andre spillere online. Det er også et spil man vil hive frem sammen med vennerne, hvad enten de har det eller ej. Alt i alt er det et fantastisk spil, som er et must-have hvis man har en DS. Ejer man en DS, bør man også eje Mario Kart DS.

0

5/5