Mario & Sonic at the Olympic Games (DS)

Skrevet af Erik Madsen - 19-07-2009 18:47

Da man tilbage i 90'erne skulle vælge om man skulle have enten en Nintendo eller en SEGA, var et af dilemmaerne især, hvorvidt man var mest til Sonic eller Mario. Ingen kunne på det tidspunkt forestille sig de to figurer på samme konsol, og slet ikke i samme spil. I dag er tiden en anden. Mario og Sonic skal nu for første gang kæmpe hoved til hoved om hvem der er den hurtigste, smidigste, mest præciserende, stærkeste og hvem der kan udføre den største elegance, for spillet byder på mange forskellige discipliner for de to populære figurer og deres venner og fjender. Cykling, svømning, 100 m løb, hækkeløb, gymnastik, trampolinspring, fægtning og bordtennis er bare nogle af de mange forskellige discipliner, der skal prøves kræfter med. Foruden Mario og Sonic er yderligere otte figurer fra hvert af de to universer tilgængelige. Disse inkluderer: Yoshi, Peach, Bowser, Knuckles, Blaze, Dr. Eggman osv.

Alle de bedste figurer fra både Mario- og Sonic-universet samlet på ét sted

Et varierende og gennemtænkt spil
Spillet byder på flere forskellige turneringer, som selvfølgelig vil stige i sværhedsgrad. Der er forskellige discipliner i hver turnering, hvilket gør spillet meget varierende. Hver figurs evner som råstyrke, hurtighed og kondition er blevet vurderet, så det er ikke helt ligegyldigt hvilken figur man vælger til de forskellige turneringer eller discipliner. Efter at have vundet de forskellige turneringer er man blevet godt trænet i de forskellige discipliner og man kan udnytte dette til at gå efter de mange medaljer der er at skaffe i spillet. Det er dog lidt en bommert at forskellen mellem figurerne ikke er helt så stor som den burde være. Det virker f.eks. ikke helt realistisk at det selv med Sonic er svært at løbe 100 meter på under 10 sekunder.

Kan du style med din stylus? Ellers lærer du det meget hurtigt!
Man bruger primært sin stylus i de forskellige discipliner. Det kræver at man føler sig godt til rette med sin stylus i hånden, og hvis ikke, så bliver man det lynhurtigt. Spillet gør fantastisk godt brug af stylus'en og styringen er generelt meget realistisk og knapperne bliver også brugt helt optimalt. Det er en selvfølge at mange af atleterne klapper for at få publikum med, for dermed at få større motivation. Det skal man også her i spillet, da DSn har en mikrofon. DS'ens muligheder bliver brugt på en helt igennem gennemtænkt måde.

Yoshi i gang med gymnastik på et fyldt stadion. Det samme er du med din stylus på den trykfølsomme skærm

Hvis hverken Mario eller Sonic formår at præstere i verdens-klasse, så gør grafikken det i den grad!
Spillet stråler af flotte farver i et realistisk miljø, figurerne er flotte, gennemførte og ligner sig selv. Grafikken er helt igennem fantastisk og det ser helt naturligt ud, selv når Bowser udfører en saltomortale med dobbelt skrue i trampolinspring. Alle figurerne har deres egen måde at bevæge sig og juble på, hvilket man sjældent ser i et spil som dette. Spillet kører fantastisk flydende, selv når hele otte figurer løber mod hinanden.

Et billede siger mere end tusinde ord, og det gør dette her også. Spillets primære salgselement må være dets suveræne grafik

16 forskellige figurer, 16 forskellige stemmer og jubelscener
Alle figurerne har deres egen stemme og deres velkendte kommentarer efter enten sejr eller nederlag. Der er en kommentator i spillet også, hvilket gør spillet mere interessant end trivielt. Der er dog desværre ingen af de melodier som er ved de forskellige discipliner, der nogensinde vil blive en klassiker, der får hårene til at rejse sig.

Hver eneste figur jubler på deres egen velkendte måde. Her er det Wario, som noget overraskende har vundet i bueskydning

"The End" = færdig med spillet? ... Næppe!
Det tager ikke synderligt lang tid at gennemføre spillet i første omgang, og lader man spillet ligge efter at have set navnene på udviklerne osv. og den klassiske "The End"-skærm, så vil man nemt blive skuffet. Heldigvis indeholder spillet ufattelig mange ting man kan skaffe efterfølgende. Mange medaljer og emblemer for hver figur, nye missioner osv. Man kæmper dog primært mod sig selv og drømmen om at gennemføre spillet totalt, da niveauet hos konkurrenterne stadig er det samme. Multiplayer-delen har både styrker og svagheder. Med DS Download Play kan man spille mod op til 3 venner i 6 forskellige discipliner, men hvis hver spiller har sit eget spil, kan man spille sammen i alle 24 discipliner. Har man kun én DS i husstanden kan man stadig konkurrere mod hinanden, da hele tre personer kan have sin egen profil i spillet, og på den måde kan man så kæmpe om at have de bedste scorer. Onlinedelen er desværre ikke noget at råbe hurra for, for det er nemlig ikke muligt rent faktisk at spille online. Det eneste man kan er at uploade sin score for at sammenligne det med spillere fra resten af verdenen.

Spillet byder også på et par discipliner som kun ses ved Mario & Sonic's OL

Spillet henvender sig til begge køn i alle aldre, hvilket blot afspejler den stabilitet og balance der er i spillet hele vejen rundt. Spillet består af en masse minispil og man når aldrig rigtig at blive fanget af spillet, og spille mere end en time eller to ad gangen. Spillet er flot at kigge på, og den eneste grund til ikke at elske spillet, er hvis man ganske enkelt ikke synes om genren. Et alt i alt meget flot og gennemført spil, som dog lige mangler det sidste for at blive en klassiker.

0

4/5