Mario vs Donkey Kong 2: March of the Minis (DS)

Skrevet af Mr. Yokomoto - 08-03-2007 20:13

Mario åbner en ny butik, Super Mini Mario World, med mini figurer af bl.a. Mario og Donkey Kong. Mario har en kvindelig V.I.P. gæst med, som Donkey Kong straks forelsker sig i. Men uheldigvis for ham, er hun mere interesseret i minirobotterne af Mario. Det gør aben rasende, at hun ikke forelsker sig i de minirobotter, der ligner ham og så er der ballade. Donkey Kong kidnapper hende og smutter op på toppen af det store varehus, hvor han gemmer sig. Desværre er varehuset så kryptisk indrettet, at Mario ikke bare kan tage elevatoren til 8. sal for at hente sin gæst. Varehuset vrimler nemlig med små rum, der alle har hver deres udfordringer, der kun kan klares af hans små minirobotter. Dermed er jagten gået ind på Donkey Kong, der skal bekæmpes fra etage til etage, indtil du når helt op til toppen af bygningen, for ar befri abe-kongens fange. Når du så langt, har du gennemgået 72 baner med minirobotter af Mario og så er der en speciel bonus. Hvad bonussen er, skal jeg ikke røbe her, men er du fan af de gamle Nintendo spil, vil det være al den tid værd, det tager dig at nå helt til tops af bygningen.

Mini Mario i fuld sving

Mario udfører heltegerninger igen
Mario vs. Donkey Kong 2: March of the Minis er et 2D platformspil. Banerne er henlagt til den store legetøjsbygning, hvor hver etage indeholder ni baner, der skal gennemføres, før du får mulighed for at kæmpe mod Donkey Kong og dermed vinder retten til at fortsætte til næste etage. De enkelte baner varierer og fra etage til etage, er der forskellige temaer, der danner baggrund for de udfordringer du møder undervejs. I starten har du en, snart to og derefter tre minirobotter, du skal styre. Et antal der hele tiden forøges eller formindskes fra bane til bane. For at nå helt igennem de enkelte baner, må du tænke strategisk og andre gange alternativt. Efterhånden som du når gennem spillet, bliver du præsenteret for flere og flere forhindringer, der gerne skulle gøre det sværere og sværere at gennemføre de enkelte baner. Der er skydende blomster, skydende Shy Guys, vægge der kan flyttes, magnetiske vægge der gør det muligt for dine robotter at gå vandret, lodret og på hovedet. Der skal trykkes på knapper, undgås minirobotter af Donkey Kong, passes på lava, vand, ild og sådan kunne jeg blive ved. Din opgave er at få mini'erne i mål, uden at de mister livet undervejs og de skal helst ind på nogenlunde samme tid, hvis du vil scorer de helt store point. Så der er nok at holde styr på undervejs. Efter kort tid bliver du også præsenteret for en mini Mario i guld. Idéen med den er, at han skal i mål sammen med de øvrige minier. Er han den sidste, der går igennem porten til målet, dobles der op på pointene, men kommer han ind før, er der ingen ekstra bonus at hente.

Mini Mario på hovedet

Husk stjernerne
For at det ikke skal blive alt for kedeligt, er der god variation af banerne, der aldrig kommer til at minde for meget om hinanden. På hver bane er der ni bogstaver, der danner et ord. Får du samlet alle ni bogstaver på en etage, åbnes der op for en ekstra bane, hvor du på tid skal skyde så mange Shy Guys som muligt. Herefter er der et minispil, hvor du altså skal besejre Donkey Kong, før du kan kommer videre til næste etage. Når du gennemfører en bane får du point, alt afhængig af hvor mange mini'er, der slipper igennem i live og hvor hurtigt du gennemfører banen. Du honoreres med en stjerne i guld, sølv eller bronze efter hver bane. Hvis du allerede fra starten af sørger for at få samlet så mange stjerner i guld som muligt, gør du det lettere for dig selv at gennemføre spillet. Når du har besejret DK på toppen af bygningen, skal du nemlig bruge 40 stjerner i sølv og 40 stjerner i guld, for at komme videre.

Go get him, Mario!

Lav dine egne baner
Ud over det almindelige platformspil, er der også mulighed for at lave dine egne baner. I starten er det lidt småt med features, du kan tilføje dine egne baner, men efterhånden som du gennemfører de enkelte etager, åbnes der op for flere ting, der kan gøre dine egne baner mere udfordrende og sjove. Her er det op til din egen fantasi, at få skabt nogle gode og spændende baner, du selv kan spille på, eller som kan deles med dine venner. Deling af banerne kan ske via Nintendos Wi-Fi eller med den trådløse forbindelse, som din DS er er forsynet med.

Slip kreativiteten løs

0

4/5