Nintendogs: Dachshund and Friends (DS)

Skrevet af Zøvnig - 03-11-2005 00:00

Svaret er uden tvivl ja! For uanset alder er det svært ikke at falde pladask for dette spil. Nogen vil måske mene, vi burde gå ud og købe en rigtig hund, frem for at sidde og tale ned i en Nintendo DS. Men for os der bor i byen, og for dem af os der ikke har tiden til en rigtig hund, er dette her helt perfekt. Man skal lede virkelig længe for at finde frem til et andet spil der virker så levende, og i den grad kan få én til at sidde og storsmile. Første gang jeg tog min stylus og kørte den henover hovedet på min lille hvalp, der i begejstring smider sig ned på ryggen for at blive kløet på mavsen, var jeg solgt.

Spillet
Selve spillets handling kan kortes ned til at man skal passe og pleje sin lille hundehvalp og sørge for at den har det godt. Det lyder jo ret enkelt og lige til; og det er det rent faktisk også. Dette er spillet man hiver frem når man skal hygge sig. Det er spillet der gør at man aldrig er helt alene. Hundene i dette spil er så levende og så realistiske i deres måde at opføre sig på, at jeg meget hurtigt tog mig selv i at sidde og snakke med dem som var de virkelige. Og det er spillets helt store styrke. Man har mere følelsen af at have fået hund end at man har købt sig et nyt spil. En del af spillets indhold er at man kan få ens hunde til at reagere på de kommandoer man giver dem. Jeg kunne ikke lade være med at grine lidt af mig selv, da jeg tog mig selv i at rose mine hunde, når de fx kom tilbage med den bold jeg lige havde kastet - for det forstår hunden jo helt sikkert ... Der findes 3 versioner af dette spil: Labrador & Friends, Chihuahua & Friends samt Dachshund & Friends. Eneste reelle forskel på de 3 udgaver er de hunde man starter med i spillet. Hundene fra de andre spil kan låses op efterhånden som man møder andre hunde via det trådløse netværk.

Gameplay
Man skal naturligvis ikke kun bruge tiden i spillet på at klappe sin lille nye ven på hovedet. Så snart man har fået sin lille hund og den har vænnet sig til en, skal den navngives. Det gøres ved man indtaler dens navn nogle gange, indtil den kan huske det. Fremover i spillet skal man bare kalde på sin hund, og den kommer straks løbende hen til skærmen og kigger ud på en. Min første hund - en lille sort Labrador Retriever - gav jeg det passende navn Dræber. Han har været med mig på arbejde hver eneste dag siden jeg fik ham, og han er blevet dygtig er han. Han kan via stemmekommandoerne i dag både "gi' pote", "lig' død", sidde på "to ben" og en masse andre tricks. Og det er ikke så få gange jeg har hevet ham op af lommen og vist ham stolt frem.
Man skal selvfølgelig passe godt på sin nye ven. Derfor skal man bruge penge, så man kan købe hundemad, shampoo til når den skal vaskes, søde små sløjfer osv. Det gør man ved at deltage i forskellige konkurrencer med sin hund. Der er 3 konkurrencer i spillet: Obedience- (lydighed), Agility- (forhindringsløb for hunde) og Disc-konkurrencer. I Obedience gælder det om at få éns hund til at lystre og udføre de kommandoer konkurrencen kræver. Man får så point efter hvor godt man har trænet sin hvalp. I Agility skal ens hund så hurtigt som muligt igennem den gældende forhindringsbane. Man bliver så bedømt ud fra hvor hurtigt man klarede banen og ud fra hvor mange fejl hunden lavede undervejs. Sidst men ikke mindst er der Disc-konkurrencen, hvori ens hund skal fange en frisbee, man kaster af sted.
Disse konkurrencer gør at der heldigvis er mere til spillet end hvad man lige ser ved første øjekast. Derudover kan man handle ting og sager i den lokale pet shop og gå ture med sin hund. Disse gåture er vigtige af flere grunde. For det første kan din hund møde andre hunde på disse ture. Men hvad federe er at den også kan finde små gaver af forskellige slags. Man kan faktisk finde alt lige fra gummibolde og tomme juiceflasker, til Marios hat, en fjernstyret helikopter og sæbebobler. Altsammen små ting der kan gøre tingene lidt sjovere i spillet.

Grafik
Grafikken er simpelthen et kapitel for sig selv. Animationen af hundenes pels samt baggrunden kunne sikkert laves flottere. Men hundenes ansigtsudtryk, bevægelser og opførsel er så lækkert udført, at man kan snakke om et rent mesterstykke. Helt fra de små klumpede bevægelser, når den bliver bange for den bold man lige har kastet, til dens ansigtsudtryk når man giver den en god kæletur, er guld værd. Flot, flot og meget levende. Jeg kan simpelthen ikke se hvordan de kunne have gjort animationerne bedre. Hele den grafiske stil er så veludført at man ender med at knytte sig til de små kræ, selvom ens logik prøver at fortælle én, at hunden slet ikke er virkelig.

Lyden
Også lyden fungerer som den skal i spillet. De små melodier der er undervejs, gør deres job uden at være fantastisk. På den anden side bliver man heller aldrig træt at dem. Hundenes lyde er som med animationerne noget nær perfekte.

DS-funktionerne
Dette spil vil ikke kunne laves på andre platforme. Hvert enkelt element er set i andre udgaver før i pc- og PlayStation-spil. Men pga. DS'ens touch screen og indbyggede mikrofon bliver det hele meget mere personligt. Også dens trådløse funktion kommer i brug, når man går ind i "Bark Mode". Har man venner der også har Nintendogs, kan hundene nemlig mødes på denne måde. De hunde man så én gang har mødtes med, kommer til at dukke op på ens venneliste. Dette er en ganske sjov lille ekstra ting i spillet.
Som jeg har nævnt flere gange før, føles det så ægte, at Nintendo DS må være det perfekte medie til denne form for spil.

Nintendogs er simpelthen guf for enhver der elsker dyr eller andre små søde væsener! Man skal virkelig have et hjerte af stål hvis ikke man ikke falder pladask for dette spil. Jeg har ganske enkelt overgivet mig selv til hvalpenes univers. Om du vil bruge 5 eller 20 timer på spillet er nok alt efter temperament. Men med mindre du altid har hadet denne genre af spil, bør du straks søge ned til din lokale spilforhandler og smide pengene på bordet. Til gengæld sikrer du dig et spil der garanteret vil få dig til at smile og sige "ååh" en hel del gange, samt nye venner der gerne følger dig overalt.

0

4/5