Pixeline Skolehjælp: Dansk - Kaos i Kommakøbing (DS)

Skrevet af Lukas Skywalker - 29-04-2010 23:39

Man starter spillet med at man skal vælge sværhedsgrad. Sværhedsgraden rangerer fra 1 til 3, og den kan skiftes undervejs – jeg vil uddybe sværhedsgraden senere. Historien går ud på, at Pixeline tager et smut til Kommakøbing hvor de elsker at læse kloge bøger og spise lækre tærter. Der møder hun en ældre dame, fru Ordlyst, der aldrig har hørt om Pixelines verden før. Den vil hun gerne skrive en bog om, som alle i Kommakøbing kan læse. Hun skal dog bruge hjælp, da hun skal bruge nogle gyldne bogstaver.

Man kan så gå rundt i Kommakøbing, og besøge forskellige personer. De har så forskellige missioner, der lærer en om det danske sprog. Der er blandt andet et hus hvor man skal hjælpe en bager med at lave konsonant-tærter – man skal med andre ord sige "NU!" (eller noget andet) ind i DS’ens mikrofon, når der kommer en vokal-tærte forbi. Det virker overraskende godt, der er absolut ingen dikkedarer, og det hele bliver selvfølgelig udførligt forklaret.

Så skal der laves konsonant-tærter!

Når man har samlet nok gyldne bogstaver, skriver fru Ordlyst en side, men det er dog ikke bare gyldne bogstaver man skal finde. Ved anden side er det f.eks. en ny skrivepen man skal finde, før hun kan skrive en ny side, da den gamle går i stykker under skrivningen på første side. Disse genstande kan man finde rundt omkring mellem de forskellige opgaver, men de fleste tjener man ved at gennemføre opgaver.

Når fru Ordlyst har skrevet alle sider, er der desværre ikke så meget at lave. Jeg ved ikke helt hvor lang tid det vil tage for en der passer bedre i målgruppen, at gennemføre spillet, men umiddelbart er det ikke særlig langt. Der er nemlig blot 8 opgaver. Dette betyder dog ikke særlig meget, da målgruppen er børn, og de kan sagtens få den samme historie fortalt om og om igen.

Sværhedsgraden har oftest effekt på, hvor lang reaktionstid man har i de opgaver hvor man skal gøre noget på et præcist tidspunkt, mens det i de opgaver der har med ord og sætninger at gøre, har effekt på ordenes længde og sværhedsgrad. Nogen af opgaverne er helt urimeligt svære på sværeste sværhedsgrad, der er bl.a. en opgave hvor man får vist et brev på den øverste skærm, og lynhurtigt skal man så gribe det brev der flyver forbi, der har et bogstav der kommer lige efter det i alfabetet. Det var faktisk så svært, at jeg havde svært ved opgaven, og da jeg vist må siges at være et godt stykke uden for Pixeline Dansk: Kaos I Kommakøbings målgruppe, burde der altså være nok udfordring til børn i alle aldre.

Indsaml bogstaverne i den rigtige rækkefølge, så du staver til det navneord du kan se i nederste højre hjørne

Grafikken i Pixeline Dansk: Kaos i Kommakøbing er farverig, og (heldigvis) ikke i 3D. Det er i stedet lavet med ganske nydelige 2D-sprites, og det fungerer helt perfekt. Der er sparet på animationen – Pixeline og de andre figurer har nok maksimum 5 forskellige udtryk. Det er altså ikke en specielt enestående grafik vi har med at gøre, men den virker til formålet.

Det er lyden i dette spil der er vigtig og altafgørende. Der står nemlig meget lidt tekst, ja så vidt jeg husker faktisk slet ikke noget overhovedet udover menuen, og så selvfølgelig den tekst der er i de forskellige opgaver. Alle figurer har hver deres stemme, og de fleste snakker med sjove stemmer og i rim og remser. Det er jo også ret logisk, eftersom dette spil egner sig til børn der måske ikke helt kan læse endnu – og de skal jo gerne kunne spille det selv, uden hele tiden at skulle have en voksen der ser med over skulderen.

Det store forbogstav kan tit hjælpe dig, hvis du ikke lige kan regne stavelsen ud

Er Pixeline Dansk: Kaos I Kommakøbing et godt supplement til børn i folkeskolen? Bestemt. Man lærer om alt lige fra simple ting som vokaler og konsonanter, til sætningsopbygning og korrekt brug af punktum. Grafikken er meget børnevenlig og farverig, og lyden er helt perfekt til at skulle gribe børn, og få dem til at forstå hvad der bliver sagt, og dermed hvilke opgaver der skal udføres samt hvordan. Pixeline Dansk: Kaos I Kommakøbing kan anbefales til børn lige fra børnehaveklasse til omkring fjerde klasse, muligvis både under og over disse niveauer.

Og her kan du læse om, hvordan det gik, da Thomas Christensen var et smut forbi spillets udvikler.

0

4/5