Overblikstrailer for Pape...

Lanceringstrailer for Gro...

Tales of the Shire: A The...

N-cast #215: Er Indie Dir...

N-club Streams: Uge 16

Indie World Showcase apri...

Europa kommer til Switch

Indie-udsalg startet nu

SteamWorld Heist II annon...

Penny's Big Breakaway ude...

Spil på vej til Switch

Amiibo!

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Pokémon Unite

Pokémon GO

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

F-Zero 99

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Pokémon HeartGold & SoulSilver Version (DS)

Skrevet af Zalman - 12-04-2010 16:57

Vi ved alle, hvad Pokémon går ud på. Du får en Pokémon og drager ud på livets vej. Hvad er anderledes denne gang? Ikke særlig meget, for at være ærlig, men det er ikke nødvendigvis nogen dårlig ting. Spørgsmålet er, hvad der er anderledes ved originalerne og disse remakes. Fans har ventet på dem siden genskabelserne af Red og Blue, og efter min mening har Game Freak tilføjet så meget, at det var hele ventetiden værd.



Vælg din starter-Pokemon så eventyret kan begynde!


Først og fremmest har Game Freak gjort meget ud af menuerne, som gør brug af touch-screenen. I modsætning til Diamond, Pearl og Platinum, kan man virkelig se, at dette spil tilhører Nintendo DS. Både ens Pokédex, Bag og Pokégear føles rigtig fede at bruge på den nederste skærm, som er fyldt helt ud med gode sager. Til højre kan man registrere to Key Items og have en løbeknap, så man ikke behøver at holde B nede hele tiden. Det er små detaljer som dem, Pokémon-fans vil elske. Man kan dog, hvis man er til old school, stadigvæk bruge knapperne til at navigere menuerne.

En feature, som spillene låner fra Pokémon Yellow-versionen, er den efterfølgende Pokémon. Det var uden tvivl noget af det første, man lagde mærke til i den første gameplay video. Din primære Pokémon i dit Party vil gå bag dig, hvor du så har mulighed for at snakke til den. Game Freak har virkelig arbejdet meget på at lave overworld sprites til alle Pokémon, og selvom det er genialt, ville jeg ønske, at der var en måde at slå det fra på. Det er ikke noget stort, som ødelægger oplevelsen, men en sluk-knap ville være rart.

Jeg er sikker på, jeg ikke er alene i, at Contests i de forrige spil var en smule kedelige. HeartGold og SoulSilver har i stedet Pokéathlon, som uden tvivl er bedre. Det indeholder en masse forskellige minispil, som kan være ret så underholdene. Selvom det ikke er nær så sjovt og nostalgisk som det normale gameplay, er det fedt med noget nyt og anderledes en gang i mellem.



Extreme makeover til Pokédexen


DS’ens interne ur bliver virkelig brugt på en god måde i HeartGold og SoulSilver. Alle de gamle features er selvfølgelig intakte her, som for eksempel Apricorns. Til uvidende folk vokser de på træerne, og man kan bruge dem til at lave forskellige Poké Balls. En anden ting, der vender tilbage, er Bug Catching Contests. Det gælder om at fange de stærkeste Pokémon og som præmie kan man vinde sjældne Items. Det er et event, som kun sker tre gange om ugen. Alle disse muligheder gør spillet mere varieret, da der sker noget nyt hver eneste dag. Jeg har tit set mig selv glæde mig til den næste lørdag, hvor jeg endelig kan begynde at fange de stærkeste insekter.

Ligesom FireRed og LeafGreen følger der en lille tingest med disse spil – nemlig PokéWalkeren. Det er en Tamagothi-lignende skridttæller, som man egentlig kan kalde en udspringer af Daycare-centeret. Præcis ligesom i spillet, får ens monster 1 EXP for hvert skridt man går. Desuden kan man muligvis finde nye Items og Pokémon på sin vej. Selvom jeg ikke ser mig selv bruge det ret meget, er det er virkelig et genialt koncept, som jeg er sikker på folk vil elske. Man kan ikke rigtig klage over noget, der følger med frit og gratis.

Selvom det sikkert ligner Johto med Platinum-grafik i starten, er det meget mere end det. Det er helt fantastisk at se, hvordan de har genskabt de to første regioner i serien. På trods af at Johto er hovedattraktionen, var det helt klart Kanto, der overraskede mig mest. I de klassiske spil havde de fjernet en stor del af den region på grund af pladsmangel, men det har de rettet helt op på. Begge regioner er større end nogensinde før, og det har aldrig været mere farverigt og detaljeret. Gennem spillet vil du se forskellige slags træer og søer i stedet for bare de samme animationer igen og igen. Det er, igen, små detaljer, som gør dette spil til noget helt særligt. Prøv at sammenligne den første generations Kanto med HeartGold og SoulSilvers. Det er helt vildt, hvor meget man kan gøre med et spil på 10 år.



Team Rocket er tilbage - stærkere end nogensinde


Lyden er enestående. Der er ikke andet at sige. Alle melodierne fra de originale spil er blevet opdateret, men alligevel vil man genkende og synge med på alt, selvom man måske ikke har hørt dem i flere år. Sangene har variation og passer ofte til de steder, du befinder dig i. En rigtig fed feature, som dog først kommer meget senere i spillet, er at man kan skifte tilbage til 8-bit melodierne fra Gold og Silver, hvis man ikke bryder sig om de nye. Personligt elsker jeg de genskabte lyde, men det er stadig en virkelig fed feature for gamle fans.

Holdbarheden har aldrig været bedre. I HeartGold og SoulSilver er der 16 emblemer at skaffe i to forskellige regioner, samt et Elite Four-team som skal klares. Det vil senere være muligt at tage revanchekampe mod dem alle, hvor de så er blevet endnu stærkere. Bliver man ved med at træne, kan man dyste og bytte med venner via Wi-Fi og muligvis deltage i det populære Battle Frontier. Pokéathlon er en fed side-quest - og så kan man selvfølgelig også fange dem alle, hvis man vil.
Sværhedsgraden er ikke høj, men stadig nydelig. De originale spil var meget skuffende, når man tænker på, at den første styrkeleder brugte en level 7 Pidgey og level 8 Pidgeotto. Dette er dog fikset, og de har hævet mange af trænernes levels. Selvom det stadig er utrolig let, var der et par gange, hvor jeg fik god konkurrence. Det er godt at se, at Game Freak i det mindste gjorde lidt ved det.
Pokémon Gold og Silver, for ikke at nævne Crystal, bliver stadig spillet den dag i dag, og det er et bevis på, hvor god replay valuen er. Jeg kan forestille mig det samme med disse remakes – de vil blive spillet igen og igen i mange år endnu, som de fortjener.



En rigtig mester siger aldrig nej til en kamp!


Konklusion
Generelt er HeartGold og SoulSilver et forrygende eventyr og mindst lige så godt som originalerne. Spillene kan anbefales til alle – dem, der er fans af serien og dem, der ikke har prøvet den. Fans vil blive rørt af den varme nostalgi, mens andre vil blive overrasket over, hvor godt et RPG Pokémon faktisk er. Efter over 10 år kører serien stadig i højeste gear, og det er der en god grund til.
Det I ser her, mine damer og herrer, er det bedste Pokémon-spil til dato.



Erik Madsens vurdering 10/10:
Det er dejligt endelig at være tilbage i Kanto - og ikke mindst Johto igen. Pokémon Gold og Silver er for mange de bedste Pokémon-spil til dato. Mange vil frygte, at et par remakes blot vil skuffe, men det er herligt at se at GameFreak har formået ikke bare at genskabe, men også forny de to titler. Pokéathlon er super sjovt og holdbarheden har aldrig været større. Jeg har spillet hver eneste af de foregående Pokémon-titler, og HeartGold og SoulSilver må uden tvivl være de bedste af dem alle. Go catch 'em all!


0
1ups givet

5/5


Klassiker

Nemt at gå til

Kommentarer:

#1 - Lukas Skywalker

Level: 25 (Kokiri)

12-04-2010 17:41

Anden generation har, som så mange andre, altid været min yndlingsgeneration. Jeg burde egentlig købe det her spil, men den sidste interesse som jeg havde for Pokémon, faldt fuldstændig til jorden ved Diamond/Pearl.

Jeg har ellers spillet Red og Crystal meget, men tror desværre ikke jeg skal have dette. Virker da ellers godt Smiley!
0
1ups givet

#2 - JB

Level: 11 (Octorok)

12-04-2010 17:49

Jeg regner stærkt med at komme igang med Soulsilver iaften Smiley glæder mig meget, især efter at have læst denne anmeldelse Smiley
godt skrevet
0
1ups givet

#3 - L3G3ND

Level: 12 (Fire Keese)

12-04-2010 18:04

Jeg ville nok trække lyden lidt ned(da jeg synes mange af melodierne er en tand for tekniske og hektiske, hvis man kan sige det sådan. Der er lidt for mange lyde på en gang Smiley) og gameplayet op på en 10er. Det suverænt bedste spil i serien fortjener bedre end 9 Smiley

ok anmelse SmileySmiley XD
0
1ups givet

#4 - Kristian Mols

Level: ()

12-04-2010 18:07

Selve spillet (ikke multiplayer) er alt for nemt til at få overdrevet høje gameplay karakterer IMO... sådan har pokemon nu engang altid været ;p
0
1ups givet

#5 - Bota

Level: 20 (Moblin)

12-04-2010 18:37

Personligt fik jeg på ingen måde noget nostalgitrip, da jeg spillede det. Synes det er to helt nye spil, der er blevet udgivet - blot med udgangspunkt i G/S/C.
Et mindre minus ved spillet, synes jeg også er lyden, som jeg ikke helt mener fortjener et 10-tal. Melodier som Goldenrod City's og et par andre synes jeg lyder bedre som 8-bit. Det bliver selvfølgelig noget andet, når man får GB-player, der kan afspille de gamle 8-bit sange, men det er som sagt først meget sent i spillet, man får den.

Bortset fra de småting, så er det bestemt det bedste pokemonspil til dato. God anmeldelse. Smiley
0
1ups givet

#6 - L3G3ND

Level: 12 (Fire Keese)

12-04-2010 18:39

Tja, det har du måske ret i. Men kan næsten kun komme på R/B/Y og måske D/P/Pt som sværere spil i serien(her tæller jeg selvf. ikke de originale G/S/C med).
0
1ups givet

#7 - L3G3ND

Level: 12 (Fire Keese)

12-04-2010 18:40

^til Kristian

Og så forklarer Bota også godt, hvad jeg mener om lyden Smiley Goldenrod og en del andre er mindst lige så gode i 8bit imo.
0
1ups givet

#8 - Munlax

Level: 2 (Keese)

13-04-2010 14:36

Har 1 HeartGold og 2 SoulSilver (1 dansk og 1 japansk)
0
1ups givet

#9 - Lukas Skywalker

Level: 25 (Kokiri)

13-04-2010 14:42

^ Cool nok, kan du så japansk Smiley?
0
1ups givet

#10 - PD

Level: 1 (Goomba)

13-04-2010 18:25

Jeg har kun SoulSilver på Japansk :b
0
1ups givet

#11 - HGC

Level: 16 (Space Pirate)

13-04-2010 19:10

Har kun læst karakterene og Plusser og Minusser, men at sige "Ikke muligt at fjerne Pokémonen bag dig" som et minus, er da åndssvagt. Det er da ikke noget der gør spillet på nogen måde dårligere, tværtimod.
Vil lige få læst anmeldelsen på et senere tidspunkt.
0
1ups givet

#12 - L3G3ND

Level: 12 (Fire Keese)

13-04-2010 20:11

Indeed. At den lille bitte (positive imo)ting er det eneste under minus tyder lidt på, at anmelderen måske desperat har forsøgt at finde noget dårligt ved spillet Smiley Forklar, Salman Smiley
0
1ups givet

#13 - Lukas Skywalker

Level: 25 (Kokiri)

13-04-2010 20:26

Uden at vide det, så tror jeg det er præcis som du skriver - netop at anmelderen skulle have "et eller andet" at sætte under minus, hvilket så blev en minoritet Smiley ... Med mindre at Salman rent faktisk synes det er voldsomt irriterende Smiley
0
1ups givet

#14 - Zalman

Level: 28 (Skeeter)

13-04-2010 20:35

Det er faktisk begge dele. Smiley Som jeg nævner i anmeldelsen, synes jeg at det er en genial feature, men kan ikke holde op med at undre mig over, hvorfor de ikke lavede en off-knap.

SÅ irriterende er det heller ikke, men en gang i mellem kunne jeg godt tænke mig at få det væk.
0
1ups givet

#15 - Peblisko

Level: 21 (Paragoomba)

13-04-2010 22:04

Sværhedsgraden er ikke høj, men stadig nydelig. De originale spil var meget skuffende, når man tænker på, at den første styrkeleder brugte en level 7 Pidgey og level 8 Pidgeotto. Dette er dog fikset, og de har hævet mange af trænernes levels.


Nu må jeg lige sige Objection, Salman: hvis du går tilbage til de gamle G/S/C -spil, vil du indse, at ALLE LEVELS var liggende lavere end generationen før og efter. Og det er ikke så underligt, fordi det var et andet og "længere" exp.-system, forstået på den måde at ens egne Pokémon steg levels langsommere.

Jeg er sikker på at de lavede dette fordi de vidste at de ville implementere en hel region til, hvor der skulle kunne trænes
endnu mere i. Den stærkeste i Elite Four var lvl. 50, men det er heller ikke så underligt set i forhold til hvad spillets videre mission var, og ikke set i forhold til de andre generationer.
Red inde i Mt. Silver skulle jeg også være svær i det gamle. Men det må de have lavet helt om på i det nye, hans team må da nærme sig de 100, hvis alle er i højere levels.

Jeg har det ligesom Lukas med den 4. generation, men hvis jeg alligevel får lyst til disse spil, skal jeg lige selv holde øje med det jeg forklarer foroven. Smiley
Fin anmeldelse, omend min skepsis for de ret så høje karakterer. Nu har jeg ikke spillet dem, men jeg lugter en smule blindhed for reel innovation, pga. den lette tilfredstillelse ved bare at få lidt nyt Pokémon. Men okay, den (innovationen) var der heller ikke i D/P/P, så hvad kunne man da vente af Game Freak.

0
1ups givet

#16 - L3G3ND

Level: 12 (Fire Keese)

13-04-2010 22:12

Det er vel som at forvente innovation i et *insert band* Guitar Hero Smiley
0
1ups givet

#17 - Zalman

Level: 28 (Skeeter)

13-04-2010 22:22

Det kan godt være, men som en gym leader bør man have lidt modstand. Ved Falkner er den gennemsnitlige spiller kommet op på de to-cifrede levels. Det er i hvert fald min opfattelse.

Det er kun i begyndelsen af spillet, jeg føler, at det var for let i originalerne. Jeg forstår godt, at den stærkeste i Elite Four var level 50, da den "rigtige" boss jo er Red, som har Pokémon i 80'erne.

Og som The L siger, kan man ikke rigtig forvente innovation fra Pokémon - og specielt ikke et remake. Nogle serier er bedst uændret, og jeg mener bare, at Pokémon er en af dem. Spillets mål var at genskabe Gold og Silver, og det gjorde det bedre end jeg turde håbe på.
0
1ups givet

#18 - M60dk

Level: 18 (Twhomp)

13-04-2010 22:25

Hvor er det egentlig heldigt at ens karakter i altid støder ind i den svageste gym leader først.
0
1ups givet

#19 - Peblisko

Level: 21 (Paragoomba)

14-04-2010 07:21

Jeg synes altid man bør forvente det, det er bare fordi vi er blevet mindre kritiske fordi Game Freak er så dårlige til at lytte til deres kritik, efter min mening.
0
1ups givet

#20 - Kristian Mols

Level: ()

14-04-2010 11:08

Nu har spillet mig lidt ind i sagerne og kan se spillet som en fantastisk nostalgipakke og et meget helstøbt spil. Men hvis de skal holde gang i ilden kræver det altså store ændringer af hele konceptet hvis jeg skal have lyst til black og white....
0
1ups givet

#21 - HGC

Level: 16 (Space Pirate)

14-04-2010 13:33

Fik lige læst hele anmeldelsen, og jeg er egentligt enig i det meste.
Til selve anmeldelsen så kunne der måske godt være skrevet lidt mere om PokeAthlon, Safari Zone o.l.
0
1ups givet

#22 - Jacob-René

Level: 4 (Stalkid)

02-05-2012 11:14

Min favoritgeneration af pokemon ^^ - helt kanon at de har lavet det remake Smiley
0
1ups givet