Rayman Raving Rabbids (DS)
Skrevet af Mr. Yokomoto - 14-04-2007 00:49
Spillet er et platformsspil. Et udtryk, der ofte bruges om den slags spil, hvor din mission er at styre en figur (i dette tilfælde Rayman) igennem en lang række baner med stadig stigende sværhedsgrad. Genren har eksisteret, siden de første bip bip-spil så dagens lys i 1980erne. En genre, der stadig har en stor skare af fans, sandsynligvis fordi den kombinerer det velkendte med små nye gimmicks og en sværhedsgrad, der er overkommelig for de fleste af os. Men hvorfor fortælle alle disse ting i en anmeldelse? Simpelthen fordi Rayman Raving Rabbids har alle de ting, der kendetegner et gammelt klassisk platformspil.
Rayman på vej hen efter en bombe
Rayman Raving Rabbids
I begyndelsen af spillet, bliver du vanen tro guidet igennem nogle baner, hvor du skal lære at styre og bruge funktionerne i spillet. I første omgang er det DSens knapper, du skal styre Rayman med. Der kan hoppes, skydes og kastes med kugler i forsøget på at gennemføre banerne, som er fyldt med genstande, der skal samles sammen, og modstandere, der helst skal undgås. Herefter bliver du introduceret for de baner, hvor du ved hjælp af stylussen skal hjælpe Rayman med at undgå en lang række forhindringer. Her styres han automatisk, mens det er din opgave at sørge for, at katapulter bliver udløst, broer falder ned over dybe kløfter og (senere i spillet) små propeller sættes i gang i forsøget på at samle stjerner, ildfluer og pokaler samt undgå de forhindringer, der som regel er undervejs i et spil som dette. For at det ikke skal gå hen og blive alt for kedeligt, får du undervejs mulighed for at benytte dig af Rayman i fire forskellige versioner, ligesom der kommer flere og flere kaniner (og andre dyr) i vejen for, at du kan komme helskindet igennem banerne. Når du får mulighed for at benytte en ny type Rayman, forøges dine evner, og snart kan du både gå, hoppe, skubbe sten, smide bomber, gå på skyer, kravle i armgang osv. Alt sammen noget, der tidligere er set i andre spil i genren.
Efterhånden som du gennemfører de enkelte baner, åbnes der op for ekstra bonusser i form af billeder og minispil. Spil der skal gennemføres i det oprindelige spil, men som du så kan vende tilbage til, hvis du vil prøve udfordringen igen.
Gør dit bedste eller blive zappet af kaninerne
En plat form for spil
Om det er fordi, jeg efterhånden har rigtig mange års erfaring med konsolspil, eller fordi Ubisoft, der står bagved denne titel, har haft supertravlt med udviklingen af spillet, vides ikke. Men en ting er sikkert. Rayman Raving Rabbids er en af årsagerne til, at udtrykket platformspil rammer rigtigt. Der er intet nyskabende, udfordrende eller epokegørende over dette spil. Imens der i Wii-udgaven var en masse sjov og underholdning med nogle fantastiske, nytænkende minispil, skuffer DS-versionen fælt.
Det er ikke andet end en gang opkogt suppe på det samme gamle ben, vi tidligere har stødt på i genren. Selvom der er forsøgt at tilføje lidt nytænkning med brugen af den trykfølsomme skærm, så bliver det hurtigt kedeligt og ensformigt. Grafikken er under al kritik. Kaninerne er for kantede, grafikken for dårlig, og ofte er det svært at se, at det faktisk er millionsællerten Rayman, man styrer på skærmen. Banerne er alt for ensformige, og udfordringerne man får undervejs, er stort set de samme igennem hele spillet. Kun en gang havde jeg problemer med at komme videre på en bane. Det viste sig, at jeg på grund af den dårlige opløsning i grafikken ikke kunne se, at jeg skulle fange en bro, jeg kunne gå i armgang henover. Ikke just det der gør det til en sjov oplevelse at spille et spil, der koster mere, end de fleste får i lommepenge om ugen.
Det eneste, der trækker spillet lidt op, er lydsiden. Du får mulighed for at høre flere klassikere undervejs, krydret med lidt konsol-blipblop, hvilket faktisk er ganske ok. Det er ihvertfald årsagen til, at spillet havner på et sekstal i stedet for de fem, som det egentlig var berettiget til.
Pas på forhindringerne undervejs
For de yngste
Kommentarer: