Prøv Eiyuden Chronicle: ...

Tre nye spil til SNES Onl...

Inti Creates annoncerer U...

Disney's Epic Mickey Rebr...

Blockbuster-udsalg i gang...

N-club Streams: uge 14

Lanceringstrailer for Wha...

Farewell North annonceret...

Lanceringstrailer for Pri...

Aksys Games annoncerer ad...

Pokémon GO

Spil på vej til Switch

Hollow Knight

Nintendo Switch

Tetris 99

Switch - spilrygter og sp...

F-Zero 99

Legend of Zelda: Tears of...

Legend of Zelda: Breath o...

Splatoon 3

Tilbudstråden

K: Diverse 3ds spil

V: Wii U Basic med Wii Fi...

S: Starlink inkl figur og...

S: Mario samlerting

GBxCart eller lignende GB...

Switch spil købes

S Bayonetta 3

K> NEW 2DS/3DS PAL (ubru...

S:Mario rabbids sparks of...

N-club Juletema 2018

Mario Party: The Top 100

Story of Seasons: Trio of Towns

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Star Wars: Lethal Alliance (DS)

Skrevet af Mr. Yokomoto - 01-01-2007 10:25

Lidt info om spillet
Spillet forgår imellem episode III og IV. Du er Rianna Saren (en ny figur i SW universet), der er på de allieredes side. Din mission er at kæmpe dig igennem Emperiets styrker, så du kan stjæle tegningerne til deres frygtede våben, Dødsstjernen, men du er ikke alene. Lynhurtigt får du følgeskab af sikkerheds-droiden Zeeo, der snart viser sig at være en uundværlig partner på din vej mod målet.

Lethal Alliance er et action skydespil, sådan som vi kender det fra mange andre Star Wars spil. Så umiddelbart er der ikke så meget nyt at hente der. Den første times tid, hvor man sidder og kæmper med at holde styr på styringen af Rianna og senere Zeeo, virker det ikke som et Star Wars spil. Udover de obligatoriske rulletekster i starten af spillet og musikken, som vi kender den fra filmene, kunne det være et hvilket som helst skydespil. Men efter lidt tid kommer stormtropperne ind i spillet, efterfulgt af Prinsesse Lea der (i stilbillede og tekst format) informerer vores heltinde og herefter bliver vi trin for trin ført længere ind i Star Wars universet.




Et frisk pust
Lethal Alliance er kun udgivet til PSP og Nintendo DS, men i stedet for at lede os igennem endnu et skydespil, er samarbejdet imellem Rianna og Zeeo et ny og forfriskende pust til genren. Du skal ikke bare løbe rundt, åbne døre og skyde Imperiets tropper. Nogle gange er du afhængig af droidens ministørrelse, der gør det muligt at komme ind og åbne sluser og låger eller fjerne miner på din vej for at Rianna kan komme videre i Imperiets korridorer. Dette foregår som små minispil, der sætter din hukommelse og strategiske kunnen på en prøve. Nogle gange endda på en hård prøve. Derfor bliver spillet aldrig kedeligt og trivielt, men det fænger faktisk overraskende hurtigt.

Der er ingen tvivl om, at det er nytænkningen ved at kombinere Rianna og droiden Zeeo, der gør at spillet er endt så godt, som det er. Selvom man får mulighed for at skyde løs på Imperiets soldater med sine laservåben, kommer man også til at kravle op og ned ad vægge (på ryggen af Zeeo), imens man må springe for livet når elhegn, miner og andre dødbringende våben, er ude på at tage livet af en. Der er baner, hvor man skal undgå mini Tie Fighters (eller det ligner de i hvert fald), man får mulighed for at bemande kæmpe kanoner, for at skyde løs. Ikke alt sammen nytænkende, men måden det er sat sammen på gør, at man føler sig underholdt størstedelen af tiden, uden at det virker alt for ensformigt.



Er der noget, der kan forbedres i spillet?
Lad det være sagt med det samme. Star Wars: Lethal Alliance er et godt spil, selv om der er nogle små huller ind imellem. Ubisoft, der står bag spillet, kunne med deres store ekspertise indenfor spillebranchen godt have kælet lidt mere for detaljerne undervejs. Derfor går det aldrig hen og bliver en egentlig klassiker, men vil sandsynligvis langsomt forsvinde ud i glemslen, sammen med en lang række andre Star Wars spil. Når man tager i betragtning, at det er et action skydespil til DS, er grafikken faktisk rigtig god. Modstanderne er dog tit alt for små, så de nogle gange kan være svære at få øje på og mange gange kan de først skydes, når man betræder bestemte dele af banerne. Dette forbedringspunkt undrer mig, idet det allerede for en del år siden, var et af de punkter man forbedrede på mange spil i netop denne genre.

Ubisoft burde have tænkt på det, når nu spillet er specielt udviklet til de små håndholdte konsoller. Et andet forbedringspunkt er lyden. Jeg ved ikke, hvad tanken bagved lydsiden har været, men en kendt titelmelodi, nogle slidte temaer og lidt laserlyd er altså ikke nok til at imponere mig. Specielt ikke, når lyden er så metallisk som den er og gameplayet er så godt og nytænkende, som det er.



Styringen af spillet
Det sidste forbedringspunkt jeg vil nævne er styringen. Der er ingen tvivl om, at udviklerne gerne vil have, at spillet er afvekslende. Ud over de forskellige baner, er der tilføjet en lang række styrings muligheder af Rianna og Zeeo. Sammen og hver for sig. Faktisk lidt for mange muligheder efter min smag, idet der igennem hele spillet bliver tilføjet flere og flere muligheder, som spillet skrider frem. En feature, der desværre ikke kan ændres. Lethal Alliance prøver at efterligne mange af skydespillene fra de større konsoller samtidig med, at stylussen også skal i brug indimellem.

Selv efter rigtig mange timers spil, er jeg aldrig blevet helt gode venner med styringen af spillet. Skal det køre for mig, skal Rianna være i bevægelse hele tiden, men det er ikke altid lige godt på de baner, hvor jeg skal vente, før jeg kan liste mig forbi det næste elhegn, minerne på jorden eller de gulvplader, der undertiden har det med at forsvinde under fødderne på mig. De første timer prøvede jeg spillet af på en af de gamle DSer, men det viste sig hurtigt at værre irriterende og give krampe i fingrene. Simpelthen fordi maskinen er for stor i forhold til alle de knapper, man helst skal bruge på en gang. Da jeg skiftede over til DS Lite hjalp det en hel del, men helt gode venner blev vi dog aldrig.

Alt i alt
Star Wars: Lethal Alliance er et rigtig underholdende skydespil. Grafikken flyder og fungerer perfekt og har du tidligere bevæget dig rundt i Star Wars universet, vil du hurtigt kunne genkende miljøet, hvor spillet foregår. Kunne jeg give gameplayet 8 med pil opad, ville det havne der simpelthen fordi vekslingen imellem skydespil, strategi, huskespil og mange af de andre små minispil bare fungerer og giver mening i forhold til gameplayet og temaet i spillet. Det er de små detaljer, der gør, at spillet stadig fanger, selv efter rigtig mange timer ved skærmen.

0
1ups givet

4/5


Nemt at gå til

Kommentarer:

#1 - M60dk

Level: 18 (Twhomp)

01-01-2007 16:12

God Anmeldelse !!
Det bliver jeg nodt til at prove
0
1ups givet

#2 - Johnnos

Level: 1 (Goomba)

01-01-2007 17:36

Tror jeg skal have det, der er alt for få SW-spil til DS.

Har Lucasarts overhovedet ikke været inde over spillet? Er det virkelig kun Ubi? Smiley
0
1ups givet

#3 - CAPTAIN N

Level: 16 (Space Pirate)

01-01-2007 22:05

jeg genemførte det igår. jeg syntes det var fint. men der var for mange fejl i spillet som direkte gjorde man blev nød til at genstarte. lidt for nederen. men nice spil
0
1ups givet

#4 - Nintendo Power

Level: 1 (Goomba)

01-01-2007 22:19

God anmeldesle!!!!
0
1ups givet

#5 - Fornuft

Level: 1 (Goomba)

03-01-2007 05:16

Fin Anmeldesle, jeg for lyst til at prøve det et sted - og måske derefter købe det...

Men jeg har kun en normal DS ville det blive et problem ?
0
1ups givet

#6 - SNESboy

Level: 1 (Goomba)

03-01-2007 13:42

gode anmeldesle, men har aldrig været så vil med Star Wars så vil nok ikke købe det
0
1ups givet

#7 - chessr

Level: 31 (ChuChu)

04-01-2007 19:59

syns ikke jeg gider til at læse en anmeldelse nu men overvejer lidt spillet alligevel Smiley
0
1ups givet

#8 - Naruto123

Level: 1 (Goomba)

08-01-2007 20:49

det ser fedt ud
0
1ups givet

#9 - Stay Alive

Level: 1 (Goomba)

19-05-2007 21:43

svært spil syntes lige man skal vende sig lidt til det men ellers syntes jeg faktisk det ikke er så godt som jeg troede det ville væreSmiley
0
1ups givet