Big Brain Academy: Brain vs Brain (Switch)

Skrevet af Nemy - 21-01-2022 10:46

Det er efterhånden en del år siden, at Nintendo startede deres bølge af Brain Training-spil. Jeg var selv med på bølgen og havde sjov med dagligt at måle min ”hjernealder” og træne min hjerne i de små minispil. Siden dengang er der sket meget, og en stor del af hjernetræningstrenden er rykket over på det mobile spilmarked. Det har dog ikke stoppet Nintendo i at udgive et mere nutidigt bud på, hvordan et hjernetræningsspil kan se ud anno 2021. Således er der lagt op til et større fokus på at konkurrence og det sociale aspekt i Big Brain Academy: Brain vs Brain til Nintendo Switch.

Big Brain Academy: Brain vs Brain er I bund og grund stadig det samme koncept som vi mødte med Kawashima’s Brain Training til Nintendo DS. En lang række minispil af forskellig karakter, som udfordrer forskellige dele af hjernen og efterfølgende bedømmer din indsats og evner indenfor feltet. Fremfor at måle en hjernealder er fokus i det nye spil på at opnå trofæer og åbne op for nyt tøj og udstyr til din figur. Disse har ingen betydning for selve spillet, men fungerer som en motivator og til at skabe følelsen af progression.

Big Brain Academy er bygget op som et spil, du skal vende tilbage til hver dag. I spillets online mode kan du dyste mod tilfældige spillere rundt om i verden. Det fungerer således, at du spiller mod deres ghost data. Dvs. en tidligere session de har haft i det givne minispil. Klarer du det bedre end modspilleren vinder du dysten og optjener mønter du kan bruge til at købe nyt udstyr til din figur. Du optjener ligeledes point, som bruges til at placere dig på verdensranglisten blandt spillere. Jo højere op du kommer her jo sværere modstandere vil du møde. Ranglisten nulstilles hver måned, så du er altid sikker på, at det er aktuelle spillere du møder.

Visuelt er universet i spillet meget skørt, som vi har kendt det fra tidligere hjernetræningsspil. Minispillene er ligeledes bygget flot visuelt og logisk op så du aldrig er i tvivl om, hvordan du skal løse den enkelte opgave. Responsen på aktionerne i spillet fungerer også rigtig godt. Det giver lige det ekstra når du sidder i et hektisk øjeblik og skal vinde over din modstander.

Ligesom du har muligheden for at udfordre tilfældige spillere online kan du også vælge at udfordre dine Switch-venner i de forskellige minispil. Det fungerer på samme måde, hvor du spiller mod deres bedste ghost data i det givne minispil. Der vises så en rangliste pr minispil, hvor du kan se din præstation i forhold til dine venner på Switch. Her synes jeg at det er værd at nævne, at jeg har slået N-club-redaktionens Pydte i op til flere af minispillene. Den lader vi lige stå lidt.

Spillet kan også fungere som et party-spil når du har venner på besøg. Således kan du i det meget oplagte Party-mode dyste op til 4 venner. Her går det ud på, at man skiftevis spiller de forskellige minispil. Vinderen er så den, der klarer minispillene bedst. Jeg har kun prøvet denne mode med 3 spillere, og selvom det er meget sjovt vil jeg foretrække et spil som Wario Ware eller Mario Party, hvor spillene på en anden måde er bygget op til at ødelægge venskaber og skabe de kaotiske situationer, som de er kendt for.

Alt i alt er Big Brain Academy: Brain vs Brain et sjovt take på hjernetræningsgenren. Det kompetetive element tilføjer en ekstra motivation til at komme tilbage til spillet. Når det er sagt skal du virkelig være motiveret eller fanget for at du stadig kommer tilbage efter en måned. Der er for lidt indhold til at man bliver ved med at synes det er sjovt at komme tilbage og spille de samme minispil igen og igen. Spillet fungerer dog perfekt som et afbræk her og der. Det er et spil der er perfekt egnet til den 5 minutters pause der opstår, hvor det kribler i fingrene for at spille Switch.

2

3/5