Bravely Default II (Switch)

Skrevet af Nemy - 25-02-2021 20:30

Hvis jeg skulle pege på et firma, som jeg tænker er synonym med JRPG og RPG-spil i det hele taget vil jeg formentlig pege på Square Enix. Et firma, der i min optik excellerer i genren og har været med til at gøre den populær. Nu er firmaet igen aktuel med en ny titel i genren. Bravely Default II er det tredje spil i serien efter Bravely Default og den direkte efterfølger Bravely Second: End Layer. Jeg har ikke spillet de tidligere spil, men har altid været fascineret af og glad for genren. Inden jeg begav mig ud i Bravely Default II var jer nervøs for, at genren har rykket sig for meget uden at serien er fulgt med. Heldigvis synes jeg ikke, at det var tilfældet. Jeg har i hvert fald hygget mig gevaldigt med det seneste Bravely Default-eventyr på min Switch.

I Bravely Default II indtager du rollen som Seth, der har overlevet et forlis med sit skib. Seth teamer op med en række andre figurer, der til at starte med forfølger sine egne mål. De bliver dog rodet ind i hovednarrativet, hvor de skal finde en række krystaller for at verden ikke går under. Det er måske ikke det mest opfindsomme plot, men det er stadig underholdende og for mig er det ikke nødvendigvis historien, som skal være det drivende element i et spil som Bravely Default II. Jeg værdsætter progressionen og gameplayet langt mere i et JRPG (oftest fordi jeg alligevel ikke kan fange alle detaljer i et 60 timer langt spil), og på de parametre leverer Bravely Default II for mig. Det betyder også, at du ikke behøver at have Bravely Default og Bravely Second: End Layer i frisk erindring for at kunne følge med da historien sagtens kan stå selv.

Historien er bygget op af en række isolerede kapitler, der ca. tager 5-10 timer hver. De fungerer som en række minihistorier, der spiller ind i det store narrativ. Det er en forfriskende opbygning, og jeg er ret sikker på, at det var med til, at jeg ikke gik død halvvejs i spillet.

Bravely Default II er et klassisk JRPG i den forstand, at du skal være et tålmodigt menneske, hvis du giver dig i kast med det. Du skal være klar til at grinde dig igennem kamp efter kamp for at blive stærk nok til at udforske nye områder og komme videre i spillet. Der er dog i den henseende tilføjet quality of life-forbedringer, der måske gør dette element mere udholdeligt, for folk der ikke er så glade for det. Det er således muligt at speede kampene så de går 4 gange så hurtigt. Det er også muligt at bruge en ”Gentag” kommando på figurer så de bruger den samme kommando indtil du stopper det. På denne måde kan kampene blive eksekveret hurtigere og disse kommandoer er især nyttige når du er ved at grinde dig op til at kunne besejre en ny boss og kampene ikke kræver den store gennemtænkte strategi.

Spillet har også en sjov lille mekanik, som jeg personligt er rigtig glad for. Det er muligt, at sætte spillet til at finde items mens du ikke spiller det. Således er det muligt i de forskellige byers butikker at starte udflugter, som foregår selv mens spillet er slukket. Disse udflugter varer op til 12 timer og selvom det er sjældent de resulterer i en kæmpe opgradering af dit udstyr, så er det stadig en fed lille feature, som gør, at man føler progression selv når du ikke spiller spillet.

Den visuelle stil i spillet er på den ene side utrolig smuk og på den anden side lidt for simpel. Figur-designet i spillet er i min optik en smule for simpelt og kunne godt være udført mere detaljeret. På den anden side er landskaberne og de områder du besøger utrolig smukke i den grafikstil, som man har valgt at forfølge. Dette ”problem” er dog til at overkomme i længden, og hvis du spiller i handheld-mode er det mindre udtalt, så det kan selvfølgelig også være en løsning, hvis det genererer dig for meget.

Kampsystemet er det meste af vejen et klassisk turbaseret JRPG med et lille twist, der kan være svært at forklare på tekst. Introduktionen af de to ”Brave” og ”Default” kommandoer er det, som tilføjer et ekstra strategisk lag til kampene. Hvis du aktiverer ”Brave” på en figur kan vedkommende bruge to actions på én tur nu og her, men bliver straffet ved at skulle vente længere på, at det igen bliver vedkommendes tur. Hvis du aktiverer ”Brave” forsvarer figuren sig én tur mod, at han/hun kan bruge 2 actions næste tur uden nogen straf. Det lyder måske simpelt, men især i boss-kampe er det et virkelig vigtigt element, der ofte kan afgøre om du vinder eller taber en kamp.

Udover kampsystemet skal du også mestre spillets ”Job”-system for at kunne excellere og besejre de sværeste fjender. Det kan bedst sammenlignes med perks fra andre spil. Hver figur har to jobs. Det primære job forbedrer løbende figuren ved at åbne for aktive og passive evner i takt med, at du optjener XP. Det sekundære job kan udskiftes løbende og giver adgang til en række evner/kommandoer. Du kan løbende finde nye jobs, som du kan bruge på dine figurer. Disse kan bl.a. findes ved at udføre missioner i løbet af spillet.

Du kan løbende ændre sværhedsgraden i spillet, hvilket kan være tiltrækkende, hvis du støder ind i en boss og har det helt forkerte job-setup på dine figurer. Så i stedet for at skulle grinde en time for at få et nyt job-setup, som matcher bossen bedre kan du sætte sværhedsgraden ned, klare bossen, og sætte sværhedsgraden op igen. Det er selvfølgelig ikke noget, som undertegnet har gjort.

Bravely Default II er et massivt spil, som byder på rigtig mange timers underholdning. Hvis du elsker JRPG-genren er Bravely Deafult II helt sikkert et spil, som jeg vil anbefale. Det er flot, det har et sjovt kampsystem som stadig er tro mod genren og der er masser af eventyr at give sig i kast med. Du skal være indstillet på, at investere mange timer i spillet, men hvis du kan lide genren er du formentlig også vant til det. Hvis JRPG aldrig har været noget for dig så vil Bravely Default II heller ikke være det. Men for mig har det været en fornøjelse at kunne besejre ondskaben

5

4/5