Captain Toad: Treasure Tracker (Switch)

Skrevet af Brocky - 11-07-2018 20:00

Introduktion
Siden lanceringen af Nintendo Switch er hybridkonsollen blevet semi-bombarderet med porte af Wii U-spil. Det seneste skud på stammen er Captain Toad: Treasure Tracker, der oprindeligt udkom i 2014, men nu er blevet genudgivet med lidt ekstra indhold. Ideen til spillet kommer fra Super Mario 3D World, der indeholdte en håndfuld små sidemissioner, hvori man styrede Captain Toad i jagten på stjerner.

Et platformsspil, hvor man ikke kan hoppe
Captain Toad: Treasure Tracker er et atypisk platformsspil, da man ikke kan hoppe. I spillet skal man styre Captain Toad (eller Toadette) igennem små og kompakte levels i jagten på stjerner. Hver bane har én stjerne, og finder man den, har man klaret banen. Alle baner indeholder også tre diamanter, som ofte er godt gemt. Derudover har hver bane også en specifik udfordring. Det kan være at samle et bestemt antal mønter, undgå at dø eller klare alle fjenderne. Spillets baner er ofte designet kubisk med forskellige lag af platforme og underjordiske gange.

Da spillet vises fra et isometrisk perspektiv, skal man konstant manipulere kameravinklen for synliggøre de forskellige gange. Det lyder trivielt, men spillet er intelligent designet, så der er mange flere skjulte områder, end man lige skulle tro. Det store fokus på udforskning betyder dog ikke, at spillet mangler action. Alle banerne indeholder et hav af velkendte fjender fra Mario-serien, som man enten skal styre udenom eller slå ihjel ved hjælp af majroer, som man hiver op af jorden og kaster på dem (først set i Super Mario Bros. 2, hvor netop Toad debuterede som spilbar figur). I senere levels introduceres der lidt variation, da man ryger ned i en minevogn og udelukkende skal skyde majroer på forbigående fjender.

Fantatisk præsentation og oplagt brug af gammel spilmotor
Fra start til slut har Captain Toad: Treasure Tracker en fantastisk flot og sød præsentation. Spillet præsenteres i form af en billedbog med kapitler og afsnit. Hver side i bogen er en oversigt over en given bane, inklusiv et billede og information om, hvad man har samlet. Derudover vises der løbende små mellemsekvenser, der fortæller en simpel historie om Toadette, der er blevet kidnappet af en stor fugl, som Captain Toad selvfølgelig må efter, så han kan redde hende.

Captain Toad: Treasure Tracker bruger spilmotoren fra Super Mario 3D World. Det betyder, at spillets grafik, lyd og fysik er direkte genbrug. Grafisk kan man godt se, at originalmaterialet har nogle år på bagen, men som det er tilfældet med så mange andre Nintendo-spil, gør den gennemførte artstyle op for eventuelle tekniske begrænsninger. Musik og lydeffekter er ikke spor ældet, men er fortsat super charmerende. I forhold til fysik og styringen i spillet fungerer det faktisk bedre i Captain Toad: Treasure Tracker end i Super Mario 3D World. Styringen er nemlig forholdsvis langsom i både acceleration og topfart, og man kan kun ændre retning i begrænsede diagonale retninger. Den kontrolform passer godt til Captain Toads gameplay, da spillet har fokus på løsning af puzzles i et langsomt tempo fremfor præcise hop i et hurtigt tempo, som vi kender det fra traditionelle 3D Mario-spil.

Spillet er bedst, når man går efter at samle alt
Inden jeg startede på Captain Toad: Treasure Tracker, vidste jeg ikke helt, hvad jeg skulle forvente. Da jeg har gennemspillet Super Mario 3D World på Wii U i sin tid, kendte jeg til sidemissionerne med kaptajnen fra dengang. Min umiddelbare fornemmelse var, at der simpelthen ikke var nok kød på konceptet til, at det kunne fylde en helt selvstændig udgivelse ud. Da jeg startede med at spille Captain Toad: Treasure Tracker var det også den følelse, jeg sad med. Efter knap en times spil havde jeg samlet de tilgængelige stjerner og jeg fik “The End”-skærmen. Velvidende at jeg ikke havde samlet alle diamanterne i hver bane, blev jeg alligevel chokeret. Var det virkelig det? Heldigvis var det slet ikke det. Spillet førte mig hurtigt tilbage til startskærmen og nye kapitler blev introduceret med helt nye baner. Pludselig var der mange baner at vælge imellem, og mange af dem var mere komplekse og udfordrende. Samtidig begyndte jeg også jagten på at få samlet tre diamanter og klaret den specifikke udfordring i hver bane. Det er først, når man dykker ned i alle de ekstra ting, man kan klare, at spiller for alvor bliver interessant. Før jeg vidste af det, havde jeg fyret femten timer af på eventyret, og manglede stadig en håndfuld diamanter, før jeg var helt færdig.

Så hvad er pointen her? Den er, at Captain Toad: Treasure Tracker ikke er et spil, som man spiller for blot at klare hovedhistorien. Er det ens mål, bliver det en hurtig og halv-tam oplevelse. I stedet er spillets styrke at dykke ned i de forskellige baner og løbende få samlet de tre diamanter og klaret den banespecifikke udfordring. På den måde minder spillets struktur mere om et mobilspil, som fx Angry Birds, fremfor Nintendos tradtionelle platformsspil. Heldigvis passer denne spilstruktur godt til når man spiller Nintendo Switch håndholdt.

De nye tilføjelser til Switch-versionen
Captain Toad: Treasure Tracker til Switch har fået tilføjet nyt indhold i form af fire nye baner baseret på Super Mario Odyssey. Banerne er klart blandt de bedste og største/længste, og har man spillet Odyssey er det et kærkomment gensyn med nogle af kongerigerne fra det spil. Men hvis man allerede ejer Captain Toad: Treasure Tracker til Wii U, kan de nye baner alene dog næppe retfærdiggøre et køb af Switch-versionen her.

Spillet har også fået et co-op mode for to spillere, hvor den den ene spiller via en ekstra Joy-Con kan give stød til fjender eller skyde med majroer. Måden, det fungerer på, minder om, hvad vi tidligere har set i Super Mario Galaxy og Odyssey. Det er begrænset, hvor involveret spiller nummer to er, og det er nok mest relevant for de helt unge spillere.

Captain Toad: Treasure Tracker er en genudgivelse af Wii U-spillet fra 2014 med ekstra indhold i form af et simpelt co-op mode og fire baner baseret på kongerigerne fra Super Mario Odyssey. Spillet er et stærkt puzzle-fokuseret platformsspil, hvis man giver sig selv tid til at dykke ned og samle alt i hver enkel bane, fremfor kun at klare hovedhistorien. De nye baner fra Super Mario Odyssey er virkelig gode, men næppe nok i sig selv til at retfærddiggøre et køb, hvis man allerede ejer Wii U-udgaven. Men hvis man ikke har spillet Captain Toad: Treasure Tracker før, er der omkring femten timers god underholdning at hente, hvis man altså vælger at samle og klare alt.

1

4/5