Switch er den hurtigst-s...

Tredje runde af pakkelege...

InkyPen kommer til Switch...

The Liar Princess and the...

Anden runde af pakkelegen...

Super Smash Bros. Ultimat...

Over 250 spil på tilbud ...

Lanceringstrailer for Mon...

Overcooked! 2 (Switch)

N-cast: December 2018

Super Smash Bros. Ultimat...

N-club pakkelegen

Nintendo Switch

Pokémon Let's Go, Pikach...

Switch - spilrygter og sp...

N3DS - erfaringer med mic...

Glædelig Jul og Godt Nyt...

Feedback på ny side

Animal Crossing Pocket ca...

Smash Ultimate online me...

S: Nintendo 64-konsol, St...

K: Harry Potter DVD-boks

S: Nintendo- og Playstati...

SOLGT

martinmartins salgstråd

1 2 Switch download kode

Hjælp til headset

Tilbudstråden

Black Friday-tilbud

B: Mario Tennis Aces til ...

N-club Juletema 2018

Madden 10 (Wii)

Celebrity Sports Showdown (Wii)

Dark Souls Remastered (Switch)

Skrevet af Zone - 21-11-2018 08:00

Spilserien, der i mange år er blevet både elsket og forhadt for sin høje sværhedsgrad, er endelig kommet til en Nintendo-maskine for første gang. Vi taler selvfølgelig om From Softwares Dark Souls Remastered, der et halvt år efter spillet udkom til de øvrige konsoller, nu langt om længe er ankommet på Switch. Kan spillet, i denne remaster-udgave, stadig imponere, her små 7 år efter spillets oprindelige udgivelse? Tag din rustning på og tænd dit bål, for nu skal vi finde ud af det!

Dark Souls Remastered tager sit udgangspunkt i en mørk, mørk verden, hvis tid er ved at rinde ud. Engang blev verden hersket af drager og var fyldt med tåge. Men da Lord Gwyn og hans allierede finder den første flamme bruger de dens magt til at udrydde dragerne og starter derefter The Age of Fire. Men over tid begynder flammen at dø ud. Lord Gwyn ofrer derfor sig selv, for kunstigt at lade flammen brænde igen. Denne handling resulterer dog i de udødes forbandelse, hvilket får mennesker til at genopstå igen og igen når de dør. Det er netop sådan en udød man spiller i Dark Souls og det er her vores fortælling starter.

En omfattende historie
Dark Souls Remastered har en utrolig omfangsrig historie, og ikke nok med det, så er den fortalt forholdsvist kryptisk. Præmissen for spillet bliver lagt i intro-sekvensen, men den gør ikke meget for forståelsen. Til gengæld sætter intro-sekvensen stemningen for spillet, som er mørk, kryptisk og brutal. Derefter fortælles historien primært gennem spillets omgivelser, NPC’er og item-tekst, hvilket betyder at man kun rigtigt finder historien, hvis man leder efter den. Man bliver dog også belønnet med et friskt pust indenfor Fantasy-genren, da Dark Souls-universet er utroligt unikt univers med en historie der dog er inspireret af ældre litteratur.



Den kryptiske historiefortælling og de mørke og brutale steder, som spillet byder på, skaber en tung og dyster stemning, som dog er veludført, så hvis man er til den slags, er spillets stemning fantastisk. Spillets NPC’er er med til at understrege denne stemning, som til tider også er temmelig sær, og det kommer især til udtryk gennem dialogen med disse særprægede individer, som man aldrig helt ved hvor man har. Man hjælper måske én, som endda også giver en belønning, men som senere hen vælger at forråde én ved at slå en anden af sine allierede ihjel, så man bør altid være en smule mistænkelig overfor alle man møder.

Ingen kære mor
Dark Souls-serien er nok mest af alt kendt for sin høje sværhedsgrad og Dark Souls Remastered er måske et af de bedste eksempler på hvorfor det er tilfældet. Der er ingen kære mor så snart man er i gang med spillet. Spillet er til tider brutalt og én enkelt fejl kan koste dig masser af fremgang. Fremgang kan måles på flere måder. Den første måde er hvor langt du rent fysisk er nået igennem spillets store verden. Hver gang man dør, bliver man dog sendt tilbage til det senest benyttede bonfire, et bål der fungerer som en form for checkpoint. Det er ved dette bål at man får den eneste følelse af sikkerhed i spillet. Når du hviler ved en Bonfire kan monstre nemlig ikke røre dig og du fylder også din helende Estus Flask op hver gang du hviler ved en. Dog skal man huske på at alle monstre (udover nogle udvalgte stærkere monstre, samt bosser) genopliver når man hviler ved en bonfire, så man ofrer sikkerheden for at genoplive de farer man allerede har overlevet. Det er også ved bonfires at man gør sin karakter stærkere via levels, som er den anden form for fremgang i spillet. Levels kan man som sagt få ved en bonfire, men de kræver souls, som er Dark Souls-seriens udgave af erfaringspoint. Hver gang du slår noget ihjel får du nogle souls og når du har optjent nok kan du finde et bonfire og gå op i level. Når du går i level kan du så sætte et nyt stat point. Det kræver dog at du beholder dine souls indtil du kommer tilbage til en bonfire. Hver gang du dør mister du nemlig dine souls, som dog kan vindes tilbage hvis du vender tilbage til det sted hvor du døde. Dør du dog inden du får dem tilbage, mister du dem permanent.



Denne balance mellem udfordringer og fair chancer bliver konstant holdt ved lige i spillet. Ja, det er nemt at dø. Hvis man ikke koncentrerer sig, kan selv de nemmeste fjender tørre gulv med dig, men hvis man holder tungen lige i munden og er tålmodig og læser fjendernes bevægelser, så skal det nok gå. Spillet føles stort set aldrig unfair. Hvis man dør, så er det mere eller mindre altid fordi man selv har fejlet og ikke fordi spillet er unfair. Og så giver spillet dig endda en chance for at samle dine souls op hvis du taber dem.

Spillet er også kendt for sine enorme bosser, der virkelig kan så tænder ud. De føles alle tilstrækkeligt farlige og skræmmende, hvilket oftest kommer til udtryk i deres størrelse og hvor hårdt de slår, men også igennem de spektakulære omgivelser og deres individualiserede angreb. Nogle bosser er sværere end andre, men det føles næsten altid som en utroligt stor sejr når man besejrer en boss – især hvis man har brugt 10-20 forsøg på det.

Alt i alt Dark Souls Remastereds sværhedsgrad noget der kræver tilvænning hvis man ikke er vant til det. Men jo mere man mestrer spillet og jo længere ind man kommer, jo mere belønnende føles spillet.

Komplekst, men varieret gameplay
Dark Souls Remastered har en række dybe og komplicerede systemer bag sig. Som alle solide fantasy RPG-spil har Dark Souls et stat-system, som har indflydelse på hvor stærk din karakter er. Der er en kæmpe mængde af forskellige stats, som hver især har en unik indflydelse på din karakter og det kan være svært at holde styr på dem alle. Heldigvis har spillet et indbygget hjælpesystem, hvor man kan få at vide hvad de forskellige stats gør hver især, hvis man skulle være i tvivl.

En af de første ting du dog møder i Dark Souls Remastered, er spillets våbensystem. Der er et kæmpe arsenal af forskellige våben man kan finde og købe i spillet, lige fra kæmpe tohåndssværd og katana til armbrøst og talismaner der kan kaste magi. Generelt er nærkampsvåbener noget man skal bruge strength og dexterity for at bruge, hvor stærkere våben har brug for højere værdier. Yderligere læner nogle våben mere mod strength, som f.eks. tohåndssværd eller tunge økser, men andre våben, som twin blades, katana eller bue, læner mere mod dexterity. Dette betyder at våbnene skalerer bedre med disse stats. Det samme gælder for magiske våben, hvor stats som Faith og Intelligence dikterer styrken på spells. Alt dette betyder at man skal tænke sig om og have en god idé om hvilket stat build man har tænkt sig at køre på sin karakter og hvilke våben man vil bruge, inden man sætter sine stat point alt for vilkårligt. Men lige meget hvad man bestemmer sig for at gå efter, så er der noget for enhver smag. Om du vil rende rundt med det største tohåndssværd du kan finde eller om du vil stå på afstand og bruge magi, det er helt op til dig. Det kræver selvfølgelig at du finder våben og spells du vil bruge, men det er noget af der er med til at gøre en anden eller tredje gennemspilning af Dark Souls Remastered til en fornøjelse – der er altid en alternativ måde at spille igennem spillet på.



Udover at ens stats bestemmer hvilke våben man kan bruge, så har de også indflydelse på hvor meget liv og udholdenhed man har, samt hvor meget skade man tager af forskellige statuseffekter, så som gift, magi og forbandelser. Det kan derfor anbefales at man ikke kun bruger sine levels på at gå op i ens primære våben-stat, men at man også går op i de andre stats. F.eks. har udholdenhed både indflydelse på hvor langt du kan løbe, hvor mange gange du kan slå med dit våben og hvor tungt udstyr du kan have op. Mængden af udstyr og dets vægt har indflydelse på hvor hurtigt man bevæger sig og hvor hurtigt og effektivt ens rullefald er. Udholdenhed har derfor en masse indflydelse på hvordan ens karakter føles at spille, mens liv f.eks. gør at du ikke dør nær så nemt. Man skal derfor hele tiden balancere sine stats når man går op i level, så man kan følge med på alle fronter. Denne balance giver spilleren interessante valg, selvom ét level fra eller til ikke altid føles som om det har en effekt, men så længe man stille og roligt går op i level, begynder der at ske noget.

Dette var bare spillets stat system, som er utroligt vigtigt, men blot overfladen af Dark Souls’ mange systemer. Af andre systemer kan jeg f.eks. nævne opgraderingssystemet, hvor man gøre sine våben og rustninger bedre. Hvis du har problemer med at overleve og slå ting ihjel når du er kommet et stykke ind i spillet, så er det en god idé at bruge dette system. Jeg vil dog ikke gå for meget i dybden med det her, men skal dog advare om at mange af systemer ikke altid er udførligt beskrevet og nogle ting ofte er gemt eller skal bruges på måder man ikke lige kan gennemskue. Dette er dog blot med til at understrege spillets kryptiske og udfordrende stemning.

Præsentationen understøtter spillets stemning
Mens spillet historie og måden spillet bygger Dark Souls-universet op på er nogle af de største faktorer til at den mørke og mystiske stemning opstår, så har præsentationen i den grad også meget at sige. Grafikken er dyster og rå, og der bliver ikke lagt fingre imellem, når der skal skildres både klamme, udøde ansigter og skræmmende væsner. De middelalderlige, men også fantasifulde, områder bærer præg af det mørke fantasy-univers og passer perfekt ind i den stemning som spillet prøver at skildre. Det gælder lige fra den store borg, Undead Burg, der majestætisk rejser sig og som nærmest føles uendeligt høj, til den dybe og ulækre Blighttown hvor farerne lurer omkring hvert eneste hjørne. Det skal dog siges at man godt kan se at spillet er baseret på et ældre spil fra forrige generation. Selvom spillet er et remaster, så er der altså ikke tale om ret mange grafiske løft, da Switch’ens hardware så ellers ikke kan følge med. Der er dog tale om væsentlige forbedringer i spillets ydeevne. Det kører nu stabilt ved en billedhastighed på 30 billeder i sekundet, hvor spillets oprindelige version ofte havde problemer i områder som Blighttown. Spillet kører tilmed ret stabilt når Switchen er uden for dock’en. Det gør dog ikke så meget at spillets grafik ikke har fået et løft, da den grafiske stil jo skal skildre det dystre og til tider grimme univers, som Dark Souls Remastered finder sted i.



Musikken er ligeledes med til at understøtte spillets stemning. Den er mørk og dyster når området eller situationen dikterer der, mens der også er rigeligt plads til storslået, episk musik, når det er tid til boss-kampe. Man lægger ikke altid mærke til musikken, men den er helt klart med til at forhøje de store øjeblikke, samt de situationer hvor man er ved at gå i fuld panik, fordi en kæmpemæssig boss kommer løbende i mod én.

Forfriskende online del tilføjer til spillet på godt og ondt
Dark Souls Remastered lyder nok i det store hele, som et gennemtænkt singleplayer-spil. Det er det i og for sig også og spillet kan endda spilles i offline mode, som altså er uden indblanding fra andre spillere, hvis det er det man er til. Men spillet får dog en ekstra dimension hvis man spiller i online mode, som jeg vil vove at påstå, giver spillet sin charme. Andre spilleres indflydelse på din verden manifesterer sig i første omgang igennem små beskeder de kan sætte rundt omkring i spillets verden. De kan sammensætte beskeder ud fra en udvalgt liste af ord og kan f.eks. sige noget i stil med ”Treasure ahead” eller ”Try jumping”. Om du vil stole på beskederne eller ej er op til dig, men husk på at de er blevet sat af andre spillere der har egen autonomi. Det kan derfor sagtens ske at en spiller fortæller dig du skal prøve at hoppe ud over en kant, men i virkeligheden er det en fælde der skal ’trolle’ andre spillere. Måske finder man en besked der laver sjov med en NPC eller på anden måde beskriver det der kommer til at ske i spillet. Grundet at man ikke har helt frie tøjler til at skrive hvad man vil, forbliver sproget i en sær og nøgtern tone, der glæder spillet utroligt godt. Denne form for fællesskab imellem spillerne i spillet er med til at skabe Dark Souls’ specielle charme.



Det er dog ikke det eneste, som online-delen tilbyder. Man kan nemlig også få andre spillere til at hjælpe én i spillet, hvis man har ekstra mange problemer med en boss eller et område. Det kræver dog at man bruger Humanities, et item der kan gøre ens karakter mere menneskelig, før man kan tilkalde andre spillere. Samtidig er tilkaldesystemet til tider en smule ustabilt og det er ikke altid lige til at gennemskue hvor man skal stå for at tilkalde andre spillere, som f.eks. kunne være en kammerat. Det er dog fedt at funktionen er der, og når man først har gjort det én gang, er det nemt at gøre igen. Det er dog også muligt at bruge online-delen til onde handlinger. Man kan nemlig invadere andre spilleres verdner, midt i deres spil, og prøve at slå dem ihjel for at høste deres sjæle. Det kan være utroligt modbydeligt at gøre i visse tilfælde og det er selvfølgelig også muligt at man selv bliver invaderet på et dårligt tidspunkt. Man kan dog kun blive invaderet hvis man har brugt en humanity til at blive menneskelig, ligesom i når man skal have hjælp.

Alt i alt giver online-delen bare en sjovere og mere charmerende dimension til spillet, men det er langt fra nødvendigt at slå til for at få en god spiloplevelse.

Konklusion
Dark Souls Remastered er et omfattende spil, der giver meget til de spillere der har tålmodigheden med sig. Men det er helt klart ikke et spil for alle, da man skal gøre op med sig selv om spillets høje sværhedsgrad er noget man vil kunne kapere. Personligt var jeg selv i tvivl inden jeg spillede spillet første gang, men der er ingen bedre følelse end at besejre en boss i Dark Souls, som har voldt dig problemer. Jeg vil helt klart anbefale at tage imod udfordringen, for det er at spil der gror på én, jo mere man spiller. Spillets balance er utrolig velpoleret og tilbyder en brutal, men fair sværhedsgrad, hvor man meget sjældent kan skyde skylden på andet end sin egen mangel på evner. Spillets gameplay er dybt og giver spilleren masser af valg i form af våben, stat-justering og spillestil, og tilbyder samtidig et væld af systemer der sammen med spillets gameplay skaber et bundsolidt rollespil. Når spillets historiefortælling, verdensopbygning og stemning er så veleksekveret, hvor både grafik og musik går op i en højere enhed, er der ikke meget negativt at sige om spillet. Det kan til tider være frustrerende og det er et kompliceret spil at forstå, men giver man sig tid til spillet, bliver man også belønnet. Spillet tilføjes dertil endnu mere charme når man spiller det i online-tilstand, hvor andre spillere i større eller mindre grad får indflydelse på din spiloplevelse. Alt i alt er Dark Souls et fremragende spil til Switch, som tilbyder masser af timers underholdning.

Spillet fylder 4 GB.

1
1ups givet

5/5


Forbeholdt niche gamere

Særdeles udfordrende

Fremragende lyd

Kommentarer:

#1 - Krisp

Level: 17 (Deku Baba)

21-11-2018 07:47

Fin anmeldelse. Smiley.

Der har været et hav af klager over spillets lyd, som skulle være utroligt dårlig sammenlignet med spillet på de øvrige platforme. Lyden skulle være komprimeret i sådan en grad, at det forringer spil oplevelsen.

Eksempel på en af klagerne, men der er mange af dem der florerer på nettet, bl.a. på reddit.

Er det ikke noget du har oplevet? Jeg lå mærke til du ikke nævner det i anmeldelsen og giver spillet "Fremragende lyd".


Personligt har jeg kun prøvet Dark Souls 2 til Xbox One for et par år siden. Synes det var ganske sjovt, men til sidst blev det lidt trivielt at jeg løb rundt de samme områder igen og igen, på trods af jeg nåede ret langt. Solgte spillet efter ca 20 timers spilletid. Jeg overvejer at købe 1'eren til Switch'en, men jeg frygter lidt jeg vil køre død i det igen.
0
1ups givet

#2 - Krisp

Level: 17 (Deku Baba)

04-12-2018 12:53

Jeg bumper lige den her. Ku godt tænke mig et svar fra Zone eller andre som har spillet Dark Souls på Switch'en. Smiley
0
1ups givet

#3 - powerfull499

Level: 17 (Deku Baba)

05-12-2018 00:32

Fin anmeldelse, - godt at scoren er høj på trods af, at spillet ikke lige altid har været med dig ved dine livestreams Smiley
@Krisp
Jeg har ikke spillet Dark Souls, men ja, spillet lider af meget dårligt lyd. Det er der mange eksempler af på YouTube. Giver egentlig også fin mening, når spillet fylder så lidt! Tror dog det er begrænset, hvor stort et problem det er, hvis man fx kun vil spille det på farten.

0
1ups givet

#4 - Krisp

Level: 17 (Deku Baba)

05-12-2018 08:57

Hvis det er et generelt problem, er det så ikke lidt misvisende at anmeldelsen her har fået tagget "Fremragende lyd" og højeste karakter (5/5) ? Smiley
0
1ups givet

Dark Souls Remastered

Dark Souls Remastered
Platform:
Nintendo Switch

Udgivelse:
19-10-2018

Kan købes hos:
Coolshop - 298.00 kr