Donkey Kong Adventures (Mario + Rabbids DLC)

Skrevet af JOEP - 09-07-2018 12:09

Mario + Rabbids Kingdom Battle var nok blandt sidste års helt store overraskelser i spilverdenen – aldrig før havde vi set så mystisk en crossover, som når Mario møder Rabbids, men det fungerede, og gav folk lyst til meget mere. Allerede inden udgivelsen lovede udviklerne, at vi ville få en helt ny historie senere, og at der her ville være nye figurer at lege med. Nu er der næsten gået et år, og her har vi så Donkey Kong Adventure, der byder på endnu mere strategisk action og nu med Donkey Kong i hovedrollen.

Hvis du har behov for at læse anmeldelsen af Mario + Rabbids Kingdom Battle, så klik her.

Efter at have besejret Rabbid Kong i slutningen af første verden er Mario og slænget vendt tilbage til Peach’s Castle for at gøre sig klar til at komme videre i historien i hovedspillet. Her ser de Rabbid Kong bliver gennet ind i vaskemaskinen, men noget går galt, og vaskemaskinen ser ud til at ville eksplodere. Fast besluttet på at oplade sin telefon går Rabbid Peach målrettet hen til vaskemaskinen for at låne noget strøm herfra, men det skulle hun aldrig have gjort! Hun og Beep-O bliver suget ind i maskinen, som forsvinder og bliver fragtet til en alternativ dimension, hvor Rabbid Peach møder Donkey Kong og Cranky Rabbid, som hun og Beep-O slår sig sammen med for at reparere vaskemaskinen og udbedre det kaos, den har efterladt i den tropiske verden.

Rabbid Kong er sur og vil overtage herredømmet over ø-riget, men Donkey Kong yder modstand

Sådan starter Donkey Kong Adventures, som du har adgang til efter at have klaret første verden i hovedspillet. Udvidelsen fungerer som en helt separat fil, så du kan ikke overføre dine fremskridt med Rabbid Peach, og udvidelsen kan således snarere ses som en billig efterfølger til Mario + Rabbids Kingdom Battle. Udover at du nu har to nye figurer at arbejde med, så spilles spillet dog fuldstændigt som hovedspillet, hvor du bevæger dig rundt i en lille verden og finder kampe, som skal udkæmpes for at komme videre i historien. I oververdenen kan du klare nogle små gåder, som hovedsageligt involverer nogle kasser, der skal flyttes, og nogle knapper, der skal aktiveres, for at finde bananer, artwork, lydfiler og puslespilsbrikker.

I kampene skal du derimod flytte dine tre figurer rundt på en lille afgrænset bane for at klare et mål – enten udrydde alle eller et vist antal fjender, stoppe nogle banan-smuglere, eller nå et område. Du får en rangering for at klare banen med visse kriterier – Awful, Good eller Perfect afhængigt af, hvor mange holdkammerater der er i live, og om du har klaret banen indenfor et vist antal runder. Det bør lykkes for de fleste at få en Good-rangering i første hug på de fleste baner, i hvert fald efter at have klaret hovedspillet. De fleste vil nok også gå i gang med Donkey Kong Adventure efter at have gennemført spillet, og derfor kunne udviklerne i mine øjne godt have skruet lidt op for sværhedsgraden fra starten, for det er først omkring verden 3 ud af 4, at du skal til at tænke dig om og planlægge dine ture lidt.

Rabbid Peach går igen fra hovedspillet, men hun har selskab af to nye figurer

De to nye figurer kommer naturligvis også med nye evner. Donkey Kong kan ikke tackle fjenderne, men i stedet kan han samle alt muligt op og kaste det videre – det være sig holdkammerater, kasser, fjender, og så kan han sågar rive nye kaniner op af jorden. Det giver en lidt anden dynamik i spillet og tvinger dig til at tænke på nogle lidt andre muligheder end tidligere. Cranky Rabbid derimod er der ikke så meget nyt ved, men ved et team jump kan han skyde ned på et område inden han lander der. På våbenfronten har Donkey Kong en bananboomerang, der kan ramme flere fjender, hvis de er tæt på hinanden, mens hans sekundære våben er hans karakteristiske slag i jorden, der giver stor skade til de nærmeste omgivelser. Cranky Kong har en shotgun, der skyder spredt og giver mest skade på tæt hold, mens hans sekundære våben er en granat. Rabbid Peach har de samme våben og evner som i hovedspillet.

De tre har også nye Skill Trees, som skal udfyldes ved at samle runer i løbet af spillet. I modsætning til hovedspillet har du her kun de tre figurer at arbejde med. Hvorvidt du ser det som en styrke eller en svaghed, at du ikke kan udskifte dit hold er nok en smagssag; jeg personligt synes, at det er fint, fordi så er banerne designet til disse tre, og de tre figurer er velbalanceret.

Donkey Kongs kendte bongo-trommer lokker fjenderne tæt på ham, så det er let at lave ground pounds

Som det kan ses her er der umiddelbart ikke meget nyt i udvidelsen. Udvidelsen henvender sig således til personer, der ikke fik nok af spillet efter at have gennemført det – sådan nogle som undertegnede – men den indeholder samme høje kvalitet som det rigtige spil. Musikken er god og passer denne gang til Donkey Kong-temaet, der er masser at finde i oververdenen, og generelt er produktionsværdien af udvidelsen rigtig høj.

Omvendt er der nogle ting fra hovedspillet, som har fået kritik og som ikke er blevet rettet til, f.eks. er kameraet blevet kritiseret for at være for rigidt, så der faktisk er situationer, hvor du ikke kan se det, du gerne vil. Derudover er gåderne i verdenen lidt for trivielle, og hen mod slutningen er du godt træt af at flytte rundt på kasser, og har du gennemført hovedspillet kan du blæse dig gennem de første par verdener med en Perfect score uden at være ret presset. Jeg synes også, at humoren og manuskriptet overordnet set her ikke er helt på samme niveau som det jeg husker fra hovedspillet.

Når du har klaret historien, der består af fire verdener med 4-6 baner i hver verden, åbner du dog for nogle lidt sværere missioner, som nok skal presse dig. Det tog mig godt 7 timer at nå gennem historien med Perfect på alle baner, og det var en passende længde, synes jeg.

Oververdenen er ret lineær, men afbrydes af nogle gåder, som denne, der er blandt de mere krævende i spillet

Donkey Kong Adventures er en rigtig god udvidelse til Mario + Rabbids Kingdom Battle overordnet set, og savnede du mere at lave i spillet, så er det helt oplagt at købe udvidelsen her. Du kan købe udvidelsen alene for 109 kr., og du kan købe Season Pass for 149 kr., hvor du får nogle ekstra enkeltstående missioner med til hovedspillet. Generelt skal du ikke forvente en masse nyskabelser, men du får en ny historie og to nye figurer med nye våben og evner. Der er ingen rettelser til hovedspillet, så var der noget der, som du ikke var vild med, vil du næsten med garanti finde de samme frustrationer her. Til gengæld er lyd, grafik og gameplay i top også her, og du er alligevel godt underholdt i de 8-12 timer, du nok kommer til at bruge på Donkey Kong Adventure.

2

4/5