Donkey Kong Country: Tropical Freeze (Switch)

Skrevet af Nemy - 01-05-2018 13:34

Wii U var ikke den succesfulde opfølger til Wii, som Nintendo havde håbet på. I stedet blev det en konsol, der formentlig går i glemmebogen ret hurtigt. Det bør spillene til maskinen dog ikke. På maskinen blev der udgivet en lang række perler, som grundet antal Wii U-ejere kun blev spillet af ganske få. Det har Nintendo lavet om på ved at genudgive en række af de største titler til den succesfulde Switch. En af de titler er Donkey Kong Country: Tropical Freeze, og spørgsmålet er så, om det er en genudgivelse værdig eller skulle være gået i glemmebogen sammen med Wii U. Jeg har kigget nærmere på Switch-versionen, og svaret er heldigvis det første.

Plottet i Donkey Kong Country: Tropical Freeze er relativt simpelt. Donkey Kong og hans venner hygger sig på hans fødselsdag da det pludselig trækker op til uvejr. Det er dog ikke almindelig regn og slud, som driver ind over øen. Det er derimod en ond hersker, der har sine trofaste pingviner med sig til at udføre sine ordrer. De overtager øen og bosætter sig med deres iskolde kræfter. Det er nu op til Donkey Kong og hans venner at erobre øen tilbage.

Donkey Kong Country: Tropical Freeze er et klassisk Donkey Kong-spil. En 2D-platformer med en række mere eller mindre gemte skatte. Som du bevæger dig gennem en bane skal du klare fjender, løse mini-gåder og samle skatte sammen. Som altid er en af de ting du skal samle bogstaver, der staver KONG. Derudover er der et varierende antal puslespilsbrikker, som du også kan samle sammen i løbet af en bane. Disse er mere gemte end bogstaverne og kræver ofte, at man gør noget bestemt som at samle alle bananer i et område eller klare en række fjender i et område. Det er typisk disse, som man genspiller baner for at finde.

Du kan vælge at spille som Donkey Kong eller som noget nyt Funky Kong. I teorien er disse to dog blot to forskellige sværhedsgrader. Funky Kong har mere liv end Donkey Kong og kan tåle at stå på pigge og andre farlige underlag et stykke tid uden at tage skade. Dertil kan han svæve i en rum tid, hvilket gør det lettere at ramme de forskellige platforme. Donkey Kong har 3 liv, men kan få udvidet til hele 6 ved at finde tønder, hvor hans venner gemmer sig og kan støde til. Mister du de 3 første af de 6 liv forsvinder din ven også. De venner, som kan hjælpe dig er Diddy Kong, Crankey Kong og Dixie Kong. Hver af vennerne har specielle egenskaber, der kan hjælpe Donkey Kong på kritiske tidspunkter. Eksempelvis kan Diddy Kong holde dig oppe ved hjælp af sin raket, hvilket gør det muligt lige at nå det ekstra stykke ind til sikkerhed.

Der er i alt 6 verdener (7 hvis man tæller de hemmelige baner med), og i hver af disse er en række baner og en boss-bane. Når du bevæger dig rundt på verdenskortet kan du desuden komme forbi en shop, hvor du kan købe redskaber, der kan hjælpe dig igennem banerne. Du kan eksempelvis købe balloner som hjælper dig, hvis du ryger ned i et hul, eller balloner der gør, at du har flere forsøg inden du bliver game-over. Det er også i disse shops, du kan købe samlerobjekter som figurer mv., der er et must for enhver samler.

Banerne er varieret og sjove. Så snart du tror du har regnet en bane ud sker der noget nyt og uventet, og banen skifter fuldstændig karakter. Den kendte 2D-platformer bryder gerne med traditionen og blander 3D og 2D, hvilket gøres så gnidningsfrit, at du nærmest sidder måbende tilbage og prøver at holde dig i live. Spillet er nemlig til tider utrolig svært, og bare det at komme igennem kræver ofte flere forsøg, især i de senere baner. Undertegnet har flere gange fået en popup fra spillet om, at hvis jeg har lyst til at skippe en bane er det muligt. Det gør slet ikke ondt på stoltheden at få sådanne meddelelser af et spil…

Boss-battles er et af spillets absolutte højdepunkter. De sjove og obskure bosser i spillet er noget af det mest gennemtænkte. Hver boss skal klares på sin egen måde og har typisk 2-3 stadier, som man skal igennem. Det kræver snilde og finesse at klare disse. Oftest skal man igennem en hel del forsøg for at få bugt med skurken. Det er både udfordrende, sjovt og givende.

Ligeså svært spillet kan være til tider, ligeså stor er tilfredsstillelsen når du endelig klarer det område du har tumlet med i lang tid. Det er et ondt loop, der får dig til at tænke ”lige en bane mere” eller ”lige til jeg har klaret det område her”. Før du har set dig om har du siddet flere timer og spillet dig væk fra omverdenen. Det er utroligt vanedannende og en super oplevelse hele vejen igennem.

Den visuelle del af spillet er utrolig flot udført. Donkey Kong og hans venner har aldrig set bedre ud. Der er en enorm detaljegrad, som kun gør eventyret endnu mere fortryllende at spille sig igennem. Banerne er så gennemførte, at man slet ikke har noget imod at spille dem igennem flere gange for at finde de gemte skatte mv. man missede den første gang. Hver gang man spiller en bane igennem igen finder man nye detaljer i baggrunden eller i de små overgange i banen.

Ligesom tidligere titler kan du naturligvis også spille multiplayer. Man kan spille 2 spillere sammen, som skal hjælpes ad med at gennemføre banerne. Hver spiller kan vælge blandt alle de tilgængelige Kongs. Selve banerne er de samme, nu blot med to spillere. Det gør det hele en smule mere kaotisk, men stadig utrolig sjovt. Eneste minus her er, at kameraet kun følger 1 spiller, hvilket til tider kan gøre det svært at have overblikket. Selvfølgelig ikke for undertegnet, der oftest lå forrest og derfor havde kameraet centreret på sin Kong. Det var dog en smule irriterende hele tiden at skulle vente på sin medspiller, *host* KristianH *host*.

Det er selvfølgelig oplagt at kigge nærmere på, hvilke forskelle der er på Wii U og Switch-versionen. Svaret er, at der ikke er ret mange. Den største gameplaymæssige forskel er tilføjelsen af Funky Kong. Det kan dog sagtens mærkes, at Switch er en kraftigere maskine end Wii U var. Spillet kører hele vejen igennem super flydende og loadingtiden er minimal. Det er gældende for både docked og håndholdt mode, hvilket kun gør det endnu mere imponerende.

Donkey Kong Country: Tropical Freeze er fortsat et af de bedste 2D-platformspil der findes på markedet. Switch-versionen inkluderer en easy-mode i form af Funky Kong, der fungerer godt til novice-spillere. Spillet er utroligt flydende og visuelt imponerende hele vejen igennem. Banerne er gennemtænkte og så sjove at spille, at man nyder genspilningen af dem. En vanedannende og yderst tilfredsstillende oplevelse. Donkey Kong Country: Tropical Freeze er en must-have title for alle Switch-ejere.

6

5/5