Dragon Quest Builders 2 (Switch)

Skrevet af ChampionOfWhat - 13-07-2019 08:00

I 2011 så vi starten på det vi i dag kalder på byggespil. Markus Perrson og hans firma Mojang udgav nemlig Minecraft. Byggespil er med tiden blevet mere og mere populære i takt med at genren fik flere titler. I 2015 annoncerede den japanske JRPG-gigant Square Enix at deres populære Dragon Quest serie trak i arbejdsbukserne og fik en sideserie som gav sig i kast med byggespilsgenren. Spillet fik titlen Dragon Quest Builders og udkom eksklusivt til PS3, PS4 og PS Vita i løbet af 2016. Men i februar 2018 brød Sqaure Enix så eksklusiviteten og udgav spillet til Nintendo Switch. Spillet blev så stort en succes på verdensplan at Square Enix valgte at lave en 2’er i Builders serien. Og netop 2’eren har undertegnet fået æren af at anmelde. Jeg spillede 1’eren til stor glæde og brugte over 50 timer i spillet uden at komme 100% rundt omkring i spillets verden og byggeobjekter. Om jeg har brugt lige så mange timer i 2’eren, eller om jeg smed det fra mig hurtigt kan i finde ud af her.

Til folk der kender til byggespils genren som f.eks. Minecraft, så kører Dragon Quest Builders 2 meget på samme principper. Du render rundt på et kæmpe map, samler byggematerialer sammen, finder ud af hvad du vil bygge, og så bygger det. Men i Builders er formlen anderledes: her får du nemlig byggevejledninger at bygge efter, ligesom hvis du sad i din stue eller værelse og byggede en æske LEGO, men byggevejledninger kommer jeg ind på senere. Spillet er som sagt skabt af Square Enix i samarbejde med Koei-Tecmo’s Omega studie og hører til Action Role-playing og Sandbox genren.

Spillet starter med en cutscene hvor vi ser to personer som forklarer om et ondt monster der blev besejret af nogle helte. Efterfølgende starter spillet prolog hvor man vågner op som fange på et piratskab og bliver hurtigt anerkendt som en af de såkaldte Builders og bliver sat til at gøre forskellige ting ombord på skibet. Disse forskellige småopgaver virker som spillets tutorial hvor du hurtigt lærer spillets basics så du er rustet til at tage på mange store eventyr. Når du har klaret prologen, kommer spillets introvideo og når den er færdig starter det virkelige eventyr.

Ens historie starter med at man vågner op på en øde ø efter skibbrud, hvor man møder to andre personer, drengen Malroth og pigen Lulu. Sammen med disse to undersøger man den øde ø og støder hurtigt ind i en øbo som viser sig at være øens mystiske beskytter. Når du har snakket med ham og fundet ud af sammen med dine nye venner at I vil bygge jeres nye tilværelse på øen sendes man ud på rejse for at finde materialer til at bygge med, nøjagtigt som man gjorde i det første spil i serien.

Det første Dragon Quest Builders var delt op i kapitler, og det er 2’eren også på en måde. Her er det dog ikke direkte kapitler. I denne omgang er spillet delt op i øer du skal besøge og udforske for at finde nye materialer, mennesker eller byggevejledninger. Jo længere i spillet du kommer, jo flere ting låser du op for at kunne bygge. Flere steder i spillet skal du bygge bygninger som skal se ud på en bestemt måde, og det er her de føromtalte byggevejledninger dukker op. Spillet hovedperson som er en af de legendariske Builders kan nemlig udtænke hvordan forskellige type bygninger skal se ud og derved have en guide til hvordan de skal bygges, hvilket også ar tilfældet i det første spil.

Gameplayet er nemt at gå til og spillet hjælper godt til med at det ikke er for svært at gå til så alle kan være med. Men på samme tid er spillet også lavet så du skal tænke dig lidt om hist og her når du udforsker eller bygger. Som noget nyt har 2’eren det der kaldes en Snapshot funktion som er en del af spillets onlinefunktoner. Det hele siger sig selv, du kan tage billeder i løbet af dit spil og uploade så andre kan se dem og bedømme dem, lidt ligesom du kan på Facebook og Instagram, så ja, i bund og grund spillets eget bud på social medie. Udover billeddelen har spillet også en anden onlinedel i form af en portal på ens hovedø. Den portal virker som en onlinehub hvor du kan besøger andre spilleres verdener, men denne funktion nåede jeg desværre ikke at afprøve da anmeldelsen selvfølgelig er skrevet før spillets udgivelse og derfor har der ikke været nogen verdener at besøge.

Hvis man har spillet det første spil, så ved man at mennesker du finder i spillet hjælper dig med byggevejledninger, men det gør de ikke i dette spil, dog hjælper de dig med inspiration til ting du kan sætte i dine nyoprettede bygninger.

Alt hvad du samler op i spillet og resten af det udstyr ligger på en hotbar i bunden af skærmen, ligesom det ses de fleste RPG og andre byggespil. Item Management i spillet er ikke raketfysik heldigvis. Du har en taske hvor alle de ting du samler om ryger op i og derefter kan smides på din hotbar. I det første spil havde de en kæmpe kiste du kunne bygge og sende ting fra dit inventory hen til automatisk, men den kiste er skiftet ud med den føromtalte taske, som er så stor at man ikke rigtigt oplever at løbe tør for plads. Men hvis dette alligevel bliver et problem man kan bare smide nogen af sine ting i kister man kan bygge og sætte op.

På hver ø du kommer til, skal der løses en række opgaver sammen med øens beboere så du kan komme videre i spillets historie samtid med at du låser op for nye blokke og nye opskrifter på ting. Hver ø indeholder desuden også en række fjender som bliver stærkere for hver ø du kommer til. Din egen øde ø udvikler sig også jo længere du kommer i spillet i form af en masse bonus objektiver du kan løse løbende. Disse er en hyggelige lille tilføjelse til et allerede massivt spil, så man kommer ikke til at kede sig det første lange stykke tid.

Spillets styring er ikke den allersværeste og er ganske nemt at gå til. Som i alle spil man spiller for første gang, skal man lige have fat i hvilke knapper der gør hvad og sådan noget, men det lærer men ganske hurtigt og derefter er der ikke rigtigt noget at klage over. Eneste problem med styringen er når du skal sætte blokke, der kan det godt lige ske at man sætter en blok forkert hist og her hvis man ikke har helt styr på hvad man laver med sin controller i det gældende øjeblik, men det er noget der sker så sjældent at det ikke er en alt ødelæggende gene. Spillets combat er simpelt, du skal bare rende hen til den fjende du vil dræbe og trykke løs på slåknappen som her i spillet er lokaliseret på X. Dog slår ens person ikke så hurtigt, så man skal lige finde den rigtige rytme før man bevæger sig ud i slagsmål.

Grafisk er spillet et ganske flot spil. Hver ø du kommer til, er et nyt område hvor man oplever alt fra frodige skove, golde sletter eller bjergområder med kæmpe lavasøer og det er med til at give spilleren en ny oplevelse hver gang men kommer et nyt sted hen da områderne ikke ligner hinanden på noget tidspunkt. Spillet kører docked i 720p og maskinen følger godt med så der ikke sker framedrops, jeg har i hvert fald ikke oplevet det i min gennemgang af spillet. Handheld fungerer spillet også ganske fornuftigt. Har dog kun prøvet en 10-15 minutter spilletid i håndholdt, men oplevede ikke nogen forandring i forhold til at spille docked ud over at skærmen pludselig er blevet mindre

Spillets lyd er som forventet. Du har forskellige stykker musik alt efter hvor du befinder dig i spillet. Musikken er selvfølgelig skræddersyet til de forskellige områder man besøger så man som spiller føler den helt rigtige følelse af hvor man nu engang befinder sig. Lydeffekterne i spillet rammer også spot on spillets charme og univers.

Dragon Quest Builders 2 lever gameplay-mæssigt op til sin forgænger. Charmen og humoren fra det første spil lever i bedste velgående i 2’eren, og det gør at spillet får sin helt egen sjæl, ligesom 1’eren gjorde. Der hvor spillene dog adskiller sig er historien, hvilke jeg ikke rigtigt kom ind på i min anmeldelse, og det er der en grund til. Historien i spillet er rodet og fuld af plottwists der i hvert fald i mit tilfælde har gjort mig forvirret og smidt mig massivt meget ud af kurs. Når det så er sagt, så skal historien også roses for at holde en fastlåst godt og vel hele spillet igennem da man hele tiden får nye uventet inputs på ens færd. Dog skal des slås fast af efter mere end 40 timers gameplay, så er jeg stadig ikke igennem spillets mainquest. Spillet er simpelthen så massivt at selvom du spiller det hver eneste dag, så er der så meget der skal gøres i spillet, hvilket er super fedt, da det er med til at gøre at spillet ikke bare er overstået på en dags tid eller to.

Så alt i alt er Dragon Quest Builders 2 et spil som alle med hang til at bygge ting burde samle op, og hvis du er til RPG elementer, så er det også et plus i bogen. Og har man spillet det førte, så skal man gøre sig selv den tjeneste at samle spillet op.

Spillet fylder 1.7 GB

1

4/5