MMOexp - Madden 25 Relea...

MMOexp - EA FC 24 TOTS Wa...

LEGO Brawls (Switch)

Skrevet af JOEP - 05-09-2022 12:22

LEGO-brandet står som for mange som noget af det ypperligste inden for leg og legetøj, og over de senere år har legetøjsproducenten også haft mere held med at komme ind på computerspilsmarkedet, specielt med de spil der baserer sig på populære franchises fra f.eks. Marvel og Harry Potter. Men nogle gange forsøger de sig også med LEGO-spil, der blot foregår indenfor LEGO-verdenen, og LEGO Brawls er sådan et spil. Spillet udkom i 2019 til Apple Arcade, men er nu blevet ført over på konsollerne.

LEGO Brawls er først og fremmest et kaotisk kampspil, som vi Nintendo-fans nok kender det fra Super Smash Bros.-serien. Du starter med at vælge en kæmper, og ud fra banens tema (som vælges ud fra kendte LEGO-temaer som Ninjago, Pirater, Vilde Vesten og flere) vælges så kampens formål. Her er free-for-all, hvor du bare skal være sidste spiller tilbage på banen, der er King of the Hill, hvor du skal forsøge at holde på et område på banen, og der er … Formålet med banen ændrer dog ikke på din opgave - kæmp dig til tops. I visse af spiltyperne spiller du i et hold med tre andre i en 4 mod 4 kamp, i andre er det alle mod alle for op til 8 spillere. Dette kan du gøre både online og offline.

Ja, det er sådan set det, der er af indhold i LEGO Brawls. Hovedmenuen består af fire punkter: Brawl, Party, Brawlers og Collection. I Brawls vælger du så mellem Online og Offline (der er mulighed for cross-play i online, så du kan spille mod vennerne på andre platforme), i Party kan du spille lokal multiplayer, i Build kan du bygge dine LEGO-figurer ud fra dele, som du vinder helt tilfældigt ved at spille Brawls, og i Collection kan du se de figurer, du har vundet.

Styingen i spillet er simpel. Du kan hoppe og har én knap til standard-angreb (Y) og én knap til skydeangreb - våben du samler op under kampen. Men modsat Super Smash Bros. har du kun ét angreb til rådighed, så spilleren ender med blot at hamre løs på Y-knappen og håbe på det bedste. Styringen er lidt træg i det, så du må leve med lidt langsom respons på knapperne. Undervejs i kampene kan du også samle køretøjer op - det kan være rambukke, heste, hajer og flyvere bl.a. - som du kan bruge til at smadre ind i dine fjender.

Når du er færdig med en kamp, vinder du noget udstyr til dine minifigurer, og der er ingen anden vej til at skaffe disse ting end at spille igen og igen, og da der er mange figurer, skal du spille rigtig mange gange. Noget af det sjoveste i spillet er dog at lave dine egne minifigurer, som der ifølge udviklerne selv er der 77 billioner kombinationsmuligheder for at lave. Her kan du udleve dine drømme og kombinere Ninjago med pirater og riddere og give dem futuristiske skydevåben.

På det tekniske plan er LEGO Brawls simpelt at se på. Der er ingen flotte detaljer, og baggrundene er kedelige at kigge på. Figurernes animationer er acceptable, men heller ikke mere end det. Lydsiden er anonym, men der er masser af lydeffekter. Det er tydeligt, at spillet kommer fra en fortid som mobilspil ud fra spillets stil, men det er skuffende, at de ikke har fået et aldrende mobilspil til at køre flydende i HD på Switch.

Alt er dog ikke helt ringe. Jeg lod min 5-årige søn spille det, og han havde det faktisk helt sjovt. Han syntes det var sjovt at samle nogle figurer, spille som dem og så samle nye figurer. Sværhedsgraden kan ikke varieres, og derfor vandt han ikke, hvilket han blev træt af, men hvis jeg lige hjalp ham med at vinde en gang imellem, så var han fint tilfreds. Den træge kontrol gjorde det svært for ham at komme opad, men det generede ham ikke så meget.

LEGO Brawls er en doven omgang mobilspil til konsol. Spillet har egentlig potentialet til at være en sjov udgave af klassiske alle mod alle med masser af charme fra LEGO-figurer, som man selv skaber, men spillet er ganske enkelt ikke sjovt at spille. Der er ingen andre angreb end at slå med sit våben, hvilket koger spillet helt ned til, at man bare hamrer løs på Y-knappen i 3-4 minutter. Teknikken sejler desværre også i spillet med en kedelig lydside og grafikstil, til trods for at være relativt farvestrålende. Min 5-årige søn fandt egentlig spillet morsomt, men det var mest det med at bygge figurer og så kæmpe med dem, men efter en times spil, ville han spille noget andet. Tiden må vise, om han vil vende tilbage til det, men med en pris på over 200 kr. ville jeg forvente klart mere af et spil med LEGO-brandet på sig.

0

2/5