LEGO City Undercover (Switch)

Skrevet af Mr. Mario - 27-04-2017 21:00

Tilbage i 2013 blev vi på Wii U forkælet med LEGO City Undercover, der dengang var en eksklusivtitel til maskinen, og spillet blev tilmed udgivet af Nintendo. Dette blev der dog lavet om på, da Warner Bros. Interactive Entertainment i november sidste år annoncerede, at spillet ville blive genudgivet til andre konsoller, heriblandt Nintendo Switch. Spillet blev udgivet d. 7. april i år, og undertegnet har endnu engang indløst en billet til LEGO City og dermed genoplevet byen og de eventyr, der venter spilleren. Dyk ned i anmeldelsen og find ud af, om det er værd at opleve eller genopleve LEGO City Undercover på Switch.

LEGO City Undercover er som vi kender det fra andre LEGO-spil bygget op af 3D-baner, som man skal klare sig igennem i kronologisk rækkefølge i første omgang, hvorefter de frit kan genspilles, men spillet skiller sig dog kraftigt ud fra mængden af LEGO-spil, da dets baner er spredt ud i et stort og åbent bymiljø. Dette er naturligvis LEGO City, som har været et af den danske koncerns varemærker i årtier, og GTA møder LEGO er formentlig den bedste måde at beskrive LEGO City Undercover på. Du kan nemlig frit "låne" alle de køretøjer, der måtte passere forbi dig, og det på trods af, at du her er på lovens side.

Mød spillets hovedperson, Chase McCain.

Spillet starter for fuld udblæsning til tonerne af 80'er-klassikeren, Walking on Sunshine, i spillets intro-video, hvor vi møder hovedpersonen, Chase McCain, og LEGO City. Chase McCain, en talentfuld politibetjent, har været bortrejst i to år, men han er blevet kaldt tilbage til byen, hvor der nu hersker kaos, efter at forbryderen, Rex Fury, er flygtet fra sin celle. Rex Fury er dog som sunket i jorden, og Chase McCain må derfor i sin søgen efter den storkriminelle bandit gå undercover i LEGO Citys kriminelle underverden. Hermed er fundamentet til en historie med til tider uventede drejninger blevet lagt.

Som Chase McCain kommer du i din søgen efter Rex Fury rundt i alle afkroge af LEGO City, og det gælder selv de mere afsides liggende egne via en tur i skoven og en tur på landet. LEGO City er dermed et relativt stort område, men sammenlignet med det vi har set i The Legend of Zelda: Breath of the Wild er det intet vanvittigt. Vælger du at bevæge dig rundt til fods, vil byen hurtigt virke alt for stor – så hvorfor ikke køre i stedet? Du kan frit snuppe dig en bil, og selvom der allerede sidder en i den, kan du som i GTA-spillene overtage køretøjet. Her kunne man som forælder måske blive lidt bekymret for, om det så er et børnevenligt spil, men frygt ej – det lyder måske voldsomt, men der er ingen vold impliceret, når man overtager tilfældige køretøjer. Det er tilmed ikke kun i bil, at du kan komme rundt i LEGO City – nej, du kan også komme frem til vands og i luften ved hjælp af både, helikoptere og mere – og spillet byder således på mange forskellige fartøjer. Selv en kørestol er der mulighed for at bevæge sig rundt i byen med, og så er der endda også mulighed for at benytte sig af den offentlige transport med tog.

Politibilen er nok ikke det mest overraskende transportmiddel.

Den store åbne by byder på masser at lave, og mange af tingene vil du ikke kunne tage fat på til at starte med, da du vil mangle de påkrævede egenskaber. Efterhånden, som du klarer dig igennem spillets historiedel, vil du derfor lukke op for de egenskaber, der skal til. De forskellige egenskaber kommer i form af forskellige LEGO-kostumer, som vi kender det fra andre LEGO-spil, hvor forskellige karakterer har forskellige egenskaber. Med Chase klædt ud som politibetjent kan du blandt andet scanne området for gemte ting, klædt ud som røver kan du med koben brække døre op, og forklædt som minearbejder er du udstyret med en hakke og kan anskaffe dig dynamit. Dette er blot et lille udvalg af de kostumer og egenskaber, som man kan tilgå i spillet, og det er ikke kun ude i den store åbne verden, at man skal gøre brug af de forskellige egenskaber. Nej, i spillets 15 baner fordelt på ligeså mange kapitler skal de bruges flittigt, hvis man vil have alt med sig.

Med LEGO City Undercover i maskinen har du mange timers solid underholdning i vente. Klarer du dig igennem historiedelen uden at fokusere for meget på alt det, der ellers er at foretage sig rundt omkring i byen, har du allerede snildt brugt omkring de første 10 timer på spillet og kun gennemført cirka 20 %. Vil du have tælleren helt op på de 100 %, så er der altså nok at tage fat på. Banerne i historiedelen kræver blandt andet et gensyn, da de indeholder elementer, som du på første gennemspilning ikke kan tilgå, da du ikke har de krævede egenskaber, og udover spillets baner er der også en ordentlig omgang småopgaver i diverse afskygninger, som du kan kaste dig over i den store åbne verden. Her kan blandt andet nævnes rumvæsner, der skal fanges, små forhindringsbaner i bymiljøet, som man skal klare sig igennem på bedste parkour-vis, biltyverier, der skal forhindres eller sågar udføres, småbander, der skal arresteres og meget, meget mere.

En dynamitautomat lige ved siden af en sodavandsautomat?

I spillets mange timer bliver du også meget af tiden ledsaget af den velkendte humor, som vi kender som et kerneelement i LEGO-spillene. Denne LEGO-humor er ikke lige heldig hver gang, men den har dog alligevel sin charme, og humoren her bliver også hjulpet godt på vej af parodier på diverse film og serier. Det er igennem disse parodier, at man tydeligt kan se, at her ikke kun er tale om et spil til de helt unge – nærmere tværtimod. I spillet møder vi blandt andet de to karakterer Studski og Clutch, som ikke blot lyder som, men også ligner Starsky & Hutch, der er hovedpersonerne i en serie med sine rødder plantet tilbage i midt-halvfjerdserne, og af andre fiktive stjerner inden for efterforskning kan blandt andet nævnes Sherlock Holmes og Colombo. Spillet er således fyldt med parodier, hvor de helt unge ikke kan følge med, og af lidt nyere filmrefererer kan The Matrix og Titanic nævnes.

Aldrende referencer til trods er spillet dog samtidigt yderst børnevenligt, da det kommer med danske stemmer og tekst, så spillet appellerer altså til en bred gruppe, og nu hvor jeg er inde på lyden, så leverer spillets lydside bestemt også en del af LEGO Citys charme. Når du bevæger dig rundt i byen, vil du blandt andet høre små brudstykker af samtaler fra indbyggerne i byen, og disse små brudstykker er med til at give byen liv, om end de til tider bliver gentaget lidt for ofte. Sammen med sirenerne fra udrykningskøretøjerne i baggrunden er altså samtalerne med til at skabe en fornemmelse af, at man befinder sig i en by med masser af liv.

I denne mellemsekvens lugter det lidt af The Matrix.

LEGO City Undercover er dog ikke et spil uden sine problemer, og af og til oplevede jeg, at spillet simpelthen lukkede ned, fordi der var sket en fejl. Det er aldrig en ønsket ting at opleve, og sker det under en bane, kan det være, at man mister en del fremgang – i den åbne verden er det dog mindre problematisk, da spillet gemmes af sig selv, når man har opnået forskellige ting. En anden irriterende men tilsyneladende generel ting for Switch-spil er, at brugen af rumble i spillet ikke er særligt god. Nogle gange føles det således ikke som om, at man sidder i en bil, når man sidder med sin Joy-Cons i hånden – nej, tværtimod føles det ofte mere som om, at man sidder med en mobil, der ringer i sine hænder.

Slutteligt oplevede jeg også – især når jeg spillede i Handheld mode – problemer med lyden, og jeg måtte flere gange regulere lydstyrken, imens jeg spillede, da den var meget svingende. Når man spillede på en tilpas lydstyrke skete det af og til, at stemmerne i de forskellige mellemsekvenser var for lave, og når vi nu er ved lyden, så var det danske lydspor ikke synderligt vellykket. Til tider lyder dialogerne mere som monologer, der var blevet klippet sammen, men om det er for LEGO-humorens skyld, at det til tider lyder kikset, det skal jeg ikke kunne sige. Er dette tilfældet, så gør det dog intet godt for det danske lydspor, hvilket er ærgerligt, da det ikke er ukendte stemmer, som vi kan høre – de leveres af blandt andre Robert Hansen (Chase McCain), Lars Mikkelsen (Forrest Blackwell) og Nikolaj Kopernikus (Frank Honey). Heldigvis kan man dog altid skifte over til engelsk, hvis man foretrækker det engelske lydspor, men dette kræver dog, at spillet genstartes.

Stunts kan også udføres rundt omkring i LEGO City.

Er LEGO City værd at besøge anden gang?
Jeg skal da ærligt indrømme, at det var et hyggeligt gensyn med LEGO City på Switch, men når alt kommer til alt, så er spillet bare ikke lige så fantastisk anden gang, som det var første gang, og man kommer da også en gang imellem til at savne Wii U GamePad, når man skal scanne området omkring sig. Her sad jeg flere gange af vane og viftede med mine Joy-Cons i mit greb, da man i Wii U-udgaven jo scannede omverdenen igennem skærmen på controlleren og i disse sekvenser benyttede sig af bevægelseskontrol. Sådan er det altså ikke her, og nu hvor spillet er kommet til andre konsoller end Nintendos, så havde jeg frygtet, at spillet også var blevet renset for de små Nintendo-referencer som eksempelvis Cheep Cheeps (fiskene fra Mario-universet), der dukker op rundt omkring i spillet. Denne frygt blev dog hurtigt gjort til skamme, så bare rolig, de er der altså stadig i Switch-versionen.

Forbedringer er der dog sket på visse områder, og LEGO City er bestemt blevet en del kønnere at se på. De fjerne baggrunde er blandt andet ikke længere så gnidrede, som de var i Wii U-udgaven, og samtidig er spillets loading-tider blevet forbedret. Det er ikke så meget, som man kunne håbe på, men det er dog mærkbart – især hvis du vælger at handle digitalt. Den helt store forskel på Wii U-versionen og Switch-versionen skal vi dog finde i form af tilføjelsen af co-op multiplayer. Tidligere var LEGO City Undercover udelukkende et single player-spil, mens andre LEGO-spil har indeholdt muligheden for, at to spillere sammen har kunnet tage del i løjerne, og det er der nu blevet lavet om på. Muligheden for at spille co-op er bestemt velkommen, og som mange andre LEGO-spil kan det hele hurtigt blive lidt sjovere ved at spille med en ven eller et familiemedlem.

En af de små referencer til Mario-universet.

LEGO City Undercover er et ganske godt spil, der tager de velkendte elementer fra LEGO-spillene og breder dem ud i en stor åben verden, hvor der blandt andet er blevet lånt elementer fra GTA-spillene. Den velkendte LEGO-humor hjælpes eksempelvis godt på vej af en masse filmparodier, og er de tidligere LEGO-spil er noget for dig, så vil LEGO City Undercover helt klart gå rent ind. Alt i spillet er på mange måder lidt større, og der bydes derfor på mange gode timers underholdning til både store og små i den livlige by, hvis du vil gennemføre spillet 100 %. Spillet har mindre tekniske problemer af og til, men også kun mindre, og har du ikke prøvet spillet før, så er det klart værd at prøve det nu. Har du allerede Wii U-udgaven stående på hylden, så går du til gengæld ikke glip af noget ved at undlade at investere i Swtich-versionen, og da spillet oprindeligt er lavet til Nintendos forrige konsol, så er der da også enkelte elementer, der bare fungerede bedre der. Den eneste grund til at investere i spillet endnu engang er nok muligheden for at være to om at klare sig igennem eventyret, for co-op var ikke en mulighed i den originale udgave til Wii U.

Spillet fylder 8,7 GB.

5

4/5