Ugens Downloads: Uge 29 2...

Ugens Downloads: Uge 28 2...

Vi streamer Super Mario M...

Fire Emblem: Three Houses...

Switch Lite officielt afs...

Preview: Dr. Mario World

Sommerudsalg på eShop st...

Fire Emblem: Three Houses...

Ny trailer udsendt for So...

Ugens Tilbud: Uge 28 2019

Harry Potter: Wizards Uni...

Super Mario Maker 2

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Astral Chain

Fire Emblem: Three Houses

Switch - spilrygter og sp...

Nintendo Switch

Spil på vej til Switch

Pokémon GO

Retro gear

K: Super Smash Bros Ultim...

Tilbudstråden

S: super smash bros switc...

Wii U spil til salg

S: Masser af spil

S: Starfox-samling & 3DS-...

Preorders. Hvor?

K: Bowser Amiibo

Solgt

K: Wii U spil

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Story of Seasons: Trio of Towns

Mario Party: The Top 100

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Mario & Luigi: Superstar Saga + Bowsers Minions

LEGO The Incredibles (Switch)

Skrevet af KJ85 - 06-08-2018 14:32

Med små halvanden år på bagen har Nintendo Switch selvfølgelig allerede fået sin portion LEGO-spil –fire traditionelle og det mere frie LEGO Worlds – fra Warner Bros. Interactive Entertainment og TT Games, og som vi ved det, er der også flere på vej i fremtiden. Det seneste spil i den sammenhæng er LEGO The Incredibles, der blev udgivet d. 15. juni i forbindelse med den internationale biografpremiere på The Incredibles 2 fra Disney Pixar. Filmen lander ganske vist først i biograferne i Danmark sidst i august, men undertegnede har for nu taget en tur gennem spillet, og det skal I høre om her.

I LEGO The Incredibles venter et action-spækket eventyr, hvor du i vanlig stil kan tage turen gennem historien alene eller sammen med en ven, og i dette spil indledes i historien ved starten på den nye animationsfilm (eller kort efter afslutningen på den snart 14 år gamle første film om man vil). Således starter man med at gennemleve Parr-familiens nyeste eventyr, hvor de blandt andet forsøger at stoppe The Underminer fra at røve en bank, og på den konto minder opbygningen af spillet meget om LEGO Marvel’s Avengers, der ligeledes var bygget på to film i en serie. Først når man har gennemspillet handlingen fra den seneste film i spillets første seks missioner, får man derfor mulighed for at opleve det første eventyr med De Utrolige i ditto seks missioner, og disse 12 missioner udgør den samlede historie sammen med små brudstykker, der forbinder dem.


Det er tid til at tage med Parr-familien på superhelte-eventyr.

Spillets missioner byder i sædvanlig LEGO-stil på både action og opgaveløsning, så i nogle sektioner skal man tæve løs på angrebsivrige forbrydere, mens man i andre skal klare små opgaver og udnytte de forskellige figurers egenskaber for at komme videre i banen. Med Hr. Utroligs vanvittige styrke kan man eksempelvis løbe direkte gennem skrøbelige mure og kaste andre figurer hen til afsatser længere fremme, og som Elastipigen kan man strække sig gennem ventilationsskakter og forvandle sig til en trampolin, som andre kan udnytte. En god portion animerede mellemsekvenser hjælper til med at fortælle historien undervejs, og for at gøre co-op muligt er der selvfølgelig altid minimum to figurer involveret.

Man kan til enhver tid skifte mellem de tilgængelige figurer i en bane med et tryk på X, men selvom figurerne bundet til historien kan udføre forskellige handlinger, så dækker de aldrig samtlige at spillets særlige evner, og således må man altså, hvis man vil samle alle Minikits, vende tilbage til banerne senere og genspille dem i Frit Spil, når man har fået låst op for et bredt udvalg af figurer. Nogle figurer får man blot for at klare en bane eller samle nok LEGO-sten (spillets valuta) deri, men der er også figurer at låse op for i den åbne verden, og man kan sågar købe sig til nogle flere med LEGO-sten, når man indsamler alle 10 Minikits i en bane.


Elastipigen kan strække sig over kløfter, så andre figurer kan benytte hende som bro.

Mellem spillets missioner vil man som spiller befinde sig et sted i Municiberg eller New Urbem, hvor et spor af gennemsigtige sten vil føre til den næste bane i historien, men man kan naturligvis også gå på opdagelse i de to forbundne byer og se, hvad den åbne verden har at byde på. Også på dette punkt minder det således om sine mange forgængere, men der er alligevel ting, der er anderledes, for denne gang er det ikke rigtig jagten på Guldklodser, der er det vigtige. De er der ganske vist stadig, og man kan også få op til tre af dem i hver bane, men indsamlingen af dem er ikke vigtig i forhold til at åbne op for indhold i spillet. Til det forhold har man i stedet indført de spilspecifikke Utrolig-klodser, hvormed man flere steder i spillet kan bygge sig en lille ting at fornøje sig med – eksempelvis en karrusel, som man kan tage en tur i – og i spillets missioner skal denne type klodser også af og til indsamles for at komme videre og typisk afslutte en bane.

De fleste Guldklodser og Utrolig-klodser ligger frit tilgængeligt, for den åbne verden har denne gang ikke alle de her små opgaver at løse for borgere, som man kan snakke med. Det betyder ikke, at man helt har afskaffet dem, men man har i stedet knyttet netop den form for opgaver til en form for underplot, som man første gang støder på efter at have spillet den første mission. Det forholder sig sådan, at Municiberg og New Urbem er hjemsted for adskillige skurke, og disse vil af og til starte en bølge af forbrydelser i en af de to byers ti distrikter. Din opgave i den åbne verden er således at stoppe det stigende antal ugerninger, når der er blevet rapporteret om det i små humoristiske indslag i nyhederne, og det gør du netop ved at tage kontakt til udvalgte figurer og løse deres problemer. Typisk vil der være to til tre opgaver at klare i forbindelse med en bølge af forbrydelser, og efter det (samt en eventuel bosskamp) vil kortet for det pågældende distrikt blive låst op, så man kan se, hvor de resterende samleobjekter er.


En gruppe mimere med bomber hærger tilsyneladende byen – dit job er at stoppe dem.

Ser vi bort fra den første bølge af forbrydelser, så udspiller underplottet i spillet sig først efter endt historie, men at stoppe skurke og deres håndlangere er ikke det eneste man kan lave i den åbne verden, når man ikke leder efter samleobjekter. Man kan eksempelvis også bruge sin tid på at slukke brande, stoppe tasketyve og give småkriminelle tørt på, og gør man det i tilstrækkelig grad, så låses der op for poser med nye figurer som belønning. I alt findes der 20 sådanne udfordringer at klare – heraf er halvdelen distriktsspecifikke og afsløres først, når man første gang har udført en handling forbundet dertil, mens fem udfordringer kan klares hvor som helst i de to byer, og de sidste fem har en tilknytning til hvert eneste distrikt. Det gælder med andre ord om at have øjnene åbne, når man bevæger sig rundt i byen.

Alt i alt har spillet lidt over 100 spilbare figurer at åbne op for (ved siden af de personlige figurer, som du kan bygge og tilpasse hos Edna Mode), og hovedparten af disse består selvfølgelig af helte, skurke og almindelige borgere fra filmuniverset, men animationsfilmene fra Disney Pixar er også kendt for at have såkaldte Easter Eggs, som knytter de forskellige universer til hinanden. Det udnyttes i spillet til at inkludere figurer fra andre Pixar-film, og således dukker særlige steder at benytte sine Utrolig-klodser op, når en bølge af forbrydelser er stoppet, hvilket fører til, at man bl.a. åbner op for Dory fra Find Dory og Woody fra Toy Story samt små lokationer forbundet til deres respektive universer. På disse steder, som for Dorys vedkommende er et rev, kan man så finde en af de klassiske røde klodser, som kan bruges til at aktivere forskellige ting – eksempelvis hurtigere indtjening af sten eller andre fjollede tiltag, som forvandling af alle spillets figurer til Edna Mode.


Kortet kan give det fornødne overblik, men her er det meste allerede indsamlet.

Spillets historie alene kan sagtens gennemføres på 8-10 timer, hvis man går grundigt til værks, men som I kan høre det, så venter masser af timers underholdning derefter, hvis man ønsker det, og vil man klare alt, så må man forvente at bruge 25 timer eller mere i selskab med spillet. Hvor mange, man i sidste ende får brugt, afhænger dog i stor grad af, hvordan man ynder at komme rundt i den åbne verden, for man kan frem for at tage turene til fods også benytte sig af køretøjer, vælge sig en figur, der kan flyve, eller helt utålmodigt benytte sig af muligheden for hurtigt at rejse direkte til udvalgte lokationer i de 10 distrikter på kortet. Kortet fremkalder man med et tryk på minus-knappen, og det er fra dette sted også muligt at skifte til andre faner, så man kan genspille spillets missioner, se kortet i en 3D-udgave og se sine fremskridt med de 20 udfordringer og ti bølger af forbrydelser.

Det gode:
LEGO The Incredibles er som de fleste andre LEGO-spil grafisk pænt at se på med flotte mellemsekvenser, der på tilfredsstillende vis formår at binde historien sammen, og selvom det ikke er det samme som at se filmene, så bliver deres handling alligevel godt fremstillet på denne måde, da de mest væsentlige scener er inkluderet. Det er naturligvis også i de mange mellemsekvenser, at den sædvanlige LEGO-humor er flettet ind, for mens dialogen er helt bundet til filmen, så kan der jo i sagens natur sagtens sniges nogle sjove momenter ind i baggrunden af en animeret sekvens, og det er helt som dét skal være – både børn og voksne kan få et smil på læben.


Lucius klæder sig altså ikke ud som snemand, når han er superhelten, Frozone?

Spillet har en rigtig fin balance mellem action og opgaveløsning, og det er en af de ting, som jeg værdsætter LEGO-spillene for. Det ene øjeblik kan man rende rundt og smadre fjender og omgivelser for at få så mange sten med sig som muligt, mens man i det næste bliver nødt til i stedet at fokusere på i stedet at bruge de rette figurer på de rette steder for at komme videre, og det fungerer bare rigtig godt på den måde. Det bliver aldrig sværere end, at selv børn kan være med og finde ud af det, men det behøver det heller ikke, for spillet skal appellere til et bredt publikum og kommer langt på sin charme.

Helt generelt gælder det, at spillet er rigtig let at gå til for de fleste, og det er det blandt andet, fordi styringen er så let, som det er tilfældet. Man styrer sin figur med venstre analog, hopper på B, angriber med kombinationer af Y og A og aktiverer særlige evner på A ditto, så de fleste handlinger udføres altså med et fåtal af knapper. Det bliver en smule mere kompliceret, når man vælger en figur der kan flyve, eller et køretøj, men overordnet set er det ret let at finde ud af, og det er en styrke – lige såvel som det er det, at man har mulighed for at spille det med en ven eller et familiemedlem i co-op med en vertikal opdeling af skærmen. Det er let at trykke en ekstra spiller ind, hvis man spiller alene, og på den måde er det også let at støde til, hvis en yngre spiller har brug for hjælp, og så er det jo altid bare sjovt at spille sammen og dele sin oplevelse med andre.


Co-op er altid sjovt, selvom det indskrænker spillerens synsfelt en del.

I det store hele kan man sige, at spillet blot bevarer mange af de værdier, som tidligere LEGO-spil også har haft, men nytænkning er der da heldigvis også blevet plads til, og jeg synes, at tilføjelsen af historieelementer i den åbne verden er en god en af slagsen. Det giver følelsen af, at der også er lidt liv i Municiberg og New Urbem uden for missionerne, og så gør det slet ikke noget, at man skal gøre en indsats for at få lov til at se spillets samleobjekter fremvist på kortet. At de i sig selv kan ses på kortet, er naturligvis også prisværdigt, så man ikke gennemsøger den store verden i blinde, og det er rart, at man på denne måde kan se, om man har fået alt med fra et område – på samme måde, som man kan det for missionerne, der hver især er opdelt i to dele, så man kan springe direkte til området, hvor man mangler Minikits. Det kan være kedeligt nok i sig selv at genspille baner med henblik på at samle dem ind, men det er rart, at man blot kan afslutte en mission og gemme spillet, når man har fået fat på dem.

Det dårlige:
Det er også positivt, hvordan man i LEGO The Incredibles kan fremhæve figurer med specifikke evner i figurvælgeren, så man ikke skal gennemgå dem alle – en ting der automatisk sker, når man fremkalder den på et sted, hvor en specifik evne skal bruges – men ikke alt er udført til perfektion i den forbindelse. Der er mere end 20 evner at gå igennem med tastetryk på langsommelig vis, og det er ikke altid spillet forstår, at man står på et sted, hvor der ikke burde være frit valg af figur i figurvælgeren. Det er ganske vist ikke super vigtigt, men det er alligevel værd at nævne, at der er plads til forbedringer på netop den konto.


Selv LEGO-spil kan ikke sige sig fri fra quick time events.

Det første rigtig negative punkt at bemærke i spillet er til gengæld, hvor dårlig lyden egentlig er, og den står slet ikke mål med den ellers fine præsentation i spillet. Det synes at være et tilbagevendende problem, når der i LEGO-spil benyttes dialog direkte fra film, og her kommer det altså til udtryk gennem et meget lavt lydniveau. At skrue mere op end sædvanligt hjælper ikke alverden, men gør man det alligevel, så får man blot et chok, når man så efterfølgende giver sig til at se TV med alt for højt et lydniveau – og nej, det er ikke blot standardindstillingen på 8 i spillet, der gør udslaget, for det hjælper ikke at sætte den op på 10 heller. Det må kunne lade sig gøre at skrue spil baseret på film sammen med en bedre lyd end tilfældet er her.

Foruden lydmæssige problemer kan spillet heller ikke se sig fri fra tekniske af slagsen, og som i ethvert andet LEGO-spil vil du med garanti på et tidspunkt opleve noget gå galt. Under min personlige gennemspilning har jeg blandt andet set figurer sidde fuldstændig fast, og jeg har sågar formået at bevæge mig uden for det begrænsede spilareal og falde direkte i det uendelige. Det kan på sin vis være sjovt at se, hvordan spilarealer ser ud uden for væggene, men i sidste ende er det blot en frustration, hvis man tvinges til at afslutte spillet for at komme på rette kurs igen. Hvorvidt der er tilfældet, det afhænger af, om man kan klare sig videre med de andre tilgængelige figurer alene, så den afsporede figur på et tidspunkt automatisk kommer på plads indenfor rammerne igen, eller ej.


Helen Parr har på mystisk vis sat sig fast i loftet – det er vist ikke helt meningen.

Overordnet set bifalder jeg som nævnt tidligere de nye tiltag med historieelementer og udfordringer i den åbne verden, men jeg må sige, at jagten på at finde objekterne forbundet til udfordringerne kan blive lidt for meget. Det er ganske fint med udfordringerne bundet til hvert distrikt, da man i disse er begrænset til at lede i et mindre område, men når man skal til at lede efter objekter, der kan findes ét af i hvert distrikt, så kører det lidt af sporet, da der ingen måde er at holde styr på, hvor man tidligere har fundet et objekt af den pågældende slags. Man kan eksempelvis stå og have smadret ni antihelte-plakater, og stadig ingen anelse have om, hvor man burde lede efter den sidste. Lige på det punkt kunne spillet godt være lige så oplysende, som det er i forbindelse med samleobjekter, og personligt måtte jeg ty til en guide på nettet for at få det sidste med, da jeg ikke gad bruge et hav af timer på at søge højt og lavt i samtlige af spillets distrikter.

Konklusion:
LEGO The Incredibles byder ikke overraskende på et solidt action-eventyr for børn og barnlige sjæle, og med den velkendte spilformel fra TT Games kan du se frem til endnu et solidt LEGO-eventyr på Switch. Opskriften på succes findes blandt andet i en god blanding af action og opgaveløsning, der bidrager til variation i spillet, og så er det altid sjovt at se, hvordan et velkendt miljø og dets figurer tager sig ud på LEGO-form tilsat en god portion humor. Grafisk er spillet ganske flot, men lyden halter desværre efter, som det også har været tilfældet med andre udgivelser, hvor lydsporet stammer fra film. Det er en skam, for der er såmænd mange positive ting at skrive hjem om, og det virker eksempelvis ganske fint, at spillet har fået en lille historie at se til i dets åbne verden. De nye udfordringer uden for missionerne er også en velkommen tilføjelse, men nogle af dem bliver alt for omfattende, da spillet ikke viser, hvor du har smadret bestemte objekter. Dét og tekniske problemer til side, så er det ikke desto mindre et godt spil, der sagtens kan anbefales, men vent måske til filmen er set, hvis du ikke vil have plottet spoleret.

Spillet fylder 9,7 GB.

1
1ups givet

4/5


Familiesjov

Nemt at gå til

For de yngste

Kommentarer:

LEGO The Incredibles

LEGO The Incredibles
Platform:
Nintendo Switch

Udgivelse:
13-07-2018

Kan købes hos:
Coolshop - 249.00 kr