Blockbuster-udsalg i gang...

N-club Streams: uge 14

Lanceringstrailer for Wha...

NBA 2K18 (Switch)

Skrevet af Brocky - 22-05-2018 21:48

I de seneste par årtier har Nintendo sjældent fået ret meget støtte fra de store amerikanske udgivere, der årligt udgiver de mest populære sportsspil. På Wii U havde man dog muligheden for at spille 2K Sports’ NBA 2K13 tilbage i 2012. Og sidste år fik Nintendo-fans muligheden igen, da det seneste skud på stammen i den serie, NBA 2K18, blev lanceret til Nintendo Switch.

Introduktion
Hvis du har fulgt med i udgivelsen af NBA 2K18 sidste år, har du måske læst om lanceringsversionen af spillet, der var alt andet end optimeret. Spillet havde så mange problemer, at flere anerkendte anmeldere nægtede at vurdere det, før de problemer blev fikset. Siden da er der dog kommet en opdatering til spillet, der har fikset de omtalte problemer, så spillet nu kører, som man kan forvente på Switch.

Fremragende grafik og en super autentisk tv-præsentation
Når man starter NBA 2K18, er det første, man lægger mærke til, den meget flotte og autentiske præsentation af en basketball-kamp. Før man overhovedet går i gang med at kaste en bold, bliver man taget ind i et tv-studie til et pre-game show, hvor værter præsenterer holdene og analyserer de vigtigste spilleres aktuelle form. Optakten føles oprigtigt som en rigtig tv-transmission, da replikkerne leveres naturligt og fremstår relevante. Den flotte og autentiske præsentation fortsætter, når man kommer ned på banen til kampstart. Grafikken og animationerne er fremragende. Spillernes ansigter og accessories er spot on. og arenaerne, der spilles i, er livlige og fyldt med stemning. Derudover indeholder spillet masser af mellemsekvenser før, under og efter en kamp, som flydende vises, når der er ophold i spillet. Under disse ophold kan man se spillerne på banen rette på deres tøj, snakke indbyrdes eller hilse på hjemmeholdets maskot ude på sidelinjen. Endvidere er der selvfølgelig autentiske kommentatorer og et kontinuerligt flow af grafik på skærmen, der viser kampens udvikling i statistik - som amerikanerne jo elsker det.

Dybdegående gameplay - hvis man har tålmodighed
Spillet på banen foregår i et realistisk og flydende tempo. Men allerede fra spillets indledende tutorial opdager man, at spillet har en enorm dybde. Det er nemt nok at lære at lave simple skud eller afleveringer, men derefter bliver spillet hurtigt komplekst. Der er fx over femten forskellige måder at skyde eller dunke på. De specifikke måder at score på udføres via forskellige kombinationer af skyde-knappen og bevægelser med den højre analogstik. At lære at forsvare kræver også en del tilvænning, og er nok det, der er sværeste for en nybegynder. Udover de muligheder man har for at lave aktioner med den spiller, man kontrollerer, kan man også få in-game menuer til at poppe op, hvor man kan ændre holdets overordnede taktik eller medspillers særlige opdækning midt i en kamp. Det kan være overvældende, men får man styr på spillets kompleksitet, er der virkelig mange fede detaljer, som man kan lave under en kamp, både med den enkelte spiller eller taktisk.

2KU lærer dig at mestre spillet
NBA 2K18 indeholder et hav af forskellige modes. Det mest oplagte sted at starte er 2KU, som er en selvstændig træningsdel. Her kan man gå igennem en tutorial på tre forskellige sværhedsgrader, der gennemgår alle spillets facetter. Man kan også spille en træningskamp, eller øve specifikke spilmønstre i opsatte kampsituationer. Derudover er der også et freestyle mode, hvor man frit kan øve ens offensive skills og spilmønstre uden modstandere, der forstyrer. 2KU er så gennemført at det på mange måder kunne være et spil i sig selv. Derudover tilbyder Switch-udgaven af NBA 2K18 at man kan spille lokalt mod en ven, hvor man har en Joy-Con hver med forsimplede kontrol. Det gør det meget nemmere at gå til, men forsimpler også oplevelsen så meget, at det ikke rigtig kan overføres til fx online-kampe, hvor det at lære spillets kompleksitet er et must.

Et hav af forskellige modes
Udover 2KU er der også en række andre spilmodes. Fx er der Blacktop, der minder om gadebasket, hvor man kan spille en-mod-en, to-mod-to, tre-mod-tre eller fire-mod-fire.

Hvis man af historiefortælling og drama er der MyGM: The Next Chapter, som er et story mode, hvor man er en tidligere NBA-stjerne, der nu er skadet og er blevet træner for et hold i stedet for. I dette mode får man ansvaret for at styre pressekonferencer, træning, taktik, ansættelser og lignende. Historien bag er udmærket og er leveret i form af interaktive mellemsekvenser mellem kampene. Et lignende story mode er at finde i MyCareer, hvor man skaber sin egen spiller, som man kan skal styre i jagten på den ultimative success. Det minder om The Journey fra FIFA-serien. Man skal dog være opmærksom på, at MyCareer lægger op til at man skal bruge penge på microtransactions. Det er ikke et krav, men hvis man gerne vil unlokke alt uden at betale, skal man formentlig spille hundredevis af timer. En vigtig detalje er, at disse to modes kræver, at man konstant er online, ellers kan man ikke spille det. Det er en stor streg i regningen, hvis man ofte spiller håndholdt og ikke er i nærheden af wifi.

Er man mere til en traditionel sæson uden for meget historie er det muligt at spille MyLeague, hvor man ‘blot’ følger det årlige turneringsskema fra sæson til sæson. Her kræves ingen online-tilkobling. MyLeague bliver dog hurtigt en smule ensformigt.

Til sidst men ikke mindst er der MyTeam, som er et fantasy-mode, hvor man samler på spillerkort i jagten på at opbygge drømmeholdet, som man både kan dyste med offline eller online. Siger FIFA Ultimate Team en noget? Så er det her 2Ks svar på det, og det kommer selvfølgelig endnu flere muligheder for microtransactions. Det er helt klart her, at de fleste spillere lægger deres onlinetid, selvom det også er muligt at spille traditionelle online-kampe med normale NBA-hold.

Switch-versionen kontra andre versioner af spillet
En af forskellene mellem NBA 2K18 til Switch og versioner af spillet til de andre konsoller er, at spillet visuelt er mindre detaljeret og kun kører med 30 billeder per sekund fremfor 60. De færre detaljer gør ikke så meget, slet ikke, hvis man spiller håndholdt. I forhold til halveringen i antallet af billeder per sekund får det uden tvivl spillet til at føles mindre flydende. Det er ikke en gamebreaker, men det er værd at have in mente, hvis man foretrækker, at sine sportsspil er meget flydende - og dem er der nogle en del af. Det vigtigste er dog, at NBA 2K18 er fuldtud opdateret med de samme features som på andre platforme, hvilket fx ikke var tilfældet med et spil som FIFA 18 til Switch, der havde en gammel gameplay-engine og manglende vigtige features. Det er virkelig fedt at se.

NBA 2K18 er uden tvivl et af de bedste sportsspil, der er udgivet inden for det sidste år. Spillet har en fremragende præsentation, der er grafisk flot og autentisk minder om det, du ser på tv. Og så er spillet spækket med forskellige modes, som den lange liste ovenover er et bevis på. Man skal dog være opmærksom på, at før man får mest ud af spillet, skal man lærer at mestre spillets komplekse styring og muligheder for taktik. Og det tager en del tid. Hvis man ikke har mod på det, men har lyst til at spille basketball på ens Switch, kan man overveje NBA Playgrounds 1 eller 2 i stedet, der tilbyde en mere tilgængelig arkadeoplevelse. Og så er det altså et minus, at man skal være tilkoblet online for at spille interessante story modes. Men når det er sagt, er der ikke nogen tvivl om at NBA 2K18 er et fremragende spil, der giver mulighed for store basketball-fans at dykke ned i et detaljeniveau, der sjældent er set.

Spillet fylder 22,9GB.

1

5/5