New Pokémon Snap (Switch)

Skrevet af ThePatrickBay - 05-05-2021 11:26

Tyve år. Tyve år har jeg ventet på det her. Endelig kom der et nyt Pokémon Snap – under den kreative titel ”New Pokémon Snap”. For knapt et år siden troede verdens Pokémon fans ikke deres egne øjne, da der under en Pokémon Presents-video blev annonceret, at et nyt Snap var på vej. Spørgsmålet er, om det nye Pokémon Snap til Nintendo Switch lever op til den hype, der var fra det øjeblik, spillet blev annonceret.

Jeg traf et valg om slet ikke at se mere fra spillet, før jeg selv fik fingrene i det. Allerede fra start var jeg solgt. Det var dog tydeligt, at internettets reaktioner på trailers og gameplay-videoer var delt i to. Der var den del, der sagde ”Det er det originale Pokémon Snap, bare federe,” og der var den del, der sagde ”Det ser dødkedeligt og langsomt ud!”

New Pokémon Snap er en ”on rail shooter”. Traditionelt har spil i den genre været skydespil, men det eneste man skyder i Snap, er billeder med sit kamera. Det gælder om at tage billeder af de over 200 Pokémoner, der lever deres liv i forskellige områder af Lental-regionen. Dette er en ny region, der ikke har været med i nogle spil før.

Spillet starter ud med en lang tutorial, som man ikke kan springe over. Her vil jeg komme med en appel til Bandai Namco, der har udviklet spillet: Hvis I absolut skal lave en alt for lang tutorial, der forklarer spilleren alt ned til mindste detalje – inklusive hvordan man bevæger kameraet – kan I så ikke gøre det muligt at springe den over? New Pokémon Snap henvender sig både til nye og gamle Pokémon-fans. Os der har spillet originalen til døde, ved godt, hvordan det fungerer.

For ja, New Pokémon Snap er meget som originalen, bare med flere Pokémoner, nye områder og nogle små ændringer og tilføjelser, der bliver forklaret løbende. Men når man først kommer igennem tutorialen og spiller første bane, glemmer man, hvor dårligt spillet starter ud.

Der var noget magisk over det øjeblik, jeg blev sendt ind i spillets første bane, Florio Nature Park, og blev ramt af en sensorisk lavine. Ja, spillet ser langsomt ud, når man ser det fra sidelinjen. Men når man selv sidder med controlleren i hånden og skal forholde sig til, hvilke Pokémoner man skal tage billeder af, samtidig med at man ikke har kontrol over, hvor hurtigt eller langsomt man kommer igennem banen, går der ekstremt mange ting igennem hovedet på spilleren. Det føles som om, man kører en Formel 1-bil, samtidig med at man skal lave hardcore matematiske udregninger.

Når man kommer over det første sensoriske overload, kan man begynde at tage bedre og bedre billeder. Jo bedre billeder man tager, jo flere points uddeler Professor Mirror. Hvis man opnår et vist antal points i hver bane, stiger banens level. Man har ikke som fotograf nogle levels, men de enkelte baner har. Hver gang en bane stiger i level, sker der nye ting i banen. Det kan være nye Pokémoner, gamle Pokémoner der opfører sig anderledes, nye ruter igennem banen eller lignende små eller store ændringer. Det er en genistreg at ændre levelsystemet på denne måde. Det gør nemlig, at det ikke føles som en byrde at skulle igennem samme bane igen og igen for at få de fedeste billeder.

En anden genistreg er at rangere billederne med stjerner. Et billede kan få op til fire stjerner, hvor billeder med én stjerne viser en Pokémon i en helt normal situation, mens fire stjerner er en helt unik situation. Disse billeder gemmes hver for sig, så man kan have billeder af en Pokémon i fire forskellige typer af situationer. Spillet giver en følelse af, at der altid sker noget nyt og er flotte billeder at få fat i, selvom man har spillet den samme bane om og om igen.

I originalen var der fire opgraderinger, man kunne låse op for. Det samme er tilfældet i New Pokémon Snap, og de gør stort set det samme som i originalen. At der ikke er andre opgraderinger end stort set de samme som i det 20 år gamle Pokémon Snap kan være en skuffelse for nogen, men det gør, at gamle fans instinktivt ved, hvornår opgraderingerne skal bruges, og udviklerne har kunne fokusere på at gøre brugen af eksisterende spilmekanikker endnu bedre.

Man låser op for opgraderingerne løbende, og de er således: Fluffruit er en æblelignende frugt, som man kan kaste hen til Pokémoner, som de kan spise. Illumina Orbs får Pokémoner og specielle blomster til at blive selvlysende – og er en pendant til Pester Balls fra Pokémon Snap på Nintendo 64. Man kan også spille melodier. Disse tre opgraderinger gør alle, at man kan få Pokémoner til at opføre sig anderledes og på den måde få mulighed for at tage et unikt billede. Den sidste opgradering er turbo, der ligesom i originalen er en måde at øge hastigheden på det køretøj, man kører rundt i banerne med.

Når man har taget en masse billeder, får man muligheden for at gemme billederne i sit album, redigere dem og lægge dem online i spillets egen lille Pokémon-udgave af Instagram. Her kan man optjene ”Sweet!”-medaljer, når folk synes om dine billeder. Min oplevelse er, at folk er meget kreative og laver meget sjov med deres billeder, og det er fantastisk. Der er også en high score-liste, hvor man kan sammenligne sine egne high scores med de bedste i verden eller bare sine venner.

Indtil nu er jeg sprunget lidt let hen over historien i spillet, og det er simpelthen fordi, den er lidt halvkedelig. New Pokémon Snap handler om, at man skal hjælpe Professor Mirror med at finde frem til nogle specielle Pokémoner, som en gut ved navn Captain Vince skrev om for 100 år siden. Historien er bygget op på denne måde: 1) Professor Mirror måler en speciel energi fra et bestemt område. 2) Du bliver sendt hen for at undersøge området. 3) Du finder frem til kilden til den specielle energi og tager billeder, så Professor Mirror kan undersøge det nærmere. 4) Repeat.

Det er tydeligt, at Bandai Namco er gået mest op i at gøre gameplayet sjovt og tilfredsstillende fremfor at lave en dyb og interessant historie. Det er ærgerligt, at historien er kedelig og repetitiv, men jeg vil til hver en tid hellere have sjove, fængende og tilfredsstillende spilmekanikker end en god historie. Når man har gennemført historien, er der heldigvis masser af ting, man kan tage sig til. Der er forskellige udfordringer om at tage billeder af Pokémoner i bestemte situationer, eller man kan prøve at få banerne i højeste level. Vil man klare spillet 100%, tager det rigtig lang tid, mens historien kan klares på 8-12 timer, alt efter hvor mange gange man genspiller banerne undervejs.

Historien er ikke det eneste, der halter lidt. Musikken i New Pokémon Snap lever ikke op til den standard, som hovedserien leverer. Den eneste melodi jeg kan huske fra spillet, er den irriterende melodi, der spilles, når man bruger melodi-opgraderingen. Melodien hjemsøger mig, når jeg sover. Grafisk er spillet godkendt, men ikke noget udover det sædvanlige på Switch. New Pokémon Snap er dog flottere end Pokémon Sword/Shield, men spil som The Legend of Zelda: Breath of the Wild (der endda udkom på Switch’ens udgivelsesdag) eller Super Mario Odyssey er grafisk meget overlegne. Det går i den rigtige retning for Pokémon-spil på Switch, men vi er ikke helt i mål endnu.

Fans har hungret efter et nyt Pokémon Snap-spil i 20 år, og der er i den grad leveret på den front med New Pokémon Snap. Alle otte generationer er bragt i spil over de 24 baner, og det var en udsøgt fornøjelse at opleve Pokémonerne i deres naturlige habitat. Spillet har sine mangler, men det er mest overfladisk. Det vigtigste er solidt gameplay, og her leverer spillet fuldt ud på hypen. Der er ingen tvivl om, at New Pokémon Snap er et niche-spil, og det vil ikke falde i alles smag. Er man dog fan af originalen, vil man elske New Pokémon Snap, der er bedre på alle punkter.

Spillet fylder 5,8 GB

5

4/5