New Super Mario Bros. U Deluxe (Switch)

Skrevet af Nemy - 09-01-2019 15:00

Det er blevet januar og det er tid til årets første Mario-oplevelse. New Super Mario Bros. U Deluxe er den seneste udgivelse i rækken af Wii U-spil, som får en renæssance på Switch-maskinen. Med New Super Mario U Deluxe får du dermed en solid omgang platformsunderholdning leveret på din yndlingsmaskine. Spørgsmålet er, hvorvidt et 6 år gammelt spil formår at holde niveauet i dag. Det korte svar er ja, mens det lange svar er en smule mere kompliceret. Vi har nemlig set, hvad platformsgenren for alvor kan i de seneste 5 år, og derfor virker New Super Mario Bros. U Deluxe en smule hård i kanten.

Ikke overraskende er Peach endnu engang blevet taget til fange. Hun holdes fanget på slottet, og hun vogtes af Bowser, Bowser Jr. og de velkendte Koopalings. Det er nu op til dig i rollen som Mario og hans venner at sætte efter og redde hende. Man kan spille sammen op til fire spillere, men personligt foretrækker jeg at spille historiedelen alene. At spille sammen med flere skaber ofte mere kaos end det gavner, men kan være en ganske sjov party gimmick.

New Super Mario Bros. U Deluxe er stort set det samme spil, som Wii U-udgaven. Du får i denne udgave hele pakken, og det inkluderer således også New Super Luigi U-udvidelsen. Derudover er Nabbit og Toadette nu spilbare figurer. Toadette har også fået sin egen unikke power-up, som kun hun kan bruge. Det er en såkaldt Super Crown, der gør hende til ” Peachette”, der som navnet antyder ligner vores alle sammens Peach en hel del. Hvis du har spillet Wii U-udgaven er der derfor ikke den store grund til at samle spillet op. Hvis du derimod ikke har spillet Wii U-udgaven kan du roligt begive dig ud i spillet, som må betegnes som det bedste klassiske Mario-spil i lang tid.

Spillet er en klassisk Mario 2D-platformer, hvor du bevæger dig fra verden til verden ved at klare banerne imellem. Områderne er genkendelige og alligevel fornyede. Mange baner har kendetegn, som vi kender det fra tidligere Mario-spil, men dog med friske pust. Undervejs får du mulighed for at løse en række mere og mindre obskure gåder, der alle er med til at holde banerne friske.

Udover historien er der også en række andre beskæftigelser du kan give dig i kast med. I Challenges bliver du stillet overfor en række Challenges, hvor du eksempelvis skal gennemføre baner på tid eller samle x antal mønter inden du har gennemført en bane. Du får så en medalje alt efter, hvor godt du har klaret en specifik challenge. Jo flere du klarer jo flere nye åbner du op for. I Boost Rush kan op til 4 spille sammen om at klare en bane. Jo flere mønter der samles jo hurtigere begynder banen at gå. I Coin Battle kan 2-4 spillere kæmpe mod hinanden i en dyst om, hvem der indsamler flest mønter.

Visuelt er New Super Mario Bros. U Deluxe godkendt, men heller ikke mere end det. Framerate er stabil, udtrykket er farverigt og flot, men der mangler alligevel lidt. Efter at have spillet Donkey Kong Tropical Freeze har jeg set, hvordan et platformsspil kan laves til perfektion. Holdt op imod disse standarder er New Super Mario Bros. U Deluxe et stykke bagud. Det er dog stadig et flot spil og spillet er solidt, men det er ikke mere end det. Lydsiden i spillet er også hvad du ville forvente. Det er Mario-melodier som vi kender dem, og der er ikke noget nyt under solen her. Lyden sætter spillet perfekt i scene og skaber den klassiske Mario-stemning, som vi alle sammen elsker.

Jeg blev meget overrasket over, hvor udfordrende spillet til tider var, og flere baner krævede en god del forsøg før jeg kunne erklære mig som sejrsherre. Hvis man synes, at visse baner er lidt for meget til den svære ende er der dog hjælp at hente. Efter en række forgæves forsøg låses der nemlig op for et ”Perfect Run”. Her viser Mario dig, hvordan en bane kan gennemføres. Du kan når som helst på banen tage over og spille den færdig. Vælger du at lade Mario gennemføre kan du låse op for næste bane uden at skulle klare banen selv. Du kan så vælge at gå videre i spillet og lade banen ligge eller vende tilbage til den på et senere tidspunkt.

Selvom jeg selvfølgelig ikke blev game over særlig tit så er et kritikpunkt alligevel, at progress ikke gemmes efter hver gennemført bane, men i stedet gemmes på område niveau. Det betyder, at du skal klare et helt område (typisk 4-5 baner) før spillet kan gemme for dig. Bliver du game over i mellem to områder er du altså tvunget til at starte området forfra. Du kan gemme manuelt imellem banerne, men det kræver at du selv manuelt gør det og du kan kun gemme et sted fra én gang. Det virker gammeldags og forældet. Der er ingen glæde i at være tvunget til at spille baner flere gange. Det skal være noget man har lyst til at gøre for at få fat i alle mønter og samlerobjekter.

New Super Luigi U er en fin inklusion fra Nintendos side. Det giver spillet lidt længere levetid og er man sulten på mere platformsaction kan man tilgå spillet fra hovedmenuen i spillet. Man skifter således mellem de to spil i hovedmenuen og de har som sådan ikke noget med hinanden at gøre. Personligt startede jeg med at gennemføre Mario-delen og begav mig efterfølgende ud i Super Luigi U, men du kan helt selv bestemme, hvordan du vil gribe det an.

New Super Mario Bros. U Deluxe er stadig et solidt klassisk Mario-spil. Er du til klassisk Mario vil du være sublimt underholdt hele vejen igennem. Spillet er ikke det mest nyskabende i nyere tid, men det giver os en masse af den formular, som mange af os elsker. Med New Super Luigi U er der endda endnu mere fra samme skuffe, og det er svært ikke at være lidt forelsket i muligheden for at kunne spille et Mario-spil i den kaliber håndholdt. Når det er sagt så er det mere eller mindre nøjagtigt det samme spil, som udkom til Wii U for 6 år siden og det kan mærkes.

2

4/5