Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX

Skrevet af Nemy - 20-04-2020 14:45

Pokémon Mystery Dungeon-serien har skrevet sig ind som en af de længste og måske mest populære Pokémon spin-offs, der findes på markedet. Derfor var det næsten også uundgåeligt, at serien ville finde vej til Nintendo Switch. Det har den gjort nu, i form af Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX. Spillet er et remake af det originale Pokémon Mystery Dungeon Red / Blue, der udkom på GBA og Nintendo DS. Det er mange år siden efterhånden, og som med andre DS-ports er spørgsmålet som altid, om det stadig er noget værd i dag Svaret på spørgsmålet afhænger meget af, hvilken type spil, som du er til. Og selvfølgelig hvor meget du elsker Pokémon.

Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX indledes med en mindre personlighedstest. Resultatet af denne afgør, hvilken Pokémon, som du ender med at blive. Det kan derfor godt betale sig at lægge tid i dine svar. Herefter vælger du, hvilken partner Pokémon du gerne vil have. Efter dette er vi klar til, at spillet kan starte. Det gør det med, at du en dag vågner op og er blevet forvandlet til en Pokémon. Uden at kunne huske, hvad der er sket før du blev til en Pokémon beslutter du dig at finde ud af, hvad der er sket. Du møder en Pokémon (den du selv har valgt), som du hurtigt bliver venner med. Den anden Pokémon presser på for, at I sammen danner et såkaldt redningshold, der skal redde andre Pokémon. Ikke overraskende er det det der sker.

Således er scenen sat, og rammerne er dannet for det eventyr dig og din partner Pokémon skal begive jer ud på. Dig og din partner Pokémons opgave bliver så, at påtage jer forskellige redningsopgaver i byen. Disse foregår i forskellige grotter/dungeons (deraf navnet), hvor I støder på forskellige fjendtlige Pokémon, som I skal besejre, mens I bevæger jer dybere ind i grotten. Typisk består opgaven i at redde en tilfældig Pokémon eller hente en ting inde i grotten. Mens I er i grotten, kan I indsamle forskellige ting, der kan bruges ude i byen. Når I har udført opgaven er grotten færdig og du kommer tilbage til byen.

I grotterne styres spillet via en form for turbaseret grid-system. For hver bevægelse du laver, vil omgivelserne (de fjendtlige Pokémons) også lave en bevægelse. Du skal så forsøge at bevæge dig strategisk korrekt, så du får det rigtige line-up over for de modstandere du møder. Kampsystemet er også turbaseret. Du vælger hvilke angreb dine Pokémons skal bruge mod modstanderen. Angrebene er i vid udstrækning de samme, som du kender dem fra de almindelige Pokémon-spil.

Dig og din partner Pokémon optjener XP i grotterne, og i takt med, at I stiger i level bliver grotterne også større og tager dermed også længere tid at klare. Det kan i længden godt være en smule trivielt at køre igennem en tilfældig generet grotte, der minder om de 10 foregående du har været i. Grotterne udvides primært med ekstra etager, som er mere af det samme. Oplevelsen forbliver derfor ikke ny, og det bliver mere og mere kedeligt at tage på opdagelse. Jeg endte med at sætte auto-run på. En funktion, hvor spillet nærmest spiller sig selv igennem grotterne og du bare skal kæmpe kampene.

I takt med, at du kommer gennem spillet, åbner du nye camps op i byen. De nye camps fungerer som bosteder for nye Pokémon. Du åbner nye camps op ved at købe dig til det hos Wigglytuff i byen. Når du har åbnet camps bliver det muligt for dig at rekruttere nye Pokémon, som du møder i grotterne. Hvis du ikke har fået købt en specifik Pokémons camp kan du også købe dig til den via en Wigglytuff orb mens du er i grotten. Samlet set kan du have op til 9 Pokémoner med dig i en grotte, hvilket hurtigt kan blive både forvirrende og uoverskueligt at kontrollere grundet spillets gridsystem. Det kan også være virkelig frustrerende at møde en Pokémon i en smal korridor, som er svag overfor en Pokémon du har bagerst i dit line-up. Man burde derfor have ændret på gridsystemet eller eksempelvis gjort det muligt at ændre på rækkefølgen mens man er i kamp uden at bruge en masse ture på det.

Det kan godt mærkes, at man har forsøgt med nye tiltag til noget, som i sin essens stadig er et 15 år gammelt GBA-spil. Jeg ville have foretrukket, at man var startet forfra fremfor at forsøge sig med et remake af en titel i en genre, som har udviklet sig så meget på de mange år. Det havde i min optik givet et langt bedre slutresultat. Formentlig var det blevet et spil, som ikke blev lige så repetitivt og trivielt som tilfældet er her.

Visuelt er jeg dog vild med Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX. Den tegnede stil er virkelig fænomenal og det føles vitterligt, som om, at det hele kunne være tegnet med pen og papir og farvelagt. Stilen er smuk og farverne er fantastiske og passer perfekt til Pokémon-universet.

Samlet set er Pokémon Mystery Dungeon: Rescue Team DX et hyggeligt spil. Du skal dog virkelig være dedikeret Pokémon-fan for ikke at synes, at det bliver for trivielt i længden. Sammenlignet med den originale version har Switch-versionen helt sikkert fået nogle forbedringer, så hvis du gerne vil prøve kræfter med spillet skal du helt sikkert vælge den nye version. Hvis du allerede har spillet originalen er der ikke nok nyt at hente til at retfærdiggøre et køb. Det skulle lige være pga. det visuelle, der er tæt på noget af det flotteste jeg har set på Switch.

1

3/5