Shin Megami Tensei V (Switch)

Skrevet af Zone - 12-01-2022 17:41

Efter lang ventetid er min anmeldelse af Shin Megami Tensei V endelig klar. Atlus har for længst bestået JRPG-testen, og har med Shin Megami Tensei-serien lavet hardcore JRPGs i mange år. Nu er 5’eren endelig kommet, og så endda som Switch-eksklusiv. Lever spillet op til sine forgængere og til SMT-navnet, eller har vi ventet forgæves? Det prøver jeg at give svar på i min anmeldelse af Shin Megami Tensei V.

I Shin Megami Tensei-universet foregår der altid noget bag kulissen.Spillet leger ofte med spillet mellem den rigtige verden og underverdenen og det gør at spillets indbyggere måske nogle gange aner et spøgelse, en engel eller en dæmon ud af øjenkrogen fra tid til anden. Det er også gældende for Shin Megami Tensei V og der går ikke lang tid før ens hovedperson ender i underverdenen - et post-apokalyptisk billede af det Tokyo, som man begår sig i i spillets verden. Historien handler om at man som gymnasieelev ender med at blive sendt til underverdenen sammen med to andre elever fra ens skole. Lige som man bliver angrebet af onde dæmoner hvis livret lader til at være mennesker, dukker der en venligtsindet dæmonisk entitet op, som meget gerne vil hjælpe en - det kræver dog at man fusionerer med entiteten og pludselig får man et helt nyt look og helt nye kræfter! Spillets historie er fyldt med referencer til eventyr fra både vesten og østen og så er der også hemmelige organisationer der kæmper for og imod verdens endeligt. Jeg føler dog det er vigtigt at sige, at historien ofte føles som om den er i bagsædet. Det gør hvad den skal - bringer spilleren fremad, men det er dog ikke spillets store styrke, nej den styrke kommer fra spillets andre elementer.

Selvom historien ikke er den mest nyskabende, så er spillets dialog virkelig godt skrevet. De forskellige dæmoner og engle har alle personlighed gennem dialogen og de skrevne ord har både kant og nerve, og er ikke bange for at smide bandeord ind i mixet. Nogle af sidehistorierne har også en mørk og melankolsk kant, som man sjældent finder I andre spil i genren - medmindre man spiller Atlus andre RPG’er.. Shin Megami Tensei V tager det bedste fra spillets anime ophav og bringer det til live i en sikker, men nervefyldt pakke.

Der er især to aspekter hvor Shin Megami Tensei V skinner igennem - kampsystemet og måden man bevæger sig rundt i verdnen på udenfor kamp. Vi starter med at se nærmere på kampsystemet. Det tager kerneelementerne fra tidligere Shin Megami Tensei-spil men bringer dem op i en mere moderne tid. Det turbaserede element, som i mange andre spil i genren til tider føles trægt og udhungret, er her bragt helt frem i førersædet. Men kan vælge at se spillets velskabte animationer spille ud på skærmen, eller blot skippe over dem hvis man er igang med at grinde EXP og ikke gider se dem igen og igen - noget Pokémon kunne lære meget af. Men selvfølgelig er det også systemet i sig selv, der skaber spænding i kampene. Systemet minder i bund og grund meget om Pokémon, hvor hver fjende har styrker og svagheder. Bliver monstret ramt af en evne fra et element de er svage overfor tager de ekstra skade. Spillet fremhæver virkelig at det er godt at gå efter fjendernes svagheder, da det udover at give mere skade, også giver figuren der har brugt angrebet en ekstra tur. Det samme gør et ‘critical hit’, hvilket gør at man meget nemt kan spille rundt om at give sine figurer ekstra ture i hver spillerrunde. De går dog også den anden vej - bruger man et element som fjenden ikke tager skade fra eller misser man ens mål, så mister man ture og giver fjenden en fordel.

Ens party består, udover ens hovedkarakter, af monstre man har overbevist om at kæmpe for sig, og i bedste Pokémon-stil skal man ‘fange’ de monstre man vil have med i sit slæng af overnaturlige mytedyr. Det foregår på den måde at man starter en dialog med monstret. Man skal så gætte sig frem til hvilke svar som monstret sætter pris på og ofte skal man også give dem penge eller en del af sit eget HP, for at de gider deltage i ens færd - men når du har overbevist et monster, så er de også loyale. Men alt fra dit level, til hvilke monstre du allerede har i dit party, kan have indflydelse på hvor let det er at overbevise individuelle monstre om at du skal være deres leder. Ikke nok med at du får kumpaner der kan hjælpe dig i kamp, så kan nye dæmoner og engle også bruges til at give dig helt nye former for monstre. Det sker gennem fusions-systemet, der tillader dig at fusionere to monstre og få et nyt. Udover at møde monstrene i verdenen, rundt omkring, så er dette den letteste måde at opgradere sit arsenal af party members. Og det giver god mening at ændre hvilke monstre man har i sit party som spiller udspiller sig. For den høje sværhedsgrad og de mange forskellige monstre (ikke mindst bosserne) man møder, gør at man konstant skal gennemskue hvilke elementer og evner der fungerer bedst for at komme videre i spillet. Og sværhedsgraden er ikke til at tage fejl af. Selv på normal er det sjældent at man får lov at slå en boss i første forsøg - man skal lige nå at få en ordentligt røvfuld før man begynder at forstå den bedste tilgang til en kamp. Spillet har en række sværhedsgrader at vælge imellem, og for dem der ikke kan få nok er der tilmed en ‘hard’ difficulty. Man kan også på eShop skaffe en gratis nemmere sværhedsgrad, for dem der egentlig blot vil nyde historien og ikke have så meget besvær undervejs. Shin Megami Tensei V tilbyder derfor sværhedsgrader til alle - lige meget hvor meget eller hvor lidt du har lyst til at blive udfordret. Spillets kampsystem er dog nemmere at forstå end mange andre kan være og det er derfor nemt at afprøve nye strategier når spillets sværhedsgrad spidser til.

Det andet aspekt, jeg nævnte tidligere, er som sagt måden man bevæger sig rundt på i spillets verden - altså udenfor kamp. Spillets områder er store og åbne og det kræver derfor et godt ‘traversal’-system. Man kan løbe rundt i omgivelserne, sprinte og hoppe og der er en del hoppegåder og platforming-sekvenser spredt ud på kortet. Det er en fryd at løbe rundt og samle ting ind og undgå fjender når man ikke har tid eller lyst til kampe og måden man flydende bevæger sig rundt på føles utroligt godt. Det er en kærkommen tilføjelse, når mange spil i genren oftest ikke byder på så meget når man render rundt udenfor kamp - udover bare at løbe rundt i et spils lokationer. Men her har Shin Megami Tensei V altså et system, der både er sjovt og belønnende, og hvor udforskning i den grad kan betale sig - både via side quests, skatte og jagten på Mimans (en form for Korok-agtige ånder, der gemmer sig rundt omkring i underverdenen).

Spillets stemning er også helt i top. Udover historien og dialogen som jeg nævnte tidligere, så er grafikken og lydsiden med til at give den postapokalyptiske og melankolske stemning, som spillet fortjener. Grafikstilen er selvfølgelig meget anime-inspireret, men den har sin eget meget stiliserede stil, hvor karakter- og monsterdesigns er virkelig flotte og veldefinerede. Omgivelserne er flot rendereret og fremviser den golde ørken med bygningsruiner strøget om sig, fra sin bedste side. Sandet glimter i lyset og bygningerne ligner at de kunne brase sammen hver eneste øjeblik. Der hvor grafikken desværre halter efter er i performance-afdelingen. Spillet er sat til 30 billeder i sekundet, men det føles ikke altid som om spillet rammer dem. Det er en skam - især når andre stiliserede spil som Metroid Dread og Skyward Sword HD, yder helt fænomenalt ved sine 60 FPS. Det er dog en lille ting, og man vænner sig hurtigt til at spillet ikke kører så hurtigt som man måske kunne ønske sig. Men det havde nu klædt spillet af køre i 6 FPS.

Hvis vi skal snakke lidt om lydsiden, så passer musikken passer rigtig godt til spillet. Den er en smule dissonant, hvilket giver den der lidt overnaturlige og ‘forkerte’ stemning, som passer rigtig godt til underverdenen. Kampmusikken matcher de dissonante toner, men formår også at sætte tempoet op når det gælder. Derudover er der gjort noget ud af stemmeskuespillet, når det er der, og lydende til monstrene er godt lavet og godt valgt - ligemeget om et monster skal være skrækindjagende, ulækkert, indbydende eller sjovt.

Shin Megami Tensei V er et af de bedste JRPG-spil på Nintendo Switch lige nu - også selvom der efterhånden er mange klassikere at finde på konsollen. Det er moderne og har kant - og så er det umådeligt underholdende, hvis man altså formår at spillet på den sværhedsgrad der passer én eller kan leve med den tårnhøje sværhedsgrad. Kampsystemet er let at gå til, og giver spilleren plads for at boltre sig når det kommer til at finde på strategier for at tage sine fjender ned. Også udenfor kamp er SMT5 en fryd at spille, især fordi det er underholdende og belønnende at udforske underverdenen og dens hemmeligheder. Der er både gemte collectibles, via Mimans, og masser af sidequests og loot at finde og det er sjældent at ens nysgerrighed ikke bliver tilfredsstillet. Spillets præsentation er ligeledes i topklasse, og trods en lidt ustabil performance, er spillet flot, stilrent og oser af stemning. Både dialogen i spillet, musikkens dystre dissonans og spillets flotte grafikstil er med til at give spillet den helt rette atmosfære. Synes du at Pokémon er blevet lidt for nemt eller har du brug for et mangetimer langt JRPG-eventyr? Så er Shin Megami Tensei V en sikker vinder og en af de bedste udgivelser i RPG-genren overhovedet.

2

5/5