South Park: The Fractured But Whole (Switch)

Skrevet af Nemy - 28-04-2018 16:07

Det er ikke småt med store tredjepartstitler, der har fundet vej til Nintendo Switch, heldigvis. Det var derfor ikke helt uventet, men dog ligeså glædeligt, da Ubisoft annoncerede, at man ville udgive South Park: The Fractured But Whole til Switch. Switch har set en del turbaserede RPG-titler finde vej til maskinen, men ikke et i stil med South Park: The Fractured But Whole. Spørgsmålet er, hvorvidt porten af PC- og konsolversionen fra sidste år er blevet til et spil, der er værd at spille på den semi-håndholdte konsol. Svaret hertil må være ja, og The Fractured But Whole til Switch viser ligesom andre tredjepartstitler, at det godt kan lade sig gøre at få et flot resultat ud af et spil, der som udgangspunkt var lavet til en kraftigere maskine.

Plottet i South Park: The Fractured But Whole er som udgangspunkt meget simpelt, men ligesom et løg kan der pilles flere og flere lag af, og til sidst står du med et hav af historier og karakterer, der flettes sammen. Hele eventyret starter da det nye barn (dig) i flokken og drengene går på jagt efter en forsvunden kat og den enorme dusør af 100 dollars. For at løse mysteriet må hovedpersonerne rejse tilbage i tiden og bruge deres superkræfter til at finde katten. Geniet Cartman har planlagt at bruge de 100 dollars til at skabe et superheltsunivers. Det hele løber dog hurtigt af sporet, og inden du ved af det kæmper du mod enorme væsener, der kun kan eksistere i South Park-universet. Referencerne til superhelte-universet er mange, og sjældent har jeg grint så meget i en gennemspilning af et spil. Temaet er tydeligt rivaliseringen mellem Marvel og DC Comics, og det passer perfekt til det elskede South Park-univers.

South Park: The Fractured But Whole er en flot efterfølger til 2014-titlen South Park: A Stick of Truth, og bærer faklen videre i samme stil. Spillet er uden tvivl det sjoveste RPG siden forgængeren. Er du vild med TV-serien vil du også elske spillet. Universet er så godt udført og er så meget i tråd med tv-serien, at det af og til føles som om, at man spiller en 20 timers lang episode. Humoren er den samme, og det er let at lade sig rive med af stemningen. Der er rigeligt med referencer til den originale tv-serie, og det er alle hovedpersonerne, som du kender dem.

I et fantastisk blend af fantasi og virkelighed formår South Park: The Fractured But Whole at skabe tvivl om, hvad der foregår i hovedet på børnene og hvad der er virkelighed. Du kan stå og have en kamp med lasere og superhelte kræfter det ene øjeblik, mens du må sætte kampen på pause for at lade forbipasserende voksne komme forbi det næste øjeblik.

The Fractured But Whole tager en interessant tilgang til karakterskabning og skillsets. Som udgangspunkt vælger du 1 superhelte type. Senere kan du mixe og matche de egenskaber du gerne vil have. Det gør det let at tilpasse din karakter løbende, så han passer til de resterende personer på dit hold. Det er naturligvis Cartman, som den diktator han er, der løbende åbner op for, at du kan tilegne dig nye egenskaber. Det fungerer rigtig godt og er helt i tråd med universet og dets humor. Hvis du skulle tvivle på dit køn hen ad vejen kan du selvfølgelig også skifte køn hos Mr. Mackey. Hvem sagde South Park ikke var politisk korrekt?

Kampsystemet er grid-baseret imodsætning til forgængeren. Det betyder, at du kan flytte dine karakterer rundt i felter i løbet af kampen. Til at starte med er kampene både simple og lette, selv på det sværeste niveau. Dette ændrer sig dog hurtigt og du skal bruge den øverste etage en del for at komme helskindet igennem en kamp senere hen. Dette sker ved gradvist at introducere nye elementer til kampene såsom real-time events, undvigelse, hidkaldte nye fjender og meget mere. Grundet de mange egenskaber, som varierer fra karakter til karakter kan du spille kampene på mange forskellige måder. Det giver spillet en rigtig god dybde, der gør det muligt for dig at adoptere din egen spillestil. Til slut vil du have en god portion karakterer at vælge mellem, hvilket gør det endnu lettere at skræddersy din strategi.

Udover dine grundlæggende egenskaber har hver karakter også et såkaldt ”Ultimate Attack”, der fungerer som hver karakters hemmelige superhelte egenskab. Dette angreb lades op i løbet af en kamp og når det er fuldt opladt kan det bruges til at udløse en kæmpe omgang skade. Alt i alt er kampsystemet en kæmpe opgradering fra det simple system i Stick of Truth, som giver en kærkommen dybde til det. Det er simpelt nok til, at nye spillere kan forstå det relativt hurtigt, og dybt nok til, at rutinerede RPG-spillere spiller fra start til slut.

Mellem kampe har du frihed til at gå på opdagelse i den stille bjergby. Her kan du bl.a. løse en række simple gåder, der typisk handler om at trykke på den rigtige knap når du har fundet det rigtige redskab. Der er også rig mulighed for at hilse på de forskellige karakterer fra tv-serien og du føler det ofte, som at gå i en forlænget tv-episode.

Et åbenlys spørgsmål er, hvor godt spillet kører på Switch. Heldigvis kører det rigtig godt, ligesom mange af de andre store tredjepartstitler vi har set. Et enkelt kritikpunkt på den front kunne være de mange loading-pauser, som spillet har. Disse er hyppige og enkelte gange lidt for lange. Frameraten dropper også enkelte gange i heftige situationer i håndholdt mode. Bortset fra dette kan du dog ikke se, at det er et spil, som er udviklet til en del kraftigere maskiner end Nintendo Switch. Den store fordel ved Nintendo Switch-versionen er dog den åbenlyse, at du har mulighed for at tage Cartman, Kyle, Stan, Kenny og alle de andre med på farten.

Alt i alt er South Park: The Fractured But Whole et super solidt RPG-spil. Gameplayet fungerer rigtig godt, og der er dybde nok til at holde det sjovt hele vejen igennem. Stilen og humoren er som taget ud af den originale South Park-serie, hvilket kun gør eventyret endnu sjovere. Hvis du ligesom jeg elsker humoren fra TV er South Park: The Fractured But Whole et must-have til din Switch-maskine.

4

4/5