Super Mario 3D All-Stars ...

Game Boy event i Super Sm...

Microsoft køber Bethesda

Nintendo stopper produkti...

Ori and the Will of Wisps...

N-cast #63: Partner Direc...

Hades ude nu - se lanceri...

Nintendo Direct Mini: Par...

Rune Factory 5 skubbet ti...

Monster Hunter Stories 2:...

Mario Kart Tour

Pokémon GO

Hvad spiller du nu? Hvor ...

Sony og Microsofts næste...

Spil på vej til Switch

LOL tråden (Video, bille...

Super Mario 3D All-Stars

Alternative nyheder

Switch - spilrygter og sp...

Nintendo Switch

Tilbudstråden

Super Mario 3D All-Stars ...

K: Nintendo/Playstation M...

S: Classic Xecutor2 modde...

K: Heart Gold/Soul Silver

Reserveskruer til Gameboy...

Animal crossing Amiibo ko...

S/B: Switch og PS4 spil

K: Hori game case white

Føler/råd om PS4?

N-club Juletema 2018

Pixeline: Tåger over Talstrup (Nintendo DS)

Story of Seasons: Trio of Towns

Mario Party: The Top 100

Pokemon Ranger Shadows of Almia (Nintendo DS)

Super Mario 3D All-Stars (Switch)

Skrevet af ThePatrickBay - 16-09-2020 16:48

Hen over sommeren svirrede rygterne om en pakke med flere af 3D Mario-spillene. I månedsvis var det et af de mest vedholdende rygter i Nintendo-universet. Ud af det blå uploadede Nintendo en ny video med navnet ”Super Mario Bros. 35th Anniversary Direct”, og så vidste vi godt, hvad klokken var slået.

Under Direct’en blev Super Mario 3D All-Stars annonceret - en titel, som vi vist kan takke N-clubs troldmand, Pydte, for at have fundet på i vores podcast N-cast flere måneder før annonceringen.

Super Mario 3D All-Stars er en pakke med tre ikoniske Mario-spil; Super Mario 64, Super Mario Sunshine og Super Mario Galaxy. Det er en opfølger til det gode gamle Super Mario All-Stars til Super Nintendo, som indeholdt alle de 2D Mario-spil, der var udgivet til NES. Super Mario All-Stars er i øvrigt tilgængeligt gratis i SNES Online, hvis man er Nintendo Switch Online-abonnent.



Opløsningen har fået et løft
Straks efter annonceringen var der blandede følelser. Det er fantastisk, at vi nu kan spille nogle højt elskede klassikere på farten på Nintendo Switch, men der var samtidig en undren over, at Super Mario Galaxy 2 ikke er en del af pakken. Samtidig var flere kede af, at Nintendo med Super Mario 3D All-Stars ikke benyttede muligheden til at opdatere det visuelle i spillene, så de fremstår mere moderne. Spillene er trods alt hhv. 24, 18 og 13 år gamle.

Spillene er dog ikke helt uden opdateringer. Selvom det ikke er deciderede remakes, har Nintendo øget opløsningerne. Herunder er et overblik:

Super Mario 64
– Docked: 960 x 720
– Håndholdt: 960 x 720
– FPS: 30

Super Mario Sunshine
– Docked: 1920 x 1080
– Håndholdt: 1280 x 720
– FPS: 30

Super Mario Galaxy
– Docked: op til 1920 x 1080
– Håndholdt: op til 1280 x 720
– FPS: 60



Historiske soundtracks inkluderet
Udover de tre spil, får man også alle tre spils soundtracks med i købet. Der er 36 tracks (ca. 50 minutter) fra Super Mario 64, 58 tracks (ca. 71 minutter) fra Super Mario Sunshine og hele 81 tracks (ca. 127 minutter) fra Super Mario Galaxy.

Det er helt fantastisk at kunne høre de velkendte melodier fra tre generationer af Mario-spil. Lige fra den primitive digitale musik fra Super Mario 64 til det fulde orkester-indspillede soundtrack fra Super Mario Galaxy. Musikken er et af de helt særlige kendetegn ved Mario-spillene, så det er en genistreg at inkludere alle melodierne fra de tre spil.

Det foregår som en playliste, hvor man kan vælge hvilken melodi, man har lyst til at høre. Når melodien er færdig, afspilles den næste i rækken automatisk. Det er ganske nemt, men jeg kunne godt ønske mig en indikator på, hvor lang melodien er, samt hvor lang tid der er tilbage af melodien. Den slags simple medieafspillerfunktionalitet er der desværre ikke. Men de fleste kommer sandsynligvis til at sætte et soundtrack på og bruge det som baggrundsmusik til arbejde eller lignende, og så kan en progress-bar måske være ligegyldig. Og med over fire timers historiske soundtracks fordelt på de tre spil, er det svært at brokke sig.

Nu kan jeg nok ikke udskyde det længere – hvordan kører spillene så? Holder de i 2020? Og er pakken pengene værd? Først vil jeg gennemgå spillene én efter én og efterfølgende komme med en samlet vurdering.



Super Mario 64
Mit første konsolspil nogensinde var Super Mario 64. Derfor har jeg meget stærke følelser for dette spil. Igennem tiden har jeg spillet alle genudgivelser af denne klassiker, lige fra Virtual Console til Nintendo DS. Og lad mig starte med at sige, at Super Mario 64 i Super Mario 3D All-Stars er en fremragende genudgivelse.

Det første der stikker i øjnene, når man starter spillet op, er, hvor skarpt det hele står. Ikonerne på skærmen, såsom antallet af liv, mønter, stjerner, tekst mv. fremstår på den flotteste måde nogensinde. Alt står knivskarpt uden nogen form for pixelering. Det er en fed måde at bringe nyt liv til spil, der er blevet genudgivet både på Wii, Wii U og Nintendo DS. Derudover har Nintendo sørget for, at der ingen steder sker framedrops. Spillet kører perfekt i alle situationer. Specielt banen Dire Dire Docks var meget tung og langsom på Nintendo 64 med omkring en halvering af antallet af billeder i sekundet, men her er det 30 FPS hele vejen igennem. Tak!



Teksturer, mængden af polygoner (hvor detaljeret 3D-figurerne er) o.lign. har ikke fået et løft, men alene det at brugerfladens ikoner og tekst er opskaleret på en pæn måde, gør, at præsentationen af spillet er fantastisk. Dog virker det som om, at nogle farver er alt for overeksponeret, således at man nogle steder nærmest er nødt til at knibe øjnene sammen, fordi farverne er for skarpe. Det er især i allerførste bane, Bob-Omb Battlefield, at det lysegrønne græs kan være for meget. Jeg kunne selvfølgelig justere indstillingerne på mit tv, men det har aldrig været et problem i andre spil.

Ikoner og tekst er ikke det eneste, der er blevet opdateret. Denne udgave af Super Mario 64 kaldes i de meget nørdede kredse ”Shindou Edition”. Det er første gang, vi i vesten får Shindou Edition mellem fingrene, men i Japan blev det udgivet på Nintendo 64, da Rumble Pak kom på markedet. Den primære årsag til at udgive en ny udgave af Super Mario 64 var for at tilføje vibration, som i slutningen af 90’erne var en banebrydende teknologi, der forhøjede indlevelsen i videospiloplevelsen.



Da jeg for alvor kom i gang med spillet, lagde jeg mærke til en lille men meget mærkelig ændring. Lydene i denne udgave af Super Mario 64 er speedet op en lille smule. Det betyder, at Marios stemme er en anelse lysere end normalt, og det samme gør sig gældende for alle andre lyde i spillet. Sandsynligvis vil langt de fleste aldrig lægge mærke til det, men for en inkarneret Super Mario 64 fan som mig, er det en irriterende ændring, som jeg konstant lægger mærke til.

Jeg er enorm fan af Super Mario 64, og det er et spil, jeg kan spille igen og igen. Denne udgave af spillet er den flotteste nogensinde, men det er meget tydeligt, at det er 24 år gammelt – kun ganske få år yngre end mig selv. Modsat Super Mario Galaxy, som jeg vender tilbage til senere, kunne Super Mario 64 godt trænge til en 2020-opdatering grafisk. I Super Mario Odyssey så vi Prinsesse Peachs slot i flot og moderne grafik, og ideelt set havde hele Super Mario 64 fået denne overhaling. Spørgsmålet er, om Super Mario 64 kun holder så godt den dag i dag, fordi der ikke er blevet pillet grundlæggende ved spillet, og måske får vi aldrig svar på det. Det forbliver nok en drøm. Vi har fået en udgave, der ser skarpere ud end nogensinde før, og de få kritikpunkter der er, ændrer ikke ved, at Nintendos første 3D Mario-spil ramte hovedet på sømmet i en sådan grad, at det formede en hel generation af platformspil – og holder til en vis grad den dag i dag.



Super Mario Sunshine
I 2002 udkom Super Mario Sunshine til GameCube i Europa, og dermed fik vi anden generation af 3D Mario. Fra min barndom husker jeg at have spillet Super Mario Sunshine på en kiosk, når vi handlede i Føtex. Jeg plagede min far for at få en GameCube, så jeg kunne spille ”det nye Mario”, men desværre fik jeg aldrig en GameCube, før jeg selv købte en fem år senere, da jeg tjente mine egne penge.

Det har altid, i min bog, været det svageste af de tre spil. Der er sikkert nogle Sunshine-fans, der springer op ad stolen nu, men sæt jer bare ned igen. Super Mario Sunshine er et fantastisk spil, men i mine øjne det mindst gode i denne samling. Det der tiltaler mig ved Super Mario 64 og Super Mario Galaxy, er kontrollen over Mario. I Super Mario Sunshine udvides kontrollen til også at dække F.L.U.D.D., der er en vandkanon, som man skal bruge til både at besejre fjender og – efter at være blevet dømt i ægte Ace Attorney-stil – gøre spillets områder rent. Det er en sjov tilføjelse, men det føles tungt, svært at styre og ikke altid intuitivt.



Ved den originale udgivelse for 18 år siden var spillets visuelle præsentation noget af det ypperste på konsolmarkedet. Her i Super Mario 3D All-Stars ser vi for første gang Super Mario Sunshine i fuld HD. Man kan selvfølgelig godt se, at spillet er fra starten af 00’erne – nogle hjørner er lidt kantede og teksturer af lidt lav kvalitet – men at alt står knivskarpt i 1080p med 30 FPS uden udsving betyder, at det er den ultimative udgave af Super Mario Sunshine.

Det skal ses i lyset af, at spillet langt fra er perfekt. I min gennemspilning – som er min første gennemspilning af spillet i ca. 13 år – blev jeg gang på gang frustreret over kameraet, som ikke altid kan bevæges, som man ønsker det. Det føles som om, at kameraet hænger fast i bygninger, bakker mm. Det sætter en stopper for begejstringen, når man i jagten på de specielle blå mønter ikke kan bevæge kameraet i en vinkel, hvor man kan se, hvad man laver.



Desuden er det ærgerligt, at filmsekvenserne – som der er en hel del af – er af ret dårlig kvalitet. De bærer præg af at være opskaleret fra den originale opløsning. Det er sandsynligvis fordi, Nintendo i tidernes morgen har animeret filmsekvenserne og optaget det som video, og disse klip har de lagt ind i spillet som videofiler. Derfor har de været nødt til at få det bedste ud af klippene. Det bedste eksempel på dette er, at det af og til ser ud som om, at klippene er sløret, når der er bevægelse. Selvfølgelig er det ærgerligt, men heldigvis ikke ødelæggende for oplevelsen. Bare en rids i lakken.

Super Mario Galaxy
Det nyeste spil i samlingen er Super Mario Galaxy fra 2007. Samtidig er Galaxy også det spil i samlingen, som anmeldere tog bedst imod, da det udkom, og konstant har det en placering i top 10 bedste spil nogensinde.

Super Mario Galaxy er efterhånden 13 år gammelt, men selv i dag er det et vanvittigt flot spil. Og med en moderne 1080p opløsning forstærkes stemningen, som skabes af farverne, formerne, karaktererne og dialogerne. Super Mario Galaxy var et mesterværk da det udkom, og det er et mesterværk i 2020. Man kan godt se, at figurerne og banerne er en smule kantede, men den stærke præsentation og historiefortælling i et ellers simpelt spil gør, at det aldrig er noget, man tænker over.



Som i de andre spil er der sket nogle små ændringer. I Wii-udgaven kunne man lave et spin-attack ved at vifte hurtigt med Wii Remoten. I denne udgave har Nintendo valgt at dedikere Y-knappen til angrebet, og det er en genial tilføjelse til kritikere af motion controls. Cursoren som bruges til at samle og skyde starbits er stadig motion control, men på Switch er det meget tydeligt, at stabiliteten i styringen er langt højere. Dette skyldes, at man på Wii havde en sensorbar, der brugte infrarødt signal, mens man på Switch bruger gyro-sensoren i controlleren. Det kan lyde som sort snak for nogen, men pointen er, at stabiliteten af motion control er stærkt øget. Man er ofte nødt til at nulstille cursorens placering, men det er en lav pris at betale for øget stabilitet.

Som med de to andre spil i 3D All-Stars er det dog ikke udelukkende guld og grønne skove. Galaxy har, især i starten af spillet, samme problem med filmsekvenser af lav kvalitet. Det bliver heldigvis af uforklarlige årsager bedre senere i spillet.

Desuden er der et kritikpunkt, som har præget Galaxy siden den oprindelige udgivelse. Nintendo havde ikke helt kontrol over styringen af Mario i de situationer, hvor tyngdekraften skifter, så af og til kan man faktisk opleve, at Mario løber i ring, selvom man holder analog-pinden i én retning. Det kan til tider være frustrerende, og i min gennemspilning har det forårsaget en håndfuld dødsfald. Et sidste kritikpunkt er, at der enkelte steder i spillet sker framedrops, når der er mange fjender på skærmen og mange partikeleffekter. Det er aldrig et problem, men en ærgerlig rids i lakken på et ellers fantastisk spil.



Tre ikoniske spil i deres oprindelige form
Super Mario 3D All-Stars er på mange måder en drømmeudgivelse. Det er tre ikoniske, genredefinerende og ikke mindst generationsdefinerende spil, som fik ekstremt positiv kritik i deres samtid. Selvom det ældste af spillene snart er 25 år gammelt, er der mange timers underholdning i hver af de tre spil.

Midt i glæden over at genspille de fantastiske spil kan man dog ikke undgå at tænke tanken: ”Hvor fedt ville det ikke have været at se et fuldt remake af Super Mario 64?” Det er langt hen ad vejen en utopisk tanke, men det er et naturligt ønske. Vi så det med den originale Super Mario All-Stars, og her er det med lidt blandede resultater, at især det originale Super Mario Bros. samt The Lost Levels har fået et ansigtsløft. Grafisk ser det fantastisk ud, men mekanisk føles det for anderledes, til at det er en rigtig fed oplevelse.

Et andet ønske er muligheden for at justere control-indstillingerne. I Super Mario 64 irriterede det mig grænseløst, at man hopper på både A og B, mens action-knappen er X og Y. En mulighed for at ændre hop til A og X samt action til B og Y er yderst savnet. Og dette gælder alle tre spil i samlingen.

Konklusion
I denne anmeldelse har jeg brugt meget tid på at beskrive de få frustrationsmomenter, der er i tre mesterværker. Ordet ”mesterværk” kan ikke ytres nok gange om disse spil, for de småting der trækker ned, er vitterligt i småtingsafdelingen. Der er ikke sket særligt meget i forhold til spillenes oprindelige form, men det er ikke nødvendigvis en dårlig ting. Super Mario 3D All-Stars er en samling af tre af de bedste platformspil i historien, og de er præsenteret endnu bedre i denne genudgivelse end på deres oprindelige platforme. Tre generationers mesterværker som både nye og gamle Nintendo-fans vil nyde at genspille – selv hvis drømmen om 2020-grafik ikke blev til virkelighed.

Spillet fylder 4,7 GB.

6
1ups givet

4/5


Familiesjov

Klassiker

Øjeguf

Fremragende lyd

Kommentarer:

#1 - JOEP

Level: 46 (Phantoon)

16-09-2020 19:38

Shit, hvor er det vildt, at du kunne høre forskel på SM64-lydene! Smiley

Jeg kommer ikke til at samle dette op, da jeg ikke rigtig har behov for at spille dem, men skulle jeg have det, ville jeg da forsøge at få den fysiske udgave for investeringens skyld.

Det er dog ærgerligt, at de ikke lige pressede Sunshie op på 60 FPS, som de vist nok har haft held med i en anden udgivelse. Det burde altså kunne lade sig gøre.
0
1ups givet

#2 - Michael

Level: 18 (Twhomp)

16-09-2020 21:25

Er lidt træt af hvor lazy hele samlingen er lavet, så det kommer jeg nok ikke til at smide penge efter. God anmeldelse dog Smiley
1
1ups givet

#3 - powerfull499

Level: 18 (Twhomp)

I dag - 17:33

Rigtig god anmeldelse! Smiley Det er lidt ærgerligt, at Nintendo ikke lige gik det længere for også at tilfredsstille de inkarnerede fans. Som du dog selv skriver, så er det dog i småtingsafdelingen, og er derfor helt enig med din rating. Folk på Metacritic, som giver det 0/10 kan jeg ikke følge.
0
1ups givet

Super Mario 3D All-Stars

Super Mario 3D All-Stars
Platform:
Nintendo Switch

Udgivelse:
18-09-2020

Kan købes hos:
Proshop - 499.00 kr
Coolshop - 599.00 kr