Super Mario Party (Switch)

Skrevet af Nemy - 03-10-2018 15:00

Mario Party er blandt de længstlevende spilserier hos Nintendo og derfor er det nu heller ikke overraskende, at vi endelig får et spil i serien til Nintendo Switch. Super Mario Party genindfører heldigvis det klassiske brætkoncept, der manglede i den seneste udgivelse til Wii U og byder udover dette også på hele 80 nye minispil, som er skræddersyet til Switch-oplevelsen. Undertegnet er long-time fan af de første spil i serien, og havde set frem til at prøve kræfter med denne udgivelse. Jeg frygtede på den anden side også, at magien fortsat var væk på baggrund af Wii U-udgaven.

Det gik efter få spil op for mig, at det er den heldigvis ikke. Genindførelsen af det gamle spillebræts gameplay tager spillet et stort skridt i den rigtige retning. I Party Mode er det således den klassiske spilstil der er tilbage. 4 spillere, alle-mod-alle, i en dyst om at få flest stjerner i løbet af spillets runder. Du følges ikke rundt i et køretøj, men bevæger dig individuelt rundt på brættet. Hver spiller slår med en terning og rykker tilsvarende felter. Der kan så opstå forskellige begivenheder på brættet, der ændrer spillets gang. Efter hver runde er der et minispil, som kan være alle mod alle, 1 mod 3 eller 2 mod 2. Spillets type afhænger af, hvilke felter spillere er landet på i løbet af runden. I slutningen af et spil modtager spillere bonusstjerner baseret på indsats i spillet. Det gør, at ingen kan vide sig sikre før spillet er definitivt slut. Det er denne dynamik, der er spillets største styrke især i de lange spil.

Partner Party er samme princip med at jagte stjerner. Her er setuppet, at man spiller 2 mod 2 med mindre ændringer fra det oprindelige brætspil. Bl.a. er alle almindelige felter fjernet og du rykker mere frit rundt og kan således bedre selv bestemme om du vil lande på specialfelterne. Din partner og dig deler også terningeslag og skal koordinere, hvordan I vil positionere jer på brættet. Selve brættene er de samme som i det almindelige Party Mode. Uagtet hvilken type du spiller optjener du løbende party point. Disse kan du bruge til at låse op for ekstra elementer i spillet.

Det er igen Toad, der er er vært og skal facilitere begivenhederne. Det er således Toad, der løbende giver dig meldinger om stillingen, begivenheder på banen og alt derimellem. Har man spillet tidligere Mario Party-spil føler man sig hjemme og i gode hænder. Toadette er stjerneansvarlig og det er hende du jagter rundt på brættet for at få fat i så mange stjerner som muligt i løbet af spillet.

River Survival er en ny mode i Super Mario Party. Her skal 4 spillere arbejde sammen om at komme sikkert igennem floden. Man placeres i en båd og skal i samarbejde nå til banens ende. Der vil være et ur der tæller ned og hvis det 0 har man tabt. Man kan tilføje tid til uret ved at få point i de minispil man får mellem ro sessionerne. Man får minispil ved at ro ind i balloner, der vil være undervejs på floden. Undervejs skal man også bestemme sig for, hvilken vej man tager når floden deler sig, hvor forhindringerne varierer alt efter vejen man tager. Det kræver således en fælles indsats så man ror i den rigtige retning. Det fungerer som et meget sjovt afbræk fra brætspillet, men bliver aldrig hovedunderholdningen for undertegnet.

Toads Rec Room er en anden ny mode, som nok er den der er den mest nytænkende i spillet. Her kan du ved hjælp af flere Switch-maskiner koble konsollerne sammen og spille minispil, der gør unik brug af denne mulighed. En simpel version er eksempelvis, at man på hver Switch har en del af en banan. Det gælder så om at sidestille de to maskiner således at bananen er komplet. Jo hurtigere jo flere point. Igen et lille sjovt afbræk, som er sjovt de første gange man spiller det. Man vender dog hurtigt tilbage til det almindelige brætspil igen. Endelig er der Challenge Road, hvor du alene skal kæmpe dig igennem samtlige 80 minispil. I de minispil, der kræver holdkammerater, vil du være hjulpet af en computer.

Lokal multiplayer har altid været forcen i spillene, og det er det også i Super Mario Party. Det bliver intenst, og spillet er akkurat ligeså uretfærdigt når jeg taber, som det var i gamle dage. Et spil kan blive vendt på hovedet i løbet af ingen tid, og den der stod til at vinde kan grundet mystiske omstændigheder pludselig være bagud. Samtidig er der minispillene, der kan være med til at balancere dynamikken og gøre den en smule mere retfærdig. Et enkelt kritikpunkt her er dog, at du ikke kan være ligeså sikker på bonusstjernerne i dette som du var i de gamle spil da kategorierne i disse mixes up.

Netop minispillene er selvfølgelig et centralt punkt i spillet. Super Mario Party indeholder 80 helt nye minispil, som du kan stifte bekendtskab med. De varierer og kan både være hjernebrydere til at være motionsbestemt. Det virker dog af og til som om, at man har været ved at løbe lidt tør for ideer undervejs. En del minispil minder således lidt for meget om hinanden til at være nytænkende. Det ville ikke have gjort mig noget, hvis man havde hevet gamle klassikere ind som minispil og havde udeladt nogle af dubletterne af de nye.

For første gang i seriens historie er det nu muligt at spille online. Det, der kunne have været prikken over i’et, bliver desværre en ret tynd fornøjelse. Det er nemlig ikke muligt at spille Party Mode online og man må således nøjes med at dyste i minispil mod andre. Online Mariothon er nok det sjoveste af onlinedelen. Her dyster du mod andre spillere i 5 tilfældige minispil, hvor der til sidst kåres en samlet vinder. Der er tilmed et leaderboard, der lader dig se, hvor godt du klarer dig sammenlignet med andre. Det kunne have været en oplagt mulighed at bringe det magiske brætspil online, men det blev desværre ikke i denne omgang.

Spillets største kritikpunkt inden lancering har uden tvivl været styringsområdet. Det er nemlig kun muligt at spille spillet med Joy-Cons. Alle minispil er lavet til at skulle spilles med 1 Joy-Con. Indrømmet, at jeg på forhånd var ret skeptisk overfor denne mekanik. Efter at have spillet alle minispil må jeg dog erkende, at det føles naturligt, at det er Joy-Con, der skal bruges til styring. Flere minispil ville få ødelagt balancen, hvis folk spillede med forskellige controllere. Det er ikke umuligt at det ville kunne lade sig gøre at spille med Pro Controller. Omvendt endte det ikke med at være det irritationsmoment jeg havde regnet med det var, at jeg ikke kunne spille med det.

Universet er klassisk Mario Party. Figurerne er de velkendte vi kender fra svamperiget, og der er i denne omgang 20 spilbare karakterer at vælge mellem. Hvis du har spillet tidligere Mario Party-spil vil du hurtigt føle dig hjemme i universet. Det er let og enkelt at gå til, og du kan være i gang med et nyt spil på få minutter. Lyden er som man ville forvente. Det bliver ikke de store ørehængere, men spillets musik og lydeffekter understøtter stemningen som man ville forvente.

Alt i alt er Super Mario Party en solid Mario Party-udgivelse. Minispillene er sjove og opfindsomme, men spillet som helhed flytter ikke serien i en ny retning. Det er solid underholdning så længe du har nogen at spille med, og spillet skal nok blive brugt flittigt som weekendhygge i mange år frem. Netop fordi spillet er så afhængigt af det sociale aspekt er det største kritikpunkt også, at Party Mode online er fraværende. Det ændrer dog ikke ved, at der er rigeligt materiale til 100vis af offline underholdningstimer i pakken. At du kan have underholdningen med på ferie er et argument der efterhånden er brugt meget til Switch. I Super Mario Party kommer man dog ikke udenom det. Multiplayerhygge af denne kaliber har aldrig før været så tilgængeligt.

Spillet fylder 2,7 GB.

2

4/5