Sushi Striker: The Way of Sushido (Switch)

Skrevet af Brocky - 07-06-2018 14:00

Introduktion
Sushi Striker: The Way of Sushido er et puzzlespil med RPG-elementer, der er udviklet af indieszero i samarbejde med Nintendo. Spillets univers er bygget op omkring rullebånd med sushistykker på tallerkener i forskellige farver, der kører i hastigt forbi en. Her skal man som spiller kæmpe en-mod-en mod andre modstandere. Målet er at matche flest forbigående tallerkener i samme farve. Hver gang man matcher tallerkener, scorer man point, som overføres som skade til modstanderen. Den spiller, der først mister al sin energi på grund af skade modtaget fra den anden spiller, har tabt. Spillet kan enten styres via en analogstik og knapper eller via konsollens touch screen. Selvom det fungerer ganske fint at spille med analogstik og knapper, er det bedst at spille med touch screen, da man blot bruger sin finger til at matche tallerknerne på tværs af skærmen.

Vanedannende gameplay, der er nemt at gå til
Sushi Striker: The Way of Sushidos overordnede gameplay er simpelt og nemt at gå til. Match tallerkner i samme farve. Jo flere ad gangen, jo bedre. Men derudover har spillet en lang række af ekstra tilføjelser, der gør spillet mere avanceret. Det er fx forskelligt hvilke tallerkenfarver, der giver mest skade. Man kan også gå efter at ramme de samme farvekombinationer flere gange i træk, da der derved starter en combo, der kraftigt forøger skaden til ens modstander.

Lang historiedreven singleplayer-del
Måske lidt overraskende for et puzzlespil er der en historiedreven singleplayer-del at finde i Sushi Striker: The Way of Sushido. Her styrer man den unge Musashi, der tager kampen op mod det onde imperium, der har overtaget verdensherredømmet, inklusiv hele udbuddet af sushi. For at få balance tilbage i universet skal Mushashi blive en såkaldt ‘Sushi Striker’, som er en form for kriger, der kæmper ved hjælp af magiske ånder - de såkaldte Sushi Sprites. Historien får man fortalt i form af korte animesekvenser. Har man spillet Phoenix Wright, kan man forvente et lignende setup i præsentationen. Det meste af historien leveres forholdsvist statisk med tekstebokse understøttet af få animationer og voiceovers.

Singleplayer-delen er overraskende lang med en stor oververden af forskellige regioner, der åbnes op undervejs. Hver region har mange levels. Oververdenen er dog lineær med undtagelse af få hemmelige levels, der åbnes op efter nogen tid. På den ene side er det rigtig fint, at der er en masse baggrundhistorie omkring singleplayer-delen, men på den anden side bliver det også hurtigt lidt overfladisk, med mindre man er meget interesseret i den animehistorie, der udspiler sig i form af de simple mellemsekvenser. Hvis man ikke er det, bliver det hurtigt en masse mellemsekvenser, man skal skippe igennem, for at komme frem til de forskellige modstandere.

Stor mulighed for at opgradere ens evner og genspille levels
Singleplayer-delen får ekstra levetid af, at der mange muligheder for at opgradere ens evner. De føromtalte Sushi Sprites spiller en afgørende rolle under selve kampene. Sushi Sprites er som sagt nogle små ånder, man møder undervejs. Der findes en række forskellige af dem, der hver især har forskellige evner og kan stige i levels og derved udvikle sig i størrelse. De er designet i stil med Pokemons. I hver kamp kan man vælge op til tre sprites, hvis evner man kan bruge undervejs. Det kan fx være at halvere den skade man modtager fra sin modstander. Eller at gøre alle ens tallerkner på ens halvdel i samme farve, så man hurtigt kan lave en kæmpe combo, der resulterer i stor skade hos modstanderen.

Derudover kan man genspille alle levels, hvor det er muligt at forbedre ens præstation, da spillet giver en en karakter baseret på hvor hurtigt man klarer modstanderen og hvor megen energi, man selv har tilbage. Hver level har som regel også nogle særlige krav, hvis man skal have den bedste score. Det kan fx være at man ikke bruge bruge Sushi Sprites undervejs eller man skal nå at vinde inden for en bestemt tidsrammer. Til sidst må det også nævnes, at sværhedsgraden i singleplayer-delen ikke er ret høj. De antal gange jeg tabte en kamp kan tælles på en hånd, og det skete primært i de hemmelige baner.

Godt multiplayer-spil, både lokalt og online
Sushi Striker: The Way of Sushido understøtter både lokal og online multiplayer. Hvis man vil spille lokalt, kan man tage hver sin Joy-Con og dyste på én enkelt konsol. Der er dog et mindre problem her, nemlig at lokale kampe ikke vises i splitscreen. Det betyder, at kampene i stedet vises med den ‘normale’ kameravinkel, hvor spiller ét er tæt på kameraet, mens spiller to er placeret længst væk fra kameraet. For spiller to kan det være lidt sværere at overskue, fordi vinklen medfører, at man er placeret længere tilbage i billedet. Spillet er selv bevidst om problemet, så det anbefaler, at den mest øvede spiller tager den dårligste position længst væk. Et andet problem med lokal multiplayer er, at Sushi Striker styres bedst via touch screen. Når man spiller to på én konsol, kan man altså ikke styre via touch screen. De to omtalte problemer gør, at lokal multiplayer ikke er den bedste måde at spille multiplayer i Sushi Striker.

Heldigvis kan man også spille wireless med to konsoller i samme rum, hvor de før omtalte problemer ikke er til stede. Det kræver dog, at begge spillere har en udgave af spillet, så der er ikke noget Download Play, som ellers ville have være oplagt.

Det som de fleste nok vil spille er online multiplayer. Her kan man spille ranked, non-ranked og mod venner. Desværre har det ikke været muligt for undertegnede at teste det, da jeg ikke har kunnet finde andre spillere at spille imod her før den officielle udgivelse, men på papiret ser det solidt ud og har de vigtigste ting, herunder leaderboards og de førnævnte forskellige modes, og jeg vil glæde mig til at teste det efter udgivelsen, hvor der forhåbentligt er spillere at spille imod.

Sushi Striker: The Way of Sushido er et fremragende puzzle-spil fra Nintendo og indieszero. Spillet har en lang singleplayer-del med små animesekvenser, der driver historien frem. Der er masser af muligheder for at opgradere ens karakter og Sushi Sprites løbende, og selvom spillet ikke har den højeste sværhedsgrad, er der overraskende mange timer at bruge alene. Derudover har spillet alle de multiplayer-muligheder man kan forvente af en Nintendo-titel anno 2018. Man kan spille mod venner eller mod fremmede, enten ranked eller non-ranked. Har man haft glæde af spil som Puyo Puyo Tetris fra sidste år, er Sushi Striker: The Way of Sushido den helt naturlige overtager at give sig i kast med i år.

3

4/5