Swim Out (Switch eShop)

Skrevet af KristianH - 04-08-2018 12:35

Med mindre du bor i et kælderværelse uden vinduer eller bor på Grønland, så har du umuligt kunnet undgå at opleve det fantastiske gode vejr, vi har haft denne sommer. Det har været så varmt, at det eneste man kan tænke på, det er at tage en tur i svømmehallen og få sig en dejlig svømmetur. Men, men, men, der udkommer jo også så mange interessante spil på Nintendos platforme, som man også skal spille igennem, og hvordan skal man nu kunne nå begge dele? Jeg er glad for, at du spørger, for Swim Out, der er udviklet af det franske indiestudio, Lozange Lab, udkom på Nintendo Switch tilbage i marts, og med dette spil kan du kombinere drømmen om at komme ud og svømme, samtidig med at du kan spille på din Nintendo Switch.

Swim Out tilhører puzzle-genren, og det starter ud lige på og hårdt med første bane – altså uden ting som mellemsekvenser og baggrundshistorie. I spillet er du en person, der er ude og svømme, og vi får aldrig fortalt kønnet på personen, så du kan i princippet selv forestille dig, hvem du spiller som. Herfra finder vi ud af, at personen gerne vil op fra den swimmingpool, du svømmer rundt i, og det lyder jo nemt nok. Problemet er bare, at den eneste stige, du kan bruge til at komme opad, er placeret i den anden ende af bassinet, og oven i badehætten er der masser af andre badegæster, som også svømmer rundt – dem må du selvfølgelig ikke svømme ind i. Det er alt, hvad vi får fortalt i dette spil, så som du nok kan høre, er det ikke den store historiefortælling der er fokus på i dette spil. I stedet er der altså 100% fokus på at levere et godt puzzle-gameplay.

I Swim Out er hver bane en ny swimmingpool, og disse baner er delt op i en form for gitter med forskellige felter. Hele omdrejningspunktet for spillets puzzle-design er derfor, at du skal tænke over, hvordan du bedst muligt styrer dig vej gennem disse forskellige swimmingpooler uden at svømme ind i de andre badegæster. Måden, du styrer på, er super simpel, for du kan kun svømme hen på et nyt tomt felt, som ligger enten horisontalt eller vertikalt ved siden af det felt, du allerede er på. Både højre og venstre joystick samt D-pad kan bruges til at styre med, og spiller du i håndholdt tilstand, kan du yderligere også styre ved at swipe på touchskærmen.

Selv har du en blå badedragt på, men de andre badegæster, som du kommer til at støde på i dette spil, har allesammen en eller anden form for rød badedragt på. I den virkelige verden ville det nok have været et af de største sammentræf nogensinde, men I Swim Out passer det perfekt til spillet. Dette gør nemlig, at du sagtens kan lægge spillet fra dig, mens du er i gang med en bane, og komme tilbage senere uden at miste overblikket over, hvor du og de andre badegæster er henne på banen.

Måden, de andre badegæster bevæger sig på, er lidt den samme som vi ser i klassiske turbaserede spil. Efter du har styret vores hovedperson til at svømme i en bestemt retning, bevæger alle de andre badegæster sig på samme tid i den retning, som de viser, at de vil bevæge sig i. Kunsten i dette spil er derfor at gennemskue de forskellige bevægelsesmønstre, som de andre badegæster har, og bruge dette til din fordel, når du skal svømme igennem de forskellige baner. I løbet af spillets 100 baner, som er fordelt på 7 kapitler, vil du støde på ikke mindre end 12 forskellige typer af badegæster, som alle bevæger sig på forskellige måder. En lille detalje ved spillet er dog, at alle baner er låst op fra start af, så du kan helt selv vælge, hvilken bane du vil give dig i kast med. Dette er rigtig dejligt, for det betyder, at hvis du skulle sidde fast i en bane, kan du blot give dig i kast med hvilken som helst anden bane og vende tilbage senere.

I nogle baner vil du komme ud for, at det er fysisk umuligt at svømme uden om de forskellige badegæster, sådan som de er placeret, men i sådanne baner får du i stedet lov til at lege med forskellige objekter, som du kan samle op og bruge til at manipulere de andres bevægelsesmønstre – eksempelvis kan en badebold kastes i hovedet på svømmer, der efterfølgende ikke bevæger sig i nogle ture. Der er ikke mindre end 12 forskellige objekter, som strækker sig over alt lige fra en vandpistol, som du kan bruge til at ramme de andre badegæster, så de står stille i en omgang, før de bevæger sig igen, til svømmefødder, der gør, at du bevæger dig to felter frem i samme retning per omgang i stedet for blot et enkelt felt. Også her er spillet simpelt bygget op i sit design, da det eneste man skal gøre for at bruge et objekt, man har samlet op, er at trykke på A-knappen for at bruge det.

Hvis du er typen, som elsker at gå efter ekstra udfordringer, så har Swim Out også en del at byde på i den sammenhæng. Alle baner i spillet har som udgangspunkt det mål, at du blot skal klare banen – uanset hvordan du så end gør det – men nogle baner har yderligere mål, som du kan gå efter at klare. Fælles for disse ekstra mål er, at der er en eller flere betingelser, som du skal overholde. Det kan for eksempel være at samle et antal stjerner, som er placeret rundt om på banen, ar klare en bane på under X antal træk, eller at undlade at bruge et bestemt objekt til at komme igennem banen med. I takt med, at spillet skrider frem, bliver spillets 201 mål også sværere og sværere, så i de senere baner skal du ofte overholde flere betingelser på én gang for at klare blot et enkelt mål.

Atmosfæren i spillet virker meget som den, man vil finde i en traditionel svømmehal – rolig baggrundsmusik med stemningsfyldte lyde i baggrunden i form af folk der snakker, griner og bader – og dette lydbillede passer godt sammen med spillets grundkoncept som puzzle-spil. Det giver spilleren mulighed for at kunne tænke over, hvordan man bedst muligt får svømmet igennem en swimmingpool, uden at det forstyrrer, men samtidig er det altså også med til at sætte det helt rette stemningsbillede.

Desværre er der dog en enkelt ting i lydbilledet, som skiller sig ud på den negative måde. Hver gang man laver en fejl i en bane, hører man nemlig en høj fløjtelyd, som et signal fra livredderen. De første par gange jeg hørte denne lyd, tænkte jeg, at det gav god mening i den kontekst, spillet foregår i, men med tiden blev det bare irriterende. I nogle af spillets senere baner er der ret høj sandsynlighed for, at man kommer til at lave en del fejl i forsøget på at gennemføre en bane, og når denne fløjtelyd bliver spillet ofte, så kan den godt blive meget frustrerende at høre på. Heldigvis kan man også trykke på plus-knappen for at genstarte en bane, så man undgår at høre for meget på lyden, hvis man forvilder sig ud i noget rod.

Det store spørgsmål, når det kommer til puzzle-spil, er dog hovedsageligt, hvor godt de forskellige puzzles er designet, og Swim Out indeholder en del gode heureka-øjeblikke, hvor du begejstres over at finde løsningen, fordi du virkelig har skullet tænke over, hvordan de forskellige mekanikker i spillet fungerer sammen med hinanden. Desværre oplevede undertegnede imidlertid lidt for ofte, at jeg skulle arbejde mig igennem nogle lidt mere frustrerende øjeblikke for at komme frem til de gode heureka-momenter. Årsagen til dette er, at de forskellige puzzles bliver sværere og sværere at gennemskue i takt med, at man kommer længere og længere ind i spillet. Dette er som udgangspunkt en god ting, men det kommer mest til udtryk ved, at du skal være mere og mere præcis omkring, hvilke retninger du vil bevæge dig i, for laver du bare den mindste fejl, ender du med at støde ind i en anden badegæst, og så skal du starte helt forfra.

Som sådan er der ikke noget galt med et puzzle-design som dette, men desværre kan det godt blive en smule frustrerende, fordi man ikke har mulighed for at gå tilbage til et tidligere stadie i banen. Eksempelvis oplevede jeg, at der kom et fedt heureka-øjeblik, fordi jeg bevægede mig i en bestemt retning tidligt i en bane for at gennemføre et af dens mål, men efterfølgende skulle jeg stadig bevæge mig meget præcist igennem resten af banen, hvilket betød, at jeg endte med at måtte starte forfra et par gange.

Det ville have hjulpet rigtig meget, hvis udviklerne havde givet spilleren nogle flere redskaber til rådighed, som kunne gøre det lettere at overskue de forskellige baner. Eksempelvis ville det have været fantastisk at have en form for “spol tilbage-knap”, så det var muligt at kunne gå tilbage til et tidligere stadie i den rækkefølge af bevægelser, som spilleren har valgt i en bane. På den måde vil man som spiller meget lettere kunne overskue de forskellige veje, som man kan prøve at tage igennem en swimmingpool, og bedre gennemskue, hvilke veje der kan føre frem til en løsning.

Alt i alt leverer Swim Out en rigtig god puzzle-oplevelse, og hvis man kan se igennem fingre med den ofte irriterende fløjtelyd, når man laver en fejl, og den manglende mulighed for at kunne spole tilbage, så gemmer der sig mange gode timer til at træne de små grå i dette spil. Personligt har jeg på nuværende tidspunkt brugt mere end 10 timer på spillet – jeg mangler vel at mærke stadig at gennemføre de sidste to kapitler i spillet – og indtil nu har spillet budt på en fin variation i dets puzzles takket være et solidt udvalgt af objekter, der kan manipulere med de andre svømmere. Det er især fantastisk, når man efter at have kæmpet med en bane får sig en ahaoplevelse og en løsning findes, og når man tænker på, at spillet kun koster 45 kr., så får man temmelig meget puzzle-spil for pengene.

Spillet fylder 110 MB.

1

4/5